(2020/C 384/01)(Dz.U.UE C z dnia 13 listopada 2020 r.)
SPIS TREŚCI
WPROWADZENIE
RAMY POLITYCZNE I FINANSOWE UNII EUROPEJSKIEJ, ZARZĄDZANIE I ROZLICZALNOŚĆ
OŚWIADCZENIE KSIĘGOWEGO DOŁĄCZONE DO SKONSOLIDOWANEGO SPRAWOZDANIA FINANSOWEGO
NAJWAŻNIEJSZE WYDARZENIA W ROKU BUDŻETOWYM 2019
SKONSOLIDOWANE SPRAWOZDANIE FINANSOWE ORAZ INFORMACJE DODATKOWE
BILANS
SPRAWOZDANIE Z FINANSOWYCH WYNIKÓW DZIAŁALNOŚCI
RACHUNEK PRZEPŁYWÓW PIENIĘŻNYCH
ZESTAWIENIE ZMIAN W AKTYWACH NETTO
INFORMACJA DODATKOWA DO SPRAWOZDANIA FINANSOWEGO
OMÓWIENIE I ANALIZA SPRAWOZDANIA FINANSOWEGO
SPRAWOZDANIA Z WYKONANIA BUDŻETU ORAZ INFORMACJE DODATKOWE
GLOSARIUSZ
WYKAZ SKRÓTÓW
WPROWADZENIE
Mam przyjemność przedstawić roczne sprawozdanie finansowe Unii Europejskiej za rok 2019. Sprawozdanie zawiera pełny przegląd finansów UE i stan wykonania budżetu UE za ostatni rok, w tym informacje na temat zobowiązań warunkowych, zobowiązań finansowych i innych zobowiązań Unii. Sprawozdanie finansowe odzwierciedla wieloletni charakter działań Unii oraz zawiera wyjaśnienia dotyczące najważniejszych danych finansowych i ich zmian. Skonsolidowane roczne sprawozdanie finansowe Unii Europejskiej wchodzi w skład zintegrowanego pakietu sprawozdawczości finansowej i sprawozdawczości w zakresie rozliczalności Komisji, i stanowi podstawowy element naszego rozwiniętego systemu rozliczalności finansowej.
Po raz kolejny okazało się, że budżet UE oznacza wartość dodaną dla obywateli, przedsiębiorstw i regionów: mimo ograniczonej kwoty, stanowiącej około 2 % wszystkich wydatków publicznych w Unii, uzupełnia on budżety państw członkowskich i wspiera nasze wspólne priorytety polityczne.
Budżet na 2019 r. był przedostatnim budżetem w ramach bieżących wieloletnich ram finansowych (WRF). Sprawnie wdrażano prawie wszystkie programy; wyjątkiem były nowe programy, takie jak Europejski program rozwoju przemysłu obronnego czy działania, w przypadku których proces ustawodawczy zakończył się w ostatnim czasie. Wykonanie budżetu UE r. wyniosło ogółem 178,8 mld EUR w środkach na zobowiązania i 159,1 mld EUR w środkach na płatności.
Zgodnie z wnioskiem Komisji Europejskiej z maja 2018 r. znaczną część budżetu na 2019 r. przeznaczono na programy mające na celu stymulację tworzenia nowych miejsc pracy, zwłaszcza dla osób młodych, oraz pobudzenie wzrostu gospodarczego, inwestycji strategicznych i procesu konwergencji. Ponadto UE dalej wspierała działania służące skutecznemu podejmowaniu wyzwań związanych z migracją, zarówno wewnątrz UE, jak i poza jej granicami.
Środki na rzecz wspierania wzrostu gospodarczego i zmniejszania różnic gospodarczych między regionami wyniosły niemal połowę zaangażowanych funduszy. W ramach finansowania unijnego przeznaczono 12,4 mld EUR na badania naukowe i innowacje w ramach programu "Horyzont 2020", m.in. w dziedzinie obliczeń wielkiej skali. Również w innych dziedzinach budżet okazał się inwestycją na przyszłość: zapewnił wzrost wydatków na kształcenie i szkolenie o 20 % w porównaniu z 2018 r. w przypadku programu Erasmus+ i o 37 % w przypadku instrumentu "Łącząc Europę", który wspiera infrastrukturę transportową i cyfrową. Wsparcie dla rolnictwa i obszarów wiejskich pozostało stabilne na poziomie 57,9 mld EUR, przyczyniając się również do przeciwdziałania zmianie klimatu oraz do propagowania trwałego wzrostu gospodarczego.
