(2021/C 216/01)(Dz.U.UE C z dnia 7 czerwca 2021 r.)
SPIS TREŚCI
1. WPROWADZENIE
2. OGÓLNE TERMINY I DEFINICJE
2.1. Definicja tworzywa sztucznego (art. 3 pkt 1)
2.1.1. Polimer
2.1.2. Może funkcjonować jako główny składnik strukturalny produktów końcowych
2.1.3. Polimery naturalne, które nie zostały chemicznie zmodyfikowane
2.2. Produkt jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych (art. 3 pkt 2)
2.2.1. Zawartość tworzyw sztucznych: w całości lub częściowo wykonany z tworzyw sztucznych
2.2.2. Jednorazowego użytku
2.2.3. Możliwość powtórnego napełnienia i ponownego użycia produktu
3. ZWIĄZEK MIĘDZY DYREKTYWĄ (UE) 2019/904 A DYREKTYWĄ 94/62/WE
4. KRYTERIA DOTYCZĄCE KONKRETNYCH PRODUKTÓW
4.1. Pojemniki na żywność
4.1.1. Opis produktu i kryteria zawarte w dyrektywie
4.1.2. Przegląd produktów i wykaz ilustrujących je przykładów
4.2. Paczki i owijki
4.2.1. Opis produktu i kryteria zawarte w dyrektywie
4.2.2. Przegląd produktów i wykaz ilustrujących je przykładów
4.3. Sztućce, talerze, słomki i mieszadełka
4.3.1. Opis produktu zawarty w dyrektywie
4.3.2. Przegląd produktów i wykaz ilustrujących je przykładów
4.4. Pojemniki na napoje, butelki na napoje i kubki na napoje (w tym ich zakrętki, pokrywki i wieczka)
4.4.1. Opisy produktu i kryteria zawarte w dyrektywie
4.4.2. Zakrętki, wieczka i pokrywki
4.4.3. Wyłączenia dotyczące konkretnego produktu
4.4.4. Przegląd produktów i wykaz ilustrujących je przykładów
4.5. Rozróżnienie między niektórymi (powiązanymi) kategoriami produktów
4.5.1. Główne elementy odróżniające pojemniki na żywność od pojemników na napoje
4.5.2. Główne elementy odróżniające pojemniki na żywność od kubków na napoje
4.5.3. Główne elementy rozróżniające między pojemnikami na napoje, butelkami na napoje i kubkami na napoje
4.5.4. Główne elementy odróżniające pojemniki na żywność od paczek i owijek
4.5.5. Główne elementy odróżniające talerze od pojemników na żywność
4.6. Lekkie plastikowe torby na zakupy
4.6.1. Opis produktu i kryteria zawarte w dyrektywie
4.6.2. Przegląd produktów i wykaz ilustrujących je przykładów
4.7. Patyczki higieniczne
4.7.1. Opis produktu i kryteria zawarte w dyrektywie
4.7.2. Wyłączenia dotyczące konkretnego produktu
4.7.3. Przegląd produktów i wykaz ilustrujących je przykładów
4.8. Balony i patyczki mocowane do balonów
4.8.1. Opis produktu i kryteria zawarte w dyrektywie
4.8.2. Wyłączenia dotyczące konkretnego produktu
4.8.3. Przegląd produktów i wykaz ilustrujących je przykładów
4.9. Podpaski higieniczne, tampony oraz aplikatory do tamponów
4.9.1. Opis produktu i kryteria zawarte w dyrektywie
4.9.2. Przegląd produktów i wykaz ilustrujących je przykładów
4.10. Chusteczki nawilżane
4.10.1. Opis produktu, kryteria i wyłączenia zawarte w dyrektywie
4.10.2. Przegląd produktów i wykaz ilustrujących je przykładów
4.11. Wyroby tytoniowe z filtrami, filtry sprzedawane do używania z wyrobami tytoniowymi
4.11.1. Opis produktu i kryteria zawarte w dyrektywie
4.11.2. Przegląd produktów i wykaz ilustrujących je przykładów
ZAŁĄCZNIK - Przegląd produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, ich opisy i stosowne wymogi określone w dyrektywie
1 Dz.U. L 155 z 12.6.2019, s. 1.
2 Przedstawione w tym rozdziale wytyczne nie mają zastosowania do przepisów Unii dotyczących materiałów przeznaczonych do kontaktu z żywnością, a w szczególności do rozporządzenia (UE) nr 10/2011 w sprawie materiałów z tworzyw sztucznych przeznaczonych do kontaktu z żywnością, w którym w niektórych przypadkach stosuje się podobne pojęcia i definicje, lecz ich interpretacja jest częściowo inna i odzwierciedla poszczególne konteksty.
