SPIS TREŚCI1. WPROWADZENIE
2. ZAKRES I DEFINICJE
2.1. Zakres pomocy regionalnej
2.2. Definicje
3. POMOC REGIONALNA PODLEGAJĄCA ZGŁOSZENIU
4. KOSZTY KWALIFIKOWALNE
4.1. Pomoc inwestycyjna
4.1.1. Koszty kwalifikowalne obliczane na podstawie kosztów inwestycji
4.1.2. Koszty kwalifikowalne obliczane na podstawie kosztów wynagrodzenia
4.2. Pomoc operacyjna
5. OCENA ZGODNOŚCI POMOCY REGIONALNEJ Z RYNKIEM WEWNĘTRZNYM
5.1. Wkład w rozwój regionalny i spójność terytorialną
5.1.1. Programy pomocy inwestycyjnej
5.1.2. Indywidualna pomoc inwestycyjna podlegająca zgłoszeniu
5.1.3. Programy pomocy operacyjnej
5.2. Efekt zachęty
5.2.1. Pomoc inwestycyjna
5.2.2. Programy pomocy operacyjnej
5.3. Potrzeba interwencji państwa
5.4. Odpowiedniość pomocy regionalnej
5.4.1. Odpowiedniość różnych instrumentów polityki
5.4.2. Odpowiedniość różnych instrumentów pomocy
5.5. Proporcjonalność kwoty pomocy (pomoc ograniczona do niezbędnego minimum)
5.5.1. Pomoc inwestycyjna
5.5.2. Programy pomocy operacyjnej
5.6. Unikanie nadmiernego negatywnego wpływu na konkurencję i wymianę handlową
5.6.1. Uwagi ogólne
5.6.2. Wyraźne negatywne skutki dla konkurencji i wymiany handlowej
5.6.3. Programy pomocy inwestycyjnej
5.6.4. Indywidualna pomoc inwestycyjna podlegająca zgłoszeniu
5.6.5. Programy pomocy operacyjnej
5.7. Przejrzystość
6. OCENA
7. MAPY POMOCY REGIONALNEJ
7.1. Odsetek ludności kwalifikujący się do objęcia pomocą regionalną
7.2. Odstępstwo przewidziane w art. 107 ust. 3 lit. a)
7.3. Odstępstwo przewidziane w art. 107 ust. 3 lit. c)
7.3.1. Wstępnie określone obszary "c"
7.3.2. Nieokreślone z góry obszary "c"
7.4. Maksymalne poziomy intensywności pomocy obowiązujące w odniesieniu do regionalnej pomocy inwestycyjnej
7.4.1. Maksymalne poziomy intensywności pomocy na obszarach "a"
7.4.2. Maksymalne poziomy intensywności pomocy na obszarach "c"
7.4.3. Zwiększone poziomy intensywności pomocy dla MŚP
7.4.4. Zwiększone poziomy intensywności pomocy dla terytoriów wybranych do objęcia wsparciem z Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji
7.4.5. Zwiększone poziomy intensywności pomocy dla regionów, w których ubywa ludności
7.5. Zgłoszenie i ocena map pomocy regionalnej
7.6. Zmiany
7.6.1. Rezerwa odsetka ludności
7.6.2. Przegląd śródokresowy
8. ZMIANA WYTYCZNYCH W SPRAWIE POMOCY REGIONALNEJ NA LATA 2014-2020
9. ZASTOSOWANIE ZASAD DOTYCZĄCYCH POMOCY REGIONALNEJ
10. SPRAWOZDANIA I MONITOROWANIE
11. PRZEGLĄD
1 Komunikat zmieniony przez komunikat z dnia 3 czerwca 2024 r. (Dz.U.UE.C.2024.3516) zmieniający nin. komunikat z dniem 3 czerwca 2024 r.