W budżecie na 2019 r. zapewniono niezbędną elastyczność pozwalającą zająć się wewnętrznym aspektem problemów związanych z migracją - przeznaczono łącznie 1,2 mld EUR na wsparcie Funduszu Azylu, Migracji i Integracji oraz 533 mln EUR na zarządzanie granicami i bezpieczeństwo granic z Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Przeznaczono również łączną kwotę 5 mln EUR na utworzenie nowego urzędu, Prokuratury Europejskiej, do celów ścigania przestępstw przeciwko budżetowi UE, w tym oszustw, prania pieniędzy i korupcji.
Jeszcze przed nastaniem kryzysu związanego z COVID-19 budżet UE na 2019 r. ukazał znaczenie funkcjonowania wieloletnich ram finansowych, które zapewniają niezbędne środki i elastyczność, aby działać i reagować w obliczu nadchodzących wyzwań. Ta elastyczność będzie odgrywać istotną rolę również w kolejnych wieloletnich ramach finansowych, które są najważniejszym elementem planu odbudowy dla Europy.
Skonsolidowane roczne sprawozdanie finansowe Unii Europejskiej sporządza się zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Rachunkowości Sektora Publicznego. Aby utrzymać te standardy Komisja nieustannie ulepsza swoje zasady i procedury, strukturę organizacyjną oraz elastyczność. Spójna i skuteczna sprawozdawczość zapewnia zgodność prawną, a także zwiększa stopień rozliczalności wydatków UE. Ułatwia ona współpracę z obywatelami i innymi zainteresowanymi stronami oraz utrzymanie ich zaufania do Unii Europejskiej.
|
Johannes HAHN |
|
Komisarz ds. budżetu i zasobów ludzkich |
RAMY POLITYCZNE I FINANSOWE UNII EUROPEJSKIEJ, ZARZĄDZANIE I ROZLICZALNOŚĆ
Unia Europejska (UE) jest unią, której państwa członkowskie przyznają kompetencje do osiągnięcia ich wspólnych celów. Unia opiera się na wartościach poszanowania godności osoby ludzkiej, wolności, demokracji, równości, praworządności, jak również poszanowania praw człowieka, w tym praw osób należących do mniejszości. Wartości te są wspólne państwom członkowskim w społeczeństwie opartym na pluralizmie, niedyskryminacji, tolerancji, sprawiedliwości, solidarności oraz na równości kobiet i mężczyzn.
Początkowe ujęcie i wycena
Zakup i sprzedaż aktywów finansowych sklasyfikowanych jako aktywa finansowe "wyceniane według wartości godziwej przez nadwyżkę lub deficyt", "utrzymywane do upływu terminu zapadalności" lub "dostępne do sprzedaży", ujmuje się na dzień transakcji, czyli dzień, w którym UE zobowiązała się kupić lub sprzedać składnik aktywów. Ekwiwalenty środków pieniężnych i pożyczki ujmuje się, gdy środki pieniężne są deponowane w instytucji finansowej lub przekazywane pożyczkobiorcom. Instrumenty finansowe ujmuje się początkowo według wartości godziwej. W przypadku wszystkich aktywów finansowych niewycenianych według wartości godziwej przez nadwyżkę lub deficyt koszty transakcji dodaje się do wartości godziwej przy początkowym ujęciu. Aktywa finansowe wyceniane według wartości godziwej przez nadwyżkę lub deficyt ujmuje się początkowo w wartości godziwej, a koszty transakcji ujmuje się jako koszty w sprawozdaniu z finansowych wyników działalności.
