ZASTRZEŻENIE PRAWNE: celem niniejszego zawiadomienia jest dostarczenie praktycznych wytycznych w zakresie zamówień publicznych na innowacje. Nie jest ono prawnie wiążące. Choć niniejsze zawiadomienie odnosi się niekiedy do przepisów UE, jego celem nie jest rozszerzenie ani ograniczenie praw i obowiązków ustanowionych w tych przepisach. W zakresie, w jakim zawiadomienie można by uznać za stanowiące wykładnię przepisów UE, należy podkreślić, że dokonywanie prawnie wiążącej wykładni prawa Unii stanowi wyłączną kompetencję Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Mimo że informacje zawarte w niniejszym przewodniku zostały starannie sprawdzone, Komisja Europejska nie ponosi odpowiedzialności za konkretne przykłady w nim wymienione. |
STRESZCZENIE
1. NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE NA TEMAT ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH NA INNOWACJE
1.1. Czym są zamówienia publiczne na innowacje?
1.2. Dlaczego zamówienia publiczne na innowacje?
1.2.1. Wspieranie ożywienia gospodarczego, transformacji ekologicznej i cyfrowej oraz odporności UE
1.2.2. Świadczenie wysokiej jakości usług publicznych w ramach optymalnego budżetu
1.2.3. Zaspokojenie rosnącej potrzeby
1.2.4. Modernizacja usług publicznych
1.2.5. Zapewnianie wsparcia na rzecz tworzenia i rozwoju przedsiębiorstw typu startup i innowacyjnych MŚP
1.2.6. Zachęcanie rynków do przechodzenia na korzystanie z innowacyjnych rozwiązań
1.3. Dlaczego wytyczne dotyczące zamówień publicznych na innowacje?
2. TWORZENIE RAM POLITYKI W OBSZARZE ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH NA INNOWACJE
2.1. Precyzyjnie określony zakres uprawnień w dziedzinie polityki
2.2. Innowacje jako środek przyczyniaj ący się do realizacji różnych celów politycznych
2.3. Wyznaczanie poziomu ambicji
2.4. Przekładanie ambicji na działania i zobowiązania
2.5. Budowanie zdolności
2.5.1. Szkolenie osób i udzielanie im wsparcia
2.5.2. Rozważanie możliwości zorganizowania wspólnych zamówień publicznych
2.6. Przezwyciężanie niechęci do ryzyka poprzez tworzenie zachęt sprzyjających wypracowywaniu innowacyjnych rozwiązań
3. PRZYCIĄGANIE INNOWATORÓW
3.1. Umożliwienie uczestnictwa w zamówieniach publicznych również mniejszym innowatorom
3.1.1. Zaangażowanie w dialog rynkowy
3.1.2. Zmniejszanie obciążenia administracyjnego
3.1.3. Dostosowywanie kryteriów kwalifikacji
3.1.4. Dzielenie zamówień na części
3.1.5. Korzystanie ze standardów, otwartych danych, otwartych interfejsów i oprogramowania typu open source
3.1.6. Opracowywanie systemów płatności przyjaznych dla MŚP
3.2. Opracowanie podejścia ekosystemowego do innowacji
3.3. Mobilizowanie brokerów innowacji
4. PRZYCIĄGANIE INNOWACJI
4.1. Narzędzia przyjazne innowacjom dla wszystkich rodzajów procedur
4.1.1. Ocena potrzeb
4.1.2. Wstępne konsultacje rynkowe
4.1.3. Wykorzystanie pól opcjonalnych w standardowych formularzach
4.1.4. Specyfikacje techniczne
4.1.4.1. Wymogi opisowe
4.1.4.2. Wymagania funkcjonalne
4.1.5. Warianty
4.1.6. Kryteria udzielenia zamówienia
4.1.6.1. Cena
4.1.6.2. Koszt
4.1.6.3. Jakość
4.1.7. Zarządzanie prawami własności intelektualnej
4.1.8. Realizacja zamówienia
4.2. Szczególne postępowania o udzielenie zamówienia sprzyjające innowacjom
4.2.1. Dostosowanie innowacji gotowych do użycia - procedury z negocjacjami
