Rezolucja "Rozpoczęcie negocjacji akcesyjnych z Macedonią Północną i Albanią: Należy strzec wiarygodności i geostrategicznych interesów UE".

Rezolucja "Rozpoczęcie negocjacji akcesyjnych z Macedonią Północną i Albanią: Należy strzec wiarygodności i geostrategicznych interesów UE"

(2020/C 47/02)

(Dz.U.UE C z dnia 11 lutego 2020 r.)

Na sesji plenarnej w dniach 30 i 31 października 2019 r. (posiedzenie z 31 października) Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny stosunkiem głosów 174 do 12 (15 osób wstrzymało się od głosu) przyjął następującą rezolucję.

1.
Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny (EKES) wyraża głębokie rozczarowanie decyzją przywódców UE o kolejnym odroczeniu rozpoczęcia negocjacji akcesyjnych z Macedonią Północną i Albanią. Decyzja ta została podjęta na posiedzeniu Rady Europejskiej w dniach 17-18 października w następstwie braku jednomyślności między państwami członkowskimi.
2.
EKES daje wyraz dużemu ubolewaniu z powodu nieprzestrzegania zobowiązań podjętych wobec Macedonii Północnej i Albanii. W konkluzjach Rady Europejskiej z dnia 28 czerwca 2018 r., w których zatwierdzono konkluzje o rozszerzeniu oraz procesie stabilizacji i stowarzyszenia przyjęte przez Radę w dniu 26 czerwca 2018 r., określono przecież wyraźnie drogę do rozpoczęcia negocjacji akcesyjnych w czerwcu 2019 r. W dniu 18 czerwca 2019 r. Rada Europejska postanowiła już, że nie później niż w październiku 2019 r. powróci do sprawy zaleceń Komisji dotyczących rozpoczęcia negocjacji akcesyjnych z tymi dwoma państwami.
3.
EKES podkreśla, że odłożenie decyzji, już po raz drugi, o rozpoczęciu negocjacji akcesyjnych z tymi dwoma krajami, które spełniły wszystkie konieczne warunki 1 , to geostrategiczny i historyczny błąd, który naraża Unię Europejską na utratę wiarygodności oraz opinii solidnego partnera. UE miała sposobność, by rozpocząć negocjacje, jednocześnie stosując rygorystyczne uwarunkowania dotyczące dobrego rządzenia, nalegając na ścisłe stosowanie kryteriów członkostwa podczas procesu negocjacji i opracowując lepsze instrumenty monitorowania praworządności po przystąpieniu.
4.
EKES wyraża przekonanie, że droga tego regionu w kierunku Unii Europejskiej wymaga przeprowadzenia bolesnych reform strukturalnych w poszczególnych krajach Bałkanów Zachodnich.
5.
EKES nie ma wątpliwości, że w niektórych państwach członkowskich UE wśród obywateli panuje powszechne zmęczenie procesem rozszerzenia. Nie wątpi też, że podziały wewnętrzne w UE w takich sprawach jak imigracja czy nowy budżet doprowadziły do odwrócenia niezbędnej uwagi politycznej od polityki rozszerzenia. Jednak nie można ignorować konsensusu politycznego i szerokiego poparcia społecznego dla przystąpienia do UE, jakie istnieją zarówno w Macedonii Północnej, jak i w Albanii.
6.
Młodzież na Bałkanach Zachodnich ma wysokie oczekiwania wobec UE i nie powinniśmy jej zawieść. EKES jest przekonany, że powinniśmy zapewnić jej dobre perspektywy na przyszłość, umożliwiając jej życie w regionie, który będzie stabilny i będzie dobrze prosperował.
7.
Organizacje społeczeństwa obywatelskiego są głęboko przekonane, że Bałkany Zachodnie to kluczowy geostrategiczny region Europy, położony u granic UE, tymczasem z zainteresowaniem spoglądają na niego inne podmioty areny międzynarodowej.
