Wytyczne dotyczące uproszczonych form kosztów: Finansowanie według stawek zryczałtowanych, standardowe stawki jednostkowe, kwoty ryczałtowe(na podstawie art. 67 i 68, 68a i 68b rozporządzenia (UE) nr 1303/2013, art. 14 rozporządzenia (UE) nr 1304/2013 oraz art. 19 rozporządzenia (UE) nr 1299/2013)
Wersja zmieniona w związku z wejściem w życie rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046
ZASTRZEŻENIE PRAWNE: Niniejszy dokument jest dokumentem roboczym przygotowanym przez służby Komisji. Na podstawie obowiązującego prawa UE formułuje się w nim wskazówki techniczne dla współpracowników i jednostek biorących udział w monitorowaniu, kontroli lub wdrażaniu europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych. Niniejsze wytyczne pozostają bez uszczerbku dla wykładni dokonanej przez Trybunał Sprawiedliwości i Sąd.
|
SPIS TREŚCI
Rozdział 1 - Wprowadzenie
1.1. Cel
1.2. Dlaczego warto stosować uproszczone formy kosztów?
Rozdział 2 - Zasady horyzontalne i zakres
2.1. Kiedy można stosować koszty uproszczone?
2.2. Stosowanie uproszczonych form kosztów
2.2.1. Zasada
2.2.2. Wyjątek: przypadki, w których stosowanie uproszczonych form kosztów jest obowiązkowe [sekcja zmieniona w następstwie rozporządzenia zbiorczego]
2.2.3. Stosowanie w czasie i przepisy przejściowe
2.3. Łączenie form
2.3.1. Zasady ogólne
2.3.2. Przykłady połączeń
2.4. Zamówienia publiczne & stosowanie uproszczonych form kosztów
2.4.1. Stosowanie uproszczonych form kosztów w przypadku zamówienia publicznego
2.4.2. Stosowanie stawki zryczałtowanej do obliczania bezpośrednich kosztów personelu w operacjach realizowanych za pośrednictwem zamówień publicznych
2.5. Zgodność uproszczonych form kosztów z zasadami pomocy państwa
2.5.1. Zgodność uproszczonych form kosztów z ogólnym rozporządzeniem w sprawie wyłączeń grupowych i rozporządzeniem w sprawie wyłączeń grupowych w sektorze rolnym
2.6. Stosowanie kosztów uproszczonych w operacjach generujących dochód
2.6.1. Operacje generujące dochód po ukończeniu (art. 61 RWP)
2.6.2. Operacje, które generują dochód w trakcie realizacji i do których nie stosuje się art. 61 ust. 1-6 RWP
2.7. Przepisy dotyczące EFRR i EFS: finansowanie krzyżowe
2.7.1. Deklarowanie działań objętych art. 98 ust. 2 RWP w odniesieniu do uproszczonych form kosztów
2.7.2. Przykłady
2.8. Szczegółowe zasady dotyczące EFRROW i EWT
Rozdział 3 - Rodzaje uproszczonych form kosztów
3.1. Finansowanie według stawek zryczałtowanych
3.1.1. Określanie kategorii kosztów
3.1.2. Specjalne systemy finansowania w oparciu o stawki zryczałtowane służące obliczaniu kategorii kosztów wyszczególnionych w RWP i w rozporządzeniach dotyczących poszczególnych funduszy
3.1.2.1. Metody obliczania kosztów pośrednich
3.1.2.2. Stawka zryczałtowana stosowana do ustalenia bezpośrednich kosztów personelu
3.1.2.3. Stawka zryczałtowana stosowana do ustalenia wszystkich innych kosztów operacji, niestanowiących bezpośrednich kosztów personelu
3.1.2.4. Uzasadnienie stawek zryczałtowanych określonych w rozporządzeniu w sprawie wspólnych przepisów
3.1.2.5. Stosowanie w czasie
3.2. Standardowe stawki jednostkowe
3.2.1. Zasady ogólne
3.2.2. Koszty personelu obliczane według stawki godzinowej (art. 68a ust. 2-4 rozporządzenia w sprawie wspólnych przepisów)
3.2.3. Ustalanie kwalifikowalnych kosztów personelu na podstawie obliczonej stawki godzinowej
