Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/833 z dnia 20 maja 2019 r. ustanawiające środki ochrony i egzekwowania mające zastosowanie na obszarze podlegającym regulacji Organizacji Rybołówstwa Północno-Zachodniego Atlantyku[COM(2020) 215 final - 2020/95(COD)].

Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/833 z dnia 20 maja 2019 r. ustanawiające środki ochrony i egzekwowania mające zastosowanie na obszarze podlegającym regulacji Organizacji Rybołówstwa Północno-Zachodniego Atlantyku"

[COM(2020) 215 final - 2020/95(COD)]

(2020/C 429/36)

(Dz.U.UE C z dnia 11 grudnia 2020 r.)

Sprawozdawca: Gabriel SARRÓ IPARRAGUIRRE

Wniosek o konsultację Parlament Europejski, 17.6.2020

Rada, 8.6.2020

Podstawa prawna Art. 43 ust. 2 i art. 304 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
Sekcja odpowiedzialna Sekcja Rolnictwa, Rozwoju Wsi i Środowiska Naturalnego
Data przyjęcia przez sekcję 8.7.2020
Data przyjęcia na sesji plenarnej 18.9.2020
Sesja plenarna nr 554
Wynik głosowania (za/przeciw/wstrzymało się) 215/0/4
1.
Wnioski i zalecenia
1.1.
EKES przypomina swoje stanowisko wyrażone w opinii 2018/05155 1 , które odnosi się do obecnego wniosku dotyczącego rozporządzenia. Wnioski i zalecenia ze wspomnianej opinii zostają przytoczone poniżej.
1.2.
EKES uważa, że transpozycja do prawa UE środków ochrony i egzekwowania przyjętych przez Organizację Rybołówstwa Północno-Zachodniego Atlantyku (NAFO) jest konieczna w celu doprowadzenia do jednolitego i skutecznego wdrożenia tych środków w UE.
1.3.
Jednakże Komitet sądzi, że wniosek nie ustanawia mechanizmu sprawnej transpozycji przepisów przyjętych przez NAFO i nie rozwiązuje kwestii ich dorocznej aktualizacji.
1.4.
Komitet opowiada się za sprawniejszym i prostszym mechanizmem, zatem proponuje rozporządzenie składające się z jednego artykułu stwierdzającego, że Unia Europejska musi obowiązkowo stosować do swojej floty przepisy przyjęte przez NAFO.
1.5.
EKES podkreśla ryzyko związane z wprowadzeniem systemu aktów delegowanych, który przyznaje Komisji uprawnienia do stanowienia prawa bez konieczności stosowania się do zwykłej procedury.
2.
Streszczenie wniosku Komisji
2.1.
Głównym celem wniosku jest wprowadzenie do prawa Unii środków ochrony i egzekwowania przyjętych przez Organizację Rybołówstwa Północno-Zachodniego Atlantyku (NAFO) na 41. dorocznym posiedzeniu we wrześniu 2019 r.
2.2.
Proponuje się zmiany techniczne związane z takimi aspektami jak: sformułowania dotyczące ograniczeń połowowych i ograniczeń nakładu połowowego, zamykanie łowisk, połowy zatrzymane na burcie, rozmiary oczek sieci, dzienniki połowowe i produkcyjne. Wprowadzono również dodatkowe obowiązki w zakresie inspekcji oraz uproszczenia miesięcznych sprawozdań z połowów.
2.3.
Proponuje się również zmiany redakcyjne dotyczące halibuta niebieskiego, dziennika produkcyjnego oraz postępowań w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego. Zawarto odniesienia do strony internetowej NAFO dotyczącej kontroli i nadzoru statków rybackich.
2.4.
Inne proponowane środki dotyczą wyjaśnienia używania przyrządów pomiarowych oraz ochrony stad rekinów i zarządzania nimi. Wprowadza się zakaz prowadzenia połowów ukierunkowanych rekina polarnego oraz proponuje zmniejszenie przyłowów tego gatunku. Wyjaśniono również przepisy dotyczące umów czarterowych.
2.5.
We wniosku przekazuje się Komisji uprawnienia do zmiany przepisów dotyczących ochrony i egzekwowania w odniesieniu do kwestii technicznych takich jak rozmiary oczek sieci, kratownice sortujące lub kratownice i łańcuchy przegubowe stosowane do połowów krewetki północnej oraz obszarowe ograniczenia połowów dennych. Wszystko to w celu wprowadzenia do prawa UE w sprawny i prosty sposób ewentualnych przyszłych zmian w ramach NAFO powiązanych z tymi środkami ochrony i egzekwowania.
2.6.
Wniosek zmienia rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/833 2  z dnia 20 maja 2019 r.
3.
Uwagi ogólne
3.1.
EKES uważa za konieczną transpozycję do prawa UE środków ochrony i egzekwowania przyjętych na ostatnim dorocznym posiedzeniu NAFO, tak aby zapewnić ich jednolite stosowanie w UE.
3.2.
Komitet jest jednak zdania, że procedurze transpozycji nadal nie towarzyszy sprawny mechanizm, ponieważ wspomniane środki podlegają zmianom co roku, a unijne procedury biurokratyczne są bardzo powolne, co prowadzi do ciągłej luki między normami przyjętymi przez NAFO a prawodawstwem wspólnotowym.
3.3.
EKES zwraca uwagę na fakt, że obecny wniosek dotyczący rozporządzenia jest przedmiotem analizy właśnie dlatego, że nie przyjęto bardziej uproszczonej procedury, jak ta zaproponowana przez Komitet w 2019 r., która znalazła poparcie administracji państw członkowskich i zainteresowanych sektorów. Chodziło o proste rozporządzenie z jednym artykułem obejmującym zobowiązanie UE do bezwzględnego stosowania do floty unijnej norm przyjmowanych co roku przez NAFO.
3.4.
Komitet zwraca uwagę, że obecna procedura stwarza niepewność prawną nie tylko dla przedsiębiorstw, ale również dla samych administracji, z uwagi na wystąpienie kolizji przepisów. Ponadto prowadzi do zakłóceń we wdrażaniu środków wobec flot spoza UE.
3.5.
EKES uważa, że jedynym ułatwieniem płynącym z wprowadzenia aktów delegowanych będzie umożliwienie Komisji ustanawiania przepisów bez potrzeby stosowania się do zwykłej procedury.
Bruksela, dnia 18 września 2020 r.
Luca JAVIER

Przewodniczący

Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego
1 Opinia EKES-u w sprawie środków ochrony zasobów i egzekwowania na obszarze podlegającym regulacji Organizacji Rybołówstwa Północno-Zachodniego Atlantyku (Dz.U. C 159 z 10.5.2019, s. 60).
2 Dz.U. L 141 z 28.5.2019, s. 1.

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2020.429.279

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/833 z dnia 20 maja 2019 r. ustanawiające środki ochrony i egzekwowania mające zastosowanie na obszarze podlegającym regulacji Organizacji Rybołówstwa Północno-Zachodniego Atlantyku[COM(2020) 215 final - 2020/95(COD)].
Data aktu: 11/12/2020
Data ogłoszenia: 11/12/2020