(2021/C 341/06)
(Dz.U.UE C z dnia 24 sierpnia 2021 r.)
Sprawozdawca: Christophe LEFÈVRE | |
Wniosek o konsultację | Parlament Europejski, 20.5.2021 |
Rada, 25.5.2021 | |
Podstawa prawna | Art. 114 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej |
Sekcja odpowiedzialna | Sekcja Jednolitego Rynku, Produkcji i Konsumpcji |
Data decyzji Przewodniczącej | 20.5.2021 |
Data przyjęcia na sesji plenarnej | 9.6.2021 |
Sesja plenarna nr | 561 |
Wynik głosowania | |
(za/przeciw/wstrzymało się) | 206/1/11 |
1. Wnioski i zalecenia
1.1. Wziąwszy pod uwagę kryzys związany z COVID-19, który znacznie zakłócił łańcuchy dostaw producentów maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach, EKES przeanalizował propozycję odroczenia niektórych terminów przewidzianych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1628 1 , a następnie w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1040 2 .
1.2. Komitet z zadowoleniem przyjmuje nowy wniosek dotyczący rozporządzenia, który postrzega jako właściwą i proporcjonalną reakcję na skutki gospodarcze kryzysu związanego z COVID-19.
1.3. Uzasadnione i wyważone jest zatem odroczenie o sześć miesięcy w odniesieniu do produkcji maszyn nieporuszających się po drogach wyposażonych w "silniki przejściowe" oraz o dziewięć miesięcy w przypadku wprowadzania na rynek zamiast dwunastu miesięcy w obu przypadkach w 2020 r.
1.4. Choć EKES przypomina o konieczności przyczynienia się do osiągnięcia celów UE w zakresie jakości powietrza, to uważa, że wniosek gwarantuje właściwe funkcjonowanie rynku, zapewniając jednocześnie zainteresowanym stronom równowagę gospodarczą oraz wysoki poziom ochrony zdrowia publicznego i środowiska naturalnego.
2. Treść wniosku Komisji
2.1. W rozporządzeniu (UE) 2016/1628 ustanowiono nowe wartości graniczne emisji ("etap V"), które mają na celu obniżenie emisji czynników zanieczyszczenia powietrza z silników maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach, oraz przewidziano stosowny okres na dokonanie tego przejścia.
2.2. Pandemia COVID-19 znacznie zakłóciła łańcuchy dostaw, co z kolei wpłynęło na możliwość dotrzymania przez producentów maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach niektórych terminów nałożonych rozporządzeniem (UE) 2016/1628.
2.3. Powyższe rozporządzenie zostało zatem zmienione rozporządzeniem (UE) 2020/1040 przewidującym odroczenie niektórych terminów, których producenci nie mogli już dotrzymać bez poniesienia poważnych szkód gospodarczych w związku z nieoczekiwanymi zakłóceniami w łańcuchu dostaw. Producentom zapewniono dodatkowe dwanaście miesięcy na produkcję i wprowadzanie do obrotu maszyn wyposażonych w "silniki przejściowe" w zakresie mocy < 56 kW i > 130 kW, których produkcja miała zostać zakończona do dnia 30 czerwca 2020 r., a wprowadzanie na rynek do dnia 31 grudnia 2020 r.
2.4. Jednak ze względu na utrzymujące się zakłócenia w łańcuchu dostaw oraz produkcji spowodowane przez drugą i trzecią falę pandemii COVID-19 producenci nie będą w stanie dotrzymać terminów przypadających na 2021 r. mających zastosowanie do maszyn wyposażonych w silniki przejściowe o mocy od 56 kW do 130 kW i powyżej 300 kW bez poniesienia poważnych szkód gospodarczych.
2.5. Konieczne jest zatem odroczenie tych terminów, aby uniknąć sytuacji, w której silniki przejściowe (których liczba jest ograniczona) nie będą mogły zostać zamontowane w maszynach na czas i w związku z tym musiałyby zostać zezłomowane.
