Pomoc państwa - Włochy - Pomoc państwa SA.38399 (2018/E) - Opodatkowanie przedsiębiorstw - porty we Włoszech - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

POMOC PAŃSTWA - WŁOCHY
Pomoc państwa SA.38399 (2018/E) - Opodatkowanie przedsiębiorstw - porty we Włoszech

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2020/C 7/03)

(Dz.U.UE C z dnia 10 stycznia 2020 r.)

Pismem z dnia 15 listopada 2019 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Włochy o swojej decyzji w sprawie wszczęcia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i towarzyszącego mu pisma na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

State Aid Greffe

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Faks: +32 22961242

Stateaidgreffe@ec.europa.eu

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom włoskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

OPIS ŚRODKA, W ODNIESIENIU DO KTÓREGO KOMISJA WSZCZYNA POSTĘPOWANIE

W tytule II włoskiej skonsolidowanej ustawy podatkowej (TUIR) ustanowiono przepisy dotyczące opodatkowania przedsiębiorstw. Przedmiotem niniejszej decyzji jest środek, jakim jest zwolnienie włoskich organów portowych z podatku od przedsiębiorstw. Środek ten nie opiera się na konkretnym przepisie, który wyraźnie i szczegółowo zwalniałby organy portowe z podatku od przedsiębiorstw, lecz jest oparty na wykładni i stosowaniu art. 74 TUIR. Zdaniem władz włoskich organy portowe stanowią część administracji publicznej i tym samym podlegają przepisom art. 74 TUIR, a zatem nie są objęte podatkiem od przedsiębiorstw. Ponadto władze włoskie twierdzą, że organy portowe nie prowadzą działalności gospodarczej.

W dniu 8 stycznia 2019 r., zgodnie z art. 22 rozporządzenia Rady (UE) 2015/1589 1 , Komisja przyjęła decyzję w sprawie właściwych środków, w której zwróciła się do Włoch o zniesienie zwolnienia portów z podatku od przedsiębiorstw oraz o zapewnienie, aby względem portów prowadzących działalność gospodarczą - w rozumieniu prawa UE - stosowane były takie same zasady opodatkowania, jak względem prywatnych przedsiębiorstw.

Włochy nie przyjęły bezwarunkowo i jednoznacznie zaproponowanych odpowiednich środków.

OCENA ŚRODKA

Porty, które prowadzą działalność gospodarczą, kwalifikują się jako przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE. Zwolnienie z podatku od przedsiębiorstw/niestosowanie podatku od przedsiębiorstw wynika z (wykładni) przepisów i wiąże się z utratą zasobów państwowych. W związku z tym jest ono przyznawane przez państwo i przy użyciu zasobów państwowych. Zmniejsza opłaty, które normalnie są uwzględniane w kosztach operacyjnych przedsiębiorstwa prowadzącego działalność gospodarczą, w związku z czym stanowi korzyść. Porty uczestniczą w wewnątrzunijnej wymianie handlowej, a zatem zwolnienie ma wpływ na wymianę handlową i zakłóca konkurencję.

Środek jest również selektywny, ponieważ sprzyja niektórym przedsiębiorstwom. W przedmiotowej sprawie Komisja uważa na obecnym etapie, że zwolnienie wiąże się z odstępstwem od normalnego stosowania włoskiego systemu opodatkowania przedsiębiorstw, ustanowionego we włoskiej skonsolidowanej ustawie podatkowej TUIR (system odniesienia), a odstępstwo to nie jest uzasadnione wewnętrzną logiką tego systemu odniesienia.

Komisja uważa, że nieobjęcie organów portowych podatkiem od przedsiębiorstw stoi w sprzeczności z podstawowymi założeniami włoskiego systemu opodatkowania przedsiębiorstw, w ramach którego dochód z działalności gospodarczej we Włoszech jest zwykle objęty podatkiem od przedsiębiorstw. Ani fakt, że organom portowym powierza się wykonywanie pewnych uprawnień publicznych, ani fakt, że działalność portów przyczynia się do ogólnego interesu publicznego (rozwój regionalny), nie wystarcza do wyłączenia środka spod kontroli pomocy państwa, w zakresie w jakim dotyczy on dochodu z działalności gospodarczej. Nawet gdyby uniknięcie płacenia podatku od przedsiębiorstw przez organy uznane przez władze włoskie za pełniące wyłącznie funkcje publiczne było zgodne z włoskim systemem opodatkowania przedsiębiorstw, taka struktura systemu opodatkowania przedsiębiorstw we Włoszech faworyzowałaby organy portowe. Na obecnym etapie środek wiąże się zatem z selektywną korzyścią i nie przekazano żadnego uzasadnienia tej korzyści.

W związku z tym zwolnienie z podatku udzielone na rzecz włoskich portów stanowi pomoc państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE. Ze względu na to, że omawiany środek obowiązywał przed wejściem w życie we Włoszech zasad UE dotyczących pomocy państwa, przedmiotowa pomoc stanowi istniejącą pomoc.

Według wstępnej opinii Komisji żadna z możliwych podstaw do stwierdzenia zgodności, określona w przepisach art. 107 ust. 2 i 3, art. 106 ust. 2 oraz art. 93 TFUE, nie ma zastosowania wobec przedmiotowej pomocy. Na obecnym etapie pomoc wydaje się zatem niezgodna ze wspólnym rynkiem.

TEKST PISMA

grafika

1 Rozporządzenie Rady (UE) 2015/1589 z dnia 13 lipca 2015 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania art. 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz.U. L 248 z 24.9.2015, s. 9).

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2020.7.11

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Pomoc państwa - Włochy - Pomoc państwa SA.38399 (2018/E) - Opodatkowanie przedsiębiorstw - porty we Włoszech - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Data aktu: 10/01/2020
Data ogłoszenia: 10/01/2020