Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 25 marca 2021 r. w sprawie projektu rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie Rady (EWG, Euratom) nr 1553/89 w sprawie ostatecznych jednolitych warunków poboru środków własnych pochodzących z podatku od wartości dodanej (12771/2020 - C9-0364/2020 - 2018/0133(NLE))

Pobór środków własnych pochodzących z podatku od wartości dodanej *
Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 25 marca 2021 r. w sprawie projektu rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie Rady (EWG, Euratom) nr 1553/89 w sprawie ostatecznych jednolitych warunków poboru środków własnych pochodzących z podatku od wartości dodanej (12771/2O20 - C9-0364/2020 - 2018/0133(NLE)) (Konsultacja)
(2021/C 494/24)

P9_TA(2021)0105
Parlament Europejski,
uwzględniając projekt Rady (12771/2020),
uwzględniając art. 322 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i art. 106a Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, na mocy których Rada skonsultowała się z Parlamentem (C9-0364/2020),
uwzględniając porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 16 grudnia 2020 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym również harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych 1 ,
uwzględniając decyzję Rady (UE, Euratom) 2020/2053 z dnia 14 grudnia 2020 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej oraz uchylającą decyzję 2014/335/UE, Euratom 2 , w szczególności jej art. 10,
uwzględniając swoje rezolucje z dnia 14 marca 2018 r. w sprawie następnych WRF: przygotowanie stanowiska Parlamentu dotyczącego WRF na okres po 2020 r. 3  oraz w sprawie reformy systemu zasobów własnych Unii Europejskiej 4 ,
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie wieloletnich ram finansowych na lata 2021-2027 i zasobów własnych 5 ,
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 14 listopada 2018 r. w sprawie wieloletnich ram finansowych na lata 20212027 - stanowisko Parlamentu z myślą o osiągnięciu porozumienia 6 ,
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 10 października 2019 r. w sprawie wieloletnich ram finansowych na lata 20212027 i zasobów własnych: czas, by spełnić oczekiwania obywateli 7 ,
uwzględniając oświadczenia Komisji i Rady z dnia 10 października 2019 r. w sprawie wieloletnich ram finansowych na lata 2021-2027 i zasobów własnych: czas, by spełnić oczekiwania obywateli,
uwzględniając swoją rezolucję z dnia 15 maja 2020 r. w sprawie nowych wieloletnich ram finansowych, zasobów własnych i planu naprawy gospodarczej 8 ,
uwzględniając swoją rezolucję ustawodawczą z dnia 16 września 2020 r. w sprawie projektu decyzji Rady w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej 9 ,
uwzględniając art. 82 Regulaminu,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Budżetowej (A9-0049/2021),
1.
zatwierdza po poprawkach projekt Rady;
2.
zwraca się do Rady o poinformowanie go, jeśli uzna ona za stosowne odejście od tekstu przyjętego przez Parlament;
3.
zwraca się do Rady o ponowne skonsultowanie się z Parlamentem, jeśli uzna ona za stosowne wprowadzenie znaczących zmian do swojego projektu;
4.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania stanowiska Parlamentu Radzie i Komisji.