8.
Na 7. Forum Społeczeństwa Obywatelskiego Bałkanów Zachodnich, które EKES zorganizował w dniach 16-17 kwietnia 2019 r. w Tiranie, organizacje społeczeństwa obywatelskiego ponownie stwierdziły w deklaracji końcowej, że rozszerzenie UE, a w szczególności upowszechnianie jej wartości demokratycznych i standardów prawnych na Bałkanach Zachodnich, leży w interesie zarówno regionu, jak i UE - pomimo licznych wyzwań, przed którymi region teraz stoi 2 .
9.
EKES wielokrotnie wyrażał zaniepokojenie, że w wielu krajach Bałkanów Zachodnich kurczy się przestrzeń dla społeczeństwa obywatelskiego, i wzywał władze w regionie do zdwojenia wysiłków, by zapewnić poszanowanie praworządności, podstawowych praw człowieka, reformy sądownictwa, walki z korupcją i dyskryminacją oraz niezależności dziennikarzy i wolności prasy - tj. kilku z podstawowych wartości europejskich, które każde państwo członkowskie UE powinno respektować. Należy też zdecydowanie zachęcać do dialogu społecznego oraz wspierać rolę partnerów społecznych i organizacji społeczeństwa obywatelskiego w rozwoju gospodarczym i społecznym.
10.
EKES w dalszym ciągu będzie blisko i prężnie współpracować ze społeczeństwem obywatelskim Bałkanów Zachodnich, by je wspierać i upewniać, że jego miejsce jest w Unii Europejskiej. Będziemy robili wszystko, co w naszej mocy, by szerzyć pojednanie i wartości europejskie w tym regionie, a nasze stanowisko w sprawie rozszerzenia UE pozostanie niewzruszone. Jesteśmy przekonani, że wyraźna perspektywa przystąpienia do UE ma zasadnicze znaczenie dla stabilności w regionie, i wyrażamy nadzieję, że rozszerzenie pozostanie jednym z priorytetów UE pomimo licznych wyzwań, przed którymi Unia obecnie stoi 3 .
11.
My sami poprzez regularne działania prowadzone z naszymi partnerami z regionu - Wspólne Komitety Konsultacyjne Społeczeństwa Obywatelskiego z Czarnogórą i Serbią, Forum Społeczeństwa Obywatelskiego Bałkanów Zachodnich, a także konferencje społeczeństwa obywatelskiego na wysokim szczeblu organizowane przed szczytami UE - Bałkany Zachodnie - będziemy w dalszym ciągu głosem społeczeństwa obywatelskiego Bałkanów Zachodnich i pośrednikiem wobec instytucji UE i rządów poszczególnych krajów.
12.
EKES wyraża najwyższe uznanie dla rezolucji Parlamentu Europejskiego przyjętej w dniu 24 października 2019 r. i potwierdza swoje pełne zaangażowanie na rzecz wspierania Parlamentu Europejskiego i nowej Komisji Europejskiej, tak by wzmacniać politykę rozszerzenia UE oraz udoskonalać narzędzia UE służące współpracy z Bałkanami Zachodnimi.
13.
EKES wzywa wszystkie zainteresowane strony do podjęcia wszelkich niezbędnych kroków, aby Rada Europejska jednogłośnie przyjęła pozytywną decyzję przed szczytem UE - Bałkany Zachodnie, który odbędzie się w maju 2020 r. w Zagrzebiu. Zwracamy się również do przyszłej prezydencji chorwackiej w Radzie UE, by podczas tego szczytu dodała procesowi rozszerzenia nowego bodźca.

Bruksela, dnia 31 października 2019 r.

Luca JAHIER
Przewodniczący
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2020.47.15

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja "Rozpoczęcie negocjacji akcesyjnych z Macedonią Północną i Albanią: Należy strzec wiarygodności i geostrategicznych interesów UE".
Data aktu: 31/10/2019
Data ogłoszenia: 11/02/2020