Zmiana zalecenia ERRS/2020/7 w sprawie ograniczenia podziału dochodów w czasie pandemii COVID-19 (ERRS/2020/15).

ZALECENIE EUROPEJSKIEJ RADY DS. RYZYKA SYSTEMOWEGO
z dnia 15 grudnia 2020 r.
zmieniające zalecenie ERRS/2020/7 w sprawie ograniczenia podziału dochodów w czasie pandemii COVID-19 (ERRS/2020/15)

(2021/C 27/01)

(Dz.U.UE C z dnia 25 stycznia 2021 r.)

RADA GENERALNA EUROPEJSKIEJ RADY DS. RYZYKA SYSTEMOWEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1092/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie unijnego nadzoru makroostrożnościowego nad systemem finansowym i ustanowienia Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego 1 , w szczególności art. 3 ust. 2 lit. b), d) i f) oraz art. 16-18,

uwzględniając decyzję Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego ERRS/2011/1 z dnia 20 stycznia 2011 r. ustanawiającą regulamin Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego 2 , w szczególności art. 15 ust. 3 lit. e) oraz art. 18-20,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Na początku pandemii COVID-19 Europejska Rada ds. Ryzyka Systemowego (ERRS) uznała potrzebę utrzymania przez instytucje finansowe solidnego poziomu funduszy własnych w celu ograniczenia ryzyka systemowego i przyczynienia się do ożywienia gospodarczego. W tym celu ERRS wydała zalecenie ERRS/2020/7 w sprawie ograniczenia podziału dochodów w czasie pandemii COVID-19 3 , które miało na celu zapewnienie utrzymania wysokiego poziomu kapitału przez wszystkie instytucje finansowe, które mogą stanowić zagrożenie dla stabilności finansowej, poprzez zwrócenie się do właściwych organów o zachęcenie instytucji finansowych do powstrzymania się od dokonywania podziału dochodów w okresie pandemii COVID-19, a przynajmniej do dnia 1 stycznia 2021 r.

(2) Kryzys związany z COVID-19 nadal trwa w Europie i na świecie, nadal trwa też niepewność co do jego przyszłego wpływu na gospodarkę i instytucje finansowe, co wiąże się z ryzykiem dalszego pogorszenia się sytuacji zdrowotnej i gospodarczej. Rynkom i władzom brakuje informacji na temat długoterminowego wpływu kryzysu na sektor finansowy i rynki kredytowe. Instytucje finansowe są również w dalszym ciągu silnie uzależnione od wsparcia publicznego. Kluczowe znaczenie ma zapewnienie nieprzerwanego właściwego funkcjonowania systemu finansowego. Przedłużenie ograniczenia wypłat związane z niepewnością co do przyszłego rozwoju makroekonomicznego służy temu celowi, umożliwiając instytucjom finansowym utrzymanie wystarczająco wysokiego poziomu kapitału, co ogranicza ryzyko systemowe i przyczynia się do ożywienia gospodarczego. Jednocześnie ERRS dostrzega postępy poczynione przez władze i instytucje finansowe w radzeniu sobie ze skutkami pandemii. ERRS jest również świadoma znaczenia podziału dochodów dla pozyskiwania przez instytucje finansowe kapitału z zewnątrz, ponieważ wynagradzanie inwestorów za ich inwestycje ma kluczowe znaczenie dla długoterminowego zrównoważonego rozwoju instytucji i rynków finansowych. Niemniej jednak ERRS apeluje o szczególną ostrożność w dokonywaniu podziału dochodów, tak aby nie zagrażał on stabilności systemu finansowego i procesowi ożywienia gospodarczego, oraz uważa, że poziom podziału dochodów powinien być znacząco niższy niż w ostatnich latach poprzedzających kryzys związany z COVID-19.

(3) Zalecenie ERRS/2020/7 obejmuje również partnerów centralnych (CCP) ze względu na ich znaczenie systemowe w rozliczaniu transakcji na rynkach finansowych. Celem tych przepisów było uniemożliwienie akcjonariuszom i pracownikom wyższego szczebla korzystania z nadwyżki kapitału CCP poprzez podział dochodów w czasie, gdy ryzyko operacyjne - które CCP pokrywają ze środków własnych, a nie wpłat członków rozliczających - jest najpoważniejsze, biorąc również pod uwagę ograniczenia dotyczące fizycznej obecności pracowników CCP w biurach. Test warunków skrajnych dotyczący CCP w Unii przeprowadzony przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych w następstwie pandemii COVID-19 potwierdził jednak ogólną odporność operacyjną unijnych CCP na wstrząsy i przypadki niewykonania zobowiązań w odniesieniu do ryzyka kredytowego, ryzyka utraty płynności i ryzyka koncentracji w warunkach skrajnych 4 . Ponadto do chwili obecnej nie ma dowodów na awarie systemu lub procesu. Skuteczność środków wdrożonych przez CCP w celu ograniczenia ryzyka operacyjnego sugeruje, że włączenie CCP do zakresu zalecenia ERRS/2020/7 nie jest już konieczne.

