Zawiadomienie zmieniające zawiadomienie o wszczęciu postępowania antysubsydyjnego dotyczącego przywozu produktów z włókien ciągłych szklanych pochodzących z Egiptu2020/C 48/11.

Zawiadomienie zmieniające zawiadomienie o wszczęciu postępowania antysubsydyjnego dotyczącego przywozu produktów z włókien ciągłych szklanych pochodzących z Egiptu

(2020/C 48/11)

(Dz.U.UE C z dnia 12 lutego 2020 r.)

W dniu 7 czerwca 2019 r. Komisja opublikowała zawiadomienie o wszczęciu dochodzenia antysubsydyjnego dotyczącego przywozu produktów z włókien ciągłych szklanych pochodzących z Egiptu 1  ("zawiadomienie z dnia 7 czerwca 2019 r."). W sekcji 3 zawiadomienia z dnia 7 czerwca 2019 r. Komisja wyraźnie zastrzegła sobie prawo do objęcia dochodzeniem innych istotnych subsydiów, których istnienie zostałoby ujawnione w trakcie dochodzenia. W trakcie dochodzenia Komisja znalazła dodatkowe dowody na istnienie istotnych subsydiów, które nie zostały uwzględnione w tym zawiadomieniu. W związku z tym, zgodnie z art. 10 ust. 7 rozporządzenia (UE) 2016/1037 Parlamentu Europejskiego i Rady 2  ("rozporządzenie podstawowe"), Komisja uznaje, że uzasadnione jest włączenie tych subsydiów w zakres obecnego dochodzenia oraz wprowadzenie odpowiednich zmian do zawiadomienia z dnia 7 czerwca 2019 r. Dodatkowe informacje na ten temat są dostępne w notatce dołączonej do dokumentacji do wglądu dla zainteresowanych stron.

1.
Dodatkowe subsydia objęte dochodzeniem

Odpowiednia część sekcji 3 zawiadomienia z dnia 7 czerwca 2019 r. brzmi następująco:

"Skarżący twierdzi również, że oprócz subsydiów przyznawanych bezpośrednio przez rząd Egiptu egipscy producenci produktu objętego dochodzeniem korzystają również z subsydiów przyznanych bezpośrednio przez rząd Egiptu lub egipskie organy w kontekście współpracy pomiędzy Egiptem a Chińską Republiką Ludową, mających na celu wspieranie inwestycji w specjalnej strefie ekonomicznej (China-Egypt Suez Economic and Trade Cooperation Zone). Skarga zawiera dowody na istnienie porozumień o współpracy między rządami Chin i Egiptu, a także kredytów udzielanych egipskim bankom państwowym przez chińskie podmioty będące własnością państwa lub kontrolowane przez państwo. Biorąc pod uwagę cele tych porozumień i kredytów, skarżący twierdzi, że takie kredyty są korzystne dla producenta eksportującego w Egipcie, będącego w posiadaniu kapitału chińskiego.

Skarżący twierdzi również, że wyżej wymienione środki stanowią subsydia, ponieważ pociągają za sobą wkład finansowy rządu Egiptu (łącznie z organami publicznymi) i przynoszą korzyści producentom eksportującym produkt objęty dochodzeniem. Zarzuca się, że subsydia te mają zastosowanie wyłącznie do niektórych przedsiębiorstw, grupy przedsiębiorstw lub niektórych sektorów przemysłu lub są uwarunkowane wynikami wywozu i z tego względu mają charakter szczególny oraz stanowią podstawę środków wyrównawczych. W związku z powyższym określone w skardze kwoty rzekomych subsydiów wydają się być znaczne w odniesieniu do Egiptu."

Dochodzenie ujawniło dodatkowe dowody dotyczące przepływów finansowych związanych z polityką preferencyjnych kredytów, które nie były uwzględnione w sekcji 3 zawiadomienia z dnia 7 czerwca 2019 r. W szczególności Komisja stwierdziła w toku dochodzenia, że oprócz kredytów wymienionych w złożonej skardze jako udostępnione producentom eksportującym za pośrednictwem egipskich banków państwowych, kredyty udzielane były również bezpośrednio przez chińskie podmioty państwowe lub podmioty kontrolowane przez państwo jedynemu producentowi eksportującemu w Egipcie, a także pośrednio, za pośrednictwem powiązanych z nim przedsiębiorstw mających siedzibę w Chińskiej Republice Ludowej. Ponieważ finansowanie preferencyjne można przypisać rządowi Egiptu, Komisja musi je również zbadać w ramach trwającego postępowania.