2 Obszary kwalifikujące się do pomocy regionalnej zgodnie z art. 107 ust. 3 lit. a) Traktatu, zwane zazwyczaj obszarami "a", są zwykle tymi, które znajdują się w najbardziej niekorzystnym położeniu w UE pod względem rozwoju gospodarczego. Obszary kwalifikujące się do pomocy regionalnej zgodnie z art. 107 ust. 3 lit. c) Traktatu, zwane zazwyczaj obszarami "c", także znajdują się w niekorzystnym położeniu, lecz w mniejszym stopniu.
3 Zgodnie z art. 174 akapit 1 i 2 Traktatu "[w] celu wspierania harmonijnego rozwoju całej Unii rozwija ona i prowadzi działania służące wzmocnieniu jej spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej. W szczególności Unia zmierza do zmniejszenia dysproporcji w poziomach rozwoju różnych regionów oraz zacofania regionów najmniej uprzywilejowanych".
4 Do celów niniejszych wytycznych w odniesieniach do "państw członkowskich" Komisja uwzględnia terytorium Irlandii Północnej zgodnie z ustaleniami zawartymi w "Protokole w sprawie Irlandii/Irlandii Północnej" załączonym do Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej.
5 Dodatki regionalne do pomocy przyznawanej w takich celach nie są zatem uważane za pomoc regionalną.
6 Państwa członkowskie mogą określić te obszary w mapie pomocy regionalnej, kierując się warunkami podanymi w sekcji 7.
7 Zob. wyrok z dnia 17 września 1980 r., Philip Morris Holland BV/Komisja Wspólnot Europejskich, sprawa 730/79, ECLI:EU: C:1980:209, pkt 17, oraz wyrok z dnia 14 stycznia 1997 r., Hiszpania/Komisja, C-169/95, ECLI:EU:C:1997:10, pkt 20.
8 Zob. wyrok z dnia 12 grudnia 1996 r., AIUFFASS i AKT/Komisja, T-380/94, ECLI:EU:T:1996:195, pkt 54.
9 Zob. dokument roboczy służb Komisji dotyczący wyników oceny adekwatności z dnia 30 października 2020 r. - SWD(2020) 257 final.
10 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej, Rady, Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów z dnia 11 grudnia 2019 r. - COM(2019) 640 final.
11 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady Europejskiej, Rady, Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów z dnia 10 marca 2020 r. - COM(2020) 102 final.
12 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów z dnia 19 lutego 2020 r. - COM(2020) 67 final.
13 Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego Fundusz na rzecz Sprawiedliwej Transformacji - COM(2020) 22 final.
14 Dz.U. C 91 I z 20.3.2020, s. 1.
15 Zgodnie z definicją zawartą w załączniku VI.
16 "Węgiel brunatny" obejmuje nisko uwęglony węgiel "C" lub ortolignit i nisko uwęglony węgiel "B" lub metalignit w rozumieniu międzynarodowej klasyfikacji ustanowionej przez Europejską Komisję Gospodarczą ONZ.
17 "Węgiel" oznacza wysokiej, średniej i niskiej klasy węgiel kategorii A i B w rozumieniu międzynarodowej klasyfikacji ustanowionej przez Europejską Komisję Gospodarczą ONZ i sprecyzowanej w decyzji Rady z dnia 10 grudnia 2010 r. w sprawie pomocy państwa ułatwiającej zamykanie niekonkurencyjnych kopalń węgla (Dz.U. L 336 z 21.12.2010, s. 24).
18 Objęty rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1379/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków produktów rybołówstwa i akwakultury, zmieniającym rozporządzenia Rady (WE) nr 1184/2006 i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylającym rozporządzenie Rady (WE) nr 104/2000 (Dz.U. L 354 z 28.12.2013, s. 1).
19 Pomoc państwa na rzecz produkcji podstawowej, przetwórstwa i wprowadzania do obrotu produktów rolnych wymienionych w załączniku I do Traktatu oraz na rzecz leśnictwa podlega zasadom określonym w wytycznych w sprawie pomocy państwa w sektorze rolnictwa (Dz.U. C 204 z 1.7.2014, s. 1).
