Rada ds. Kontroli Regulacyjnej została ustanowiona w 2015 r. na mocy decyzji przewodniczącego Komisji Europejskiej 1 , zmienionej po raz ostatni w 2020 r. 2 Rada ds. Kontroli Regulacyjnej przyczynia się do prowadzonej przez Komisję polityki na rzecz lepszego stanowienia prawa przez analizowanie jakości ocen skutków, ocen ex post i ocen adekwatności oraz wydawanie opinii na temat powiązanych projektów sprawozdań. Teksty przedkładane Radzie ds. Kontroli Regulacyjnej są sporządzane i omawiane głównie w języku angielskim.Rada ds. Kontroli Regulacyjnej składa się z sześciu członków i przewodniczącego. Członkowie Rady wykonują swoje obowiązki w ramach Rady w pełnym wymiarze czasu pracy. Połowa członków jest rekrutowana spoza służb Komisji, a druga połowa jest wybierana i mianowana wewnątrz Komisji Europejskiej. Zewnętrzni członkowie Rady są wybierani na podstawie udokumentowanej wiedzy specjalistycznej w dziedzinie ocen skutków, ocen ex post oraz ogólnie polityki regulacyjnej, obejmującej politykę makroekonomiczną, mikroekonomiczną i społeczną oraz politykę w dziedzinie środowiska.
Wszyscy członkowie Rady ds. Kontroli Regulacyjnej pełnią swoje obowiązki w ramach Rady w pełnym wymiarze czasu pracy, przez niepodlegający przedłużeniu okres trzech lat. Okres ten może zostać w wyjątkowych okolicznościach przedłużony o maksymalnie rok, jeżeli jest to konieczne do zapewnienia ciągłości funkcjonowania Rady, jej wyważonego składu w zakresie członków z Komisji i spoza niej lub pełnej zdolności działania Rady w okresach szczególnie dużego obłożenia pracą. Wszyscy członkowie Rady ds. Kontroli Regulacyjnej są administracyjnie powiązani z Sekretariatem Generalnym Komisji Europejskiej. Podlegają oni Regulaminowi pracowniczemu urzędników Unii Europejskiej i warunkom zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej 3 oraz Kodeksowi dobrego postępowania administracyjnego Komisji Europejskiej. W dokumentach tych ustanowiono surowe zasady dotyczące etyki, poufności i konfliktu interesów, które są szczególnie istotne i ważne w związku z działalnością Rady ds. Kontroli Regulacyjnej. Zgodnie z warunkami zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej członkowie Rady mogą podczas swojej kadencji publikować artykuły naukowe, pod warunkiem że nie przeszkadza im to w wykonywaniu obowiązków.
Co oferujemy?
Pełną wyzwań pracę na stanowisku członka Rady ds. Kontroli Regulacyjnej, którego szczegółowe obowiązki obejmują:
- ocenę jakości przedkładanych sprawozdań dotyczących ocen i ocen adekwatności istniejących polityk oraz ocen skutków przygotowywanych z myślą o nowych inicjatywach politycznych Komisji,
- udział w przygotowywaniu opinii na temat przedłożonych sprawozdań z oceny skutków, oceny i oceny adekwatności oraz zaleceń, w jaki sposób należy te sprawozdania poprawić,
- doradztwo - pod kierunkiem przewodniczącego - na rzecz poszczególnych służb Komisji dotyczące stosowania i interpretacji odpowiednich wytycznych w przypadku szczególnie trudnych ocen oraz w stosownych przypadkach doradztwo w kwestiach metodycznych.
Kogo poszukujemy? (kryteria naboru)
Idealny kandydat musi być wybitnym i dynamicznym fachowcem spełniającym następujące kryteria:
Cechy charakteru:
- doskonałe umiejętności w zakresie komunikacji ustnej i pisemnej w celu skutecznej i płynnej komunikacji i współpracy z zainteresowanymi podmiotami wewnętrznymi i zewnętrznymi oraz w celu reprezentowania Komisji na forach zewnętrznych.
