(2020/C 91/02)(Dz.U.UE C z dnia 20 marca 2020 r.)
Za pośrednictwem decyzji Jednolita Rada ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji postanawia, że akcjonariusze i wierzyciele, w stosunku do których zastosowano działania w ramach restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do Banco Popular Espanol S.A. ("zaangażowani akcjonariusze i wierzyciele"), nie będą uprawnieni do otrzymania rekompensat na podstawie art. 76 ust. 1 lit. e) rozporządzenia (UE) nr 806/2014 Parlamentu Europejskiego i Rady. 1
Streszczenie decyzji Jednolitej Rady ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji
W dniu 7 czerwca 2017 r. Jednolita Rada ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji ("SRB") przyjęła decyzję dotyczącą przyjęcia programu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do Banco Popular Espanol S.A. ("Instytucja") 2 , który został zatwierdzony przez Komisję Europejską 3 . Zgodnie z art. 5 i 6 tej decyzji działanie w ramach restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do tej instytucji polegało na zastosowaniu instrumentu zbycia działalności w celu przeniesienia akcji instytucji do Banco Santander S.A. (na mocy art. 24 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 806/2014), w wyniku wykonywania uprawnień do umarzania i konwersji instrumentów kapitałowych instytucji (na mocy art. 21 rozporządzenia (UE) nr 806/2014).
W następstwie wdrożenia wyżej wymienionego działania podjętego przez FROB w ramach restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, zgodnie z art. 20 ust. 16 i 17 rozporządzenia (UE) nr 806/2014 i art. 3 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2018/344 4 , SRB miał zapewnić przeprowadzenie wyceny przez niezależnego rzeczoznawcę w celu oceny, czy zaangażowani akcjonariusze i wierzyciele zostaliby lepiej potraktowani, gdyby instytucja została poddana standardowemu postępowaniu upadłościowemu ("Wycena różnicy w traktowaniu" lub "Wycena 3").
Deloitte Reviseurs d'Entreprises (Deloitte) 5 był niezależnym rzeczoznawcą zatrudnionym w celu przeprowadzenia wymaganych wycen w kontekście restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji instytucji. W dniu 14 czerwca 2018 r. 6 SRB otrzymała pocztą sprawozdanie końcowe Deloitte na temat wyceny różnicy w traktowaniu odnośnie do restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji instytucji ("Sprawozdanie z wyceny 3"), dołączone do Decyzji jako załącznik 1. Ze "Sprawozdania z wyceny 3" wynika, że nie ma różnicy między obecnym traktowaniem zaangażowanych akcjonariuszy i wierzycieli a traktowaniem, jakie otrzymaliby, gdyby instytucję poddano standardowemu postępowaniu upadłościowemu w momencie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
W świetle powyższych faktów za pośrednictwem komunikatu z dnia 2 sierpnia 2018 r. 7 ("Komunikat") SRB wydała wstępną decyzję, że zgodnie z art. 76 ust. 1 lit. e) rozporządzenia (UE) nr 806/2014 nie jest zobowiązana do wypłaty rekompensat zaangażowanym akcjonariuszom i wierzycielom.
Ponadto, aby SRB mogła podjąć ostateczną decyzję w sprawie konieczności przyznania rekompensaty i) SRB zwróciła się za pośrednictwem komunikatu do zaangażowanych akcjonariuszy i wierzycieli do wyrażenia zainteresowania ze skorzystania z prawa do bycia wysłuchanym (etap rejestracji) oraz ii) na późniejszym etapie SRB zwróciła się do zaangażowanych akcjonariuszy i wierzycieli, którzy wyrazili swoje zainteresowanie i których status został potwierdzony przez SRB, o przedstawienie swoich uwag dotyczących wstępnej decyzji SRB i towarzyszącego jej uzasadnienia w sposób określony w komunikacie (etap konsultacji).
Pod koniec etapu konsultacji, uwzględniając, że zaangażowani akcjonariusze i wierzyciele poruszyli kilka punktów niezwiązanych ze wstępną decyzją SRB ani z towarzyszącym jej uzasadnieniem w sposób określony w komunikacie, SRB najpierw oceniła związek tych uwag ze sprawą. W rezultacie SRB uszeregowała wszelkie istotne uwagi, biorąc pod uwagę fakt, że zaangażowani akcjonariusze i wierzyciele przedstawili identyczne lub podobne uwagi. SRB uważnie przyjrzała się stosownym uwagom związanym ze wstępną decyzją, ale nie ze "Sprawozdaniem z wyceny 3". Jeśli chodzi o stosowne uwagi dotyczące "Sprawozdania z wyceny 3", aby móc wyciągnąć wnioski, czy te uwagi mogłyby wpłynąć na wstępną decyzję, SRB zwróciła się do Deloitte jako niezależnego rzeczoznawcy, o przedstawienie dokumentu zawierającego niezależną ocenę stosownych uwag i rozważenie czy "Sprawozdanie z wyceny 3" nadal pozostaje ważne w świetle tych uwag.