20 Transport oznacza transport pasażerski powietrzny, morski, drogowy, kolejowy i wodny śródlądowy albo towarowy transport zarobkowy. Infrastruktura transportowa objęta szczególnymi wytycznymi, np. porty lotnicze, jest również wyłączona z niniejszych wytycznych (zob. Komunikat Komisji - Wytyczne dotyczące pomocy państwa na rzecz portów lotniczych i przedsiębiorstw lotniczych (Dz. U. C 99 z 4.4.2014, s. 3)).
21 Wytyczne UE w sprawie stosowania reguł pomocy państwa w odniesieniu do szybkiej budowy/rozbudowy sieci szerokopasmowych (Dz.U. C 25 z 26.1.2013, s. 1).
22 Komisja będzie oceniać zgodność pomocy państwa na rzecz sektora energetycznego na podstawie Wytycznych w sprawie pomocy państwa na ochronę środowiska i cele związane z energią w latach 2014-2020 (Dz.U. C 200 z 28.6.2014, s. 1).
23 Objęte rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1305/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 487).
24 Niniejsze odstępstwo będzie miało zastosowanie tylko wówczas, gdy w następstwie wniosku Komisji, o którym mowa w przypisie 12, przyjęte zostanie rozporządzenie; odstępstwo ma charakter tymczasowy i obowiązuje przez okres obowiązywania FST.
25 W terytorialnym planie sprawiedliwej transformacji należy wykazać, że inwestycje w te przedsiębiorstwa są niezbędne, aby zrekompensować utratę miejsc pracy w wyniku transformacji, której to utraty nie można zrekompensować przez tworzenie miejsc pracy w MŚP.
26 Rozporządzenie (WE) nr 1893/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej NACE Rev. 2 i zmieniające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3037/90 oraz niektóre rozporządzenia WE w sprawie określonych dziedzin statystycznych (Dz.U. L 393 z 30.12.2006, s. 1).
27 Wytyczne dotyczące pomocy państwa na ratowanie i restrukturyzację przedsiębiorstw niefinansowych znajdujących się w trudnej sytuacji (Dz.U. C 249 z 31.7.2014, s. 1). Jak wyjaśniono w pkt 23 tych wytycznych, ponieważ samo dalsze istnienie przedsiębiorstwa znajdującego się w trudniej sytuacji jest niepewne, takiego przedsiębiorstwa nie może uznać za odpowiednie narzędzie służące celom polityki publicznej aż do czasu zapewnienia jego rentowności.
28 Zob. wyrok z dnia 13 września 1995 r., TWD Textilwerke Deggendorf GmbH/Komisja Wspólnot Europejskich, sprawy połączone T- 244/93 oraz T-486/93, ECLI:EU:T:1995:160, pkt 56.
29 W kontekście niniejszych wytycznych pojęcie produktu obejmuje również usługi.
30 Obecnie są to: Gwadelupa, Gujana Francuska, Martynika, Majotta, Réunion, Saint-Martin, Azory, Madera oraz Wyspy Kanaryjskie (Dz. U. C 202 z 7.6.2016, s. 195). Saint-Martin nie zostało uwzględnione w klasyfikacji NUTS na 2021 r.
31 Rozporządzenie (WE) nr 1059/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ustalenia wspólnej klasyfikacji Jednostek Terytorialnych do Celów Statystycznych (NUTS) (Dz.U. L 154 z 21.6.2003, s. 1) zmienione rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2019/1755 (Dz.U. L 270 z 24.10.2019, s. 1). Dane wykorzystane w niniejszych wytycznych opierają się na nomenklaturze NUTS 2021.
32 Zalecenie Komisji z dnia 6 maja 2003 r. dotyczące definicji mikroprzedsiębiorstw, małych i średnich przedsiębiorstw (Dz.U. L 124 z 20.5.2003, s. 36).
33 Rozporządzenie Rady (UE) 2015/1588 z dnia 13 lipca 2015 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do niektórych kategorii horyzontalnej pomocy państwa (Dz.U. L 248 z 24.9.2015, s. 1).
34 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (Dz.U. L 187 z 26.6.2014, s. 1).
