(Dz.U.UE C z dnia 25 stycznia 2021 r.)
RADA GENERALNA EUROPEJSKIEJ RADY DS. RYZYKA SYSTEMOWEGO,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1092/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie unijnego nadzoru makroostrożnościowego nad systemem finansowym i ustanowienia Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego 1 , w szczególności art. 3 ust. 2 lit. b), d) i f) oraz art. 16-18,
uwzględniając decyzję Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego ERRS/2011/1 z dnia 20 stycznia 2011 r. ustanawiającą regulamin Europejskiej Rady ds. Ryzyka Systemowego 2 , w szczególności art. 15 ust. 3 lit. e) oraz art. 18-20,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Na początku pandemii COVID-19 Europejska Rada ds. Ryzyka Systemowego (ERRS) uznała potrzebę utrzymania przez instytucje finansowe solidnego poziomu funduszy własnych w celu ograniczenia ryzyka systemowego i przyczynienia się do ożywienia gospodarczego. W tym celu ERRS wydała zalecenie ERRS/2020/7 w sprawie ograniczenia podziału dochodów w czasie pandemii COVID-19 3 , które miało na celu zapewnienie utrzymania wysokiego poziomu kapitału przez wszystkie instytucje finansowe, które mogą stanowić zagrożenie dla stabilności finansowej, poprzez zwrócenie się do właściwych organów o zachęcenie instytucji finansowych do powstrzymania się od dokonywania podziału dochodów w okresie pandemii COVID-19, a przynajmniej do dnia 1 stycznia 2021 r.
(2) Kryzys związany z COVID-19 nadal trwa w Europie i na świecie, nadal trwa też niepewność co do jego przyszłego wpływu na gospodarkę i instytucje finansowe, co wiąże się z ryzykiem dalszego pogorszenia się sytuacji zdrowotnej i gospodarczej. Rynkom i władzom brakuje informacji na temat długoterminowego wpływu kryzysu na sektor finansowy i rynki kredytowe. Instytucje finansowe są również w dalszym ciągu silnie uzależnione od wsparcia publicznego. Kluczowe znaczenie ma zapewnienie nieprzerwanego właściwego funkcjonowania systemu finansowego. Przedłużenie ograniczenia wypłat związane z niepewnością co do przyszłego rozwoju makroekonomicznego służy temu celowi, umożliwiając instytucjom finansowym utrzymanie wystarczająco wysokiego poziomu kapitału, co ogranicza ryzyko systemowe i przyczynia się do ożywienia gospodarczego. Jednocześnie ERRS dostrzega postępy poczynione przez władze i instytucje finansowe w radzeniu sobie ze skutkami pandemii. ERRS jest również świadoma znaczenia podziału dochodów dla pozyskiwania przez instytucje finansowe kapitału z zewnątrz, ponieważ wynagradzanie inwestorów za ich inwestycje ma kluczowe znaczenie dla długoterminowego zrównoważonego rozwoju instytucji i rynków finansowych. Niemniej jednak ERRS apeluje o szczególną ostrożność w dokonywaniu podziału dochodów, tak aby nie zagrażał on stabilności systemu finansowego i procesowi ożywienia gospodarczego, oraz uważa, że poziom podziału dochodów powinien być znacząco niższy niż w ostatnich latach poprzedzających kryzys związany z COVID-19.
(3) Zalecenie ERRS/2020/7 obejmuje również partnerów centralnych (CCP) ze względu na ich znaczenie systemowe w rozliczaniu transakcji na rynkach finansowych. Celem tych przepisów było uniemożliwienie akcjonariuszom i pracownikom wyższego szczebla korzystania z nadwyżki kapitału CCP poprzez podział dochodów w czasie, gdy ryzyko operacyjne - które CCP pokrywają ze środków własnych, a nie wpłat członków rozliczających - jest najpoważniejsze, biorąc również pod uwagę ograniczenia dotyczące fizycznej obecności pracowników CCP w biurach. Test warunków skrajnych dotyczący CCP w Unii przeprowadzony przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych w następstwie pandemii COVID-19 potwierdził jednak ogólną odporność operacyjną unijnych CCP na wstrząsy i przypadki niewykonania zobowiązań w odniesieniu do ryzyka kredytowego, ryzyka utraty płynności i ryzyka koncentracji w warunkach skrajnych 4 . Ponadto do chwili obecnej nie ma dowodów na awarie systemu lub procesu. Skuteczność środków wdrożonych przez CCP w celu ograniczenia ryzyka operacyjnego sugeruje, że włączenie CCP do zakresu zalecenia ERRS/2020/7 nie jest już konieczne.
(4) Środki objęte zaleceniem ERRS/2020/7 mają charakter tymczasowy, a ERRS będzie nadal monitorować ich skutki dla instytucji finansowych i ich zdolność do wspierania ożywienia gospodarczego. Podejmując decyzję, czy i kiedy należy zmienić niniejsze zalecenie, ERRS powinna uwzględnić między innymi rozwój sytuacji makroekonomicznej oraz nowe dane dotyczące stabilności systemu finansowego.
(5) Sekcja 2 pkt 5 zalecenia ERRS/2020/7 stanowi, że o konieczności i harmonogramie wprowadzenia zmian do tego zalecenia decyduje Rada Generalna. Zmiany takie mogą obejmować w szczególności przedłużenie okresu stosowania zalecenia A.
(6) Zalecenie ERRS/2020/7 powinno zatem zostać odpowiednio zmienione,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:
W imieniu Rady Generalnej ERRS | |
Francesco MAZZAFERRO | |
Szef Sekretariatu ERRS |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2021.27.1 |
Rodzaj: | Zalecenie |
Tytuł: | Zmiana zalecenia ERRS/2020/7 w sprawie ograniczenia podziału dochodów w czasie pandemii COVID-19 (ERRS/2020/15). |
Data aktu: | 15/12/2020 |
Data ogłoszenia: | 25/01/2021 |
Data wejścia w życie: | 15/12/2020 |