4.2.1.1. Procedura konkurencyjna z negocjacjami
4.2.1.2. Dialog konkurencyjny
4.2.2. Konkursy
4.2.3. Pobudzanie innowacji poprzez zamówienia w dziedzinie badań i rozwoju
4.2.3.1. Zamówienia publiczne na usługi badawcze i rozwojowe oraz przyznawanie praw własności intelektualnej oraz praw własności
4.2.3.2. Przedkomercyjne zamówienie publiczne
4.2.3.3. Udzielanie zamówień na dostawy związane z badaniami i rozwojem
4.2.3.4. Partnerstwo innowacyjne
5. POMOC PAŃSTWA
ZAŁĄCZNIK I: PRAWA WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ
Część I - Ogólne aspekty związane z prawami własności intelektualnej
Część II - Rodzaj zamawianego rezultatu a prawo własności intelektualnej
ZAŁĄCZNIK II: WZORY ZAPROSZEŃ DLA DOSTAWCÓW
ZAŁĄCZNIK III: WZÓR KWESTIONARIUSZA NA SPOTKANIE Z DOSTAWCAMI
STRESZCZENIE
Zamówienia publiczne na innowacje mogą przyczynić się do ożywienia gospodarczego w UE po kryzysie związanym z COVID-19 dzięki lepszym inwestycjom publicznym. Jest to ważne narzędzie wspierające transformację naszej gospodarki w kierunku zielonej gospodarki i gospodarki cyfrowej. Niniejsze wytyczne, przyjęte w związku z komunikatem pt. "Odnowiony europejski program na rzecz badań i innowacji - szansa Europy na ukształtowanie własnej przyszłości" oraz wkładem Komisji Europejskiej w dyskusje prowadzone w trakcie nieformalnej kolacji przywódców UE zorganizowanej w Sofii w dniu 16 maja 2018 r., zostały zaktualizowane po przyjęciu strategii MŚP na rzecz zrównoważonej i cyfrowej Europy i strategii przemysłowej 1 oraz Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności 2 . Wytyczne te mają na celu zapewnienie nabywcom publicznym wsparcia, aby mogli oni w większym stopniu przyczynić się do ożywienia gospodarczego, dwojakiej transformacji - ekologicznej i cyfrowej oraz zapewnienia odporności UE.
W niniejszych wytycznych w zwięzły sposób przedstawiono podstawowe aspekty zamówień publicznych na innowacje: dlaczego zamówienia te są ważne, dla kogo są one istotne i w jaki sposób można przeprowadzi ć ten proces.
W niniejszym dokumencie przedstawiono odpowiedzi otrzymane w ramach wcześniejszych konsultacji publicznych. Poziom szczegółowości dokumentu został celowo określony w taki sposób, by dotarł on do możliwie jak najszerszego grona profesjonalnych podmiotów publicznych (nabywców, decydentów i dostawców) oraz by wzbudził zainteresowanie tych podmiotów, które nigdy nie zajmowały się tą problematyką, lub które sądziły, że nie wywiera ona na nie wpływu. Niniejszy dokument będzie stanowił przydatne źródło odesłań do niedawnych inicjatyw i przykładów nawet dla czytelników najlepiej zaznajomionych z poruszaną w nim tematyką.
W dyrektywach w sprawie zamówień publicznych z 2014 r. dostosowano ramy zamówień publicznych do potrzeb nabywców publicznych i wykonawców, które wynikaj ą z rozwoju technologicznego, tendencji gospodarczych i zwiększonego zainteresowania opinii publicznej problematyką zrównoważonych wydatków publicznych.
Jak wskazała Komisja w niedawno przyjętej strategii MŚP na rzecz zrównoważonej i cyfrowej Europy oraz planie działania w zakresie praw własności intelektualnej 3 , zamówienia publiczne na innowacje oferują przedsiębiorstwom typu startup niewykorzystany potencjał, a także możliwości opracowania innowacyjnych rozwiązań.