35 Oprzyrządowanie dla dostawców oznacza nabywanie (lub samodzielną produkcję) przez przedsiębiorstwo (na poziomie grupy) maszyn, narzędzi lub urządzeń oraz związanego z nimi oprogramowania, które są nabywane (lub produkowane) nie do użytku w jednym z jego zakładów (na poziomie grupy), ale udostępniane wybranym dostawcom do produkcji produktów, które mają być wytwarzane w zakładzie dostawcy i które będą służyć jako produkty pośrednie w procesie produkcji przedsiębiorstwa. Aktywa w postaci oprzyrządowania dla dostawców pozostają własnością przedsiębiorstwa nabywającego, ale są udostępniane dostawcy do zadań i na warunkach określonych w zamówieniu na dostawy lub podobnej umowie. Są one powiązane ze ściśle określonymi procesami przetwarzania lub montażu w jednym zakładzie lub kilku zakładach przedsiębiorstwa (na poziomie grupy) i może być konieczne zwrócenie ich właścicielowi po zakończeniu realizacji zamówienia lub wygaśnięciu bądź rozwiązaniu umowy ramowej.
36 Zgodnie z definicją w pkt 19 ppkt 13 i 14.
37 Zob. wyroki Trybunału z dnia 19 września 2000 r., Niemcy/Komisja, C-156/98, ECLI:EU:C:2000:467, pkt 78, i z dnia 22 grudnia 2008 r., Régie Networks/Rhone Alpes Bourgogne, C-333/07, ECLI:EU:C:2008:764, pkt 94-116.
38 Zob. załącznik VII.
39 Obowiązek utrzymania inwestycji na danym obszarze przez co najmniej pięć lat (trzy lata w przypadku MŚP) nie wyklucza wymiany instalacji lub urządzeń, które w tym okresie stały się przestarzałe bądź się zepsuły, pod warunkiem że działalność gospodarcza zostanie utrzymana w danym regionie przez minimalny wymagany okres. Nie można jednak przyznawać pomocy regionalnej na wymianę instalacji lub urządzeń.
40 Obowiązku wniesienia 25-procentowego wkładu własnego, o którym mowa w pkt 48, nie stosuje się w odniesieniu do pomocy inwestycyjnej przyznawanej na inwestycje w regionach najbardziej oddalonych, w zakresie, w jakim konieczny jest niższy wkład, aby w pełni uwzględnić maksymalną intensywność pomocy.
41 Nie ma to przykładowo miejsca w przypadku pożyczek subsydiowanych, pożyczek ze środków publicznych na kapitał własny lub zaangażowania kapitałowego państwa, które nie spełniają warunków testu prywatnego inwestora, gwarancji państwa zawierających element pomocy, jak również wsparcia ze strony państwa przyznanego w ramach zasady de minimis.
42 Jeżeli nie podano inaczej, pomoc ad hoc podlega takim samym wymogom jak pomoc indywidualna przyznawana na podstawie programu.
43 Tego typu inwestycje mogą stworzyć warunki do dalszych inwestycji, które będą rentowne bez dodatkowej pomocy.
44 Scenariusze alternatywne opisano w pkt 64.
45 Wartość bieżąca netto projektu stanowi różnicę pomiędzy dodatnimi i ujemnymi przepływami środków pieniężnych w okresie istnienia inwestycji, zdyskontowanymi do ich wartości bieżącej (zazwyczaj z wykorzystaniem kosztów kapitału).
46 Wewnętrzna stopa zwrotu nie jest oparta o przychody księgowe w danym roku, ale uwzględnia strumień przyszłych przepływów pieniężnych, które inwestor spodziewa się otrzymać przez cały okres istnienia inwestycji. Jest ona definiowana jako stopa dyskontowa, dla której wartość bieżąca netto strumienia przepływów pieniężnych wynosi zero.
47 W razie bardzo dużej niepewności co do przyszłych kosztów i rozwoju sytuacji w zakresie przychodów oraz dużej asymetrii informacji organ publiczny może jednak zechcieć przyjąć modele ustalania rekompensaty, które nie będą oparte wyłącznie na zasadzie ex ante, ale będą łączyć elementy ex ante i ex post (np. z wykorzystaniem mechanizmów wycofania, żeby umożliwić podział niespodziewanych zysków).
