(2020/C 412 I/01)(Dz.U.UE C z dnia 30 listopada 2020 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
PRZYWOŁUJĄC konkluzje Rady Europejskiej z 21 lipca 2020 r., w których stwierdzono, że plan europejskiej odbudowy będzie wymagał ogromnych inwestycji w zrównoważoną i odporną odbudowę, w tworzenie miejsc pracy oraz naprawę bezpośrednich szkód spowodowanych pandemią COVID-19, przy jednoczesnym wspieraniu zielonych i cyfrowych priorytetów;
PRZYWOŁUJĄC konkluzje Rady Europejskiej z 2 października 2020 r. 1 , w których podkreślono potrzebę silnego i głębokiego jednolitego rynku oraz opracowania dalszych instrumentów służących zaradzeniu zakłóceniom, jakie powodują na jednolitym rynku subsydia zagraniczne;
PRZYPOMINAJĄC o tym, że Unia Europejska i jej państwa członkowskie ustanowiły pakiet odbudowy w celu wzmocnienia gospodarki europejskiej po kryzysie; pakiet ten zapewnia finansowanie inwestycji mających na celu złagodzenie szkód społeczno-gospodarczych wynikających z kryzysu związanego z COVID-19;
KŁADĄC NACISK NA TO, że wspólne wysiłki są konieczne nie tylko w celu wsparcia najbardziej dotkniętych przedsiębiorstw, ale także w celu dokonania inwestycji publicznych, które promują konwergencję, odporność i zrównoważoność, z uwzględnieniem Agendy na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030;
PODKREŚLAJĄC ważną rolę inwestycji publicznych w odbudowie i ścieżce wzrostu gospodarki europejskiej, która będzie dostosowana do wymogów przyszłości, i ZAZNACZAJĄC, że istotna część inwestycji publicznych realizowana jest w drodze zamówień publicznych (stanowiących około 14 % PKB UE w okresie poprzedzającym COVID-19);
UWYPUKLAJĄC kluczową rolę dobrze funkcjonującego systemu zamówień publicznych, który obejmuje odpowiednie strategie zarządzania ryzykiem w celu utrzymania usług publicznych i zapewnienia usług świadczonych w interesie ogólnym, zwłaszcza w sytuacjach kryzysowych i nadzwyczajnych;
PODKREŚLAJĄC, że unijne dyrektywy w sprawie zamówień publicznych 2 zapewniają nabywcom publicznym ramy prawne gwarantujące rozliczalność w zakresie wydatków publicznych;
PRZYPOMINAJĄC, że w trakcie pandemii COVID-19 nabywcy publiczni napotkali trudności w zapewnieniu dostępności towarów i usług niezbędnych do walki z sytuacją kryzysową; PRZYWOŁUJĄC komunikat Komisji pt. "Wytyczne Komisji Europejskiej w sprawie stosowania ram dotyczących zamówień publicznych w sytuacji nadzwyczajnej związanej z kryzysem wywołanym epidemią COVID-19" 3 , w którym wskazuje się na rozwiązania zawarte w obowiązującym prawodawstwie UE zapewniające nabywcom publicznym w państwach członkowskich instrumenty w celu radzenia sobie z sytuacjami nadzwyczajnymi, takimi jak COVID-19;
PODKREŚLAJĄC potrzebę środków zapobiegawczych w zakresie gotowości i oceny zdolności ram prawnych dotyczących instrumentów zamówień publicznych do radzenia sobie z sytuacjami kryzysowymi i do stworzenia warunków niezbędnych do pobudzenia odbudowy;
POWOŁUJĄC się na art. 92 dyrektywy 2014/24 4 w sprawie zamówień publicznych, który umożliwia Komisji dokonanie przeglądu wpływu ekonomicznego na rynek wewnętrzny, w szczególności z uwzględnieniem takich czynników, jak trans- graniczne udzielanie zamówień i koszty transakcji, wynikającego z zastosowania progów;
PRZYWOŁUJĄC niedawne konkluzje Rady Unii Europejskiej w sprawie jednolitego rynku 5 , w których zaznaczono ważną rolę, jaką w osiągnięciu dwojakiej transformacji - ekologicznej i cyfrowej - odgrywają zamówienia publiczne, i podkreślono potrzebę podnoszenia świadomości na temat dobrych praktyk, w szczególności poprzez stosowanie we wszystkich odpowiednich przetargach publicznych ukierunkowanych kryteriów i cyfrowych narzędzi udzielania zamówień publicznych;
PODKREŚLAJĄC, że efektywność zamówień publicznych będzie miała istotny wpływ na terminowość i adekwatność inwestycji publicznych, które wspierają odbudowę, a także na dostosowanie takich inwestycji do wymogów przyszłości; a także WYCHODZĄC Z ZAŁOŻENIA, że efektywność zamówień publicznych będzie w związku z tym istotnym czynnikiem sukcesu dla odbudowy, wzrostu, tworzenia sprawiedliwego zatrudnienia, a tym samym wzmocni gospodarczą i społeczną odporność Unii, ochronę zdrowia jej obywateli i ochronę środowiska;
ODNOSZĄC SIĘ do opracowanych przez Komisję wytycznych dotyczących udziału oferentów z państw trzecich w unijnym rynku zamówień publicznych oraz wprowadzania na ten rynek towarów z państw trzecich 6 ; ODNOSZĄC SIĘ do art. 25 dyrektywy 2014/24/UE oraz art. 43 i 85 dyrektywy 2014/25/UE;
PODKREŚLAJĄC, że umowy ramowe są ważnym i powszechnie stosowanym narzędziem udzielania zamówień pozwalającym uwzględnić różnych nabywców publicznych i ich potrzeby w zakresie zamówień, dzięki niezbędnej elastyczności tego instrumentu;
WZYWA Komisję i państwa członkowskie do ścisłej współpracy z Parlamentem Europejskim, władzami regionalnymi i lokalnymi, Komitetem Ekonomiczno-Społecznym i Komitetem Regionów przy realizacji tych wspólnych celów poprzez skuteczne struktury zarządzania i ścisłą koordynację działań na szczeblu krajowym, w szczególności na rzecz:
Zwiększenia efektywności zamówień publicznych w celu pobudzenia odbudowy i radzenia sobie z przyszłymi kryzysami