2.6. Chociaż nadal występują zakłócenia w łańcuchu dostaw oraz produkcji, nie można ich porównać z tymi, które miały miejsce wiosną 2020 r., w związku z czym uzasadnione jest odroczenie o sześć miesięcy w odniesieniu do produkcji maszyn wyposażonych w przedmiotowe silniki i o dziewięć miesięcy w przypadku wprowadzania na rynek zamiast dwunastu miesięcy w obu przypadkach w 2020 r.
2.7. Proponowane odroczenie będzie miało również zastosowanie do pojazdów rolniczych i leśnych wyposażonych w silniki przejściowe, ponieważ podlegają one przepisom dotyczącym emisji zanieczyszczeń dla maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach.
3. Uwagi ogólne
3.1. EKES ponownie wyraża wielokrotnie powtarzane już przekonanie, że ograniczenie szkodliwych emisji tlenku węgla, tlenków azotu, węglowodorów i cząstek stałych z silników montowanych w maszynach mobilnych nieporuszających się po drogach jest niezbędnym krokiem na drodze do realizacji celów UE w zakresie jakości powietrza.
3.2. W swojej opinii w sprawie rozporządzenia (UE) 2016/1628 EKES zalecił szybkie przyjęcie nowego rozporządzenia, zważywszy na silne obawy dotyczące wpływu nanocząsteczek powstałych w procesie spalania na zdrowie publiczne i z uwagi na wysoki poziom ochrony, jaki można zapewnić poprzez wdrożenie proponowanego etapu V dla silników przeznaczonych do maszyn mobilnych nieporuszających się po drogach.
3.3. Komitet zdaje sobie jednak sprawę, że kryzys związany z COVID-19 spowodował znaczne zakłócenia w łańcuchu dostaw i produkcji, które nadal się utrzymują z powodu drugiej i trzeciej fali, w związku z czym producenci nie będą w stanie dotrzymać terminów wyznaczonych na 2021 r. bez poniesienia poważnych szkód gospodarczych.
3.4. Ponadto EKES jest w pełni świadomy, że kryzys nie został i nie mógł zostać przewidziany, i że mamy do czynienia z całkowicie wyjątkową sytuacją. Uznaje zatem, że pandemia COVID-19 stanowi poważne wyzwanie dla zdecydowanej większości europejskich sektorów gospodarki.
3.5. W związku z tym EKES popiera odroczenie o sześć miesięcy w odniesieniu do produkcji maszyn wyposażonych w przedmiotowe silniki i o dziewięć miesięcy w przypadku wprowadzania na rynek zamiast dwunastu miesięcy w obu przypadkach w 2020 r.
3.6. Zdaniem EKES-u jest to rozsądny i proporcjonalny środek mający na celu zagwarantowanie właściwego funkcjonowania rynku wewnętrznego, równowagi gospodarczej zainteresowanych stron oraz wysokiego poziomu ochrony zdrowia publicznego i środowiska naturalnego.
Christa SCHWENG | |
Przewodnicząca | |
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego |
Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
10.04.2025Kobiety i mężczyźni z innych roczników są w nieco innej sytuacji niż emerytki z rocznika 1953. Dowiedzieli się bowiem o zastosowaniu do nich art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej znacznie wcześniej, bo od 2 do ponad 6 lat przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego - przekonywał w Sejmie Sebastian Gajewski, wiceszef resortu pracy. Zdaniem prawników, ministerstwo celowo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów, by dla pozostałych roczników wprowadzić mniej korzystne rozwiązania niż dla rocznika 1953.
08.04.2025Sejm uchwalił w piątek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do Senatu.
04.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2021.341.39 |
Rodzaj: | Opinia |
Tytuł: | Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) 2016/1628 w odniesieniu do przepisów przejściowych dotyczących niektórych maszyn wyposażonych w silniki o zakresie mocy 56-130 kW i powyżej 300 kW w celu zaradzenia skutkom kryzysu związanego z COVID-19[COM(2021) 254 final - 2021/0129 (COD)]. |
Data aktu: | 24/08/2021 |
Data ogłoszenia: | 24/08/2021 |