48 Zob. sekcja 7.4 dotycząca map pomocy regionalnej.
49 Wyrażoną jako ekwiwalent dotacji brutto.
50 Tamże.
51 Przy porównywaniu scenariuszy alternatywnych pomoc należy dyskontować w takim samym stopniu jak odpowiednią inwestycję i odpowiednie scenariusze alternatywne.
52 Wymóg, zgodnie z którym maksymalna dopuszczalna intensywność pomocy na projekt musi zostać obliczona z wyprzedzeniem przez organ przyznający pomoc, nie ma zastosowania w przypadku, gdy pomoc przyznano za pośrednictwem automatycznego pro- gramu(-ów) pomocy w formie korzyści podatkowej). W takiej sytuacji nie ma zasadniczo możliwości przeprowadzenia kontroli kumulacji przy przyznawaniu pomocy i należy je przeprowadzić przy jej wypłacaniu.
53 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1299/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. w sprawie przepisów szczegółowych dotyczących wsparcia z Europejskiego Funduszu Rozwoju regionalnego w ramach celu "Europejska współpraca terytorialna" (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 259) lub rozporządzenie zawierające przepisy szczegółowe dotyczące celu "Europejska współpraca terytorialna" (Interreg) mające zastosowanie do okresu programowania 2021-2027, w zależności od tego, które z nich ma zastosowanie do danej inwestycji początkowej.
54 Również w przypadku zgłaszania programów pomocy operacyjnej w celu przedłużenia obowiązywania istniejących środków pomocy.
55 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/852 z dnia 18 czerwca 2020 r. w sprawie ustanowienia ram ułatwiających zrównoważone inwestycje, zmieniające rozporządzenie (UE) 2019/2088 (Dz.U. L 198 z 22.6.2020, s. 13).
56 Taka sytuacja może mieć także miejsce wówczas, gdy pomoc zakłóca funkcjonowanie instrumentów ekonomicznych, które wprowadzono, aby zinternalizować takie negatywne skutki zewnętrzne (np. przez oddziaływanie na sygnały cenowe dostarczane przez unijny system handlu uprawnieniami do emisji lub podobny instrument).
57 Komisja przeprowadzi stosowną ocenę w tym zakresie, biorąc pod uwagę zarówno wolumen, jak i wartość, a także uwzględni cykl koniunkturalny.
58 Aby to zweryfikować, należy zastosować standardowy pułap pomocy obowiązujący na obszarach "c" graniczących z obszarami "a", niezależnie od zwiększonych poziomów intensywności pomocy zgodnie z pkt 184.
59 W przypadku projektów inwestycyjnych obejmujących produkcję kilku różnych produktów konieczna jest ocena każdego z nich.
60 Bariery utrudniające wejście na rynek obejmują bariery prawne (w szczególności prawa własności intelektualnej), korzyści skali i zakresu oraz bariery dostępu do sieci i infrastruktury. Jeżeli pomoc dotyczy rynku, na którym beneficjent pomocy jest już obecny, potencjalne bariery wejścia mogą wzmocnić potencjalną znaczącą pozycję rynkową beneficjenta pomocy i jednocześnie wzmocnić potencjalne negatywne skutki tej pozycji rynkowej.
61 Jeżeli na rynku obecni są silni nabywcy, prawdopodobieństwo, że beneficjent pomocy podniesie ceny wobec tych silnych nabywców, jest mniejsze.
62 "Baza danych dotycząca przejrzystości pomocy państwa. Wyszukiwanie publiczne" dostępna pod adresem: https://webgate.ec.europa. eu/competition/transparency/public?lang=en.
63 Zgodnie z definicją w art. 21 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1299/2013.
64 Jeżeli nie obowiązuje żaden formalny wymóg dotyczący deklaracji rocznych, dzień 31 grudnia roku, na który przyznano pomoc, będzie traktowany jako data przyznania pomocy do celów wprowadzania informacji.