(4) Środki objęte zaleceniem ERRS/2020/7 mają charakter tymczasowy, a ERRS będzie nadal monitorować ich skutki dla instytucji finansowych i ich zdolność do wspierania ożywienia gospodarczego. Podejmując decyzję, czy i kiedy należy zmienić niniejsze zalecenie, ERRS powinna uwzględnić między innymi rozwój sytuacji makroekonomicznej oraz nowe dane dotyczące stabilności systemu finansowego.

(5) Sekcja 2 pkt 5 zalecenia ERRS/2020/7 stanowi, że o konieczności i harmonogramie wprowadzenia zmian do tego zalecenia decyduje Rada Generalna. Zmiany takie mogą obejmować w szczególności przedłużenie okresu stosowania zalecenia A.

(6) Zalecenie ERRS/2020/7 powinno zatem zostać odpowiednio zmienione,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:

ZMIANY

W zaleceniu ERRS/2020/7 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w sekcji 1 zalecenie A otrzymuje brzmienie:

"Zalecenie A - Ograniczenie podziału dochodów

Zaleca się, aby właściwe organy zwróciły się do instytucji finansowych podlegających ich obszarowi nadzoru * o powstrzymanie się do 30 września 2021 r. od podejmowania następujących działań:

a) wypłacania dywidendy lub podejmowania nieodwołalnego zobowiązania do wypłaty dywidendy;

b) skupowania akcji własnych;

c) ustanawiania obowiązku zapłaty zmiennego wynagrodzenia na rzecz osób podejmujących istotne ryzyko działalności,

których skutkiem jest zmniejszenie ilości lub jakości funduszy własnych, chyba że instytucje finansowe stosują szczególną ostrożność przy przeprowadzaniu któregokolwiek z tych działań, a wynikające z tego zmniejszenie ilości lub jakości funduszy własnych nie przekracza konserwatywnego progu ustalonego przez właściwy organ. Zaleca się właściwym organom podjęcie rozmów z instytucjami finansowymi przed podjęciem przez te instytucje działań, o których mowa w lit. a) lub b).

Niniejsze zalecenie stosuje się na poziomie grupy w UE (lub na poziomie indywidualnym, jeżeli instytucja finansowa nie jest częścią grupy w UE) oraz, w stosownych przypadkach, na zasadzie subskonsolidowanej lub indywidualnej.";

2)
w sekcji 2 pkt 1 ppkt 1 wprowadza się następujące zmiany:
a)
lit. b) otrzymuje brzmienie:

"b) »właściwy organ« - właściwy organ lub organ nadzorczy w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 40) rozporządzenia (UE) nr 575/2013 lub, w zależności od przypadku, w art. 13 ust. 10 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE * ;

b)
lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c) »instytucja finansowa« - następujące przedsiębiorstwa, których siedziba zarządu lub siedziba statutowa znajduje się w Unii:

(i) instytucje w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 3) rozporządzenia (UE) nr 575/2013;

(ii) zakłady ubezpieczeń w rozumieniu art. 13 ust. 1 dyrektywy 2009/138/WE;

(iii) zakłady reasekuracji w rozumieniu art. 13 ust. 4 dyrektywy 2009/138/WE;";

c)
lit. d) otrzymuje brzmienie:

"d) »osoba podejmująca istotne ryzyko działalności« - osobę należącą do kategorii pracowników, której działalność zawodowa ma istotny wpływ na profil ryzyka danej instytucji finansowej, w tym osoby należące do kategorii pracowników, o których mowa w art. 92 ust. 2 dyrektywy 2013/36/UE lub art. 275 ust. 1 lit. c) rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 2015/35 * ;

3)
w sekcji 2 w pkt 3 dodaje się ppkt 1a w brzmieniu:

"1a. Przy określaniu konserwatywnego progu właściwe organy powinny należycie uwzględniać:

a) cele niniejszego zalecenia, w szczególności konieczność utrzymania przez instytucje finansowe wystarczająco wysokiego poziomu kapitału - w tym z uwzględnieniem ich ścieżki kapitałowej - w celu ograniczenia ryzyka systemowego i przyczynienia się do ożywienia gospodarczego, z uwzględnieniem ryzyka pogorszenia wypłacalności przedsiębiorstw i gospodarstw domowych w związku z pandemią;

b) konieczność zapewnienia, aby ogólny poziom podziału dochodów w instytucjach finansowych podlegających ich kompetencjom nadzorczym był znacząco niższy niż w ostatnich latach poprzedzających kryzys związany z COVID-19;

c) specyfikę poszczególnych sektorów podlegających ich kompetencjom nadzorczym.";

4)
w sekcji 2 pkt 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Terminy informowania o realizacji zaleceń

