- EIBURS (EIB University Research Sponsorship) - program sponsorowania uniwersyteckich badań naukowych
EIBURS jest źródłem grantów dla wydziałów uniwersytetów oraz ośrodków badawczych powiązanych z uniwersytetami, działających w państwach członkowskich Unii Europejskiej oraz krajach kandydujących lub potencjalnych krajach kandydujących i zajmujących się kwestiami będącymi przedmiotem szczególnego zainteresowania Banku. Granty EIBURS w wysokości maksymalnie 100 000 EUR na rok przez okres trzech lat są przyznawane w drodze procedury konkursowej zainteresowanym wydziałom uniwersytetów lub ośrodkom badawczym powiązanym z uniwersytetami o uznanej renomie w wybranej dziedzinie. Zwycięskie propozycje powinny gwarantować osiągnięcie zróżnicowanych wyników, które będą przedmiotem umowy z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym.
W roku akademickim 2021/2022 w ramach programu EIBURS przyjmowane są propozycje dotyczące nowego przedmiotu badań:
"Europejski przemysł czystych technologii, Europejski Zielony Ład i zapotrzebowanie MŚP na kapitał własny"
1. Informacje ogólne
Zatwierdzając porozumienie paryskie w sprawie zmian klimatu z 2015 r., Unia Europejska zobowiązała się do przekształcenia swojej gospodarki w kierunku bezemisyjnej przyszłości i osiągnięcia pełnej neutralności klimatycznej do 2050 r. (Plan w zakresie celów klimatycznych) w ramach Europejskiego Zielonego Ładu. W 2020 r. Parlament Europejski i Rada zatwierdziły Zielony Ład, potwierdzając tym samym pośredni cel w zakresie redukcji emisji o 55%, który ma zostać osiągnięty do 2030 r. (Komisja Europejska, 2020 r.). Spalanie paliw kopalnych na potrzeby produkcji energii jest główną przyczyną globalnego ocieplenia. W związku z tym zasadniczą część Zielonego Ładu stanowi całkowita przebudowa europejskiego systemu energetycznego. Przewiduje się, że inwestycje w energię niezbędne do osiągnięcia celu redukcji emisji o 55% wyniosą 400 mld EUR rocznie w latach 2021-2030.
Emisje gazów cieplarnianych i cele redukcji emisji w ramach Zielonego Ładu w UE-27
Rola małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) w ułatwianiu przejścia Europy na neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla jest wieloaspektowa: z jednej strony oczekuje się, że małe i średnie przedsiębiorstwa, podobnie jak inni konsumenci energii, zainwestują znaczne środki w poprawę efektywności energetycznej oraz w produkcję energii odnawialnej na małą skalę. Inwestycje te będą dotyczyły m.in. modernizacji korporacyjnych zasobów budowlanych lub zwiększonego wskaźnika zastępowania zasobów kapitałowych, co przyczyni się do poprawy efektywności energetycznej procesu produkcji przemysłowej.
Z drugiej strony małe i średnie przedsiębiorstwa, będące siłą napędową innowacji, odegrają ważną rolę w rozwoju technologii prorozwojowych, które ułatwią transformację Europy w kierunku neutralności klimatycznej. Na przykład rozwój technologii łagodzenia zmiany klimatu odgrywa ważną rolę w obniżaniu marginalnych kosztów redukcji emisji i przyspieszaniu transformacji klimatycznej w Europie. Przedsiębiorstwa sektora czystej technologii mogą odgrywać kluczową rolę w dostarczaniu innowacyjnych rozwiązań, które pozwolą osiągnąć cele Unii Europejskiej w zakresie neutralności klimatycznej do 2050 r.
2. Cele
Celem tego projektu badawczego jest lepsze zrozumienie przez nas unijnego sektora czystej technologii. Ma on dostarczyć odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób przedsiębiorstwa z sektora czystej technologii przyczyniają się do osiągnięcia celów polityki UE oraz co decydenci mogą zrobić, aby promować zdrowy ekosystem. Ponadto analizuje on wpływ Zielonego Ładu UE na zapotrzebowanie na kapitał ze strony małych i średnich przedsiębiorstw.
3. Metodyka
Badacze proszeni są o zgłoszenie propozycji zawierającej strategię ukierunkowaną na następujące istotne elementy (filary) badania:
A. Kompleksowa identyfikacja i pogrupowanie (mapowanie) unijnego sektora czystej technologii, ze szczególnym uwzględnieniem celu łagodzenia zmiany klimatu, który ma kluczowe znaczenie dla Zielonego Ładu. Przy tworzeniu takiego opracowania zdecydowanie zachęca się badaczy do położenia nacisku na innowacyjne techniki wizualizacji. Należy uwzględnić następujące zasadnicze elementy:
- Budowa typologii przedsiębiorstw z sektora czystej technologii, w ramach której badaczy zachęca się do wykroczenia poza cel klimatyczny i objęcia wszystkich aspektów Europejskiego Zielonego Ładu.