65 Dokument roboczy służb Komisji - Wspólne metody oceny pomocy państwa, Bruksela, 28.5.2014, SWD(2014) 179 final lub jakikolwiek dokument, który ten dokument zastępuje.
66 W mapie pomocy regionalnej należy także wskazać obszary słabo i bardzo słabo zaludnione.
67 Dz.U. C 209 z 23.7.2013, s. 1.
68 Pułap ten ustala się w oparciu o dane Eurostatu na temat ludności za 2018 r. Pułap ten odpowiada 48,00 % UE-27_2020 - (Unia Europejska - 27 państw (od 2020 r.)).
69 Wyrok z dnia 14 października 1987 r., Niemcy/Komisja, sprawa 248/84, ECLI:EU:C:1987:437, pkt 19; wyrok z dnia 14 stycznia 1997 r., Hiszpania/Komisja, C-169/95, ECLI:EU:C:1997:10, pkt 15; oraz wyrok z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie Włochy/Komisja, C-310/99, ECLI:EU:C:2002:143, pkt 77.
70 Odniesienie do regionów o PKB na mieszkańca niższym niż 75 % średniej dla UE-27 wprowadzono w komunikacie Komisji dotyczącym sposobu stosowania art. 92 ust. 3 lit. a) i c) w odniesieniu do pomocy regionalnej (Dz.U. C 212 z 12.8.1988, s. 2).
71 We wszelkich kolejnych odniesieniach do PKB na mieszkańca PKB jest mierzone w PPS.
72 Dane te obejmują lata 2016-2018. We wszelkich kolejnych odniesieniach do PKB na mieszkańca w odniesieniu do średniej dla UE-27 dane opierają się na średniej danych regionalnych Eurostatu za lata 2016-2018 (aktualizacji dokonano w dniu 23 marca 2020 r.).
73 Niemcy/Komisja, sprawa 248/84, op. cit., pkt 19.
74 Wykaz obszarów "a" został zmieniony w 2016 r. Zob. komunikat Komisji zmieniający załącznik I do wytycznych w sprawie pomocy regionalnej na lata 2014-2020) (przegląd śródokresowy map pomocy regionalnej) (Dz.U. C 231 z 25.6.2016, s. 1).
75 Ten aspekt zabezpieczenia stosuje się w odniesieniu do Niemiec, Irlandii, Malty oraz Słowenii.
76 Ten minimalny odsetek ludności ma zastosowanie w odniesieniu do Danii i Luksemburga.
77 Próg liczby mieszkańców obniża się do 50 000 mieszkańców dla państw członkowskich, w których odsetek ludności na nieokreślonych z góry obszarach "c" wynosi poniżej 1 mln mieszkańców, lub do 10 000 mieszkańców dla państw członkowskich, w których całkowita liczba mieszkańców wynosi poniżej 1 mln.
78 W przypadku bezrobocia obliczenia należy opierać na regionalnych danych opublikowanych przez krajowy urząd statystyczny, korzystając ze średnich za ostatnie trzy lata, za które takie dane są dostępne (w momencie zgłaszania mapy pomocy regionalnej). Jeżeli w niniejszych wytycznych nie określono inaczej, na tej podstawie oblicza się stopę bezrobocia w stosunku do średniej krajowej.
79 W celu obliczenia, czy PKB na mieszkańca na takich wyspach lub obszarach przyległych jest równe średniej dla UE-27 lub od niej niższe, państwa członkowskie mogą korzystać z danych krajowych urzędów statystycznych lub innych uznanych źródeł.
80 W celu obliczenia, czy stopa bezrobocia na takich wyspach lub obszarach przyległych wynosi 115 % średniej krajowej lub więcej, państwa członkowskie mogą korzystać z danych krajowych urzędów statystycznych lub innych uznanych źródeł.
