(2020/C 429/25)(Dz.U.UE C z dnia 11 grudnia 2020 r.)
Sprawozdawczyni: Tanja BUZEK (DE-II)
Wniosek o konsultację |
Niemiecka prezydencja Rady UE, 18.2.2020 |
Podstawa prawna |
Artykuł 32 ust. 1 regulaminu wewnętrznego Opinia rozpoznawcza
|
Sekcja odpowiedzialna |
Sekcja Stosunków Zewnętrznych |
Data przyjęcia przez sekcję |
24.7.2020 |
Data przyjęcia na sesji plenarnej |
18.9.2020 |
Sesja plenarna nr |
554 |
Wynik głosowania (za/przeciw/wstrzymało się) |
216/2/3 |
Bruksela, dnia 18 września 2020 r.
|
Luca JAHIER |
|
Przewodniczący |
|
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego |
1 MOP, Decent Work in Global Supply Chains [Godna praca w globalnych łańcuchach dostaw], sprawozdanie IV, 2016.
2 Dz.U. C 97 z 24.3.2020, s. 9.
3 Dz.U. C 303 z 19.8.2016, s. 17.
4 Dz.U. C 47 z 11.2.2020, s. 38.
5 Opinia EKES-u "Obowiązek zachowania należytej staranności" (opinia rozpoznawcza na wniosek Rady/PE) (INT/911, wrzesień 2020 r.), (zob. s. 136 niniejszego Dziennika Urzędowego).
6 Zob. przypis 3.
7 Dz.U. C 227 z 28.6.2018, s. 27.
8 Opinia EKES-u "Wdrażanie umów o wolnym handlu - 1 stycznia 2018 r. - 31 grudnia 2018 r." (REX/525, lipiec 2020 r.), (jeszcze nieopublikowana w Dz.U.).
9 Zob. przypis 3.
10 Zob. przypis 7.
11 Zob. przypis 2.
12 Zob. przypis 5.
13 Konkluzje Rady (10254/16) z dnia 20 czerwca 2016 r. w sprawie biznesu i praw człowieka.
14 Konkluzje Rady (8833/16) z dnia 12 maja 2016 r. w sprawie UE i odpowiedzialnych globalnych łańcuchów wartości.
15 Przemówienie komisarza Didiera Reyndersa podczas seminarium internetowego na temat należytej staranności zorganizowanego przez grupę roboczą Parlamentu Europejskiego ds. odpowiedzialnego prowadzenia działalności gospodarczej dnia 29 kwietnia 2020 r.
16 UNCTAD, World Investment Report 2013 [Światowy Raport Inwestycyjny 2013].
17 Sprawozdanie MOP pt.: World Employment and Social Outlook [Światowa perspektywa zatrudnienia i perspektywa społeczna], 2015 r.
18 UNCTAD, World Investment Report 2020 [Światowy Raport Inwestycyjny 2020].
19 Agenda na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030, s. 68.
20 Zob. przypis 1.
21 Zob. przypis 3.
22 António Guterres, We are all in this Together: Human Rights and COVID-19 Response and Recovery [Jesteśmy w tym razem. Prawa człowieka a reagowanie na COVID-19 i odbudowa gospodarki], kwiecień 2020 r.
23 What are the avenues for corporate liability for COVID-19-related human rights abuses? [Sposoby egzekwowania odpowiedzialności korporacyjnej za naruszenia praw człowieka w związku z COVID-19], Business & Human Rights Resource Centre, 16 czerwca 2020 r.
24 Malaysia: Medical glove manufacturers see surge in orders due to COVID-19, amid forced labour concerns [Malezja: Producenci rękawic do badań obserwują gwałtowny wzrost zamówień z powodu COVID-19 pomimo obaw związanych z pracą przymusową], Business & Human Rights Resource Centre.
25 Oświadczenie grupy roboczej ONZ ds. biznesu i praw człowieka, Ensuring that business respects human rights during the COVID-19 crisis and beyond: The relevance of the UN Guiding Principles on Business and Human Rights [Zapewnienie poszanowania praw człowieka w sektorze biznesu podczas kryzysu związanego z COVID-19 oraz po jego ustaniu. Znaczenie wytycznych ONZ dotyczących biznesu i praw człowieka].
26 Zob. przypis 8.
27 Zasada 22 "Wytycznych ONZ dotyczących biznesu i praw człowieka", komentarz.
28 Zasada 17 "Wytycznych ONZ dotyczących biznesu i praw człowieka", komentarz.
29 Zob. przypis 7.
30 Wytyczne OECD, część II, pkt A.12.
31 Wytyczne OECD, część II, komentarze 18 i 19.
32 Zob. przypis 15.
33 Study on due diligence requirements through the supply chain [Badanie dotyczące wymogów w zakresie należytej staranności w łańcuchach dostaw], 2020 r.
34 Dz.U. L 330 z 15.11.2014, s. 1.
35 Dz.U. L 295 z 12.11.2010, s. 23.
36 Dz.U. L 130 z 19.5.2017, s. 1.
37 Francuska ustawa nr 2017-399 z dnia 27 marca 2017 r. o należytej staranności jednostek dominujących i przedsiębiorstw zlecających.
38 Wezwanie inwestorów odpowiadających za 1,3 bln USD oraz Wykaz przedsiębiorstw z publicznymi oświadczeniami i potwierdzeniami, Business & Human Rights Resource Centre, 2019 r.
39 Zob. przypis 4.
40 W tym Międzynarodowa karta praw człowieka, a także europejska konwencja praw człowieka i Europejska karta społeczna. Podstawą powinny być Traktaty UE i Karta praw podstawowych Unii Europejskiej, a także krajowe instrumenty i przepisy dotyczące praw człowieka.
41 Zob. przypis 7.
42 Zob. przypis 7.
43 Zob. przypis 4.
44 Wytyczne ONZ dotyczące biznesu i praw człowieka, p. 14.
45 Zob. przypis 5.
46 Zob. przypis 4.
47 Zob. przypis 8.
48 Nieoficjalny dokument Niderlandów i Francji na temat handlu, skutków społeczno-gospodarczych i zrównoważonego rozwoju, maj 2020 r.
49 Opinia EKES-u w sprawie "Nadzwyczajna sytuacja po COVID-19: kształt nowej macierzy wielostronnej" (opinia z inicjatywy własnej) (REX/529, lipiec 2020 r.) (Dz.U. C 364 z 28.10.2020, s. 53).
50 Zob. przypis 7.
51 Zob. przypis 7.
52 Zob. przypis 7.
53 Sprawozdanie OECD, 2020 r.
54 Zob. przypis 2.
55 Zob. przypis 3.