Umiejętności fachowe i doświadczenie:
- specjalistyczna wiedza fachowa w co najmniej jednej z następujących dziedzin: makroekonomia, mikroekonomia, polityka społeczna lub polityka w dziedzinie środowiska,
- udokumentowana wiedza i kompetencje w dziedzinie polityki regulacyjnej, procedur i metodyki ocen skutków lub ocen ex post, poparte solidnym doświadczeniem naukowym, o którym świadczą w szczególności stosowne publikacje,
- bardzo dobra znajomość polityki UE i unijnych procesów decyzyjnych, w tym polityki Komisji na rzecz lepszego stanowienia prawa.
Umiejętności w zakresie zarządzania/doradztwa na wysokim szczeblu:
- dobre umiejętności analityczne i bardzo dobra zdolność strategicznego myślenia,
- bardzo dobre umiejętności w zakresie koordynacji.
Wymagania wobec kandydatów (kryteria kwalifikacyjne)
Kandydaci zostaną zakwalifikowani do etapu naboru wyłącznie na podstawie następujących wymogów formalnych, których spełnienie musi nastąpić przed upływem terminu składania zgłoszeń:
- Obywatelstwo: kandydat musi posiadać obywatelstwo jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej.
- Dyplom ukończenia studiów wyższych: kandydat musi posiadać:
a) poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom wyższym, trwającym normalnie cztery lata lub dłużej, potwierdzony dyplomem ukończenia studiów,
b) lub poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom wyższym, potwierdzony dyplomem ukończenia studiów, oraz przynajmniej roczne właściwe doświadczenie zawodowe, w przypadku gdy normalny okres trwania studiów wyższych wynosi przynajmniej trzy lata. To roczne doświadczenie nie może wchodzić w zakres doświadczenia zawodowego liczonego od chwili ukończenia studiów wyższych, o którym mowa poniżej.
- Doświadczenie zawodowe: kandydat musi posiadać przynajmniej 15-letnie doświadczenie zawodowe 4 , liczone od chwili ukończenia studiów wyższych, na poziomie, na którym wymagane są wyżej wymienione kwalifikacje.
- Doświadczenie w zakresie doradztwa: przynajmniej 5 lat tego doświadczenia zawodowego powinno być zdobyte na stanowisku doradczym wysokiego szczebla 5 i w dziedzinie związanej z przedmiotowym stanowiskiem.
- Znajomość języków: kandydat musi biegle władać jednym z języków urzędowych Unii Europejskiej 6 oraz znać na zadowalającym poziomie inny język urzędowy. Komisje selekcyjne będą sprawdzać podczas rozmowy kwalifikacyjnej, czy kandydaci spełniają wymóg zadowalającej znajomości innego języka urzędowego UE. Oznacza to, że część rozmowy może zostać przeprowadzona w tym języku.
- Limit wieku: kandydat musi być w stanie sprawować powierzoną funkcję przez całą trzyletnią kadencję przed osiągnięciem wieku emerytalnego, który dla urzędników Unii Europejskiej rozpoczyna się wraz z końcem miesiąca, w którym urzędnik osiąga wiek 66 lat (zob. art. 52 lit. a) regulaminu pracowniczego 7 ).
Procedura naboru i powołanie
Komisja Europejska przeprowadzi nabór i powołanie Głównego Doradcy - członka Rady ds. Kontroli Regulacyjnej zgodnie z obowiązującymi w niej procedurami naboru i rekrutacji (zob. Document on Senior Officials Policy, dokument w jęz. angielskim dotyczący polityki względem urzędników wyższego szczebla 8 ).
W ramach procedury naboru Komisja Europejska powołuje komisję preselekcyjną. Komisja ta analizuje wszystkie zgłoszenia, przeprowadza wstępną weryfikację kwalifikacji oraz wskazuje kandydatów o najlepszym profilu pod kątem wspomnianych wyżej kryteriów naboru, którzy mogą zostać zaproszeni na rozmowę z komisją preselekcyjną.
Po tych rozmowach komisja preselekcyjna wyciąga wnioski i proponuje listę kandydatów, którzy zostaną zaproszeni na dalsze rozmowy przeprowadzane przez działający w Komisji Europejskiej Komitet Konsultacyjny ds. Powoływania. Uwzględniając wnioski komisji preselekcyjnej, komitet decyduje, którzy kandydaci zostaną zaproszeni na rozmowę kwalifikacyjną.