81 Próg liczby mieszkańców obniża się do 25 000 mieszkańców dla państw członkowskich, w których odsetek ludności na nieokreślonych z góry obszarach "c" wynosi poniżej 1 mln mieszkańców, lub do 10 000 mieszkańców dla państw członkowskich, w których całkowita liczba mieszkańców wynosi poniżej 1 mln, lub do 5 000 mieszkańców dla wysp lub obszarów przyległych charakteryzujących się podobnym odizolowaniem geograficznym.
82 Do celów stosowania kryterium 5 państwa członkowskie muszą wykazać, że na obszarze zachodzą poważne zmiany strukturalne lub że obszar przeżywa poważne względne trudności, porównując sytuację na przedmiotowych obszarach z sytuacją na innych obszarach tego samego państwa członkowskiego lub w innym państwie członkowskim w oparciu o wskaźniki społecznoekonomiczne dotyczące statystyk strukturalnych dotyczących przedsiębiorstw, rynków pracy, rachunków gospodarstw domowych, edukacji, lub w oparciu o inne podobne wskaźniki. W tym celu państwa członkowskie mogą wykorzystać dane przekazane przez krajowy urząd statystyczny lub inne uznane źródło. W przypadku terytoriów wybranych do objęcia wsparciem z Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji w ramach terytorialnego planu sprawiedliwej transformacji państwa członkowskiego zatwierdzonego przez Komisję przedstawienie takiego uzasadnienia nie jest konieczne, ponieważ przyjmuje się, że zmianę strukturalną wykazano w ramach planu sprawiedliwej transformacji.
83 Lokalne jednostki administracyjne (LAU) określono w załączniku III do rozporządzenia (WE) nr 1059/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ustalenia wspólnej klasyfikacji Jednostek Terytorialnych do Celów Statystycznych (NUTS) zmienionego rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2019/1755.
84 Państwo członkowskie może jednak oznaczyć części LAU, jeżeli liczba ludności danego LAU przekracza minimum wymagane dla obszarów przyległych zgodnie z kryterium 1 lub 5 (uwzględniając obniżone progi liczby mieszkańców dla tych kryteriów), a liczba ludności części tego LAU stanowi co najmniej 50 % minimum wymaganego zgodnie z odpowiednim kryterium.
85 W przypadku wysp granice administracyjne obejmują granice morskie z innymi jednostkami administracyjnymi danego państwa członkowskiego.
86 Zwiększonych poziomów intensywności pomocy dla MŚP nie stosuje się do pomocy przyznawanej na duże projekty inwestycyjne.
87 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/795 z dnia 29 lutego 2024 r. w sprawie ustanowienia Platformy na rzecz Technologii Strategicznych dla Europy (STEP) oraz zmiany dyrektywy 2003/87/WE oraz rozporządzeń (UE) 2021/1058, (UE) 2021/1056, (UE) 2021/1057, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 223/2014, (UE) 2021/1060, (UE) 2021/523, (UE) 2021/695, (UE) 2021/697 i (UE) 2021/241 (Dz.U. L, 2024/795, 29.2.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/795/oj).
88 Niniejsza sekcja będzie miała zastosowanie wyłącznie wtedy, gdy w następstwie wniosku Komisji, o którym mowa w przypisie 12, przyjęte zostanie rozporządzenie.
89 Na tej podstawie można aktualizować mapy pomocy regionalnej, jeżeli w chwili przyjęcia mapy obszary te nie były jeszcze znane.
90 Zob. załącznik IV.
91 Zob. załącznik I.
92 Mapa pomocy regionalnej zatwierdzona przez Komisję na podstawie wytycznych w sprawie pomocy regionalnej na lata 2014-2020, mająca zastosowanie w okresie od dnia 1 lipca 2014 r. do dnia 31 grudnia 2021 r.
93 Środki pomocy wprowadzone na podstawie ogólnego rozporządzenia w sprawie wyłączeń grupowych nie kwalifikują się jako istniejące programy pomocy. Programy pomocy wprowadzone z naruszeniem postanowień art. 108 ust. 3 Traktatu nie kwalifikują się jako istniejące programy pomocy, z wyjątkiem sytuacji, w której są uważane za istniejącą pomoc na podstawie art. 17 ust. 3 rozporządzenia Rady (UE) 2015/1589 z dnia 13 lipca 2015 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania art. 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz.U. L 248 z 24.9.2015, s. 9).