3 Rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) i utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów, zmieniające dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę Rady 76/769/EWG i dyrektywy Komisji 91/155/EWG, 93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/WE (Dz.U. L 396 z 30.12.2006, s. 1).
5 SWD(2018) 254 final, część 3/3, s. 29.
6 Ibid.
7 SWD(2018) 254 final, część 3/3, s. 30. W dokumencie tym stwierdzono, że alternatywnego rozwiązania jednorazowego użytku wykonanego z innego materiału niż tworzywo sztuczne nie włączono do analizy, gdyż kawa wymaga stosowania kubków na napoje z wykładziną, aby zapewnić ich mechaniczną wytrzymałość przez pewien czas, nawet po napełnieniu bardzo gorącym płynem.
8 Wniosek Komisji Europejskiej dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ograniczenia wpływu niektórych produktów z tworzyw sztucznych na środowisko (COM(2018) 340 final z 28.5.2018).
9 Zob. art. 3 pkt 2b dyrektywy 94/62/WE w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych (Dz.U. L 365 z 31.12.1994, s. 10).
10 Dyrektywa 94/62/WE z dnia 20 grudnia 1994 r. w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych (Dz.U. L 365 z 31.12.1994, s. 10).
12 Ibid.
14 Dyrektywa Rady 90/385/EWG z dnia 20 czerwca 1990 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do wyrobów medycznych aktywnego osadzania (Dz.U. L 189 z 20.7.1990, s. 17).
15 Dyrektywa Rady 93/42/EWG z dnia 14 czerwca 1993 r. dotycząca wyrobów medycznych (Dz.U. L 169 z 12.7.1993, s. 1).
16 Z dniem 3 lipca 2021 r., w którym mija termin transpozycji większości wymogów dyrektywy (UE) 2019/904, przepisy dyrektyw 90/385/EWG i 93/42/EWG nie będą miały dłużej zastosowania. Od dnia 26 maja 2021 r. wprowadzanie wyrobów medycznych do obrotu będzie regulowane przepisami rozporządzenia (UE) 2017/745 w sprawie wyrobów medycznych.
18 Zarówno w dyrektywie Rady 90/385/EWG, jak i w dyrektywie Rady 93/42/EWG wyroby medyczne zdefiniowano w następujący sposób: "wyrób medyczny" oznacza jakiekolwiek narzędzie, przyrząd, urządzenie, oprogramowanie, materiał lub inny artykuł, stosowane samodzielnie lub w połączeniu, wraz z wszelkim wyposażeniem, w tym oprogramowaniem przeznaczonym przez jego wytwórcę do używania specjalnie w celach diagnostycznych lub terapeutycznych i niezbędnym do jego właściwego stosowania, przeznaczone przez wytwórcę do stosowania u ludzi w celu:- diagnozowania, zapobiegania, monitorowania, leczenia lub łagodzenia przebiegu chorób,
- diagnozowania, monitorowania, leczenia, łagodzenia lub rehabilitacji w przypadku urazu lub upośledzenia,
- badań, zastąpienia lub zmiany budowy anatomicznej lub procesów fizjologicznych,
- regulacji poczęć,
i który nie osiąga swojego głównego zamierzonego działania w lub na ciele człowieka za pomocą środków farmakologicznych, immunologicznych ani metabolicznych, lecz który może być wspomagany w swoich funkcjach przez takie środki.