3.2.4. Personel pracujący w niepełnym wymiarze czasu pracy na rzecz operacji przez określoną ilość czasu miesięcznie
3.2.5. Stosowanie w czasie
3.3. Kwoty ryczałtowe
3.3.1. Zasady ogólne
3.3.2. Zmiany wprowadzone rozporządzeniem zbiorczym i stosowanie w czasie
3.3.3. Przykłady kwot ryczałtowych
3.4. Szczególny przypadek stawek zryczałtowanych dotyczących pomocy technicznej
3.4.1. Zakres
3.4.2. Wnioski o płatność i refundacje
3.4.3. Wpływ stawki zryczałtowanej na przyznawanie pomocy technicznej w ramach programu operacyjnego/programu rozwoju obszarów wiejskich
3.4.4. Ścieżka audytu i skutki korekt
Rozdział 4 - Ustalanie uproszczonych form kosztów
4.1. Uproszczone formy kosztów należy ustalać z wyprzedzeniem
4.2. Rzetelna, sprawiedliwa i weryfikowalna metoda obliczania
4.2.1. Zasady ogólne
4.2.1.1. Wyliczenie musi być rzetelne:
4.2.1.2. Wyliczenie musi być sprawiedliwe:
4.2.1.3. Wyliczenie musi być weryfikowalne:
4.2.2. Metodyka w praktyce
4.2.2.1. Używanie danych "statystycznych", oceny eksperckiej lub innych obiektywnych informacji (art. 67 ust. 5 lit. a) ppkt (i))
4.2.2.2. Stosowanie danych specyficznych dla poszczególnych beneficjentów (art. 67 ust. 5 lit. a) ppkt (ii) i (iii) RWP)
4.3. Projekt budżetu
4.3.1. Stosowanie projektu budżetu przez inne fundusze jako metody ustalania stawek jednostkowych, kwot ryczałtowych i stawek zryczałtowanych przed wejściem w życie rozporządzenia zbiorczego
4.4. Stosowanie standardowych stawek jednostkowych, kwot ryczałtowych i stawek zryczałtowanych pochodzących z innych obszarów
Z innych obszarów polityki Unii
Art. 67. ust. 5 lit. b) RWP
Art. 68. akapit pierwszy lit. c) RWP
Z systemów dotacji finansowanych w całości przez państwa członkowskie
Stawki zryczałtowane z okresu 2007-2013
Jak ocenić, czy rodzaje operacji i beneficjentów są podobne?
4.5. Stosowanie stawek ustanowionych w RWP lub w przepisach dotyczących poszczególnych funduszy
4.6. Dostosowanie w czasie stawki zryczałtowanej, kwot ryczałtowych i standardowych stawek jednostkowych
4.7. Szczegółowe metody ustalania kwot ustanowionych zgodnie z przepisami dotyczącymi poszczególnych funduszy
Rozdział 5 - Skutki dla audytu i kontroli
5.1. Potrzeba wspólnego podejścia do audytu i kontroli
5.2. Rola instytucji audytowej w projektowaniu uproszczonych form kosztów
5.3. Ogólne kontrole zarządcze i podejście kontrolne
5.3.1 Weryfikacja prawidłowego ustalenia metody obliczania uproszonej formy kosztów
5.3.2. Weryfikacja właściwego stosowania metody
5.3.2.1. Weryfikacja właściwego stosowania stawek zryczałtowanych
5.3.2.2. Weryfikacja właściwego stosowania standardowych stawek jednostkowych
5.3.2.3. Weryfikacja właściwego stosowania kwot ryczałtowych
5.3.2.4. Weryfikacja w przypadku łączenia form w ramach jednej operacji
5.3.3. Możliwe błędy lub nieprawidłowości związane z korzystaniem z uproszczonych form kosztów
Załącznik I - Przykłady uproszczonych form kosztów
Załącznik II - Przykład zgodności uproszczonych form kosztów z zasadami pomocy państwa
Załącznik III - Uproszczone formy kosztów a szczególne działania EFRROW
Załącznik IV - Uproszczone formy kosztów a szczególne działania EFMR
1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie przepisów finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006.