94 Rozporządzenie Rady (UE) 2015/1589.
95 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 794/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania art. 93 Traktatu WE (Dz.U. L 140 z 30.4.2004, s. 1).
96 Wszystkie dane dotyczące PKB na jednego mieszkańca, o których mowa w tym załączniku, opierają się na średniej z ostatnich trzech lat, za które dostępne są dane Eurostatu, tj. z lat 2016-2018.
97 Krajowy próg PKB na mieszkańca stosowany do określenia różnicy dla państwa członkowskiego i (TGi) oblicza się zgodnie z następującym wzorem (wyrażony jako odsetek krajowego PKB na mieszkańca): (TG)i = 85 * ((1 + 100 / gi) / 2) gdzie: gi oznacza PKB na mieszkańca państwa członkowskiego i, wyrażony jako odsetek średniej dla UE-27.
98 Wszystkie dane dotyczące stopy bezrobocia, o których mowa w tym załączniku, opierają się na średniej z ostatnich trzech lat, za które dostępne są dane Eurostatu, tj. z lat 2017-2019. Dane te nie zawierają jednak informacji na poziomie NUTS 3, w związku z czym wykorzystuje się dane dotyczące bezrobocia dla regionu NUTS 2, w którym mieszczą się dane regiony NUTS 3.
99 Krajowy próg stopy bezrobocia stosowany do określenia różnicy dla państwa członkowskiego i (TUi) oblicza się zgodnie z następującym wzorem (wyrażony jako odsetek krajowej stopy bezrobocia): (TU)i = 115 * ((1 + 100 / ui) / 2) gdzie: ui oznacza krajową stopę bezrobocia państwa członkowskiego i, wyrażoną jako odsetek średniej dla UE-27.
100 Dane dotyczące ludności dla regionów NUTS 3 oblicza się na podstawie danych dotyczących ludności użytych przez Eurostat do obliczenia regionalnego PKB na jednego mieszkańca na 2018 r.
101 W tym - w stosownych przypadkach - informacje na temat tego, czy inwestycja jest zrównoważona środowiskowo w rozumieniu unijnego rozporządzenia (UE) 2020/852 w sprawie systematyki (Dz.U. L 198 z 22.6.2020, s. 13) lub na podstawie innych porównywalnych metod.
102 Z wyjątkiem tajemnic handlowych i innych informacji poufnych w należycie uzasadnionych przypadkach oraz pod warunkiem uzyskania zgody Komisji (komunikat Komisji z 1.12.2003 w sprawie tajemnicy służbowej w decyzjach dotyczących pomocy państwa, C(2003) 4582 (Dz.U. C 297 z 9.12.2003, s. 6)).
103 Rozporządzenie (WE) nr 1893/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej NACE Rev. 2 i zmieniające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3037/90 oraz niektóre rozporządzenia WE w sprawie określonych dziedzin statystycznych (Dz.U. L 393 z 30.12.2006, s. 1).
104 Ekwiwalent dotacji brutto lub, w stosownych przypadkach, kwota inwestycji. W przypadku pomocy operacyjnej można podać roczną kwotę pomocy na beneficjenta. W odniesieniu do programów pomocy w formie korzyści podatkowych kwotę tę można podać w przedziałach określonych w pkt 139. Kwota, która powinna zostać opublikowana, to maksymalna dozwolona korzyść podatkowa, a nie kwota odliczana każdego roku (np. w przypadku ulg podatkowych publikuje się maksymalną dopuszczalną kwotę ulgi podatkowej, a nie rzeczywistą kwotę, która może zależeć od przychodów podlegających opodatkowaniu i ulegać zmianom każdego roku).
105 Jeżeli pomoc przyznaje się za pomocą wielu instrumentów, kwotę pomocy należy określić w rozbiciu na poszczególne instrumenty.
106 Podany przez Komisję w ramach procedury zgłoszeniowej, o której mowa w sekcji 3.