19 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/745 z dnia 5 kwietnia 2017 r. w sprawie wyrobów medycznych, zmiany dyrektywy 2001/83/WE, rozporządzenia (WE) nr 178/2002 i rozporządzenia (WE) nr 1223/2009 oraz uchylenia dyrektyw Rady 90/385/EWG i 93/42/EWG (Dz.U. L 117 z 5.5.2017, s. 1).
20 Chociaż w motywie 12 podano przykłady napojów tylko w kontekście pojemników i butelek na napoje, te same przykłady są również odpowiednie w przypadku definicji "napoju" w kontekście kubków na napoje.
21 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 609/2013 z dnia 12 czerwca 2013 r. w sprawie żywności przeznaczonej dla niemowląt i małych dzieci oraz żywności specjalnego przeznaczenia medycznego i środków spożywczych zastępujących całodzienną dietę, do kontroli masy ciała oraz uchylające dyrektywę Rady 92/52/EWG, dyrektywy Komisji 96/8/WE, 1999/21/WE, 2006/125/WE i 2006/141/WE, dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/39/WE oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 41/2009 i (WE) nr 953/2009 (Dz.U. L 181 z 29.6.2013, s. 35).
22 SWD(2018) 254 final, część 1/3, s. 25.
23 Według słownika Macmillana.
24 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/720 z dnia 29 kwietnia 2015 r. zmieniająca dyrektywę 94/62/WE w odniesieniu do zmniejszenia zużycia lekkich plastikowych toreb na zakupy (Dz.U. L 115 z 6.5.2015, s. 11).
26 Z dniem 3 lipca 2021 r., w którym mija termin transpozycji większości wymogów dyrektywy (UE) 2019/904, przepisy dyrektyw 90/385/EWG i 93/42/EWG nie będą miały dłużej zastosowania. Od dnia 26 maja 2021 r. wprowadzanie wyrobów medycznych do obrotu będzie regulowane przepisami rozporządzenia (UE) 2017/745 w sprawie wyrobów medycznych.
27 MEDDEV 2.4/1 rev.9 s. 31: Przytoczone przykłady dotyczą "Rule 6 - Surgically invasive devices intended for transient use (< 60 minutes)" [Zasada 6 - inwazyjne przyrządy chirurgiczne przewidziane do chwilowego użytku (< 60 minut)].
28 Pirro V, Jarmusch AK, Vincenti M, Cooks RG. Direct drug analysis from oral fluid using medical swab touch spray mass spectrometry [Bezpośrednia analiza narkotyków ze śliny przy użyciu spektrometrii mas rozpylonej próbki z medycznego patyczka wymazowego]. Analytica Chimica Acta. luty 2015 r.; 861:47-54. doi: 10.1016/j.aca.2015.01.008. http://europepmc.org/article/ PMC/4513665. Zgodnie z Pirro i in. (2015) "Medyczne patyczki wymazowe są szeroko wykorzystywane w klinicznej mikrobiologii, cytologii i badaniach DNA to pobierania próbek z otworów i powierzchni ciała. Są one specjalnie zaprojektowane do poszczególnych zastosowań, mają odpowiedni kształt i odpowiednio dobrane materiały do każdego rodzaju zastosowania. Najczęściej końcówka patyczka wymazowego jest z bawełny, włókna wiskozowego lub poliestru, i ma kształt pędzelka, okrągły, kwadratowy lub połączony. Trzonek może być wykonany z tworzywa sztucznego, drewna, zrolowanego papieru lub drutu".
29 Zob. EDANA na stronie internetowej: https://www.edana.org/nw-related-industry/nonwovens-in-daily-life/absorbent-hygiene-products/feminine-care, dostęp dnia 9 marca 2021 r.
30 EDANA (grudzień 2019). Absorbent Hygiene Products components Pad/Liners [Części składowe chłonnych produktów higienicznych - podpasek higienicznych]. Dostępne pod adresem: https://www.edana.org/nw-related-industry/nonwovens-in-daily-life/absorbent-hygiene-products/feminine-care.
31 EDANA (n.d). Industrial wipes [Chusteczki do użytku przemysłowego]. Dostępne pod adresem: www.edana.org/nw-related-industry/nonwovens-in-daily-life/wipes/industrial-wipes.