Przepisy dotyczące zamówień publicznych nie koncentruj ą się już wyłącznie na udzieleniu odpowiedzi na pytanie "jak kupować" - zapewniaj ą również możliwość tworzenia zachęt sugerujących "co kupować", jednak bez wprowadzania w tym względzie nakazów. Cel polegający na zagwarantowaniu efektywnego wydawania pieniędzy podatników nabiera nowych wymiarów i wykracza poza samo zaspokajanie podstawowych potrzeb podmiotów publicznych. Za każdym razem, gdy dokonuje się zakupów publicznych, opinia publiczna słusznie interesuje się nie tylko tym, czy rozwiązanie będące przedmiotem zamówienia spełnia obowiązujące wymogi formalne, ale również tym, czy wnosi ono najwyższą wartość dodaną pod względem jakości, oszczędności kosztowej, wpływu na środowisko i wpływu społecznego, a także czy tworzy szanse na rynku dostawców.
Zamówienia publiczne na innowacje zapewniaj ą możliwość odniesienia się do wszystkich powyższych kwestii. Innowacyjne zamówienia publiczne stwarzaj ą możliwość zapewnienia wyższej jakości i przyjęcia efektywniejszych rozwiązań, w ramach których większą wagę przykładać się będzie do korzyści środowiskowych i społecznych, poprawy opłacalności, a także tworzenia nowych możliwości rynkowych dla przedsiębiorstw. Ponadto niniejsze wytyczne należy interpretować w połączeniu z wytycznymi Komisji z 2019 r. dotyczącymi udziału oferentów z państw trzecich w unijnym rynku zamówień publicznych oraz wprowadzania na ten rynek towarów z państw trzecich, które to wytyczne odnoszą się również do zamówień strategicznych i zamówień publicznych na innowacje 4 oraz zapewniają nabywcom publicznym praktyczne porady dotyczące sposobu postępowania w przypadku udziału państw trzecich w ich procedurach przetargowych.
Dlatego też niniejsze wytyczne podzielono w następujący sposób:
W rozdziale 1 wyjaśniono pojęcie zamówień publicznych na innowacje, ich nadrzędny wymiar i związaną z nimi wartość dodaną.
W rozdziale 2 przedstawiono ramy polityki niezbędne do zapewnienia możliwości strategicznego wykorzystywania zamówień publicznych na innowacje.
W rozdziale 3 wskazano, w jaki sposób można zapewnić innowatorom, w tym przedsiębiorstwom typu startup i innowacyjnym MŚP, możliwość angażowania się w proces udzielania zamówień publicznych.
W rozdziale 4 opisano, w jaki sposób można wykorzystać postępowania o udzielenie zamówienia publicznego do zmodernizowania usług publicznych dzięki stosowaniu innowacyjnych rozwiązań oraz do tworzenia wzrostu gospodarczego i miejsc pracy, zwłaszcza w odniesieniu do kwestii zarządzania prawami własności intelektualnej.
W rozdziale 5 ustanowiono określone kryteria, które zamówienia publiczne na innowacje powinny spełniać, aby uniknąć udzielenia dostawcy pomocy państwa.
Załączniki zawierają praktyczne informacje dla nabywców na temat praw własności intelektualnej oraz narzędzia ułatwiające nabywcom organizowanie spotkań z dostawcami.
Niniejsze wytyczne mogą stanowić źródło inspiracji dla wszystkich podmiotów zaangażowanych w proces udzielania zamówień publicznych:
- urzędników ds. zamówień publicznych;
- użytkowników końcowych zamawianych rozwiązań;
- podmiotów decyzyjnych i decydentów, których wkład w tworzenie sprzyjających warunków jest niezwykle istotny;
- dostawców, którzy mogą dowiedzieć się, w jaki sposób lepiej konkurować na rynku innowacyjnych rozwiązań w obszarze zamówień publicznych.
W tym kontekście wykazanie zasadności korzystania z innowacyjnych produktów i usług wiążących się z większym poziomem ryzyka może okazać się trudne, mimo że decyzja o zakupie innowacji przynosi wyraźne korzyści nabywcy publicznemu. Korzyści te - niezależnie od tego, czy przybierają formę oszczędności, rozwiązań opracowanych z myślą o zaspokojeniu nowych potrzeb, czy rozwiązań zapewniających możliwość skuteczniejszego zaspokojenia istniejących wcześniej potrzeb - muszą zostać jasno określone i opisane w szczegółowy i przejrzysty sposób; należy również wyznaczyć odpowiednie cele w tym zakresie oraz w obiektywny sposób mierzyć poziom ich realizacji. Ryzyko prawne i budżetowe oraz ryzyko utraty reputacji musi zostać wzięte pod uwagę z odpowiednim wyprzedzeniem i należycie ograniczone. Celem niniejszych wytycznych jest zachęcenie decydentów w dziedzinie zamówień publicznych do podjęcia tego wyzwania i dostarczenie im pomysłów w tym zakresie.