W dniu 18 grudnia 2019 r. Deloitte przedstawił SRB własną ocenę ("dokument wyjaśniający") dołączoną do decyzji jako aneks II. W dokumencie wyjaśniającym, po dokonaniu analizy uwag zaangażowanych akcjonariuszy i wierzycieli odnoszących się do "Sprawozdania z wyceny 3", przekazanym przez SRB, Deloitte potwierdza, że zarówno strategia, jak i różne hipotetyczne scenariusze upadłości opisane w "Sprawozdaniu z wyceny 3" oraz zastosowane tam metodologie i analizy pozostają ważne.
W świetle oceny stosownych uwag przedstawionych w trakcie procedury w związku z prawem do bycia wysłuchanym dotyczącej niezależności Deloitte, SRB uznaje, że w związku z wykonywaniem zadań w odniesieniu do Wyceny 3, Deloitte działał jako niezależny rzeczoznawca zgodnie z wymogami określonymi w art. 20 ust.1 rozporządzenia nr 806/2014 i rozdziału IV rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2016/1075 8 .
Ponadto, biorąc pod uwagę "Sprawozdanie z wyceny 3" i dokument objaśniający, SRB uznaje, że ww. sprawozdanie stanowi odpowiednią podstawę do przyjęcia decyzji. SRB na zakończenie podkreśla, że nie ma różnicy między obecnym traktowaniem zaangażowanych akcjonariuszy i wierzycieli a traktowaniem, jakie otrzymaliby, gdyby instytucję poddano standardowemu postępowaniu upadłościowemu w momencie restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
Uwzględniając powyższe, SRB postanawia, że zaangażowani akcjonariusze i wierzyciele nie będą uprawnieni do otrzymania rekompensat z jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji zgodnie z art. 76 ust.1 lit. e) rozporządzenia (UE) nr 806/2014.
Niniejsza decyzja jest skierowana do FROB działającego w charakterze krajowego organu ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
Więcej informacji na temat decyzji SRB i załączników do niej, tj. Sprawozdania z wyceny 3 (załącznik I) oraz dokumentu objaśniającego (załącznik II) znajduje się na oficjalnej stronie SRB: https://srb.europa.eu/en/content/banco-popular
1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 806/2014 z dnia 15 lipca 2014 r. ustanawiające jednolite zasady i jednolitą procedurę restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji instytucji kredytowych i niektórych firm inwestycyjnych w ramach jednolitego mechanizmu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz jednolitego funduszu restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1093/2010 (Dz.U. L 225 z 30.7.2014, s. 1).
2 SRB/EES/2017/08 (Dz.U. C 222 z 11.7.2017, s. 3).
3 Decyzja Komisji (UE) 2017/1246 z dnia 7 czerwca 2017 r. zatwierdzająca program restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do Banco Popular Espanol S.A. (Dz.U. L 178 z 11.7.2017, s. 15).
4 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2018/344 z dnia 14 listopada 2017 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających kryteria dotyczące metody wyceny różnicy w traktowaniu w przypadku restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji (Dz.U. L 67 z 9.3.2018, s. 3).
5 Na podstawie stosownej określonej umowy Deloitte zaangażował personel ze swoich biur w Belgii, Hiszpanii i Zjednoczonym Królestwie.
6 Załączone "Sprawozdanie z wyceny 3" odzwierciedla zmiany dokonane przez Deloitte w dodatku, w którym poprawiono jedynie błędy pisarskie, otrzymane przez SRB emailem dnia 31 lipca 2018 r.
7 Komunikat Jednolitej Rady ds. Restrukturyzacji i Uporządkowanej Likwidacji z dnia 2 sierpnia 2018 r. dotyczący wstępnej decyzji w sprawie konieczności przyznania rekompensaty akcjonariuszom i wierzycielom, w stosunku do których zastosowano działania w ramach restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji w odniesieniu do Banco Popular Espanol S.A., i rozpoczęcia procedury w związku z prawem do bycia wysłuchanym (SRB/EES/2018/132) (Dz.U. C 277 I, 7.8.2018, s. 1).
8 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/1075 z dnia 23 marca 2016 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/59/UE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających treść planów naprawy, planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji oraz grupowych planów restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji, minimalne kryteria, które właściwy organ ma poddać ocenie w odniesieniu do planów naprawy i grupowych planów naprawy, warunki udzielenia wsparcia finansowego w ramach grupy, wymagania wobec niezależnych rzeczoznawców, umowne uznanie uprawnień do umorzenia i konwersji, procedury i treść wymogów dotyczących powiadomienia i obwieszczenia o zawieszeniu oraz sposób funkcjonowania kolegiów ds. restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji (Dz. U. L 184, 8.7.2016, s. 1).