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1304/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Społecznego i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1081/2006.
4 2. posiedzenie grupy wysokiego szczebla niezależnych ekspertów ds. monitorowania uproszczenia dla beneficjentów europejskich funduszy strukturalnych i inwestycyjnych.
5 Te dwa instrumenty omówiono w specjalnych wytycznych.
6 Europejski Fundusz Społeczny (EFS), Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR), Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW), Europejski Fundusz Morski i Rybacki (EFMR), Fundusz Spójności (FS).
8 Sprawozdanie roczne dotyczące wykonania budżetu, (2017)C 332/01, Trybunał Obrachunkowy.
10 Należy zauważyć, że w RWP również przewidziano uproszczone formy kosztów, które mogą być stosowane przez instytucję zarządzającą bez konieczności dokonywania jakichkolwiek obliczeń. Dlatego w takich przypadkach można je stosować nawet wtedy, gdy nie ma dostępnych wiarygodnych danych dla określonego rodzaju operacji.
11 Oraz art. 14 ust. 4 rozporządzenia w sprawie EFS przed wejściem w życie rozporządzenia zbiorczego.
12 W przypadku EFS jest to istotna zmiana w porównaniu z zasadą określoną w art. 14 ust. 4 rozporządzenia w sprawie EFS przed rozporządzeniem zbiorczym.
13 Ta stawka zryczałtowana - która ma obecnie zastosowanie do wszystkich funduszy ESI - została ustanowiona na podstawie dawnego art. 14 ust. 2 rozporządzenia w sprawie EFS, który miał zastosowanie wyłącznie do EFS i został wykreślony rozporządzeniem zbiorczym. W przeciwieństwie do art. 14 ust. 2 rozporządzenia w sprawie EFS, zgodnie z art. 68b ust. 1 RWP, w przypadku operacji wspieranych z EFS, EFRR i EFRROW, który obecnie stosuje się w odniesieniu do wszystkich funduszy ESI, dodatki i wynagrodzenia wypłacane uczestnikom uznaje się za dodatkowe koszty kwalifikowalne w stosunku do kosztów obliczanych na podstawie stawki zryczałtowanej. Nie są one uwzględnione w "pozostałych kosztach kwalifikowalnych", które oblicza się na podstawie stawki zryczałtowanej wynoszącej 40 % kwalifikowalnych bezpośrednich kosztów personelu określonej w art. 68b (zob. sekcja 3.1.2.3. dotycząca art. 68b).
14 Zob. sekcja 2.2.3 zawierająca dalsze wskazówki dotyczące stosowania w czasie zmian wprowadzonych rozporządzeniem zbiorczym.
15 W art. 2 pkt 13 RWP zdefiniowano "pomoc państwa" jako pomoc objętą przepisami art. 107 ust. 1 TFUE i uznaje się, że do celów tego rozporządzenia obejmuje ona również pomoc w ramach zasady de minimisw rozumieniu rozporządzenia Komisji (WE) nr 1998/2006, rozporządzenia Komisji (WE) nr 1535/2007 i rozporządzenia Komisji (WE) nr 875/2007. Odniesienie do pomocy państwa w rozporządzeniu w sprawie EFS należy rozumieć tak, jak jest ona zdefiniowana w RWP.
16 W wersji zmienionej rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/779.
17 Wyjaśnienie dotyczące poszczególnych rodzajów kosztów w odniesieniu do finansowania według stawek zryczałtowanych znajduje się w sekcji 3.1.1.
18 Koszty sporów sądowych nie są kwalifikowalne w ramach programów EWT zgodnie z art. 2 ust. 2 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 481/2014.
