1 Dz.U. C 125 z 21.4.2017, s. 10.
2 Dz.U. C 97 z 24.3 2020, s. 32.
3 Dz.U. C 190 z 5.6.2019, s. 1.
4 https://ec.europa.eu/info/business-economy-euro/economic-performance-and-forecasts/economic-forecasts/spring-2020-economic-forecast-deep-and-uneven-recession-uncertain-recovery_en
5 Eurofound (2020), Living, working and COVID-19: First findings [Życie, praca i COVID-19: Pierwsze ustalenia] - kwiecień 2020 r., Dublin.
6 Zob. przypis 5.
7 Zasada 6 - Europejski filar praw socjalnych.
8 Unia, która mierzy wyżej. Wytyczne polityczne na następną kadencję Komisji Europejskiej (lata 2019-2024).
9 Zob. przypis 1.
10 Eurofound, Minimum wages in 2019 - Annual review [Płace minimalne w 2019 r. - roczny przegląd].
11 Galgóczi, B., Drahokoupil J., Galgóczi, Condemned to be left behind? Can Central and Eastern Europe emerge from its low-wage model? [Skazana na zapomnienie? Czy Europa Środkowo-Wschodnia potrafi wydźwignąć się z modelu niskich płac?], ETUI, 2017.
12 Pracownicy otrzymujący płacę minimalną mogą jednak - np. w zależności od tego, kto wchodzi w skład ich gospodarstw domowych - nadal potrzebować wsparcia w postaci świadczeń udzielanych w ramach innych systemów ochrony socjalnej, świadczeń pracowniczych i/lub ulg lub kredytów podatkowych, aby osiągnąć możliwy do przyjęcia poziom życia.
13 Eurofound (2019), Minimum wage in 2019 - Annual review [Płaca minimalna w 2019 r. - roczny przegląd].
14 "Statutory Minimum Wages in the EU: Institutional Settings and Macroeconomic Implications" ["Ustawowe płace minimalne w UE: Uwarunkowania instytucjonalne a konsekwencje makroekonomiczne"], IZA Policy Paper, Nr 124, luty 2017 r.
15 Eurofound (2017), In work poverty in the EU [Ubóstwo pracujących w UE].
16 Określono pięć kategorii środków pośrednich, które mogą pomóc w rozwiązaniu problemu ubóstwa pracujących: zapewnienie przystępnej cenowo opieki nad dziećmi; elastyczna organizacja czasu pracy; środki promujące awans zawodowy lub rozwój umiejętności; środki, które pomagają poprawić standard życia osób o niskich dochodach; środki tworzące zintegrowane środowisko pracy w celu poprawy szans migrantów, osób niepełnosprawnych lub innych grup pracowników znajdujących się w niekorzystnej sytuacji (zob. s. 41).
17 Dz.U. C 190 z 5.6.2019, s. 1 (Opinia ta nie uzyskała poparcia Grupy Pracodawców, zob. kontropinia dołączona do opinii EKES-u).
18 Zob. kontropinia dołączona do opinii EKES-u (Dz.U. C 190 z 5.6.2019, s. 1).
19 Zob. przypis 2.
20 Ustalony na 60 % krajowej mediany ekwiwalentnego dochodu do dyspozycji po transferach socjalnych.
21 Jest to zgodne z opinią Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego z 2019 r. dotyczącą europejskiej dyrektywy ramowej w sprawie dochodu minimalnego (Dz.U. C 190 z 5.6.2019, s. 1), zob. przypis 13.
22 Eurofound (2019), Minimum wages in 2019: Annual review [Płace minimalne w 2019 r.: roczny przegląd].
23 Drugi etap konsultacji z partnerami społecznymi na podstawie art. 154 TFUE w sprawie możliwych działań w obliczu wyzwań związanych ze sprawiedliwymi płacami minimalnymi.
24 Disparities in minimum wages across Europe [Dysproporcje w płacach minimalnych w Europie], Eurostat 03.02.2020, https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/-/DDN-20200203-2.
25 Dokument konsultacyjny partnerów społecznych przygotowany na drugim etapie konsultacji prowadzonych przez KE.
26 Informacje uzyskane podczas pierwszego etapu konsultacji z partnerami społecznymi (s. 2), który odnosi się do wyników badania struktury wynagrodzeń przeprowadzonego przez Eurostat oraz do danych zebranych w ramach badania EU-SILC (przypisy 6 i 7).
27 Eurofound (2019), Upward convergence in employment and socioeconomic factors [Pozytywna konwergencja w zatrudnieniu oraz czynniki społeczno-ekonomiczne].
28 Good Jobs for All in a Changing World of Work, The OECD Jobs Strategy [Dobre miejsca pracy dla wszystkich w zmieniającym się świecie pracy. Strategia zatrudnienia OECD].
29 Dube, The impact of minimum wages - review of the international evidence [Wpływ płac minimalnych - przegląd danych międzynarodowych], 2019 r., Londyn: HM Treasury: https://www.gov.uk/government/publications/impacts-of-minimum-wages- review-of-the-international-evidence; God0y, A., Reich, M., Minimum Wage Effects in Low-Wage Areas [Skutki płac minimalnych w niskopłatnych sektorach], dokument roboczy IRLE, 106-19, czerwiec 2019 r.
30 Komitet Ekspertów MOP ds. Stosowania Konwencji i Zaleceń (2014): General Survey on Minimum Wage Systems [Ogólne badanie dotyczące systemów płac minimalnych], pkt 68.
32 Bułgaria, Francja, Hiszpania, Litwa Łotwa, Malta, Niderlandy, Portugalia, Rumunia i Słowenia.
33 ILO Minimum Wage Policy Guide [Przewodnik MOP w zakresie polityki dotyczącej płacy minimalnej].
35 Belgia, Francja, Hiszpania, Irlandia, Litwa, Luksemburg, Malta, Niderlandy, Portugalia, Rumunia i Węgry.
36 Zob. przypis 22.
37 Zob. przypis 22.
38 Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej, sprawa C-268/06, Impact.
39 https://www.coe.int/en/web/european-social-charter/-/protection-of-workers-rights-in-europe-shortcomings-found-but-also-positive-developments-in-certain-areas.
41 Grimshaw, D., Bosch, G., Rubery, J. (2013), "Minimum wages and collective bargaining: what types of pay bargaining can foster positive pay equity outcomes?" ["Płaca minimalna a rokowania zbiorowe: jakie formy rokowania płac mogą przynieść pozytywne efekty pod względem równości płac?"], British Journal of Industrial Relations, D OI 10.1111 / bji r.12021.
42 OECD: Negotiating our way up: Collective bargaining in a changing world of work [Jak negocjować na swoją korzyść: rokowania zbiorowe na zmieniającym się rynku pracy].
43 Zob. przypis 42.
45 Dz.U. C 303 z 19.8.2016, s. 54, Dz.U. C 434 z 15.12.2017, s. 30, Dz.U. C 13 z 15.1.2016, s. 161, Dz.U. C 125, 21.4.2017, s. 10.
46 Zgodnie z pisemnym wkładem organizacji społeczeństwa obywatelskiego zajmującej się zwalczaniem ubóstwa EAPN SE, ważne było, aby UE pracowała nad stworzeniem systemu regulującego płace minimalne we wszystkich państwach członkowskich, jednak równie ważne było docenienie tych państw, w których obowiązuje system rokowań zbiorowych dotyczących regulacji płac minimalnych.
47 Hiszpańska organizacja pracodawców CEOE nie mogła uczestniczyć w spotkaniu państw, ale wyraziła te same poglądy w swoim pisemnym wystąpieniu.