W początkowym ujęciu wartość godziwa składnika aktywów finansowych odpowiada zwykle cenie transakcji (tj. wartości godziwej otrzymanej zapłaty), chyba że wartość godziwa tego instrumentu została potwierdzona poprzez porównanie z obserwacjami innych bieżących transakcji rynkowych na takich samych instrumentach lub na podstawie techniki wyceny, której zmienne obejmują jedynie dane pochodzące z obserwacji rynków (np. w przypadku niektórych kontraktów na instrumenty pochodne). Jednakże wartość godziwą udzielonej pożyczki długoterminowej, która jest nieoprocentowana lub oprocentowana poniżej rynkowych stóp procentowych, ustala się jako wartość bieżącą wszystkich przyszłych wpływów środków pieniężnych dyskontowanych w oparciu o obowiązującą rynkową stopę procentową dla podobnego instrumentu o podobnym ratingu.
Pożyczki udzielone wycenia się w ich kwocie nominalnej, którą uznaje się za wartość godziwą pożyczki. Istnieją ku temu następujące powody:
Instrumenty finansowe usuwa się z ksiąg w przypadku wygaśnięcia praw do otrzymywania przepływów pieniężnych z inwestycji oraz w przypadku, gdy UE przeniosła zasadniczo całe ryzyko i wszystkie korzyści związane z prawem własności na inny podmiot.
Późniejsza wycena
Wartość godziwą inwestycji notowanych na aktywnych rynkach ustala się w oparciu o bieżące oferowane ceny zakupu. W przypadku składników aktywów finansowych, dla których nie ma aktywnego rynku (oraz w przypadku nienotowanych papierów wartościowych i instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym), UE określa wartość godziwą w oparciu o techniki wyceny. Obejmują one wykorzystanie niedawnych transakcji na warunkach rynkowych, odniesienie do innych analogicznych instrumentów, analizę zdyskontowanych przepływów pieniężnych, modele wyceny opcji oraz inne metody wyceny powszechnie stosowane przez uczestników rynku.
Inwestycje w fundusze venture capital, sklasyfikowane jako aktywa finansowe dostępne do sprzedaży, które nie są notowane na aktywnym rynku, wycenia się według przypisanej wartości aktywów netto, którą uznaje się za równą ich wartości godziwej.
W przypadku gdy nie można w wiarygodny sposób wycenić wartości godziwej inwestycji w instrumenty kapitałowe, które nie są notowane na aktywnym rynku, inwestycje te wycenia się po koszcie pomniejszonym o straty z tytułu utraty wartości.
Utrata wartości aktywów finansowych
Utrata wartości danego składnika aktywów finansowych następuje tylko i wyłącznie wtedy, gdy istnieją obiektywne dowody na utratę wartości w związku z jednym lub większą liczbą zdarzeń, które miały miejsce po początkowym ujęciu składnika aktywów, oraz gdy zdarzenie (lub zdarzenia) powodujące stratę ma (mają) wpływ na szacunkowe przyszłe przepływy pieniężne związane z danym składnikiem aktywów finansowych, który to wpływ można w wiarygodny sposób oszacować. Dokonywany jest wówczas odpis aktualizujący z tytułu utraty wartości. Na każdy dzień sprawozdawczy UE ocenia, czy istnieją obiektywne dowody utraty wartości danego składnika aktywów finansowych.
UE zapewnia również członkom instytucji Unii Europejskiej świadczenia pracownicze po okresie zatrudnienia za pośrednictwem odrębnych systemów emerytalno-rentowych. Przedstawiono je w pozycji "Inne systemy świadczeń emerytalnych". W ramach tych systemów UE zapewnia świadczenia emerytalne członkom Komisji, Trybunału Sprawiedliwości i Sądu, Europejskiego Trybunału Obrachunkowego, Rady Unii Europejskiej, Parlamentu Europejskiego i Sądu do spraw Służby Publicznej oraz Europejskiemu Rzecznikowi Praw Obywatelskich i Inspektorowi Ochrony Danych. UE zapewnia zabezpieczenie zdrowotne członkom instytucji Unii poprzez wspólny system ubezpieczenia chorobowego.