19 Zob. wspólne oświadczenie Rady i Komisji w sprawie art. 67 RWP (zawarte w dokumencie Coreper/Rady 8207/12, ADD7 REV 1).
20 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz.U. L 187 z 26.6.2014, s. 1).
21 Zawiadomienie Komisji w sprawie pojęcia pomocy państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, Dz.U. C 262 z 19.7.2016, s. 1.
22 Rozporządzenie (UE) nr 1407/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis, rozporządzenie (UE) nr 1408/2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym oraz rozporządzenie Komisji (UE) nr 717/2014 z dnia 27 czerwca 2014 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rybołówstwa i akwakultury.
23 Art. 65 ust. 8 RWP.
24 Art. 98 ust. 2 RWP został zmieniony rozporządzeniem zbiorczym w celu wyjaśnienia, że wszystkie przepisy mające zastosowanie do drugiego funduszu mają zastosowanie do EFS lub EFRR w przypadku stosowania finansowania krzyżowego.
25 Było to szczególnie istotne przed wejściem w życie rozporządzenia zbiorczego, ponieważ w art. 14 ust. 2 i 3 EFS przewidziano przepisy szczegółowe dotyczące uproszczonych form kosztów, które miały zastosowanie wyłącznie do EFS (i które mogły mieć również zastosowanie do części operacji wspieranej z EFRR zgodnie z art. 98 ust. 2 RWP, tj. gdy EFRR zapewniał wsparcie dla działań podobnych do tych podejmowanych w ramach EFS). Rozporządzeniem zbiorczym przepisy te transponowano do RWP i mają obecnie zastosowanie również do EFRR.
26 Zgodnie z art. 2 pkt 9 RWP operacja oznacza projekt, umowę, przedsięwzięcie lub grupę projektów wybrane przez instytucję zarządzającą.
27 Definicja ta nie ma zastosowania do EWT. Aby zapoznać się z definicją kosztów personelu w kontekście EWT, zob. rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 481/2014.
28 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 480/2014 z dnia 3 marca 2014 r. uzupełniające rozporządzenie (UE) nr 1303/2013 (Dz.U. L 138 z 13.5.2014, s. 5).
29 Wkłady niepieniężne w formie dodatków bądź wynagrodzeń wypłacanych przez stronę trzecią (uczestnikom danej operacji) mogą być kwalifikowalne w ramach EFS, o ile spełnione są wymogi określone w tym przepisie, tj. wkłady niepieniężne są wnoszone zgodnie z przepisami krajowymi, w tym z zasadami rachunkowości, a wartość wkładu ESF nie przekracza kosztów poniesionych przez stronę trzecią.
30 Art. 282 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/1046.
31 Koszty personelu można również ustalić za pomocą innej metodyki określonej w rozporządzeniu w sprawie wspólnych przepisów, np. można ustalić stawki jednostkowe o innym mianowniku niż 1 720 godzin na podstawie art. 67 ust. 1 lit. b) i art. 67 ust. 5 rozporządzenia w sprawie wspólnych przepisów.
32 Na podstawie art. 18 ust. 1 rozporządzenia w sprawie EWT 1299/2013 w art. 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 481/2014 ustanowiono przepisy szczegółowe dotyczące kwalifikowalności wydatków dotyczących kosztów personelu w celu wyraźnego określenia zakresu kosztów zatrudnienia brutto personelu zatrudnionego przez beneficjenta. chorobowe, którego koszty pokrywa system zabezpieczenia społecznego) lub w przypadku urlopu bezpłatnego lub bezpłatnej nieobecności (np. nieusprawiedliwionych nieobecności), w związku z którymi beneficjent nie ponosi żadnych kosztów, odpowiednie nieprzepracowane godziny/dni nie powinny być uwzględniane przy ustalaniu kwalifiko- walnych kosztów personelu, które można zadeklarować. Wynika to z faktu, że w tych przypadkach beneficjent nie ponosi żadnych kosztów. Jeżeli jednak występują koszty personelu związane z dodatkowym personelem zastępującym osobę na zwolnieniu chorobowym (lub nieobecną w innym trybie), są one kwalifikowalne (tzn. odpowiednie przepracowane godziny uwzględnia się przy obliczaniu kwalifikowalnych kosztów personelu w tym czasie).