Poprawka 1

Projekt rozporządzenia

Artykuł 1 - punkt 8

Rozporządzenie (EWG, Euratom) No 1553/89

Artykuł 9

Projekt Rady Poprawka
"Artykuł 9 "Artykuł 9
1. Wszelkie korekty sprawozdań, o których mowa w art. 7 ust. 1, odnoszące się do poprzednich lat budżetowych, niezależnie od ich przyczyny, muszą być dokonywane w porozumieniu między Komisją a danym państwem członkowskim. 1. Wszelkie korekty sprawozdań, o których mowa w art. 7 ust. 1, odnoszące się do poprzednich lat budżetowych, niezależnie od ich przyczyny, muszą być dokonywane w porozumieniu między Komisją a danym państwem członkowskim.
Jeżeli państwo członkowskie i Komisja nie zgadzają się co do danej korekty, Komisja za pomocą pisma informuje odnośne państwo członkowskie o koniecznej korekcie. Pismo to stanowi »środki«, o których mowa w art. 12 ust. 2 lit. c) rozporządzenia Rady 609/2014. Jeżeli państwo członkowskie i Komisja nie zgadzają się co do danej korekty, Komisja za pomocą pisma informuje odnośne państwo członkowskie o koniecznej korekcie. Pismo to stanowi »środki«, o których mowa w art. 12 ust. 2 lit. c) rozporządzenia Rady (UE, Euratom) nr 609/2014.
2. Odnośne państwo członkowskie może zwrócić się do Komisji z wnioskiem o dokonanie przeglądu korekty zgłoszonej zgodnie z ust. 1 akapit drugi w terminie dwóch miesięcy od daty otrzymania pisma, o którym mowa w ust. 1 akapit drugi. Ta procedura przeglądu kończy się decyzją Komisji, którą Komisja przyjmuje nie później niż trzy miesiące po dacie otrzymania wniosku państwa członkowskiego.
W przypadku gdy w decyzji Komisji kwoty zostaną zmienione całkowicie lub częściowo stosownie do korekty, dane państwo członkowskie udostępnia odpowiednią kwotę. Ani wniosek państwa członkowskiego o dokonanie przeglądu korekty, ani skarga o stwierdzenie nieważności decyzji Komisji nie mają wpływu na obowiązek państwa członkowskiego polegający na udostępnieniu kwoty odpowiadającej korekcie.
Wszystkie korekty należy wprowadzać do sprawozdań zbiorczych zmieniających poprzednie sprawozdania za dane lata budżetowe.
Projekt Rady Poprawka
3. Komisja przyjmuje akty wykonawcze dodatkowo wyszczególniające warunki proceduralne dotyczące procedury przeglądu, o której mowa w ust. 2. Te akty wykonawcze przyjmuje się zgodnie z procedurą sprawdzającą, o której mowa w art. 13 ust. 3. Przyjęcie tych aktów wykonawczych odbywa się bez uszczerbku dla stosowania procedury przeglądu określonej w ust. 2.
4. Po dniu 31 lipca czwartego roku następującego po danym roku budżetowym nie dokonuje się żadnych dalszych korekt sprawozdań, o których mowa w art. 7 ust. 1, chyba że korekty te dotyczą spraw już wcześniej zgłoszonych przez Komisję albo dane państwo członkowskie."; 2. Po dniu 31 lipca czwartego roku następującego po danym roku budżetowym nie dokonuje się żadnych dalszych korekt sprawozdań, o których mowa w art. 7 ust. 1, chyba że korekty te dotyczą spraw już wcześniej zgłoszonych przez Komisję albo dane państwo członkowskie.;"
1 Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 16 grudnia 2020 r. między Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym również harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych (Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 28).
2 Dz.U. L 424 z 15.12.2020, s. 1.
3 Dz.U. C 162 z 10.5.2019, s. 51.
4 Dz.U. C 162 z 10.5.2019, s. 71.
5 Teksty przyjęte, P8_TA(2018)0226.
6 Teksty przyjęte, P8_TA(2018)0449.
7 Teksty przyjęte, P9_TA(2019)0032.
8 Teksty przyjęte, P9_TA(2020)0124.
9 Teksty przyjęte, P9_TA(2020)0220.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2021.494.204

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 25 marca 2021 r. w sprawie projektu rozporządzenia Rady zmieniającego rozporządzenie Rady (EWG, Euratom) nr 1553/89 w sprawie ostatecznych jednolitych warunków poboru środków własnych pochodzących z podatku od wartości dodanej (12771/2020 - C9-0364/2020 - 2018/0133(NLE))
Data aktu: 25/03/2021
Data ogłoszenia: 08/12/2021