Wyżej wymienione świadczenia po okresie zatrudnienia uznawane są za zobowiązania UE z tytułu określonych świadczeń i oblicza się je na każdy dzień sprawozdawczy poprzez oszacowanie kwoty przyszłych świadczeń, które wypracowali pracownicy w okresie bieżącym i we wcześniejszych okresach, dyskontując tę kwotę oraz odejmując wartość godziwą wszelkich aktywów programu. Obliczanie zobowiązań z tytułu określonych świadczeń dokonywane jest corocznie w oparciu o metodę prognozowanych uprawnień jednostkowych. Wartość bieżącą zobowiązania z tytułu określonych świadczeń określa się, dyskontując szacunkowe przyszłe wypływy środków pieniężnych w oparciu o stopy procentowe obligacji państwowych denominowanych w walucie, w której zostaną wypłacone świadczenia, i których termin zapadalności jest zbliżony do terminu realizacji powiązanych zobowiązań emerytalno-rentowych.
Świadczenia po okresie zatrudnienia przyznawane pracownikom UE są włączone do jednego planu obejmującego zarówno system emerytalno-rentowy urzędników europejskich, jak i system ubezpieczenia chorobowego z prawem do ubezpieczenia w ramach wspólnego systemu ubezpieczenia chorobowego, które zależy od nabycia prawa do ubezpieczenia w ramach systemu emerytalno-rentowego. Zgodnie z warunkami tego jednego planu, jak określono w regulaminie pracowniczym, niektóre uprawnienia, takie jak prawo do opóźnionego wypłacenia emerytury lub niższego świadczenia emerytalnego w ramach systemu emerytalno-rentowego urzędników europejskich, nabywa się po 10 latach służby. Uprawnienia nabyte w ramach jednego planu przez kolejne lata służby pracownika są jednak istotnie wyższe niż te początkowo ustalone uprawnienia, co znajduje odzwierciedlenie w kolejnych corocznie nabywanych prawach emerytalno-rentowych.
Stąd też, aby zobrazować ekonomiczny charakter zaistniałej transakcji, czego wymaga wierne odzwierciedlenie będące jedną z cech jakościowych sprawozdawczości finansowej, jak określono zarówno w regule rachunkowości Unii Europejskiej nr 1, jak i w ramach koncepcyjnych MSRSP, poniesione koszty zatrudnienia ujmowane są w oparciu o metodę liniową w trakcie szacowanego okresu służby czynnej pracownika, tj. okresu od dnia, gdy praca wykonywana przez pracownika uprawniła go do świadczeń w ramach programu świadczeń (niezależnie od tego, czy świadczenia te są uzależnione od dalszej pracy, czy też nie), do dnia, począwszy od którego dalsza praca wykonywana przez pracownika nie będzie prowadziła do powstania istotnej kwoty dodatkowych świadczeń w ramach programu, poza kwotą wynikającą ze wzrostu wynagrodzeń. Podejście to jest stosowane konsekwentnie względem świadczeń przewidzianych w ramach jednego planu.
Aktualizacja wyceny zobowiązania netto z tytułu określonych świadczeń obejmuje zyski i straty aktuarialne oraz zwrot z aktywów programu; są one ujmowane bezpośrednio w aktywach netto.
UE ujmuje koszty odsetkowe netto (dochody) i inne koszty związane z programami określonych świadczeń w sprawozdaniu z finansowych wyników działalności pod pozycją "Koszty personelu oraz rent i emerytur".
Kiedy przewidziane świadczenia są zmieniane lub ograniczane, powiązana zmiana w świadczeniach, która odnosi się do przeszłego zatrudnienia bądź zysku lub straty spowodowanych ograniczeniem, ujmowana jest niezwłocznie w sprawozdaniu z finansowych wyników działalności. Zyski i straty wynikające z rozliczenia są ujmowane w dniu rozliczenia. Koszty przeszłego zatrudnienia ujmuje się niezwłocznie w sprawozdaniu z finansowych wyników działalności, chyba że zmiany uzależnione są od pozostawania pracowników w służbie przez określony czas (okres nabywania uprawnień).
