Nierejestrowanie Przymierza na rzecz Pokoju i Wolności ASBL.

Decyzja Urzędu ds. Europejskich Partii Politycznych i Europejskich Fundacji Politycznych
z dnia 26 listopada 2020 r.
o nierejestrowaniu Przymierza na rzecz Pokoju i Wolności ASBL

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(2020/C 448/01)

(Dz.U.UE C z dnia 23 grudnia 2020 r.)

URZĄD DS. EUROPEJSKICH PARTII POLITYCZNYCH I EUROPEJSKICH FUNDACJI POLITYCZNYCH,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 1141/2014 z dnia 22 października 2014 r. w sprawie statusu i finansowania europejskich partii politycznych i europejskich fundacji politycznych 1 , w szczególności jego art. 9,

uwzględniając dokumenty otrzymane od Przymierza na rzecz Pokoju i Wolności ASBL,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniach 12 i 26 sierpnia 2020 r. Urząd ds. Europejskich Partii Politycznych i Europejskich Fundacji Politycznych ("Urząd") otrzymał od Przymierza na rzecz Pokoju i Wolności ASBL ("APF") dokumenty do celów rejestracji jako europejskiej partii politycznej.

(2) Zgłoszenie to wydaje się opierać na wcześniejszej rejestracji APF jako europejskiej partii politycznej na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 1141/2014 2 .

(3) 27 sierpnia 2020 r. Urząd przypomniał, że APF zostało usunięte z rejestru decyzją z 13 września 2018 r. 3 , zatem w celu ponownej rejestracji musi złożyć wniosek o rejestrację na postawie rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014.

(4) 4 września 2020 r. APF przedłożyło zbiór dokumentów, które okazały się tożsame z przekazanymi już 12 i 26 sierpnia.

(5) 8 września 2020 r. Urząd otrzymał formularz członkowski Nationaldemokratische Partei Deutschlands (Niemcy).

(6) 10 września 2020 r. Urząd powtórzył, że aby zarejestrować się jako europejska partia polityczna, APF musi złożyć wniosek.

(7) 18 września 2020 APF przedłożyło kolejny dokument (dalej zwany - łącznie z poprzednimi dokumentami - "wnioskiem"), w tym m.in. formularze członkowskie Falange Española de las JONS (Hiszpania) i E.LA.SYN. (Grecja).

(8) 19 października 2020 r. Urząd poinformował APF, że wniosek jest niekompletny, a ponadto zauważył, że przedstawienie trzech formularzy członkowskich pochodzących z tylko trzech państw członkowskich w każdym razie zdecydowanie nie wystarcza do rejestracji.

(9) 26 października 2020 r. Urząd przyjął wstępną ocenę skierowaną do APF zawierającą wstępną opinię, zgodnie z którą wniosek nie spełnia co najmniej jednego z warunków określonych w art. 3 ust. 1 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014.

(10) W szczególności APF nie wykazało, że spełnia warunek określony w art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014 ("minimalne wymogi reprezentacji").

(11) Zgodnie z tym przepisem rejestracja w charakterze europejskiej partii politycznej zależy od wykazania przez wnioskodawcę, że jego partie członkowskie są reprezentowane w co najmniej jednej czwartej państw członkowskich przez posłów do Parlamentu Europejskiego, parlamentów narodowych, parlamentów regionalnych lub zgromadzeń regionalnych lub że on sam bądź jego partie członkowskie otrzymali w co najmniej jednej czwartej państw członkowskich co najmniej trzy procent głosów oddanych w każdym z tych państw członkowskich podczas ostatnich wyborów do Parlamentu Europejskiego.

(12) Co do reprezentacji partii członkowskich - dokumentacja zawarta we wniosku APF mogłaby ewentualnie zostać uznana tylko w odniesieniu do trzech państw członkowskich: (i) Niemiec, (ii) Grecji i (iii) Hiszpanii, a taki poziom reprezentacji jest niewystarczający, aby spełnić minimalny wymóg reprezentacji w co najmniej siedmiu państwach członkowskich.

(13) Ponadto APF nie przedłożyło dokumentacji, która wykazywałaby otrzymanie przez nie samo lub którąś z jego partii członkowskich w co najmniej siedmiu państwach członkowskich co najmniej trzech procent głosów w każdym z tych państw członkowskich podczas ostatnich wyborów do Parlamentu Europejskiego, a w każdym przypadku warunki określone w motywie 12 miałyby zastosowanie mutatis mutandis.

(14) Po zakończeniu wstępnej oceny Urząd zwrócił się do APF o przekazanie ewentualnych uwag na piśmie do 10 listo pada 2020 r. oraz przypomniał, że wniosek jest w każdym razie niekompletny.

(15) W odpowiedzi na wstępną ocenę APF nie przedstawiło żadnych spostrzeżeń ani uwag.

(16) W świetle przedstawionych faktów Urząd nie ma potrzeby oceniania pozostałej treści wniosku,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym odrzuca się wniosek złożony przez Przymierze na rzecz Pokoju i Wolności ASBL o rejestrację jako europejskiej partii politycznej.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja staje się skuteczna z dniem jej notyfikacji.

Artykuł  3

Adresatem niniejszej decyzji jest

Przymierze na rzecz Pokoju i Wolności ASBL

Rue Abbé Cuypers 3

1040 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIE

Sporządzono w Brukseli dnia 26 listopada 2020 r.
W imieniu Urzędu ds. Europejskich Partii Politycznych i Europejskich Fundacji Politycznych
M. ADAM
Dyrektor
1 Dz.U. L 317 z 4.11.2014, s. 1.
2 Decyzja Urzędu z dnia 9 lutego 2018 r. w sprawie rejestracji Przymierza na rzecz Pokoju i Wolności (Dz.U. C 193 z 6.6.2018, s. 9).
3 Decyzja Urzędu z dnia 13 września 2018 r. w sprawie usunięcia Przymierza na rzecz Pokoju i Wolności z rejestru (Dz.U. C 417 z 16.11.2018, s. 11).

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024