Komisja Europejska - działając we współpracy z różnymi partnerami - wydała już szereg wytycznych poświęconych tej kwestii, przy czym dokumenty te pozostają ważnym materiałem referencyjnym 11 . Opierając się na wcześniejszych doświadczeniach i odpowiadając na powtarzające się wezwania zainteresowanych stron, w niniejszych wytycznych omówiono w bardziej szczegółowy sposób kwestie praktyczne; skoncentrowano się w nich na określonych niezbadanych aspektach narzędzi zaproponowanych w przepisach UE i wzbogacono je o szerszą perspektywę, odnoszącą się również do ogólnunijnego wsparcia na rzecz przedsiębiorstw typu startup i innowacyjnych MŚP.
Dlatego też celem niniejszych wytycznych jest:
Przykłady omówione w niniejszych wytycznych dowodzą, że przedstawione w nich pomysły powinny nadawać się do zastosowania we wszystkich państwach członkowskich, ponieważ podstawowe przepisy dotyczące zamówień publicznych mają swoje źródło w tych samych dyrektywach w sprawie zamówień publicznych.
Może stanowić to obopólnie korzystne rozwiązanie. Wykonawcy mogą sprzedać te rozwiązania innym nabywcom publicznym lub wprowadzić na inne rynki. Jeżeli chodzi o nabywców publicznych, oprócz prawa do wykorzystywania rozwiązania i udzielania licencji w jego zakresie w dalszym postępowaniu o udzielanie zamówienia publicznego w celu wdrożenia rozwiązania, mogą oni pominąć kosztowną rejestrację lub proces związany z utrzymaniem praw wynikające z posiadania praw własności intelektualnej. Dowody z przedkomercyjnych zamówień publicznych pokazują, że cena była średnio o 50 % niższa i otrzymano do 4 razy więcej ofert wyższej jakości 58 .
Przedmiot przedkomercyjnego zamówienia publicznego należy do jednej lub kilku kategorii badań i rozwoju (badań podstawowych, badań przemysłowych, rozwoju eksperymentalnego). Zamówienie musi być ograniczone w czasie i może obejmować opracowanie prototypów lub ograniczone rozpowszechnianie pierwszych produktów bądź usług w formie serii testowych. Nabycie produktów lub usług do komercyjnego rozpowszechniania nie może być przedmiotem tego samego zamówienia. Zamówienie może jednak obejmować nabycie prototypów lub produktów końcowych bądź usług do ograniczonego rozpowszechniania, opracowanych w trakcie przedkomercyjnego zamówienia publicznego, o ile wartość usług przekracza wartość produktów objętych zamówieniem 59 .
Z definicji wynika, że zamówienia publiczne na usługi dotyczące badań i rozwoju stosuje się w tych obszarach, w których rozwiązania istniejące na rynku nie zaspokajaj ą potrzeb nabywcy publicznego.
Istnieje kilka korzyści dla nabywcy publicznego. Możliwe jest uzyskanie wkładu na potrzeby przyszłych zamówień publicznych; powoduje to konkurencję z większą liczbą wykonawców stopniowo wybranych na podstawie ich wyników uzyskanych na wcześniej określonych etapach i za oferty dotyczące kolejnego etapu. Ponadto nabywcy publiczni mogą zakończyć realizację projektu w każdym momencie, jeśli wyniki nie odpowiadaj ą przewidywanym celom.
Procedura ta może być również atrakcyjna dla wykonawców. Możliwe jest zapewnienie rozwiązania w odniesieniu do potrzeby, której obecny rynek nie może zaspokoić w zadowalający sposób. W przypadku powodzenia może spowodować to powstanie interesującego rynku wśród podobnych nabywców publicznych, doświadczających takiego samego braku na rynku łatwo dostępnych rozwiązań.