Kandydaci zaproszeni na rozmowę z Komitetem Konsultacyjnym ds. Powoływania biorą udział w całodziennych testach w zakresie zarządzania przeprowadzanych metodą oceny zintegrowanej przez zewnętrzne firmy rekrutacyjne. Biorąc pod uwagę wyniki rozmowy kwalifikacyjnej i testów przeprowadzanych metodą oceny zintegrowanej, Komitet Konsultacyjny ds. Powoływania sporządza listę kandydatów, którzy jego zdaniem są odpowiedni do pełnienia funkcji Głównego Doradcy - członka Rady ds. Kontroli Regulacyjnej.
Kandydaci, którzy znajdą się na tej liście, zostają zaproszeni na rozmowę z członkiem Komisji odpowiedzialnym za lepsze stanowienie prawa 9 .
Po tych rozmowach Komisja Europejska podejmuje decyzję dotyczącą powołania.
Wybrany kandydat musi mieć uregulowany stosunek do służby wojskowej, przedstawić odpowiednie referencje poświadczające predyspozycje do wykonywania przewidzianych obowiązków oraz być fizycznie zdolny do wykonywania obowiązków.
Wybrany kandydat powinien posiadać ważne poświadczenie bezpieczeństwa osobowego, wydane przez krajowy organ bezpieczeństwa, lub być uprawniony do uzyskania takiego poświadczenia. Poświadczenie bezpieczeństwa osobowego jest decyzją administracyjną wydawaną po zakończeniu postępowania sprawdzającego przeprowadzonego przez właściwy dla danej osoby krajowy organ bezpieczeństwa zgodnie z obowiązującymi krajowymi przepisami ustawowymi i wykonawczymi dotyczącymi bezpieczeństwa. Decyzja ta zaświadcza, że można zezwolić na dostęp danej osoby do informacji niejawnych opatrzonych klauzulą o określonym poziomie tajności. (Należy zauważyć, że procedura prowadząca do uzyskania poświadczenia bezpieczeństwa osobowego może być wszczęta wyłącznie na wniosek pracodawcy, a nie przez poszczególnych kandydatów).
Dopóki dane państwo członkowskie nie wyda poświadczenia bezpieczeństwa osobowego, a procedura sprawdzająca w zakresie poświadczenia bezpieczeństwa nie zakończy się wymaganym przepisami briefingiem ze strony Dyrekcji ds. Bezpieczeństwa Komisji Europejskiej, kandydat nie będzie mógł uzyskać dostępu do informacji niejawnych UE (EUCI) na poziomie CONFIDENTIEL UE/EU CONFIDENTIAL ani wyższym, ani też uczestniczyć w posiedzeniach, na których omawiane są takie informacje.
Polityka równych szans
Zgodnie z art. 1d regulaminu pracowniczego Komisja Europejska dąży do realizacji strategicznego celu, jakim jest osiągnięcie równości płci na wszystkich szczeblach zarządzania do końca obecnej kadencji, oraz stosuje politykę równych szans zachęcającą do składania wniosków, które mogłyby przyczynić się do zwiększenia różnorodności, równości płci i ogólnej równowagi geograficznej.
Warunki zatrudnienia
Wynagrodzenie i warunki zatrudnienia określono w regulaminie pracowniczym.
Wybrany kandydat zostanie zatrudniony w charakterze pracownika na czas określony w grupie zaszeregowania AD14. W zależności od posiadanego doświadczenia zawodowego wybrany kandydat zostanie zaklasyfikowany do stopnia 1 lub 2 w tej grupie. Wyłoniony kandydat zostanie zatrudniony na podstawie umowy na czas określony na trzy lata, z możliwością jej przedłużenia w wyjątkowych okolicznościach maksymalnie o rok.
Informujemy kandydatów, że regulamin pracowniczy nakłada na wszystkich nowych pracowników wymóg pomyślnego ukończenia dziewięciomiesięcznego okresu próbnego.
