(Dz.U.UE C z dnia 20 marca 2020 r.)
Za pośrednictwem decyzji Jednolita Rada ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji postanawia, że akcjonariusze i wierzyciele, w stosunku do których zastosowano działania w ramach restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do Banco Popular Espanol S.A. ("zaangażowani akcjonariusze i wierzyciele"), nie będą uprawnieni do otrzymania rekompensat na podstawie art. 76 ust. 1 lit. e) rozporządzenia (UE) nr 806/2014 Parlamentu Europejskiego i Rady. 1
Streszczenie decyzji Jednolitej Rady ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji
W dniu 7 czerwca 2017 r. Jednolita Rada ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji ("SRB") przyjęła decyzję dotyczącą przyjęcia programu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do Banco Popular Espanol S.A. ("Instytucja") 2 , który został zatwierdzony przez Komisję Europejską 3 . Zgodnie z art. 5 i 6 tej decyzji działanie w ramach restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do tej instytucji polegało na zastosowaniu instrumentu zbycia działalności w celu przeniesienia akcji instytucji do Banco Santander S.A. (na mocy art. 24 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 806/2014), w wyniku wykonywania uprawnień do umarzania i konwersji instrumentów kapitałowych instytucji (na mocy art. 21 rozporządzenia (UE) nr 806/2014).
W następstwie wdrożenia wyżej wymienionego działania podjętego przez FROB w ramach restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, zgodnie z art. 20 ust. 16 i 17 rozporządzenia (UE) nr 806/2014 i art. 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2018/344 4 , SRB miał zapewnić przeprowadzenie wyceny przez niezależnego rzeczoznawcę w celu oceny, czy zaangażowani akcjonariusze i wierzyciele zostaliby lepiej potraktowani, gdyby instytucja została poddana standardowemu postępowaniu upadłościowemu ("Wycena różnicy w traktowaniu" lub "Wycena 3").
Deloitte Reviseurs d'Entreprises (Deloitte) 5 był niezależnym rzeczoznawcą zatrudnionym w celu przeprowadzenia wymaganych wycen w kontekście restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji instytucji. W dniu 14 czerwca 2018 r. 6 SRB otrzymała pocztą sprawozdanie końcowe Deloitte na temat wyceny różnicy w traktowaniu odnośnie do restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji instytucji ("Sprawozdanie z wyceny 3"), dołączone do Decyzji jako załącznik 1. Ze "Sprawozdania z wyceny 3" wynika, że nie ma różnicy między obecnym traktowaniem zaangażowanych akcjonariuszy i wierzycieli a traktowaniem, jakie otrzymaliby, gdyby instytucję poddano standardowemu postępowaniu upadłościowemu w momencie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
W świetle powyższych faktów za pośrednictwem komunikatu z dnia 2 sierpnia 2018 r. 7 ("Komunikat") SRB wydała wstępną decyzję, że zgodnie z art. 76 ust. 1 lit. e) rozporządzenia (UE) nr 806/2014 nie jest zobowiązana do wypłaty rekompensat zaangażowanym akcjonariuszom i wierzycielom.
Ponadto, aby SRB mogła podjąć ostateczną decyzję w sprawie konieczności przyznania rekompensaty i) SRB zwróciła się za pośrednictwem komunikatu do zaangażowanych akcjonariuszy i wierzycieli do wyrażenia zainteresowania ze skorzystania z prawa do bycia wysłuchanym (etap rejestracji) oraz ii) na późniejszym etapie SRB zwróciła się do zaangażowanych akcjonariuszy i wierzycieli, którzy wyrazili swoje zainteresowanie i których status został potwierdzony przez SRB, o przedstawienie swoich uwag dotyczących wstępnej decyzji SRB i towarzyszącego jej uzasadnienia w sposób określony w komunikacie (etap konsultacji).
Pod koniec etapu konsultacji, uwzględniając, że zaangażowani akcjonariusze i wierzyciele poruszyli kilka punktów niezwiązanych ze wstępną decyzją SRB ani z towarzyszącym jej uzasadnieniem w sposób określony w komunikacie, SRB najpierw oceniła związek tych uwag ze sprawą. W rezultacie SRB uszeregowała wszelkie istotne uwagi, biorąc pod uwagę fakt, że zaangażowani akcjonariusze i wierzyciele przedstawili identyczne lub podobne uwagi. SRB uważnie przyjrzała się stosownym uwagom związanym ze wstępną decyzją, ale nie ze "Sprawozdaniem z wyceny 3". Jeśli chodzi o stosowne uwagi dotyczące "Sprawozdania z wyceny 3", aby móc wyciągnąć wnioski, czy te uwagi mogłyby wpłynąć na wstępną decyzję, SRB zwróciła się do Deloitte jako niezależnego rzeczoznawcy, o przedstawienie dokumentu zawierającego niezależną ocenę stosownych uwag i rozważenie czy "Sprawozdanie z wyceny 3" nadal pozostaje ważne w świetle tych uwag.
