(2021/C 220/03)
(Dz.U.UE C z dnia 9 czerwca 2021 r.)
Sprawozdawca: Stefan BACK
Wniosek o konsultację | Prezydencja portugalska w Radzie UE, 26.10.2020 |
Podstawa prawna | Art. 304 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej |
Sekcja odpowiedzialna | Sekcja Transportu, Energii, Infrastruktury i Społeczeństwa Informacyjnego |
Data przyjęcia przez sekcję | 9.3.2021 |
Data przyjęcia na sesji plenarnej | 24.3.2021 |
Sesja plenarna nr Wynik głosowania |
559 |
(za/przeciw/wstrzymało się) | 149/68/10 |
Inne wnioski
4.9.1. Dostępność odpowiednich informacji umożliwiających operatorom składanie odpowiednich ofert w procedurach przetargowych, pomimo zmian wprowadzonych w czwartym pakiecie kolejowym z 2016 r. w celu zapewnienia dostępności odpowiednich informacji dla oferentów.
4.9.2. W przypadku nowych uczestników rynku poważnym problemem pozostaje dostęp do taboru kolejowego. Dostępność taboru kolejowego z certyfikatami ważnymi w całej UE jest stosunkowo niewielka, w przypadku zarówno transportu pasażerskiego, jak i towarowego.
4.9.3. Odnośnie do dostępności taboru na potrzeby obowiązku świadczenia usługi publicznej w zakresie transportu pasażerskiego, przepisy rozporządzenia (WE) nr 1370/2007 dotyczącego usług publicznych w zakresie kolejowego i drogowego transportu pasażerskiego dają właściwym organom możliwość zastosowania środków mających na celu ułatwienie takiego dostępu, jeżeli zostanie to uznane za konieczne.
4.9.4. Kwestia biletów przesiadkowych lub łączonych w ruchu kolejowym pozostaje problematyczna, w szczególności w zakresie aktualnych informacji o taryfach, rezerwacjach i ruchu.
4.13.1. Charakter rynku przewozów towarowych uległ zmianie. Wyższy udział towarów wymaga zarówno elastyczności, jak i wyższego stopnia niezawodności złożonych łańcuchów dostaw o dużej wartości, co - ze względu na brak punktualności, niezawodności, przewidywalności i elastyczności - często stawia kolej w niekorzystnej sytuacji konkurencyjnej. Przykładowo, w pierwszym kwartale 2018 r. w alpejskim korytarzu towarowym ponad 50 % pociągów opóźnionych było o ponad 3 godziny.
4.13.2. Brakuje informacji o ruchu dotyczących, przykładowo, lokalizacji pociągów i przewidywanego czasu przybycia. Co więcej, zarządzanie przepustowością i ruchem między infrastrukturą kolejową a obiektami takimi jak terminale nie jest na ogół koordynowane. Utrudnia to optymalizację zarządzania zasobami.
4.13.3. Brak nowoczesnych, zautomatyzowanych systemów sprzęgających w UE, powszechnie stosowanych w innych częściach świata, ogranicza wydajność pojedynczych wagonów.
4.13.4. Przy planowaniu zdolności przepustowej przewozom towarowym nadaje się niski priorytet, zarówno w wymiarze transgranicznym, jak i krajowym.
4.13.5. Długoterminowe planowanie przepustowości i rozkładów jazdy stanowi utrudnienie dla modeli biznesowych zorientowanych na rynek i uniemożliwia kolejom reagowanie na krótkoterminowe zamówienia klientów. Pierwszeństwo ruchu krajowego i brak transgranicznej koordynacji planowania powodują dalsze problemy dla transgranicznego transportu towarowego.
4.13.6. Niska rentowność ogranicza inwestycje, a inwestycje infrastrukturalne nie są odpowiednio skoordynowane na poziomie transgranicznym, czy choćby wzdłuż kluczowych korytarzy.
4.13.7. Miejmy nadzieję, że przynajmniej część problemów związanych z koordynacją i planowaniem w zakresie transgranicznych przewozów towarowych zostanie uwzględniona w ramach trwającej obecnie oceny rozporządzenia ustanawiającego europejskie kolejowe korytarze towarowe 9 .
W sprawozdaniu specjalnym sformułowano szereg zaleceń dotyczących poprawy funkcjonowania rynku kolejowych przewozów towarowych, w tym lepszego nadzoru w celu zwalczania antykonkurencyjnych praktyk operatorów zasiedziałych i zarządców infrastruktury, lepszego zarządzania ruchem w kolejowych korytarzach towarowych, monitorowania wyników i lepszego ukierunkowania na potrzeby w zakresie infrastruktury.
W odniesieniu do dyrektywy 2005/47/WE partnerzy społeczni podkreślili, że "jednym z ustaleń projektu jest to, że właściwe monitorowanie i egzekwowanie umowy na szczeblu państw członkowskich jest utrudnione przez brak jasności co do właściwych organów krajowych. Nawet w sytuacjach, w których organ jest jasno określony - zazwyczaj jest to krajowy inspektorat pracy - wydaje się, że brakuje mu niezbędnych zasobów, zdolności lub wiedzy na temat umowy i dyrektywy wykonawczej do niej, aby skutecznie wykonywać swoje obowiązki". EKES stwierdza, że UE musi podjąć odpowiednie działania.
Christa SCHWENG | |
Przewodnicząca | |
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego |
W ciągu pierwszych 5 miesięcy obowiązywania mechanizmu konsultacji społecznych projektów ustaw udział w nich wzięły 24 323 osoby. Najpopularniejszym projektem w konsultacjach była nowelizacja ustawy o broni i amunicji. W jego konsultacjach głos zabrało 8298 osób. Podczas pierwszych 14 miesięcy X kadencji Sejmu RP (2023–2024) jedynie 17 proc. uchwalonych ustaw zainicjowali posłowie. Aż 4 uchwalone ustawy miały źródła w projektach obywatelskich w ciągu 14 miesięcy Sejmu X kadencji – to najważniejsze skutki reformy Regulaminu Sejmu z 26 lipca 2024 r.
24.04.2025Senat bez poprawek przyjął w środę ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do prezydenta Andrzaja Dudy.
23.04.2025Rada Ministrów przyjęła we wtorek, 22 kwietnia, projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo geologiczne i górnicze, przedłożony przez minister przemysłu. Chodzi o wyznaczenie podmiotu, który będzie odpowiedzialny za monitorowanie i egzekwowanie przepisów w tej sprawie. Nowe regulacje dotyczą m.in. dokładności pomiarów, monitorowania oraz raportowania emisji metanu.
22.04.2025Na wtorkowym posiedzeniu rząd przyjął przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie zakazu stosowania materiału siewnego odmian kukurydzy MON 810, przedłożone przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi. Celem nowelizacji jest aktualizacja listy odmian genetycznie zmodyfikowanej kukurydzy, tak aby zakazać stosowania w Polsce upraw, które znajdują się w swobodnym obrocie na terytorium 10 państw Unii Europejskiej.
22.04.2025Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2021.220.26 |
Rodzaj: | Opinia |
Tytuł: | Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Jednolity europejski obszar kolejowy" [Opinia rozpoznawcza na wniosek prezydencji portugalskiej]. |
Data aktu: | 09/06/2021 |
Data ogłoszenia: | 09/06/2021 |