Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 7 grudnia 2020 r. dotycząca wstępnego projektu decyzji w sprawie M.9730 - FCA/PSA - Sprawozdawca: Dania.

Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 7 grudnia 2020 r. dotycząca wstępnego projektu decyzji w sprawie M.9730 - FCA/PSA
(2021/C 423/08)

Sprawozdawca: Dania

(Dz.U.UE C z dnia 19 października 2021 r.)

Jurysdykcja

1. Komitet Doradczy (13 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że zgłoszona transakcja stanowi koncentrację w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw ("rozporządzenie w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw") 1 .

2. Komitet Doradczy (13 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że zgłoszona transakcja ma wymiar unijny zgodnie z art. 1 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

Definicja rynku produktowego

3. Komitet Doradczy (13 państw członkowskich) zgadza się z wnioskami sformułowanymi przez Komisję w projekcie decyzji w odniesieniu do definicji właściwych rynków produktowych dla:

a. rynku produkcji i dostaw lekkich pojazdów użytkowych, dzielącego się na:

a. pojazdy o masie całkowitej do 3,5 tony, dzielące się dalej na: (i) małe, kompaktowe lekkie pojazdy użytkowe, (ii) średnie lekkie pojazdy użytkowe oraz (iii) duże lekkie pojazdy użytkowe;

b. pojazdy o masie całkowitej od 3,5 do 6 ton oraz

c. możliwy dalszy segment wspólny dla dużych lekkich pojazdów użytkowych i lekkich pojazdów użytkowych o masie od 3,5 do 6 ton;

b. rynku produkcji i dostaw prywatnych samochodów dzielącego się na: (i) segment A (samochody kasy mini), (ii) segment B (samochody małe), (iii) samochody małe (w tym zarówno segment A, jak i B), (iv) segment C (samochody średnie), (v) samochody klasy wyższej, (vi) samochody luksusowe, (vii) samochody sportowe, (viii) pojazdy spor- towo-użytkowe (typu SUV), (ix) segment M (pojazdy wielozadaniowe) oraz pojazdy typu SUV, dzielące się dalej na: a) należące do segmentu A, b) należące do segmentu B, c) należące do segmentu C, d) należące do segmentu D, e) luksusowe, należące do segmentu E, f) segment J (wszystkie rodzaje pojazdów typu SUV);

c. rynku hurtowej i detalicznej sprzedaży prywatnych samochodów i lekkich pojazdów użytkowych;

d. rynku produkcji i dostaw różnego rodzaju części samochodowych, zgodnie z podziałem przedstawionym w decyzji;

e. rynku produkcji i dostaw różnego rodzaju produktów automatyzacji, zgodnie z podziałem przedstawionym w decyzji;

f. rynków różnego rodzaju usług finansowych, zgodnie z podziałem przedstawionym w decyzji.

Definicja rynku geograficznego

4. Komitet Doradczy (13 państw członkowskich) zgadza się z wnioskami sformułowanymi przez Komisję w projekcie decyzji w odniesieniu do definicji właściwych rynków geograficznych dla:

a. krajowego rynku produkcji i dostaw lekkich pojazdów użytkowych (zgodnie z podziałem przedstawionym w decyzji);

b. krajowego rynku produkcji i dostaw prywatnych samochodów (zgodnie z podziałem przedstawionym w decyzji);

c. krajowego rynku hurtowej i detalicznej sprzedaży prywatnych samochodów i lekkich pojazdów użytkowych;

d. co najmniej rynków EOG w zakresie produkcji i dostaw różnego rodzaju części samochodowych;

e. co najmniej rynków EOG w zakresie produkcji i dostaw różnego rodzaju produktów automatyzacji;

f. krajowych rynków różnego rodzaju usług finansowych.

OCENA WPŁYWU NA KONKURENCJĘ

5. Komitet Doradczy (13 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że zgłoszona transakcja budzi poważne wątpliwości w wyniku nieskoordynowanych skutków horyzontalnych na rynku produkcji i dostaw małych lekkich pojazdów użytkowych w/na:

i. Belgii

ii. Czechach

iii. Francji

iv. Grecji

v. Włoszech

vi. Litwie

vii. Polsce

viii. Portugalii

ix. Słowacji.