33 Komitet monitorujący ds. EWT.
34 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/1867 z dnia 28 sierpnia 2019 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 w odniesieniu do ustanowienia finansowania w oparciu o stawki ryczałtowe - ttp://data.europa.eu/ eli/reg_del/2019/1867/oj.
35 W przypadku EFRROW metodykę tę należy stosować w ciągu odpowiedniego roku budżetowego.
36 Ten wariant był możliwy w przypadku operacji objętych wsparciem publicznym nieprzekraczającym 100 000 EUR.
37 Art. 67 ust. 6 RWP.
38 Jeżeli wsparcie nie jest przyznawane w drodze zaproszenia do składania wniosków, fakt ten powinien być stwierdzony w ogólnym dokumencie określającym metodykę wsparcia.
39 Art. 67 ust. 5 lit. a) RWP.
40 Nie ma znaczenia, kiedy metodyka została ustanowiona zgodnie z art. 67 ust. 5 lit. a) RWP - jeżeli jest stosowana, musi istnieć możliwość poddania jej audytowi.
41 Metody omówione w niniejszym punkcie obejmują metody określone w art. 67 ust. 5 lit. a) ppkt (ii) i (iii) RWP. Projekt budżetu, o którym mowa w art. 14 ust. 3 EFS (przed rozporządzeniem zbiorczym), oraz art. 67 ust. 5 lit. aa) RWP nie podlegają tym wymogom.
42 Ten projekt budżetu ma jedynie charakter poglądowy. Nie należy go uznawać za wystarczająco szczegółowy projekt budżetu.
43 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 480/2014 z dnia 3 marca 2014 r. uzupełniające rozporządzenie (UE) nr 1303/2013 (Dz.U. L 138 z 13.5.2014, s. 5).
44 Art. 29 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1290/2013 ustanawiającego zasady uczestnictwa i upowszechniania dla programu "Horyzont 2020" - programu ramowego w zakresie badań naukowych i innowacji (2014-2020).
45 Art. 124 rozporządzenia nr 966/2012 zastąpiono art. 181 rozporządzenia zbiorczego: 6. Właściwy urzędnik zatwierdzający może zezwolić na finansowanie kosztów pośrednich beneficjenta na podstawie stawek zryczałtowanych maksymalnie do wysokości 7 % łącznych kwalifikowalnych kosztów bezpośrednich danego działania, lub nałożyć wymóg takiego finansowania. Komisja może zezwolić na stosowanie wyższej stawki zryczałtowanej w drodze uzasadnionej decyzji. (...)
46 Art. 67 ust. 5 lit. c) RWP.
48 Zgodnie z lit. a), b), c) lub d).
49 Należy zwrócić uwagę, że gdyby kategorie kosztów kwalifikowalnych obliczonych na podstawie stawki zryczałtowanej były kosztami pośrednimi, wówczas zgodnie z art. 68 akapit pierwszy lit. a) RWP stawka zryczałtowana powinna być ograniczona do 25 %.
50 Z wyjątkiem wynagrodzeń i dodatków dla uczestników (art. 68b ust. 2 RWP).
51 Uzasadnienie byłoby potrzebne, gdyby stawka przekraczała 40 %. Stawka powyżej 40 % mogłaby jednak być stosowana tylko w ramach innych niż art. 14 ust. 2 rozporządzenia w sprawie EFS.
52 Zmienione rozporządzeniem Komisji (UE) 2017/1084 z dnia 14 czerwca 2017 r. Przed wejściem w życie tego rozporządzenia zmieniającego ogólne rozporządzenie w sprawie wyłączeń grupowych do kosztów kwalifikowalnych nie zaliczano kosztów zakwaterowania, z wyjątkiem minimalnych niezbędnych kosztów zakwaterowania dla uczestników będących pracownikami z niepełnos- prawnościami.
53 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 651/2014.