W dokumentach zamówienia dotyczących dalszych zamówień publicznych nabywca publiczny może wykorzystać doświadczenie zdobyte w ramach przedkomercyjnego zamówienia publicznego. Zawsze musi mieć to charakter niedyskryminacyjny, tak aby każdy wykonawca mógł złożyć ofertę. Nabywca publiczny nie może jednak ujawnić szczegółów, które (i) utrudniałyby stosowanie prawa; (ii) byłyby sprzeczne z interesem publicznym; (iii) wywoływałyby szkodę dla uzasadnionych interesów gospodarczych dostawców zaangażowanych w przedkomercyjne zamówienie publiczne 60 ; lub (iv) mogłoby zakłócać uczciwą konkurencję na rynku między uczestniczącymi dostawcami usług badawczych i rozwojowych lub innymi podmiotami.
Za pośrednictwem przedkomercyjnego zamówienia publicznego możliwe jest również skrócenie czasu wprowadzania produktu na rynek. W szczególnych okolicznościach postępowania o udzielenie zamówienia wykonawcy mają możliwość opracowania i przetestowania innowacyjnych rozwiązań w wyznaczonym okresie. Doświadczenie to stanowi podwójną korzyść - dla nabywców i dla dostawców: nabywcy mają bliższy kontakt z graczami rynkowymi, a dostawcy wcześniej otrzymuj ą informacje zwrotne od klientów na temat ich potencjału innowacyjnego w rzeczywistych warunkach.
Jest to szczególnie istotne w przypadku innowacyjnych przedsiębiorstw typu startup, przedsiębiorstw typu scale-up lub MŚP, które chcą otrzymać pierwsze opinie klientów na temat potencjału.
Dostęp do tego postępowania jest również uproszczony. Ponieważ nie obejmuje to zamówień publicznych na komercyjne rozpowszechnianie innowacyjnych rozwiązań, oferenci muszą jedynie spełnić wymogi dotyczące kwalifikacji zawodowych i zdolności finansowej w zakresie badań i rozwoju, a nie w zakresie komercyjnego rozpowszechniania rozwiązań.
Unijne zobowiązania międzynarodowe na poziomie dwustronnym i wielostronnym zasadniczo nie obejmują tych usług. W przypadku gdy usługi badawcze i rozwojowe zamawia się osobno, a własność praw własności intelektualnej wynikających z B+R przypada dostawcom - jak ma to miejsce w przypadku przedkomercyjnych zamówień publicznych - wykonawcy z państw trzecich nie mają zagwarantowanego dostępu. Usługi te mogą podlegać warunkom miejsca realizacji 61 .
WYNIKI BADANIA DOTYCZĄCEGO PRZEDKOMERCYJNYCH ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH FINANSOWANYCH ZE ŚRODKÓW UE OGÓLNY OBRAZ SYTUACJI Połowa rozwiązań opracowanych w ramach przedkomercyjnych zamówień publicznych finansowanych ze środków UE została wdrożona w ciągu roku: - zapewniając przedsiębiorstwom typu startup i innowacyjnym MŚP możliwość wejścia na rynek (73,5 % zamówień zostało udzielonych MŚP / przedsiębiorstwom typu start-up); - stymulując ekspansję transgraniczną (33,1 % udzielonych zamówień miało charakter transgraniczny); - wzmacniając konkurencyjność w Europie (99,5 % wykonawców świadczy 100 % swoich usług badawczych i rozwojowych w Europie); - wskaźnik powodzenia komercjalizacji uczestniczących przedsiębiorstw podwoił się (w ciągu roku: 50 % przedsiębiorstw wygenerowało przychody, 24 % przyciągnęło inwestycje kapitałowe, 18 % nawiązało współpracę z dużą korporacją, 12 % dokonało połączenia lub przejęcia i 3 % przeprowadziło już IPO). Szczegółowe informacje są dostępne pod adresem: https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/news/results-eu-funded-pre-commercial-procurements INDYWIDUALNE DOŚWIADCZENIA Przedsiębiorstwa typu startup wskazały szereg korzyści związanych z udziałem w przedkomercyjnych zamówieniach publicznych: skrócenie czasu wprowadzania produktu na rynek, szybsze uzyskiwanie dostępu do pierwszych klientów pełniących rolę ambasadorów oferowanych innowacyjnych rozwiązań na szerzej rozumianych rynkach, możliwość rozwoju na szczeblu międzynarodowym, nawet czterokrotnie szybsze tempo rozwoju przedsiębiorstwa. Pod poniższym adresem można zapoznać się z opiniami przedsiębiorstw (i nabywców publicznych) na temat ich doświadczeń w tym zakresie: http*.