KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Zgodnie z art. 10 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej przy określaniu i realizacji swoich polityk i działań Unia dąży do zwalczania dyskryminacji, w tym dyskryminacji ze względu na niepełnosprawność. Zgodnie z art. 19 Rada, stanowiąc jednomyślnie zgodnie ze specjalną procedurą ustawodawczą i po uzyskaniu zgody Parlamentu Europejskiego, może podjąć odpowiednie działania w celu zwalczania dyskryminacji ze względu na płeć, rasę lub pochodzenie etniczne, religię lub światopogląd, niepełnosprawność, wiek lub orientację seksualną.
(2) Konwencja Narodów Zjednoczonych o prawach osób niepełnosprawnych ("konwencja") 1 weszła w życie w Unii w dniu 23 stycznia 2011 r. i jest wiążąca dla instytucji Unii i jej państw członkowskich zgodnie z ich odpowiednimi kompetencjami.
(3) Zgodnie z komunikatem Komisji pt. "Unia równości: Strategia na rzecz praw osób z niepełnosprawnościami na lata 2021-2030" ("strategia na rzecz praw osób z niepełnosprawnościami") 2 Komisja powinna korzystać z wiedzy fachowej specjalistów skupionych w organie doradczym o nazwie "platforma ds. niepełnosprawności".
(4) Konieczne jest zatem ustanowienie grupy ekspertów w dziedzinie niepełnosprawności oraz określenie jej zadań i struktury, zgodnie z decyzją Komisji C(2016) 3301 3 ("przepisy horyzontalne").
(5) Platforma ds. niepełnosprawności powinna ułatwiać współpracę między Komisją a państwami członkowskimi przy wdrażaniu strategii na rzecz praw osób z niepełnosprawnościami i konwencji, przy pełnym poszanowaniu ich odpowiednich kompetencji. Powinna ona stanowić forum do omawiania istotnych zmian politycznych w dziedzinie niepełnosprawności - w tym do wymiany dobrych praktyk - i odzwierciedlać różnorodność niepełnosprawności.
(6) Platforma ds. niepełnosprawności powinna składać się z wysokich rangą przedstawicieli punktów kontaktowych ustanowionych w ramach administracji krajowych, zajmujących się kwestiami związanymi z wdrażaniem konwencji. W pracach platformy ds. niepełnosprawności powinni również uczestniczyć eksperci z organizacji społeczeństwa obywatelskiego na szczeblu UE reprezentujący osoby z niepełnosprawnościami, inne odpowiednie organizacje społeczeństwa obywatelskiego, a także podmioty świadczące usługi na rzecz osób z niepełnosprawnościami.
(7) Należy ustanowić zasady dotyczące ujawniania informacji przez członków platformy.
(8) Dane osobowe powinny być przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 4 ,
STANOWI, CO NASTĘPUJE:
1 Dz.U. L 23 z 27.1.2010, s. 35.
2 COM(2021) 101 final.
3 Decyzja Komisji C(2016) 3301 z 30 maja 2016 r. ustanawiająca przepisy horyzontalne dotyczące tworzenia i funkcjonowania grup ekspertów Komisji.
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).
5 Wykaz ten może być dostosowywany stosownie do potrzeb, zgodnie z przepisami horyzontalnymi.
7 Zob. art. 13 ust. 1 przepisów horyzontalnych.
8 Zob. art. 10 i art. 14 ust. 2 przepisów horyzontalnych.
9 Zob. art. 17 przepisów horyzontalnych.
10 Decyzja Komisji (UE, Euratom) 2015/443 z dnia 13 marca 2015 r. w sprawie bezpieczeństwa w Komisji (Dz.U. L 72 z 17.3.2015, s. 41).
11 Decyzja Komisji (UE, Euratom) 2015/444 z dnia 13 marca 2015 r. w sprawie przepisów bezpieczeństwa dotyczących ochrony informacji niejawnych UE (Dz.U. L 72 z 17.3.2015, s. 53).
12 Osoby, które nie chcą ujawniać swoich nazwisk, mogą zwrócić się do właściwej DG z wnioskiem o odstępstwo od tej zasady. Odstępstwo przyznaje się, w przypadku gdy jest to uzasadnione ważnymi i uzasadnionymi powodami związanymi z konkretną sytuacją danej osoby, w szczególności jeżeli ujawnienie nazwiska eksperta mogłoby zagrozić jego bezpieczeństwu lub integralności.
13 Wyjątki te przewidziano w celu ochrony bezpieczeństwa publicznego, spraw wojskowych, stosunków międzynarodowych, polityki finansowej, pieniężnej lub gospodarczej, prywatności i integralności osób fizycznych, interesów handlowych, postępowania sądowego i opinii prawnej, kontroli/dochodzenia/audytu oraz procesu decyzyjnego instytucji.