Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 14 marca 2019 r. w sprawie równowagi płci przy obsadzaniu stanowisk w obszarze polityki gospodarczej i monetarnej UE (2019/2614(RSP)).

Równowaga płci przy obsadzaniu stanowisk w obszarze polityki gospodarczej i monetarnej UE
Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 14 marca 2019 r. w sprawie równowagi płci przy obsadzaniu stanowisk w obszarze polityki gospodarczej i monetarnej UE (2019/2614(RSP))

(2021/C 23/17)

(Dz.U.UE C z dnia 21 stycznia 2021 r.)

P8_TA(2019)0211

Parlament Europejski,

uwzględniając art. 2 i art. 3 ust. 3 akapit drugi Traktatu o Unii Europejskiej (TUE) oraz art. 8 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE),
uwzględniając art. 23 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej,
uwzględniając dokument Komisji pt. "Strategiczne zaangażowanie na rzecz równouprawnienia płci na lata 20162019";
uwzględniając zalecenia Rady z dnia 11 lutego 2019 r. w sprawie mianowania członka Zarządu Europejskiego Banku Centralnego (EBC),
uwzględniając art. 283 ust. 2 akapit drugi TFUE, na mocy którego Rada Europejska skonsultowała się z Parlamentem,
uwzględniając Protokół nr 4 w sprawie Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego, w szczególności jego art. 11.2,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Gospodarczej i Monetarnej (A8-0144/2019),
uwzględniając wybór José Manuela Campy na przewodniczącego Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego dokonany 19 lutego 2019 r. przez Radę Organów Nadzoru,
uwzględniając art. 48 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego), zmiany decyzji nr 716/2009/WE oraz uchylenia decyzji Komisji 2009/78/WE 1 ,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Gospodarczej i Monetarnej (A8-0146/2019),
uwzględniając wniosek Komisji z dnia 30 stycznia 2019 r. dotyczący mianowania Sebastiano Lavioli na członka Jednolitej Rady ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji,
uwzględniając art. 56 ust. 6 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 806/2014 z dnia 15 lipca 2014 r. ustanawiającego jednolite zasady i jednolitą procedurę restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji instytucji kredytowych i niektórych firm inwestycyjnych w ramach jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz zmieniającego rozporządzenie (UE) nr 1093/2010 2 ,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Gospodarczej i Monetarnej (A8-0148/2019),
uwzględniając pisma skierowane przez przewodniczącego Parlamentu Europejskiego w dniu 5 marca 2019 r. do przewodniczącego Komisji oraz urzędującego przewodniczącego Rady UE,
uwzględniając pismo skierowane przez przewodniczącego Parlamentu Europejskiego w dniu 5 marca 2019 r. do przewodniczącego Komisji oraz odpowiedź przewodniczącego Komisji z dnia 11 marca 2019 r.,
uwzględniając pismo skierowane przez przewodniczącego Parlamentu Europejskiego w dniu 23 marca 2018 r. do przewodniczącego Rady,
uwzględniając pismo skierowane przez przewodniczącego Komisji Gospodarczej i Monetarnej Parlamentu Europejskiego w dniu 8 marca 2018 r. do przewodniczącego Eurogrupy,
uwzględniając wskaźnik równouprawnienia płci za 2017 r. opracowany przez Europejski Instytut ds. Równości Kobiet i Mężczyzn (EIGE),
uwzględniając art. 123 ust. 2 i 4 oraz art. 228a Regulaminu,
A.
mając na uwadze, że art. 8 TFUE określa uwzględnianie aspektu płci jako zasadę horyzontalną, a art. 2 TUE uznaje zasadę równości płci za wartość Unii;
B.
mając na uwadze, że równość szans i brak dyskryminacji to nienaruszalne wartości Unii Europejskiej;
C.
mając na uwadze, że 7 marca 2011 r. Rada przyjęła europejski pakt na rzecz równości płci na lata 2011-2020;
D.
mając na uwadze, że Parlament ubolewa, iż kobiety nadal są niedostatecznie reprezentowane na stanowiskach kierowniczych w sektorze usług bankowych i finansowych; mając na uwadze, że wszystkie instytucje i organy unijne oraz krajowe powinny wdrożyć konkretne środki w celu zapewnienia równowagi płci;
E.
mając na uwadze, że przewodniczący Komisji Gospodarczej i Monetarnej - w imieniu grup politycznych - przez lata wielokrotnie informowali przewodniczących Rady, Eurogrupy i Komisji oraz urzędujących przewodniczących Rady UE o braku równowagi płci w EBC, ale także w innych instytucjach gospodarczych, finansowych i monetarnych UE;
F.
mając na uwadze, że wskaźnik równouprawnienia płci za 2017 r. sporządzony przez EIGE wykazał, że proces podejmowania decyzji gospodarczych nadal jest obszarem, w którym UE plasuje się na najniższym poziomie pod względem równouprawnienia płci i reprezentacji kobiet;
G.
mając na uwadze, że tylko jedna z sześciu osób zasiadających w Zarządzie EBC jest kobietą; mając na uwadze, że tylko dwie z 25 osób zasiadających w Radzie Prezesów EBC to kobiety;
H.
mając na uwadze, że przewodniczący Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego (EUNB), Europejskiego Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych (EIOPA) oraz Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) to mężczyźni;
I.
mając na uwadze, że przewodnicząca Jednolitego Mechanizmu Nadzorczego została właśnie zastąpiona przez mężczyznę, w związku z czym Jednolita Rada ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji pozostała jedynym organem UE spośród szeroko pojętych unijnych instytucji finansowych i gospodarczych, któremu przewodniczy kobieta;