W dniu 18 grudnia 2019 r. Deloitte przedstawił SRB własną ocenę ("dokument wyjaśniający") dołączoną do decyzji jako aneks II. W dokumencie wyjaśniającym, po dokonaniu analizy uwag zaangażowanych akcjonariuszy i wierzycieli odnoszących się do "Sprawozdania z wyceny 3", przekazanym przez SRB, Deloitte potwierdza, że zarówno strategia, jak i różne hipotetyczne scenariusze upadłości opisane w "Sprawozdaniu z wyceny 3" oraz zastosowane tam metodologie i analizy pozostają ważne.
W świetle oceny stosownych uwag przedstawionych w trakcie procedury w związku z prawem do bycia wysłuchanym dotyczącej niezależności Deloitte, SRB uznaje, że w związku z wykonywaniem zadań w odniesieniu do Wyceny 3, Deloitte działał jako niezależny rzeczoznawca zgodnie z wymogami określonymi w art. 20 ust.1 rozporządzenia nr 806/2014 i rozdziału IV rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2016/1075 8 .
Ponadto, biorąc pod uwagę "Sprawozdanie z wyceny 3" i dokument objaśniający, SRB uznaje, że ww. sprawozdanie stanowi odpowiednią podstawę do przyjęcia decyzji. SRB na zakończenie podkreśla, że nie ma różnicy między obecnym traktowaniem zaangażowanych akcjonariuszy i wierzycieli a traktowaniem, jakie otrzymaliby, gdyby instytucję poddano standardowemu postępowaniu upadłościowemu w momencie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
Uwzględniając powyższe, SRB postanawia, że zaangażowani akcjonariusze i wierzyciele nie będą uprawnieni do otrzymania rekompensat z jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zgodnie z art. 76 ust.1 lit. e) rozporządzenia (UE) nr 806/2014.
Niniejsza decyzja jest skierowana do FROB działającego w charakterze krajowego organu ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
Więcej informacji na temat decyzji SRB i załączników do niej, tj. Sprawozdania z wyceny 3 (załącznik I) oraz dokumentu objaśniającego (załącznik II) znajduje się na oficjalnej stronie SRB: https://srb.europa.eu/en/content/banco-popular
Ustawa o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej została opublikowana w Dzienniku Ustaw. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
14.05.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, która została opublikowana w Dzienniku Ustaw, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
14.05.2025Rząd zamierza uregulować zagadnienia związane z funkcjonowaniem lekarza koronera właściwego do stwierdzania zgonu osoby, gdy trudno jest wskazać lekarza leczącego, który byłby zobowiązany do stwierdzenia zgonu lub konieczności dokonania czynności i ustaleń związanych ze zgonem, wymagających specjalistycznej wiedzy. Chce też wprowadzić spójne systemowo regulacje odnoszące się do karty zgonu, karty urodzenia oraz karty urodzenia z adnotacją o martwym urodzeniu.
12.05.2025Ustawa reformuje system wydawania wizy krajowej dla studentów oraz system wydawania zezwolenia na pobyt czasowy w celu kształcenia się na studiach. Zgodnie z regulacją, każdy cudzoziemiec – obywatel państwa trzeciego, który chce rozpocząć studia w Polsce - będzie musiał podczas rekrutacji przedstawić dokument poświadczający znajomość języka, w którym odbywa się kształcenie, co najmniej na poziomie B2.
10.05.2025Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący - zdecydował w piątek Sejm uchwalając nowelizację Kodeksu pracy. Teraz ustawa trafi do Senatu.
09.05.2025Prezydent Andrzej Duda zawetował we wtorek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Uchwalona przez Parlament zmiana, która miała wejść w życie 1 stycznia 2026 roku, miała kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie miało skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców.
06.05.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2020.91.2 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Ogłoszenie w związku z decyzją Jednolitej Rady ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji z dnia 17 marca 2020 r. w sprawie konieczności przyznania rekompensaty akcjonariuszom i wierzycielom, w stosunku do których zastosowano działania w ramach restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do Banco Popular Espanol S.A. (SRB/EES/2020/52) (decyzja). |
Data aktu: | 17/03/2020 |
Data ogłoszenia: | 20/03/2020 |