united kingdom
ukraine

Wyrok Trybunału z dnia 15 lipca 2021 r. w sprawie E-14/20 - Liti-Link AG przeciwko LGT Bank AG

WYROK TRYBUNAŁU
z dnia 15 lipca 2021 r.
w sprawie E-14/20 Liti-Link AG przeciwko LGT Bank AG

(Dyrektywa 2004/39/WE - Dyrektywa 2006/73/WE - Pojęcie "najważniejszych warunków" - Wystarczające ujawnienie informacji klientom - Pojęcie "formy skrótowej" - Dopuszczalność)

(2021/C 426/04)

(Dz.U.UE C z dnia 21 października 2021 r.)

W sprawie E-14/20 Liti-Link AG przeciwko LGT Bank AG - WNIOSEK skierowany do Trybunału na mocy art. 34 Porozumienia między państwami EFTA w sprawie ustanowienia Urzędu Nadzoru i Trybunału Sprawiedliwości przez Sąd Najwyższy Księstwa Liechtensteinu (Fürstlicher Oberster Gerichtshof) w sprawie wykładni dyrektywy Komisji 2006/73/WE z dnia 10 sierpnia 2006 r. wykonującej dyrektywę 2004/39/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wymogów organizacyjnych i warunków prowadzenia działalności przez przedsiębiorstwa inwestycyjne oraz pojęć zdefiniowanych na potrzeby tejże dyrektywy, Trybunał w składzie: Pall Hreinsson (prezes), Per Christiansen (sędzia sprawozdawca) i Bernd Hammermann (sędzia) wydał w dniu 15 lipca 2021 r. wyrok zawierający sentencję następującej treści:

1. Art. 26 akapit ostatni dyrektywy Komisji 2006/73/WE z dnia 10 sierpnia 2006 r. wprowadzającej środki wykonawcze do dyrektywy 2004/39/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do wymogów organizacyjnych i warunków prowadzenia działalności przez przedsiębiorstwa inwestycyjne oraz pojęć zdefiniowanych na potrzeby tejże dyrektywy należy interpretować w ten sposób, że przedsiębiorstwo inwestycyjne może ujawnić najważniejsze warunki umów dotyczących opłat, prowizji lub korzyści niepieniężnych w formie skrótowej, pod warunkiem że przed wykonaniem danej usługi inwestycyjnej lub pomocniczej przedsiębiorstwo inwestycyjne wyraźnie ujawniło klientowi, że takie zachęty są wypłacane stronie trzeciej lub otrzymywane od strony trzeciej; zobowiązało się do ujawnienia dalszych szczegółów na życzenie klienta i że przestrzega tego zobowiązania.

Ujawnienia informacji zgodnie z art. 26 w formie skrótowej można dokonać w ogólnych warunkach świadczenia usług lub z góry określonych warunkach umów, pod warunkiem że każdy klient otrzymuje informacje związane z daną usługą inwestycyjną oraz że informacje te stanowią wystarczającą podstawę, aby klient mógł podjąć świadome decyzje inwestycyjne.

2. Ujawnienie informacji zgodnie z art. 26 akapit ostatni dyrektywy 2006/73/WE łączy się ze zobowiązaniem przedsiębiorstwa inwestycyjnego do jasnego wskazania, czy i kiedy opłata, prowizja lub korzyść niepieniężna jest dostarczana, informacje te muszą być wyczerpujące, dokładne i zrozumiałe, a ich przekazanie musi nastąpić przed wykonaniem danej usługi inwestycyjnej lub pomocniczej. Ogólne ujawnienie informacji, które odnosi się jedynie do możliwości uzyskania przez przedsiębiorstwo inwestycyjne opłaty, prowizji lub korzyści niepieniężnej od strony trzeciej, nie jest wystarczające do celów art. 26 tej dyrektywy.

3. W przypadku gdy nie da się określić wysokości opłat lub prowizji, prawidłowe ujawnienie informacji zgodnie z art. 26 akapit pierwszy lit. b) ppkt (i) dyrektywy 2006/73/WE musi umożliwić klientowi obliczenie kwoty opłat lub prowizji przekazanych przedsiębiorstwu inwestycyjnemu przez stronę trzecią, tak aby klient mógł podjąć świadomą decyzję w sprawie inwestycji.

4. Warunki określone w art. 26 akapit ostatni dyrektywy 2006/73/WE dotyczące ujawniania informacji o opłatach, prowizjach lub korzyściach niepieniężnych w formie skróconej nie są spełnione, jeżeli przedsiębiorstwo inwestycyjna zobowiązuje się do ujawnienia klientowi dalszych szczegółów jedynie w odniesieniu do okresu dwunastu miesięcy poprzedzających wyrażenie przez niego życzenia.

5. Prawo EOG nie wymaga bezpośredniej skuteczności przepisów prawa EOG, które nie zostały prawidłowo transpono- wane do prawa krajowego. Sąd krajowy jest jednak zobowiązany zapewnić w możliwie największym stopniu rezultat zgodny z celem prawa EOG poprzez wykładnię prawa krajowego zgodną z prawem EOG.

Zmiany w prawie

Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Ustawa o powierzaniu pracy cudzoziemcom - podpisana

Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 10.04.2025
Dlaczego ministerstwo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów?

Kobiety i mężczyźni z innych roczników są w nieco innej sytuacji niż emerytki z rocznika 1953. Dowiedzieli się bowiem o zastosowaniu do nich art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej znacznie wcześniej, bo od 2 do ponad 6 lat przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego - przekonywał w Sejmie Sebastian Gajewski, wiceszef resortu pracy. Zdaniem prawników, ministerstwo celowo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów, by dla pozostałych roczników wprowadzić mniej korzystne rozwiązania niż dla rocznika 1953.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Sejm uchwalił ustawę

Sejm uchwalił w piątek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do Senatu.

Grażyna J. Leśniak 04.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2021.426.6

Rodzaj: Wyrok
Tytuł: Wyrok Trybunału z dnia 15 lipca 2021 r. w sprawie E-14/20 - Liti-Link AG przeciwko LGT Bank AG
Data aktu: 15/07/2021
Data ogłoszenia: 21/10/2021