Zobowiązania z tytułu systemu świadczeń pracowniczych netto
w mln EUR
|
System emerytalno-rentowy urzędników europejskich |
Inne systemy świadczeń emerytalnych |
Wspólny system ubezpieczenia chorobowego |
Ogółem na 31.12.2019 |
Ogółem na 31.12.2018 |
Zobowiązania z tytułu określonych świadczeń |
83 842 |
2 149 |
12 071 |
98 062 |
80 871 |
Aktywa programu |
nie dotyczy |
(94) |
(309) |
(403) |
(415) |
Zobowiązania netto |
83 842 |
2 055 |
11 762 |
97 659 |
80 456 |
Wzrost łącznych zobowiązań z tytułu świadczeń pracowniczych wynika głównie ze wzrostu zobowiązań netto systemu emerytalno-rentowego urzędników europejskich, będącego największym istniejącym systemem. Do wzrostu wspomnianych zobowiązań związanych z systemem emerytalno-rentowym urzędników europejskich doszło głównie z uwagi na straty aktuarialne spowodowane zmianami w założeniach finansowych wprowadzonymi w związku z gwałtownym spadkiem nominalnej stopy dyskontowej. Ponadto z uwagi na fakt, że nominalną stopę dyskontową koryguje się o poziom inflacji, aby uzyskać rzeczywistą stopę dyskontową, w tym roku rzeczywista stopa dyskontowa była po raz pierwszy ujemna - co oznacza, że jakakolwiek kwota jest obecnie warta więcej niż w przyszłości: doprowadziło to do znaczącego wzrostu kwoty zobowiązania na koniec roku (zob. informacja dodatkowa 2.9.3). Niższa stopa dyskontowa wywarła podobny wpływ na pozostałe mniejsze systemy.
Ponadto prawa nabyte w ciągu roku z tytułu zatrudnienia przewyższają świadczenia wypłacone w ciągu roku. Odnotowano również wzrost spowodowany rocznym kosztem odsetek (odwrócenie dyskonta zobowiązań) oraz straty aktuarialne wynikające z korekty założeń.
w mln EUR
|
2019 |
2018 |
Wydatkowane przez Komisję |
8 435 |
8 120 |
Wydatkowane przez agencje wykonawcze |
10 095 |
8 964 |
Wydatkowane przez fundusze powiernicze |
412 |
468 |
Ogółem |
18 942 |
17 551 |
Kwoty te dotyczą przede wszystkim realizacji polityki badawczej (7,7 mld EUR), części transportowej instrumentu "Łącząc Europę" (3,1 mld EUR), Instrumentu Finansowania Współpracy na rzecz Rozwoju (1,4 mld EUR) i europejskiej polityki sąsiedztwa (1,1 mld EUR).
Wzrost kosztów zarządzania bezpośredniego wydatkowanych przez unijne agencje wykonawcze dotyczy głównie (0,8 mld EUR) Agencji Wykonawczej ds. Innowacyjności i Sieci, przy czym za największą część tych kosztów odpowiada część transportowa instrumentu "Łącząc Europę". Część instrumentu "Łącząc Europę" dotycząca transportu stanowi instrument finansowania wykorzystywany przy wdrażaniu europejskiej polityki w zakresie infrastruktury transportowej, który ma wspierać budowę nowej lub modernizację/odbudowę istniejącej infrastruktury transportowej w Europie.
Podział zasobów własnych przeprowadzany jest zgodnie z zasadami określonymi w decyzji Rady 2014/335/UE, Euratom z dnia 26 maja 2014 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej (DZW z 2014 r.). Decyzja ta weszła w życie dnia 1 października 2016 r. i jest stosowana z mocą wsteczną od dnia 1 stycznia 2014 r.
Łączna kwota zasobów własnych przydzielonych Unii na pokrycie rocznych środków na płatności nie przekracza 1,20 % sumy DNB wszystkich państw członkowskich.
5 Zgodnie z zasadą pomocniczości Unia podejmuje działania tylko wówczas i tylko w takim zakresie, w jakim cele zamierzonego działania nie mogą zostać osiągnięte w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, i jeśli ze względu na rozmiary lub skutki proponowanego działania możliwe jest lepsze ich osiągnięcie na poziomie Unii. Zgodnie z zasadą proporcjonalności zakres i forma działania Unii nie wykraczają poza to, co jest konieczne do osiągnięcia celów Traktatów (zob. art. 5 TUE).
