(2021/C 143/05)
(Dz.U.UE C z dnia 23 kwietnia 2021 r.)
9 grudnia 2020 r. Komisja Europejska przedstawiła wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE) 2016/794 w odniesieniu do współpracy Europolu z podmiotami prywatnymi, przetwarzania danych osobowych przez Europol w celu wspierania postępowań przygotowawczych oraz roli Europolu w zakresie badań naukowych i innowacji. Wniosek ustawodawczy ma na celu wzmocnienie, a w niektórych przypadkach zwiększenie uprawnień Europolu, w odpowiedzi na zmieniającą się sytuację w zakresie bezpieczeństwa oraz zmieniające się i coraz bardziej złożone zagrożenia.
Europejski Inspektor Ochrony Danych (EIOD) zdaje sobie sprawę z potrzeby korzystania przez organy ścigania z najlepszych możliwych narzędzi prawnych i technicznych, by mogły one realizować swoje zadania polegające na wykrywaniu przestępstw i innych zagrożeń dla bezpieczeństwa publicznego, prowadzeniu postępowań przygotowawczych w ich sprawie i zapobieganiu im. Ponadto jest on przekonany, że między bezpieczeństwem a prawami podstawowymi, w tym prawem do ochrony danych, nie istnieje żaden nieodłączny i niemożliwy do pogodzenia konflikt. W związku z tym niniejsza opinia ma na celu przedstawienie rzetelnej i obiektywnej oceny konieczności i proporcjonalności proponowanych środków, wraz z szeregiem szczególnych zaleceń służących zapewnieniu właściwej równowagi między wchodzącymi w grę wartościami i interesami.
Postępowania przygotowawcze i operacje wywiadowcze w sprawach karnych w coraz większym stopniu obejmują gromadzenie i przetwarzanie dużych i złożonych zbiorów danych przez organy ścigania. Choć EIOD z zadowoleniem przyjmuje zabezpieczenia, które towarzyszą proponowanym odstępstwom w takich przypadkach, obawia się, że wyjątki od obecnych przepisów dotyczących ochrony danych, mające zastosowanie do Europolu, mogą w rzeczywistości stać się regułą. Dlatego też zaleca on, aby w rozporządzeniu w sprawie Europolu dokładniej określić sytuacje i warunki, w których Europol może skorzystać z proponowanych odstępstw. Ponadto nawet w tych przypadkach przetwarzanie danych osobowych przez Agencję powinno być w pełni zgodne z ogólnymi zasadami i obowiązkami określonymi w rozdziale IX rozporządzenia (UE) 2018/1725.
Jeśli chodzi o rozszerzone prawne możliwości współpracy Europolu z podmiotami prywatnymi, zwłaszcza w przypadku zbiorów danych dotyczących wielu jurysdykcji lub zbiorów danych niemożliwych do przypisania, EIOD docenia fakt, że są one zrównoważone szczególnymi zabezpieczeniami, takimi jak zakaz systematycznego, masowego lub strukturalnego przekazywania danych. Jednocześnie EIOD zaleca, aby to istotne ograniczenie miało zastosowanie do wszystkich wymian danych między Europolem a podmiotami prywatnymi, niezależnie od tego, gdzie się znajdują - w UE lub poza nią. EIOD uważa również, że dokładna rola i obowiązki Europolu wynikające z przepisów prawa, w sytuacji gdy Agencja ta dostarcza usługi na rzecz organów krajowych, a tym samym działa jako podmiot przetwarzający dane, powinny zostać dokładniej wyjaśnione w wiążącym akcie prawnym. Ponadto dostrzega on potrzebę oceny ewentualnego ryzyka związanego z bezpieczeństwem informacji, wynikającego z udostępnienia infrastruktury łączności Europolu do użytku przez podmioty prywatne.
Europejski Inspektor Ochrony Danych zwraca również szczególną uwagę na planowane wykorzystanie danych osobowych przez Europol do celów badań i innowacji. Jednocześnie EIOD jest w pełni świadomy, że alternatywne rozwiązanie - poleganie przez Europol i krajowe organy ścigania na narzędziach i produktach opracowanych przez dostawców zewnętrznych, często znajdujących się poza UE - wiąże się z dużo większym ryzykiem w odniesieniu do praw podstawowych. Niezależnie od tego EIOD uważa, że nowy cel przetwarzania jest zdefiniowany zbyt szeroko, i zaleca, aby zakres działań w obszarze badań i innowacji został wyjaśniony w wiążącym dokumencie.
EIOD z zadowoleniem przyjmuje i w pełni popiera proponowane dalsze wzmocnienie ram ochrony danych Europolu, w szczególności bezpośrednie stosowanie zasad horyzontalnych zawartych w rozdziale IX rozporządzenia (UE) 2018/1725 do przetwarzania danych operacyjnych przez Agencję. Jest to również ważny krok w kierunku pełnego dostosowania ram ochrony danych dla wszystkich instytucji, organów i agencji UE, do czego EIOD wzywał wielokrotnie.
Większe uprawnienia Europolu zawsze powinny wiązać się ze ściślejszym nadzorem. EIOD wzywa zatem do pełnej harmonizacji swoich uprawnień nadzorczych wobec Europolu z ogólnymi uprawnieniami EIOD, które zostały przewidziane w rozporządzeniu (UE) 2018/1725 i mają zastosowanie do innych instytucji, agencji i organów UE, w tym Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji. Takie dostosowanie byłoby zgodne z wolą prawodawcy unijnego, a także pomogłoby uniknąć zróżnicowanego traktowania poszczególnych organów Unii i stawiania ich w mniej lub bardziej uprzywilejowanym położeniu.
Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
17.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
10.04.2025Kobiety i mężczyźni z innych roczników są w nieco innej sytuacji niż emerytki z rocznika 1953. Dowiedzieli się bowiem o zastosowaniu do nich art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej znacznie wcześniej, bo od 2 do ponad 6 lat przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego - przekonywał w Sejmie Sebastian Gajewski, wiceszef resortu pracy. Zdaniem prawników, ministerstwo celowo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów, by dla pozostałych roczników wprowadzić mniej korzystne rozwiązania niż dla rocznika 1953.
08.04.2025Sejm uchwalił w piątek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do Senatu.
04.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2021.143.6 |
Rodzaj: | Informacja |
Tytuł: | Streszczenie opinii Europejskiego Inspektora Ochrony Danych w sprawie wniosku dotyczącego zmiany rozporządzenia w sprawie Europolu (pełny tekst niniejszej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD: www.edps.europa.eu). |
Data aktu: | 23/04/2021 |
Data ogłoszenia: | 23/04/2021 |