- Omówienie niedoskonałości istniejących metod klasyfikacji, takich jak metoda klasyfikacji działalności gospodarczej NACE i unijna systematyka dotycząca zrównoważonego rozwoju, jako podstawy do identyfikacji przedsiębiorstw, które działają aktywnie na rzecz rozwoju technologii w sektorze czystej technologii.
- Przegląd dotychczasowego rozwoju i obecnej wielkości unijnego sektora czystej technologii.
- Analiza rozmieszczenia geograficznego unijnych przedsiębiorstw z sektora czystej technologii, skupiająca się m.in. na dynamice rozwoju geograficznego tego sektora w czasie.
- Szczególne uwzględnienie roli małych i średnich przedsiębiorstw.
B. Analiza przyczynowa wpływu na środowisko działalności gospodarczej małych i średnich przedsiębiorstw w obszarze czystej technologii, w ramach której badacze proszeni są o zaproponowanie metody umożliwiającej ustalenie związku przyczynowego między działalnością gospodarczą małych i średnich przedsiębiorstw w UE w dziedzinie czystej technologii (np. opatentowanie innowacji w dziedzinie czystej technologii, inwestycje kapitału podwyższonego ryzyka w sektorze czystej technologii, przedsiębiorstwa typu startup w sektorze czystej technologii itp.) a kluczowymi wskaźnikami efektywności w zakresie ochrony środowiska, które mają istotne znaczenie dla Europejskiego Zielonego Ładu.
C. Analiza przyczynowa, której celem jest określenie czynników sprzyjających rozwojowi ekosystemu czystej technologii, ze szczególnym uwzględnieniem aspektu finansowania kapitałowego. Na podstawie wniosków wyciągniętych z pierwszego filaru badania, badaczy zachęca się do zaproponowania metody empirycznej mającej na celu określenie narzędzi politycznych, które odgrywają kluczową rolę w rozwoju lokalnych ekosystemów czystej technologii. Szczególną uwagę należy zwrócić na aspekt finansowania kapitałowego.
D. Badanie wpływu Europejskiego Zielonego Ładu na zapotrzebowanie małych i średnich przedsiębiorstw na kapitał w latach 2020-2030. Na podstawie wniosków wyciągniętych z 1, 2 i 3 filaru badania ostatni filar projektu ma na celu zidentyfikowanie tych obszarów i regionów czystych technologii, w których nadchodzące zmiany regulacyjne związane z Europejskim Zielonym Ładem mogą spowodować wzrost zapotrzebowania na kapitał własny. Badacze są ponadto proszeni o zaproponowanie metody, która ma na celu ilościowe określenie implikowanego zapotrzebowania na kapitał własny.
4. Zadania do realizacji
Oczekiwane rezultaty:
A. Raport/artykuł zawierający typologię unijnych przedsiębiorstw z sektora czystej technologii oraz identyfikację i pogrupowanie (mapowanie) sektora czystej technologii w UE
B. Raport/artykuł przedstawiający metodykę i wyniki analizy, która ma na celu ilościowe określenie związku między działalnością gospodarczą przedsiębiorstw z sektora czystej technologii a kluczowymi wskaźnikami efektywności w zakresie ochrony środowiska (KPI), które są istotne dla Zielonego Ładu
C. Raport/artykuł przedstawiający metodykę i wyniki analizy mającej na celu określenie czynników rozwoju lokalnych ekosystemów czystej technologii
D. Raport/artykuł przedstawiający metodykę i wyniki analizy określającej ilościowo zapotrzebowanie na zielony kapitał ze strony małych i średnich przedsiębiorstw w latach 2020-2030
Można rozważyć połączenie dwóch (lub więcej) rezultatów w ramach jednego raportu/artykułu, o ile zostanie to uznane za optymalne.
Propozycje należy składać w języku angielskim do godziny 24:00 czasu środkowoeuropejskiego w dniu 15 listopada 2021 roku. Propozycje złożone po tym terminie nie będą brane pod uwagę. Propozycje należy przesyłać pocztą elektroniczną na następujący adres:
Bardziej szczegółowe informacje na temat procedury selekcji stosowanej w programie EIBURS i Instytutu EBI można znaleźć na stronie internetowej pod adresem: http://institute.eib.org/
Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
10.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2021.383.6 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Zaproszenie do składania propozycji - Instytut Europejskiego Banku Inwestycyjnego oferuje nowy grant EIBURS w ramach programu wiedzy. |
Data aktu: | 21/09/2021 |
Data ogłoszenia: | 21/09/2021 |