J.
mając na uwadze, że pomimo licznych wniosków wystosowanych przez Parlament do Rady w celu rozwiązania problemu braku równowagi płci w Zarządzie EBC Rada nie potraktowała tych wniosków poważnie;
K.
mając na uwadze, że mimo licznych apeli o przestrzeganie równowagi płci przy przedstawianiu listy kandydatów, wystosowanych przez Parlament przy poprzednich nominacjach, wśród kandydatów na stanowisko przewodniczącego EUNB znaleźli się wyłącznie mężczyźni;
L.
mając na uwadze, że choć procedury wyboru przewodniczącego, wiceprzewodniczącego i członków Jednolitej Rady ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji do tej pory ogólnie uwzględniały zasadę równowagi płci, w tym przypadku lista kandydatów przedstawiona Parlamentowi składała się tylko z mężczyzn mimo obowiązków określonych w art. 56 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 806/2014;
M.
mając na uwadze, że chociaż nie można wykluczyć, że w ramach jednolitej procedury selekcji opartej o indywidualne wnioski brak jest wykwalifikowanych kandydatów obu płci, należy przestrzegać ogólnej zasady równowagi płci w odniesieniu do składu zarządu EBC i organów nadzorczych;
N.
mając na uwadze, że wszyscy obecni kandydaci na stanowiska głównego ekonomisty EBC, przewodniczącego EUNB i członka SRB zostali uznani przez Komisję Gospodarczą i Monetarną Parlamentu za doświadczonych i posiadających odpowiednie kwalifikacje oraz zostali zatwierdzeni znaczną większością głosów w tajnych głosowaniach;
O.
mając na uwadze, że osiągnięcie równouprawnienia płci nie jest kwestią kobiet, lecz powinno angażować całe społeczeństwo;
1.
podkreśla, że równowaga płci w zarządach i rządach zapewnia bardziej zróżnicowane kompetencje i szersze perspektywy, a brak równowagi płci naraża instytucje na niebezpieczeństwo pominięcia potencjalnie znakomitych kandydatów;
2.
ubolewa, że Komisja i większość rządów UE jak dotąd nie promowały większej równowagi płci w instytucjach i organach UE, zwłaszcza w odniesieniu do nominacji wysokiego szczebla w polityce gospodarczej, finansowej i monetarnej; oczekuje, że państwa członkowskie i instytucje UE szybko doprowadzą do większej równowagi płci na najwyższych stanowiskach;
3.
wzywa rządy państw członkowskich, Radę Europejską, Radę, Eurogrupę oraz Komisję do aktywnego działania na rzecz zapewnienia równowagi płci w ich przyszłych wnioskach dotyczących list kandydatów i nominacji, tak aby listy kandydatów obejmowały co najmniej jedną kobietę i jednego mężczyznę na każdą procedurę nominacji;
4.
podkreśla, że Parlament zobowiązuje się nie uwzględniać w przyszłości list kandydatów, w przypadku których zasada równowagi płci nie została zachowana, oprócz wymogów dotyczących kwalifikacji i doświadczenia w procesie selekcji;
5.
sugeruje wprowadzenie do przyszłego planu działania Parlamentu w sprawie równości płci wymogu przewidzianego w art. 228a Regulaminu, aby nie zatwierdzać nominacji do zarządów i innych organów agencji UE, jeżeli lista kandydatów zaproponowanych przez daną instytucję lub dany organ nie jest zgodna z zasadą równowagi płci;
6.
uznaje, że sam Parlament nie spełnia tych standardów i zobowiązuje się do szerszego promowania równowagi płci w obszarze polityki gospodarczej i monetarnej;
7.
przyznaje, że równowaga płci na szczeblu wykonawczym w instytucjach i organach Unii wymaga wykwalifikowanych kandydatów z państw członkowskich; wzywa w związku z tym państwa członkowskie do podjęcia konkretnych kroków w celu poprawy równowagi płci w instytucjach krajowych, a tym samym do przygotowania gruntu dla kandydatek i kandydatów o wysokich kwalifikacjach na najwyższe stanowiska w UE w sektorze usług bankowych i finansowych;
8.
wzywa Komisję i Radę do zwiększenia przejrzystości procedur rekrutacji i mianowania dyrektorów wykonawczych agencji UE poprzez publikowanie listy kandydatów i listy wybranych kandydatów oraz powodów ich umieszczenia na tej liście, tak aby umożliwić publiczną kontrolę tych procesów pod względem otwartości, konkurencyjności i uwzględniania aspektu płci;
9.
wzywa do ściślejszej współpracy między instytucjami UE w celu zapewnienia skuteczności tych środków;
10.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej rezolucji Radzie Europejskiej, Radzie, Komisji, rządom państw członkowskich, Europejskiemu Bankowi Centralnemu, Jednolitemu Mechanizmowi Nadzorczemu, Jednolitej Radzie ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji, Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Bankowego, Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych, Europejskiemu Urzędowi Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych oraz właściwym organom krajowym państw członkowskich.
1 Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 12.
2 Dz.U. L 225 z 30.7.2014, s. 1.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2021.23.105

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 14 marca 2019 r. w sprawie równowagi płci przy obsadzaniu stanowisk w obszarze polityki gospodarczej i monetarnej UE (2019/2614(RSP)).
Data aktu: 14/03/2019
Data ogłoszenia: 21/01/2021