// eafip.eu /resources/videos https:// ec.europa.eu/digital-single-market/en /news/pre-commercial-procurement-showcases W celu zapoznania się z przykładami przedkomercyjnych zamówień publicznych finansowanych ze środków UE zob.: - możliwości dla MŚP w ramach większych projektów, pkt 3.1.4; - Imaile, Thalea i projekty dotyczące obliczeń wielkiej skali, o których mowa w pkt 2.5.2 i 3.1.1. |
4.2.3.3. Udzielanie zamówień na dostawy związane z badaniami i rozwojem
Zamówienia publiczne na dostawy związane z badaniami i rozwojem obejmuj ą zakup prototypów lub pierwszych kompletnych produktów lub usług opracowanych po przeprowadzeniu prac badawczo-rozwojowych, ich badanie i ocenę, aby wybrać najlepszy wariant przed ostatecznym zakupem na dużą skalę. Można tego dokonać w drodze każdego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.
W ramach szczególnego wyjątku 62 dopuszcza się procedurę negocjacyjną bez ogłaszania zamówienia publicznego na dostawy związane z badaniami i rozwojem. Zamówione produkty lub usługi należy dostarczać lub świadczyć jedynie do celów badawczych, doświadczalnych, naukowych lub rozwojowych, a zamówienie nie może obejmować produkcji seryjnej służącej osiągnięciu rentowności ekonomicznej lub pokryciu kosztów badań i rozwoju. Tę procedurę negocjacyjną bez ogłoszenia można zastosować, aby zakupić dostawy do ograniczonego rozpowszechniania, które opracowano w trakcie przedkomercyjnego zamówienia publicznego.
PRZYKŁAD ZAMÓWIENIA PUBLICZNE JAKO KLUCZOWY ELEMENT POZYSKIWANIA NAJNOWOCZE ŚNIEJSZYCH TECHNOLOGII: Relacje między dostawcą a wykonawcą w dużych projektach naukowych realizowanych przez CERN Dlaczego rozważano możliwość zastosowania innowacyjnego rozwiązania? Sukces w przypadku dużych projektów naukowych zależy od kompetencji dostawców i wykonawców. Doświadczenia Europejskiej Organizacji Badań Jądrowych (CERN) w tym względzie są wymowne. Co zrobiono inaczej? Kluczowym czynnikiem w udzielaniu zamówień publicznych organizowanym przez CERN jest fakt, że każda nowa modernizacja akceleratorów cząstek wiąże się z bardziej ambitnymi wymaganiami i wynikami, co popycha dostawców do przekraczania granic ich możliwości. Ponadto w niektórych przypadkach rynek jest zbyt mały, aby inwestować w produkcję niewielkich ilości wysoce zaawansowanego zaopatrzenia. W związku z tym CERN projektuje własne prototypy i ściśle współpracuje z dostawcami. Jaki wynik udało się osiągnąć? Wynik tego rodzaju współpracy przynosi istotne korzyści handlowe również dostawcom. W badaniu dotyczącym zamówień publicznych na potrzeby Wielkiego Zderzacza Hadronów (LHC) i zawierania umów wykazano wyraźne korzyści dla dostawców CERN: około 38 % z nich opracowało nowe produkty, 44 % zwiększyło wiedzę technologiczną, a 60 % pozyskało nowych klientów dzięki umowom z CERN. Inne badanie służące ocenie kosztów i korzyści LHC i jego modernizacji realizuje obecnie Uniwersytet Mediolański. Wstępne wyniki już teraz wskazują na znaczący pozytywny związek między zamówieniami publicznymi w związku z LHC a poprawą w zakresie działań badawczo-rozwojowych, zdolności innowacyjnych i wyników gospodarczych dostawców. Szczegółowe informacje są dostępne pod adresem: |
4.2.3.4. Partnerstwo innowacyjne
Partnerstwo innowacyjne 63 to stosunkowo nowy rodzaj postępowania o udzielenie zamówienia publicznego przewidziany w dyrektywie 2014/24/UE 64 . Można zastosować je jedynie w przypadkach, gdy żadne rozwiązanie potrzeb nabywcy publicznego nie jest dostępne na rynku.
