Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 7 grudnia 2020 r. dotycząca wstępnego projektu decyzji w sprawie M.9730 - FCA/PSA - Sprawozdawca: Dania.

Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 7 grudnia 2020 r. dotycząca wstępnego projektu decyzji w sprawie M.9730 - FCA/PSA
(2021/C 423/08)

Sprawozdawca: Dania

(Dz.U.UE C z dnia 19 października 2021 r.)

Jurysdykcja

1. Komitet Doradczy (13 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że zgłoszona transakcja stanowi koncentrację w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw ("rozporządzenie w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw") 1 .

2. Komitet Doradczy (13 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że zgłoszona transakcja ma wymiar unijny zgodnie z art. 1 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

Definicja rynku produktowego

3. Komitet Doradczy (13 państw członkowskich) zgadza się z wnioskami sformułowanymi przez Komisję w projekcie decyzji w odniesieniu do definicji właściwych rynków produktowych dla:

a. rynku produkcji i dostaw lekkich pojazdów użytkowych, dzielącego się na:

a. pojazdy o masie całkowitej do 3,5 tony, dzielące się dalej na: (i) małe, kompaktowe lekkie pojazdy użytkowe, (ii) średnie lekkie pojazdy użytkowe oraz (iii) duże lekkie pojazdy użytkowe;

b. pojazdy o masie całkowitej od 3,5 do 6 ton oraz

c. możliwy dalszy segment wspólny dla dużych lekkich pojazdów użytkowych i lekkich pojazdów użytkowych o masie od 3,5 do 6 ton;

b. rynku produkcji i dostaw prywatnych samochodów dzielącego się na: (i) segment A (samochody kasy mini), (ii) segment B (samochody małe), (iii) samochody małe (w tym zarówno segment A, jak i B), (iv) segment C (samochody średnie), (v) samochody klasy wyższej, (vi) samochody luksusowe, (vii) samochody sportowe, (viii) pojazdy spor- towo-użytkowe (typu SUV), (ix) segment M (pojazdy wielozadaniowe) oraz pojazdy typu SUV, dzielące się dalej na: a) należące do segmentu A, b) należące do segmentu B, c) należące do segmentu C, d) należące do segmentu D, e) luksusowe, należące do segmentu E, f) segment J (wszystkie rodzaje pojazdów typu SUV);

c. rynku hurtowej i detalicznej sprzedaży prywatnych samochodów i lekkich pojazdów użytkowych;

d. rynku produkcji i dostaw różnego rodzaju części samochodowych, zgodnie z podziałem przedstawionym w decyzji;

e. rynku produkcji i dostaw różnego rodzaju produktów automatyzacji, zgodnie z podziałem przedstawionym w decyzji;

f. rynków różnego rodzaju usług finansowych, zgodnie z podziałem przedstawionym w decyzji.

Definicja rynku geograficznego

4. Komitet Doradczy (13 państw członkowskich) zgadza się z wnioskami sformułowanymi przez Komisję w projekcie decyzji w odniesieniu do definicji właściwych rynków geograficznych dla:

a. krajowego rynku produkcji i dostaw lekkich pojazdów użytkowych (zgodnie z podziałem przedstawionym w decyzji);

b. krajowego rynku produkcji i dostaw prywatnych samochodów (zgodnie z podziałem przedstawionym w decyzji);

c. krajowego rynku hurtowej i detalicznej sprzedaży prywatnych samochodów i lekkich pojazdów użytkowych;

d. co najmniej rynków EOG w zakresie produkcji i dostaw różnego rodzaju części samochodowych;

e. co najmniej rynków EOG w zakresie produkcji i dostaw różnego rodzaju produktów automatyzacji;

f. krajowych rynków różnego rodzaju usług finansowych.

OCENA WPŁYWU NA KONKURENCJĘ

5. Komitet Doradczy (13 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że zgłoszona transakcja budzi poważne wątpliwości w wyniku nieskoordynowanych skutków horyzontalnych na rynku produkcji i dostaw małych lekkich pojazdów użytkowych w/na:

i. Belgii

ii. Czechach

iii. Francji

iv. Grecji

v. Włoszech

vi. Litwie

vii. Polsce

viii. Portugalii

ix. Słowacji.

6. Komitet Doradczy (13 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że zgłoszona transakcja nie doprowadzi do znacznego zakłócenia skutecznej konkurencji ze względu na wpływ, jaki nieskoordynowane skutki horyzontalne wywierają na następujące rynki:

a. produkcji i dostawy małych lekkich pojazdów użytkowych na rynkach krajowych niewymienionych powyżej w punkcie 5;

b. produkcji i dostawy średnich lekkich pojazdów użytkowych na dowolnym rynku krajowym;

c. produkcji i dostawy, na dowolnym rynku krajowym:

i. dużych lekkich pojazdów użytkowych (do 3,5 tony),

ii. lekkich pojazdów użytkowych o masie od 3,5 do 6 ton oraz

iii. dużych lekkich pojazdów użytkowych i lekkich pojazdów użytkowych o masie od 3,5 do 6 ton;

d. produkcji i dostawy wszelkiego rodzaju prywatnych samochodów na dowolnym rynku krajowym;

e. hurtowej i detalicznej sprzedaży prywatnych samochodów i lekkich pojazdów użytkowych na dowolnym rynku krajowym;

f. rynku kredytów na pojazdy silnikowe we Włoszech;

g. rynku kredytów dla dealerów samochodów na dowolnym krajowym.

7. Komitet Doradczy (13 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że zgłoszona transakcja nie doprowadzi do znacznego zakłócenia skutecznej konkurencji w wyniku nieskoordynowanych skutków horyzontalnych na żadnym z rynków, na które koncentracja wywiera wpływ wertykalny w odniesieniu do rynków wyższego szczebla w zakresie produkcji i sprzedaży różnego rodzaju części samochodowych oraz rynków niższego szczebla w zakresie produkcji i dostaw prywatnych samochodów i lekkich pojazdów użytkowych, jak również rynków wyższego szczebla w zakresie produkcji i dostaw różnego rodzaju produktów automatyzacji oraz rynków niższego szczebla w zakresie produkcji i dostaw prywatnych samochodów i lekkich pojazdów użytkowych.

Zobowiązania

8. Komitet Doradczy (13 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że ostateczne zobowiązania zaproponowane przez strony w dniu 27 października 2020 r. rozwiewają poważne wątpliwości wskazane w projekcie decyzji.

9. Komitet Doradczy (13 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że - z zastrzeżeniem całkowitego wypełnienia ostatecznych zobowiązań zaproponowanych przez strony w dniu 27 października 2020 r. - zgłoszona transakcja nie doprowadzi do znacznego zakłócenia skutecznej konkurencji na rynku wewnętrznym lub na jego istotnej części.

Zgodność z rynkiem wewnętrznym oraz Porozumieniem EOG

10. Komitet Doradczy (13 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że zgłoszoną transakcję należy zatem, zgodnie z art. 2 ust. 2 i art. 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw oraz art. 57 Porozumienia EOG, uznać za zgodną z rynkiem wewnętrznym oraz funkcjonowaniem Porozumienia EOG.

1 Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2021.423.10

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 7 grudnia 2020 r. dotycząca wstępnego projektu decyzji w sprawie M.9730 - FCA/PSA - Sprawozdawca: Dania.
Data aktu: 21/12/2020
Data ogłoszenia: 19/10/2021