Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 9 lutego 2021 r. w sprawie wniosku o uchylenie immunitetu Álvara Amara (2019/2150(IMM))

Wniosek o uchylenie immunitetu Alvara Amara

P9_TA(2021)0030

Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 9 lutego 2021 r. w sprawie wniosku o uchylenie immunitetu Alvara Amara (2019/2150(IMM))

(2021/C 465/18)

(Dz.U.UE C z dnia 17 listopada 2021 r.)

Parlament Europejski,

- uwzględniając wniosek o uchylenie immunitetu Alvara Amara złożony przez Tribunal Judicial da Comarca da Guarda, Juizo Local Criminal da Guarda - Juiz 2 (miejscowy wydział karny sądu rejonowego w Guardzie, drugi sędzia) 17 października 2019 r. i ogłoszony na posiedzeniu plenarnym 13 listopada 2019 r.,

- po wysłuchaniu wyjaśnień Alvara Amara, zgodnie z art. 9 ust. 6 Regulaminu,

- uwzględniając art. 8 i 9 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej, jak również art. 6 ust. 2 Aktu dotyczącego wyborów przedstawicieli do Parlamentu Europejskiego w powszechnych wyborach bezpośrednich z dnia 20 września 1976 r.,

- uwzględniając wyroki wydane przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w dniach 21 października 2008 r., 19 marca 2010 r., 6 września 2011 r., 17 stycznia 2013 r. i 19 grudnia 2019 r. 1 ,

- uwzględniając art. 157 ust. 2 i 3 konstytucji Republiki Portugalskiej oraz art. 11 ustawy nr 7/93 z dnia 1 marca 1993 r. regulującej statut członków portugalskiego Zgromadzenia Republiki,

- uwzględniając art. 5 ust. 2, art. 6 ust. 1 oraz art. 9 Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Prawnej (A9-0009/2021),

A. mając na uwadze, że sędzia Tribunal Judicial da Comarca da Guarda orzekający co do istoty sprawy przedłożył wniosek o uchylenie immunitetu parlamentarnego Alvara Amara w związku z zarzutami dotyczącymi przestępstwa malwersacji ściganego z art. 11 ustawy nr 34/87 z dnia 16 lipca 1987 r., w brzmieniu zmienionym ustawą nr 41/2010 z 3 września 2010 r. (czyn objęty zasadą jedności czynu wraz z nadużyciem stanowiska w celu uzyskania korzyści majątkowej ściganym z art. 23 ust. 1 oraz z przestępstwem sprzeniewierzenia środków finansowych, ściganym z art. 20 ust. 1 tej samej ustawy), pozostającego w realnym zbiegu z przestępstwem nadużycia finansowego związanego z uzyskaniem subsydium lub subwencji, ściganym z art. 36 ust. 1 lit. a) i c), art. 36 ust. 2, art. 36 ust. 5 lit. a) i b), art. 36 ust. 8 lit. b) dekretu z mocą ustawy nr 28/84 z 20 stycznia 1984 r.;

B. mając na uwadze, że Alvaro Amaro pełnił funkcję burmistrza gminy Guarda od 2013 r., a w 2017 r. został wybrany na drugą kadencję, którą sprawował do 11 kwietnia 2019 r.; mając na uwadze, że pełniąc tę funkcję, był on odpowiedzialny za zarządzanie polityczne i administracyjne gminą Guarda; mając na uwadze, że przedmiotem dochodzenia jest uprzywilejowane traktowanie w ramach procedury przetargowej, w wyniku której na początku 2014 r., w ramach corocznej organizacji uroczystości karnawałowych przewidzianych na ten rok, gmina Guarda udzieliła zamówienia pewnej spółdzielni i grupie teatralnej;

C. mając na uwadze, że Alvaro Amaro został wybrany do Parlamentu Europejskiego w maju 2019 r.;

D. mając na uwadze, że zarzucane czyny nie dotyczą opinii lub stanowiska zajętego przez Alvara Amara w głosowaniu w czasie wykonywania przez niego obowiązków posła, zgodnie z art. 8 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej;

E. mając na uwadze, że zgodnie z art. 9 Protokołu nr 7 w sprawie przywilejów i immunitetów Unii Europejskiej posłowie do Parlamentu Europejskiego korzystają na terytorium swoich państw z immunitetów przyznawanych członkom parlamentu ich państwa;

F. mając na uwadze, że decyzja o uchyleniu immunitetu w danej sprawie należy wyłącznie do Parlamentu; mając również na uwadze, że Parlament może w sposób rozsądny uwzględnić stanowisko posła przy podejmowaniu decyzji o uchyleniu jego immunitetu 2 ; mając na uwadze, że podczas wysłuchania Alvaro Amaro opowiedział się za uchyleniem swojego immunitetu parlamentarnego;

G. mając na uwadze, że immunitet parlamentarny ma na celu ochronę Parlamentu i jego członków przed postępowaniami sądowymi w związku z działaniami podejmowanymi w ramach wykonywania obowiązków parlamentarnych, których nie można oddzielić od tych obowiązków;

H. mając na uwadze, że czyny niedozwolone, których popełnienie zarzuca się Alvarowi Amarowi, miały miejsce przed jego wyborem do Parlamentu Europejskiego;

I. mając na uwadze, że w niniejszej sprawie Parlament nie był w stanie wykazać istnienia fumus persecutionis, to znaczy okoliczności wskazujących, że przedmiotowe postępowanie sądowe zostało wszczęte z zamiarem zaszkodzenia działalności politycznej posła, a tym samym Parlamentu Europejskiego;

J. mając na uwadze, że, z jednej strony, Parlamentu nie można uznawać za sąd, a z drugiej - że posła nie można uznawać za "oskarżonego" w kontekście procedury uchylenia immunitetu 3 ;

1. podejmuje decyzję o uchyleniu immunitetu Alvara Amara;

2. zobowiązuje swojego przewodniczącego do natychmiastowego przekazania niniejszej decyzji i sprawozdania właściwej komisji władzom Republiki Portugalskiej i Alvarowi Amarowi.

1 Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 21 października 2008 r., Marra/De Gregorio i Clemente, C-200/07 i C-201/07, ECLI:EU:C:2008:579; wyrok Sądu z dnia 19 marca 2010 r., Gollnisch/Parlament, T-42/06, ECLI:EU:T:2010:102; wyrok Sądu z dnia 6 września 2011 r., Patriciello, C-163/10, ECLI: EU:C:2011:543; wyrok Sądu z dnia 17 stycznia 2013 r., Gollnisch/Parlament, T-346/11 i T-347/11, ECLI:EU:T:2013:23; wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 19 grudnia 2019 r., Junqueras Vies, C-502/19, ECLI:EU:C:2019:1115.
2 Wyrok Sądu z dnia 15 października 2008 r., Mote/Parlament, T-345/05, ECLI:EU:T:2008:440, pkt 28.
3 Wyrok Sądu z dnia 30 kwietnia 2019 r., Briois/Parlament, T-214/18, ECLI:EU:T:2019:266.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2021.465.170

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja Parlamentu Europejskiego z dnia 9 lutego 2021 r. w sprawie wniosku o uchylenie immunitetu Álvara Amara (2019/2150(IMM))
Data aktu: 09/02/2021
Data ogłoszenia: 17/11/2021