Miejscem zatrudnienia jest Bruksela (Belgia), gdzie mieści się siedziba Rady ds. Kontroli Regulacyjnej.
Stanowisko jest dostępne od 1 kwietnia 2021 r.
Niezależność i oświadczenie o ewentualnym konflikcie interesów
Przed objęciem swojej funkcji Główny Doradca ma obowiązek złożyć oświadczenie, w którym zobowiąże się do działania w sposób niezależny i zgodnie z interesem publicznym, oraz oświadczenie o braku konfliktu interesów, który mógłby zaważyć na jego niezależności.
Procedura zgłaszania kandydatur
Przed dokonaniem zgłoszenia kandydaci powinni dokładnie sprawdzić, czy spełniają wszystkie wymagania kwalifikacyjne (określone w części "Wymagania wobec kandydatów"), w szczególności kryteria dotyczące wymaganego rodzaju dyplomu, doświadczenia zawodowego na wyższych stanowiskach oraz znajomości języków. Niespełnienie któregokolwiek z wymagań kwalifikacyjnych oznacza automatycznie wykluczenie z procedury naboru.
Zgłoszenie kandydatury następuje przez rejestrację w internecie pod poniższym adresem oraz zastosowanie się do instrukcji dotyczących poszczególnych etapów procedury:
https://ec.europa.eu/dgs/human-resources/seniormanagementvacancies/
Kandydaci muszą posiadać ważny adres poczty elektronicznej. Służy on do potwierdzenia rejestracji oraz do kontaktowania się z kandydatami na poszczególnych etapach trwania procedury naboru. Prosimy w związku z tym informować Komisję Europejską o wszelkich zmianach adresu poczty elektronicznej.
W celu dokonania zgłoszenia należy załadować życiorys w formacie PDF, najlepiej w formacie Europass CV 10 , oraz wypełnić list motywacyjny w trybie online (maks. 8 000 znaków). Życiorys i list motywacyjny można złożyć w dowolnym języku urzędowym Unii Europejskiej. Po zakończeniu rejestracji kandydaci otrzymają wiadomość elektroniczną potwierdzającą, że ich zgłoszenie zostało zarejestrowane. Nieotrzymanie wiadomości potwierdzającej oznacza, że zgłoszenie nie zostało zarejestrowane!
Należy zwrócić uwagę, że nie ma możliwości śledzenia w internecie przebiegu procesu naboru. Informacje o wynikach procedury kandydaci otrzymają bezpośrednio od Komisji Europejskiej.
Prośby o dodatkowe informacje lub zgłoszenia ewentualnych problemów technicznych należy kierować na adres: HR-MANAGEMENT-ONLINE@ec.europa.eu
Termin rejestracji kandydatów
Termin rejestracji kandydatów upływa 4 października 2021 r. o godz. 12.00 w południe czasu obowiązującego w Brukseli. Po tym terminie rejestracja nie będzie już możliwa.
Za dokonanie rejestracji w internecie we wskazanym terminie odpowiadają sami kandydaci. Zaleca się, by kandydaci nie zwlekali z dokonywaniem zgłoszeń do ostatnich dni, ponieważ duże obciążenie łączy lub błąd połączenia internetowego może doprowadzić do przerwania rejestracji w internecie przed jej zakończeniem, co może wiązać się z koniecznością powtórzenia całego procesu. Możliwość rejestracji zostanie zablokowana po upływie terminu zgłoszeń. Zgłoszenia nadsyłane po upływie terminu nie będą przyjmowane.
Ważne informacje dla kandydatów
Pragniemy przypomnieć, że prace poszczególnych komisji selekcyjnych są tajne. Kandydatom nie wolno nawiązywać bezpośredniego ani pośredniego kontaktu z poszczególnymi członkami komisji, ani też prosić o nawiązanie takiego kontaktu w ich imieniu. Wszystkie pytania należy kierować do sekretariatu odpowiedniej komisji.
Ochrona danych osobowych
Komisja zapewni przetwarzanie danych osobowych kandydatów w sposób zgodny z przepisami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 11 . Dotyczy to w szczególności poufności i bezpieczeństwa tych danych.