Główną cechą partnerstwa innowacyjnego jest fakt, że innowacja ma miejsce w trakcie realizacji zamówienia. W przypadku innych procedur 65 nabywca publiczny wie już, jaki rodzaj rozwiązania nabywa: innowacja ma miejsce na etapie poprzedzającym udzielenie zamówienia i zazwyczaj dobiega końca wraz z zawarciem umowy, gdy ustalone zostaną dokładne cechy rozwiązania 66 .
W ramach partnerstwa innowacyjnego nabywca publiczny zawiera umowę z najlepszym potencjalnym dostawcą innowacji. Oczekuje się, że dostawcy stworzą innowacyjne rozwiązanie i zapewnią jego rzeczywistą realizację na rzecz nabywcy publicznego. Potrzeby nabywcy publicznego należy opisać z wystarczającą precyzją, aby umożliwić potencjalnym oferentom zrozumienie charakteru i zakresu wyzwania oraz zapewnić wystarczającą ilość informacji do podjęcia decyzji, czy uczestniczyć w postępowaniu.
Proces postępowania w ramach partnerstwa innowacyjnego składa się z trzech etapów:
Chociaż procedurę nazywa się "partnerstwem ", a uczestników "partnerami", chodzi o postępowania o udzielenie zamówienia publicznego podlegające odpowiednim przepisom UE i przepisom Światowej Organizacji Handlu, zwłaszcza podstawowym zasadom udzielania zamówień publicznych dotyczącym konkurencji, przejrzystości i niedyskryminacji.
Partnerstwo innowacyjne stworzono specjalnie po to, by umożliwić nabywcom publicznym nawiązanie partnerstwa w celu opracowania, a następnie zakupu nowego, innowacyjnego rozwiązania. Dlatego ważne jest, aby partnerstwo innowacyjne miało taką strukturę, by mogło zapewnić niezbędny mechanizm popytowy, gdzie innowacyjne rozwiązania są opracowywane w odpowiedzi na zapotrzebowanie rynku (ang. market pull), bez wykluczania z rynku 67 .
Pod tym względem brak osobnego postępowania o udzielenie zamówienia dotyczącego nabycia produktów lub usług końcowych do komercyjnego rozpowszechniania również wymaga zwrócenia szczególnej uwagi na unijne zasady dotyczące pomocy państwa (zob. sekcja 5 dotycząca pomocy państwa poniżej). Aby zapewnić, by nabywcy publiczni nie stosowali partnerstw innowacyjnych w sposób uniemożliwiający, ograniczający lub zakłócający konkurencję 68 , w dyrektywie 2014/24/UE, a w szczególności w art. 31 dotyczącym partnerstwa innowacyjnego, ustanowiono zasady mające na celu zagwarantowanie, by partnerstwo innowacyjne było otwarte, przejrzyste, niedyskryminacyjne i konkurencyjne.