Dochodzenie wykazało również, że współpraca między rządem Egiptu a rządem Chińskiej Republiki Ludowej mogła mieć wpływ na inne praktyki w zakresie subsydiowania, oprócz przenoszenia środków poprzez udzielanie pożyczek preferencyjnych (takich jak udostępnianie gruntów za kwotę niższą od odpowiedniego wynagrodzenia). W ramach niniejszego dochodzenia Komisja podda ten element dalszej analizie.

W związku z tym, zgodnie z art. 10 ust. 7 rozporządzenia podstawowego, w zawiadomieniu z dnia 7 czerwca 2019 r. bezpośrednio po wyżej wymienionym tekście dodaje się tekst w brzmieniu:

"W trakcie dochodzenia Komisja znalazła dodatkowe dowody dotyczące związanych z polityką preferencyjną kredytów udzielonych przez chińskie podmioty państwowe lub podmioty kontrolowane przez państwo bezpośrednio na rzecz przedsiębiorstwa Jushi Egypt lub pośrednio za pośrednictwem jego spółki dominującej w Chińskiej Republice Ludowej.

W odniesieniu do tych kredytów Komisja znalazła dowody na to, że wiążą się one z wkładem finansowym, który może zostać przypisany rządowi Egiptu i który przynosi korzyść producentowi eksportującemu produktu objętego postępowaniem. Wydaje się, że subsydia te mają zastosowanie wyłącznie do niektórych przedsiębiorstw, grupy przedsiębiorstw lub niektórych sektorów przemysłu lub są uwarunkowane wynikami wywozu i z tego względu mają charakter szczególny oraz stanowią podstawę dla środków wyrównawczych. Wydaje się, że kwoty tych kredytów wiążą się ze znaczącym subsydiowaniem.

W trakcie dochodzenia Komisja odkryła również inne elementy współpracy między Egiptem a Chińską Republiką Ludową, które mogą być istotne dla badania innych praktyk subsydiowania, takich jak udostępnianie gruntów za kwotę niższą od odpowiedniego wynagrodzenia."

2.
Kwestie proceduralne
2.1.
Procedura dotycząca stwierdzenia subsydiowania: Producenci eksportujący

Zgodnie z art. 10 ust. 7 rozporządzenia podstawowego, wszystkie strony zainteresowane włączeniem tych subsydiów w zakres dochodzenia (w tym rząd Chińskiej Republiki Ludowej) są proszone o przedstawienie swoich opinii na piśmie, dostarczenie informacji oraz dostarczenie potwierdzających dowodów dotyczących tych subsydiów. Ze względu na ograniczony zakres dochodzenia w odniesieniu do nowych subsydiów, dotyczące ich uwagi w niniejszym dochodzeniu antysubsydyjnym powinny wpłynąć do Komisji w terminie 15 dni od daty opublikowania niniejszego zawiadomienia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

W celu uzyskania informacji uznanych za niezbędne do dochodzenia w odniesieniu do tych nowych subsydiów Komisja zwróci się o dodatkowe informacje do władz Egiptu i Chińskiej Republiki Ludowej, a także do Jushi Egypt i powiązanych z nim przedsiębiorstw w Chińskiej Republice Ludowej. Odpowiedzi na wnioski o informacje należy udzielić w terminie 15 dni od daty opublikowania niniejszego zawiadomienia. Kopia wniosków o informacje dostępna jest w dokumentacji do wglądu dla zainteresowanych stron.

Streszczenie głównych elementów dotyczących przedmiotowych subsydiów znajduje się w dokumentacji do wglądu dla zainteresowanych stron.

Rząd Egiptu został zaproszony do konsultacji.

2.2.
Przesłuchania

Zgodnie z art. 10 ust. 12 rozporządzenia podstawowego wszystkie zainteresowane strony mogą wystąpić z wnioskiem o przesłuchanie przez Komisję w ciągu 15 dni od daty opublikowania niniejszego zawiadomienia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

W przedmiotowym postępowaniu zastosowanie ma w dalszym ciągu harmonogram posiedzeń wyjaśniających określony w sekcji 5.7 zawiadomienia z dnia 7 czerwca 2019 r.

2.3.
Inne kwestie proceduralne

Pozostałe przepisy proceduralne, o których mowa w sekcjach 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 i 12 zawiadomienia z dnia 7 czerwca 2019 r., mają w odpowiednim przypadku nadal zastosowanie do przedmiotowego dochodzenia.

1 Dz.U. C 192 z 7.6.2019, s. 30.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1037 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony przed przywozem towarów subsydiowanych z krajów niebędących członkami Unii Europejskiej (Dz.U. L 176 z 30.6.2016, s. 55).

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2020.48.18

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Zawiadomienie zmieniające zawiadomienie o wszczęciu postępowania antysubsydyjnego dotyczącego przywozu produktów z włókien ciągłych szklanych pochodzących z Egiptu2020/C 48/11.
Data aktu: 12/02/2020
Data ogłoszenia: 12/02/2020