6. Komitet Doradczy (13 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że zgłoszona transakcja nie doprowadzi do znacznego zakłócenia skutecznej konkurencji ze względu na wpływ, jaki nieskoordynowane skutki horyzontalne wywierają na następujące rynki:

a. produkcji i dostawy małych lekkich pojazdów użytkowych na rynkach krajowych niewymienionych powyżej w punkcie 5;

b. produkcji i dostawy średnich lekkich pojazdów użytkowych na dowolnym rynku krajowym;

c. produkcji i dostawy, na dowolnym rynku krajowym:

i. dużych lekkich pojazdów użytkowych (do 3,5 tony),

ii. lekkich pojazdów użytkowych o masie od 3,5 do 6 ton oraz

iii. dużych lekkich pojazdów użytkowych i lekkich pojazdów użytkowych o masie od 3,5 do 6 ton;

d. produkcji i dostawy wszelkiego rodzaju prywatnych samochodów na dowolnym rynku krajowym;

e. hurtowej i detalicznej sprzedaży prywatnych samochodów i lekkich pojazdów użytkowych na dowolnym rynku krajowym;

f. rynku kredytów na pojazdy silnikowe we Włoszech;

g. rynku kredytów dla dealerów samochodów na dowolnym krajowym.

7. Komitet Doradczy (13 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że zgłoszona transakcja nie doprowadzi do znacznego zakłócenia skutecznej konkurencji w wyniku nieskoordynowanych skutków horyzontalnych na żadnym z rynków, na które koncentracja wywiera wpływ wertykalny w odniesieniu do rynków wyższego szczebla w zakresie produkcji i sprzedaży różnego rodzaju części samochodowych oraz rynków niższego szczebla w zakresie produkcji i dostaw prywatnych samochodów i lekkich pojazdów użytkowych, jak również rynków wyższego szczebla w zakresie produkcji i dostaw różnego rodzaju produktów automatyzacji oraz rynków niższego szczebla w zakresie produkcji i dostaw prywatnych samochodów i lekkich pojazdów użytkowych.

Zobowiązania

8. Komitet Doradczy (13 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że ostateczne zobowiązania zaproponowane przez strony w dniu 27 października 2020 r. rozwiewają poważne wątpliwości wskazane w projekcie decyzji.

9. Komitet Doradczy (13 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że - z zastrzeżeniem całkowitego wypełnienia ostatecznych zobowiązań zaproponowanych przez strony w dniu 27 października 2020 r. - zgłoszona transakcja nie doprowadzi do znacznego zakłócenia skutecznej konkurencji na rynku wewnętrznym lub na jego istotnej części.

Zgodność z rynkiem wewnętrznym oraz Porozumieniem EOG

10. Komitet Doradczy (13 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że zgłoszoną transakcję należy zatem, zgodnie z art. 2 ust. 2 i art. 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw oraz art. 57 Porozumienia EOG, uznać za zgodną z rynkiem wewnętrznym oraz funkcjonowaniem Porozumienia EOG.

1 Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1.

Zmiany w prawie

Renta wdowia bez poprawek przyjęta przez Senat

Skoro do renty wdowiej ma być uprawniona osoba, która osiągnęła powszechny wiek emerytalny i owdowiała nie wcześniej niż 5 lat przed jego osiągnięciem, to ustawodawca musi ujednolić ten wiek dla kobiet i mężczyzn. W przeciwnym razie ci ostatni nie będą mieli prawa do renty wdowiej – alarmują prawnicy. Ale to nie jedyny mankament uchwalonego naprędce prawa. Okazuje się, że nie każdy pobierający rentę rodzinną otrzyma rentę wdowią. Senat nie wprowadził poprawek do ustawy.

Grażyna J. Leśniak 31.07.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort rozporządzeniem, zwolnienie dotyczy nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 30.07.2024
Sejm uchwalił rentę wdowią z poprawkami rządu

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak...

Beata Dązbłaż 26.07.2024
Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2021.423.10

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 7 grudnia 2020 r. dotycząca wstępnego projektu decyzji w sprawie M.9730 - FCA/PSA - Sprawozdawca: Dania.
Data aktu: 21/12/2020
Data ogłoszenia: 19/10/2021