Zgodnie z art. 17 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1092/2010 adresaci są zobowiązani poinformować Parlament Europejski, Radę, Komisję i ERRS o działaniach podjętych w odpowiedzi na niniejsze zalecenie, lub przedstawić odpowiednie uzasadnienie w przypadku braku działania. Każdy z adresatów jest proszony o przedstawienie sprawozdania z wdrożenia zalecenia A do dnia 15 października 2021 r.";

5)
w sekcji 2 pkt 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Zmiany niniejszego zalecenia

Przed dniem 30 września 2021 r. o konieczności i harmonogramie wprowadzenia zmian do niniejszego zalecenia decyduje Rada Generalna, uwzględniając między innymi rozwój sytuacji makroekonomicznej oraz nowe dane dotyczące stabilności systemu finansowego.";

6)
w sekcji 2 w pkt 6 "Monitorowanie i ocena" dodaje się ppkt 3 w brzmieniu:

"3. Sekretariat ERRS udziela pomocy adresatom poprzez zapewnianie koordynacji składania sprawozdań, dostarczanie odpowiednich wzorów i formularzy oraz, w razie potrzeby, szczegółowe określanie procedury i terminów informowania o realizacji zaleceń.";

7)
skreśla się załącznik zatytułowany "Informacja o działaniach podjętych w odpowiedzi na niniejsze zalecenie ".
Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 15 grudnia 2020 r.
W imieniu Rady Generalnej ERRS
Francesco MAZZAFERRO
Szef Sekretariatu ERRS
1 Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 1.
2 Dz.U. C 58 z 24.2.2011, s. 4.
3 Zalecenie Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego ERRS/2020/7 z dnia 27 maja 2020 r. w sprawie ograniczenia podziału dochodów w czasie pandemii COVID-19 (Dz.U. C 212 z 26.6.2020, s. 1).
4 Zob. komunikat prasowy ESMA pt. "ESMA's Third EU-Wide CCP Stress Test Finds System Resilient to Shocks", dostępny pod adresem: https://www.esma.europa.eu/press-news/esma-news/esma%E2%80%99s-third-eu-wide-ccp-stress-test-finds-system-resilient-shocks.
* Nie dotyczy oddziałów instytucji finansowych.
* Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/138/WE z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej (Wypłacalność II) (Dz.U. L 335 z 17.12.2009, s. 1)";
* Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/35 z dnia 10 października 2014 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie podejmowania i prowadzenia działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjne (Wypłacalność II) (Dz.U. L 12 z 17.1.2015, s. 1).";

Zmiany w prawie

Od piątku nowe sankcje UE w obszarze transportu drogowego

2 sierpnia br. wchodzą w życie nowe zasady dotyczące przedsiębiorstw transportu drogowego, w związku z przyjęciem kolejnego pakietu sankcji wobec Białorusi - przypomina resort finansów. Przedsiębiorstwa transportu drogowego zostały zobowiązane do ujawniania właściwym organom krajowym na ich żądanie swojej struktury własnościowej.

Krzysztof Koślicki 01.08.2024
Wyższe dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych

Miesięczne dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych w przypadku osób niepełnosprawnych zaliczonych do znacznego stopnia niepełnosprawności wzrośnie z obecnych 2400 zł do 2760 zł, a w przypadku osób niepełnosprawnych zaliczonych do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności z 1350 zł do 1550 zł – przewiduje projekt Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Nowe przepisy mają wejść w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia, z mocą od 1 lipca 2024 roku.

Grażyna J. Leśniak 01.08.2024
Renta wdowia bez poprawek przyjęta przez Senat

Skoro do renty wdowiej ma być uprawniona osoba, która osiągnęła powszechny wiek emerytalny i owdowiała nie wcześniej niż 5 lat przed jego osiągnięciem, to ustawodawca musi ujednolić ten wiek dla kobiet i mężczyzn. W przeciwnym razie ci ostatni nie będą mieli prawa do renty wdowiej – alarmują prawnicy. Ale to nie jedyny mankament uchwalonego naprędce prawa. Okazuje się, że nie każdy pobierający rentę rodzinną otrzyma rentę wdowią. Senat nie wprowadził poprawek do ustawy.

Grażyna J. Leśniak 31.07.2024
Powstańcy nie zapłacą podatku dochodowego od nagród

Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2024 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort rozporządzeniem, zwolnienie dotyczy nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.

Monika Pogroszewska 30.07.2024
Sejm uchwalił rentę wdowią z poprawkami rządu

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak...

Beata Dązbłaż 26.07.2024
Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2021.27.1

Rodzaj: Zalecenie
Tytuł: Zmiana zalecenia ERRS/2020/7 w sprawie ograniczenia podziału dochodów w czasie pandemii COVID-19 (ERRS/2020/15).
Data aktu: 15/12/2020
Data ogłoszenia: 25/01/2021
Data wejścia w życie: 15/12/2020