Przy prowadzeniu partnerstwa innowacyjnego ważne jest więc zwrócenie uwagi na następujące aspekty:
Nabywcy publiczni mogą uzyskać przydatne i istotne informacje z wyników analizy rynkowej zebranych podczas wcześniejszych konsultacji rynkowych, doświadczeń z poprzednich nieudanych konkursów na zamówienia publiczne, a także informacji z konferencji i targów lub przeglądów standardów biznesowych;
- na użytek dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylającej dyrektywę 2004/18/WE (Dz.U. L 94 z 28.3.2014, s. 65) zgodnie z jej art. 2 ust. 1 pkt 22 innowacje oznaczają: "wdrażanie nowego lub znacznie udoskonalonego produktu, usługi lub procesu, w tym między innymi procesów produkcji, budowy lub konstrukcji, nowej metody marketingowej lub nowej metody organizacyjnej w działalności przedsiębiorczej, organizowaniu pracy, lub relacjach zewnętrznych m.in. po to, by pomóc rozwiązać wyzwania społeczne lub wspierać strategię »Europa 2020« na rzecz inteligentnego i zrównoważonego rozwoju sprzyjającego włączeniu społecznemu";
- w Podręczniku Oslo z 2018 r., opracowanym przez OECD, innowacje definiuje się jako "nowy lub ulepszony produkt lub proces (lub ich połączenie), który różni się znacząco od poprzednich produktów lub procesów danej jednostki i który został udostępniony potencjalnym użytkownikom (produkt) lub wprowadzony do użytku przez jednostkę (proces)".
- zestaw narzędzi europejskiej pomocy na rzecz zamówień publicznych na innowacje (EAFIP) (2018),
- Zamówienia publiczne siłą napędową innowacji w MŚP i usługach publicznych (2015), https://publications.europa. eu/pl/ publication-detail/-/publication/f5fd4d90-a7ac-11e5-b528-01aa75ed71a1
- https://ec.europa.eu/growth/single-market/public-procurement/innovative_pl
Ponieważ propagowanie innowacji stanowi również główny element polityki spójności UE, w wytycznych dla praktyków zajmujących się zamówieniami publicznymi dotyczących sposobów unikania najpowszechniejszych błędów przy realizacji projektów finansowanych ze środków europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych poruszono kwestię sposobów uwzględniania celów polityki środowiskowej, społecznej i innowacyjnej w postępowaniach o udzielenie zamówienia publicznego: http://ec.europa.eu/regional_policy/pl/policy/how/improving-investment/public-procurement/guide/.
- http://www.procurementcompetence.fi/
- https://www.koinno-bmwi.de/en/
- http://www. ioeb.at/
- usługi cateringowe: http://www.contract-catering-guide.org
- usługi ochroniarskie: http://www.securebestvalue.org
- opieka zdrowotna (ramy koncepcyjne):
- http://www.medtecheurope.org/sites/default/files/resource_items/files/ECONOMIC%20 VALUE%20AS%20A%20 GUIDE%20FOR% 20INVESTING%20IN%20HEALTH%20AND%20CARE%20Concept%20Framework_3.pdf
- opieka zdrowotna (ramy polityki):
- http://www.medtecheurope.org/sites/default/files/resource_items/files/ECONOMIC%20 VALUE%20AS%20A%20 GUIDE%20FOR% 20INVESTING%20IN%20HEALTH%20AND%20CARE%20Policy%20Framework_3.pdf
- zamówienia publiczne bazuj ące na wartości w sektorze opieki zdrowotnej w Kanadzie: http://www.conferenceboard.ca/e-library/abstract.aspx?did=7480
- https://www.agid.gov.it/https://www.agid.gov.it/
- https://www.gate21https://www.gate21. dk/
- http://procurementtransformationinstitute.com/http://procurementtransformationinstitute.com/
- www.senat.fr/rap/r16-668/r16-6685.html
Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - zdecydował w piątek Sejm uchwalając nowelizację Kodeksu pracy. Teraz ustawa trafi do Senatu.
09.05.2025Prezydent Andrzej Duda zawetował we wtorek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Uchwalona przez Parlament zmiana, która miała wejść w życie 1 stycznia 2026 roku, miała kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie miało skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców.
06.05.2025Minister finansów zaniecha poboru podatku dochodowego od nagród przyznawanych w 2025 roku powstańcom warszawskim oraz ich małżonkom. Zgodnie z przygotowanym przez resort projektem rozporządzenia, zwolnienie dotyczy nagród przyznawanych przez radę miasta Warszawy od 1 stycznia do końca grudnia tego roku.
06.05.2025W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2021.267.1 |
Rodzaj: | Informacja |
Tytuł: | Zawiadomienie Komisji - Wytyczne dotyczące zamówień publicznych na innowacje. |
Data aktu: | 18/06/2021 |
Data ogłoszenia: | 06/07/2021 |
Data wejścia w życie: | 06/07/2021 |