6 Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 2 grudnia 2013 r. pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami (Dz.U. C 373 z 20.12.2013, s. 1).
7 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1).
8 Zob. art. 317 TFUE.
9 Więcej informacji można znaleźć w komunikacie przewodniczącego Junckera i pierwszego wiceprzewodniczącego Timmermansa do Komisji: Governance in the European Commission, C(2017) 6915 final z dnia 11 października 2017 r., adres URL: https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/c_2017_6915_final_en.pdf.
10 W rezultacie pojęcie "Komisja Europejska" oznacza zarówno instytucję - kolegium - tworzoną przez członków Komisji, jak i administrację kierowaną przez dyrektorów generalnych jej departamentów (oraz szefów innych struktur administracyjnych, takich jak służby, biura i agencje wykonawcze).
11 Zob. decyzja Komisji z dnia 21 listopada 2018 r. w sprawie Rady Zarządzania Korporacyjnego, C(2018) 7706.
12 Np. stosowane przez Komisję zasady kontroli wewnętrznej opierają się na zasadach kontroli wewnętrznej COSO.
13 https://ec.europa.eu/info/publications/governance-in-the-commission_en. Więcej informacji można znaleźć w komunikacie do Komisji C(2018) 7704 "Streamlining and strengthening corporate governance within the European Commission" ["Usprawnianie i wzmacnianie ładu korporacyjnego w Komisji Europejskiej"], https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/file_import/streamlining-strengthening-corporate-governan-ce-european-commission_en.pdf.
14 Sprawozdanie specjalne nr 27/2016 - "Governance at the European Commission - best practice?" ["Czy administracja w Komisji
15 Od połowy 2019 r. (w następstwie zmiany art. 12 regulaminu wewnętrznego) zarządzanie Europejskim Funduszem Rozwoju (EFR) powierzono wspólnie pięciu departamentom (DEVCO, ECHO, EAC, EACEA, JRC).
16 Należy zauważyć, że w związku z zaokrągleniem danych liczbowych do mln EUR może się wydawać, że niektóre dane finansowe w poniższych tabelach nie sumują się.
17 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.
18 System emerytalno-rentowy urzędników europejskich jest umownym (wirtualnym) funduszem o zdefiniowanych świadczeniach, w ramach którego składki pracowników wykorzystuje się do sfinansowania ich przyszłych emerytur. Chociaż nie istnieje żaden faktyczny fundusz inwestycyjny, uznaje się, że kwotę, jaka zostałaby pobrana przez taki fundusz, zainwestowano w obligacje długoterminowe państw członkowskich oraz że kwotę tę odzwierciedlają zobowiązania emerytalne odnotowane w rocznych sprawozdaniach finansowych Unii Europejskiej. Państwa członkowskie wspólnie gwarantują wypłatę tych świadczeń zgodnie z art. 83 regulaminu pracowniczego oraz art. 4 ust. 3 Traktatu UE (w celu zapoznania się ze szczegółowym opisem programu zob. COM(2018) 829).
19 Dz.U. L 169 z 1.7.2015, s. 1.
20 Dz.U. L 249 z 27.9.2017, s. 1.
21 Dz.U. L 348 z 20.12.2013, s. 129.
22 Dz.U. L 168 z 7.6.2014, s. 39.
23 Dz.U. L 168 z 7.6.2014, s. 105.
24 Dz.U. L 76 z 19.3.2018, s. 30.
25 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 549.
26 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 320.
27 Dz.U. L 122 z 24.4.2014, s. 44.
28 Dz.U. L 349 z 21.12.2013, s. 100.
29 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 1.
30 Dz.U. L 77 z 20.3.2019, s. 1.
31 Dz.U. L 291 z 16.11.2018, s. 3.
32 Dz.U. L 132 z 21.5.2016, s. 85.
33 Dz.U. L 128 z 27.5.2009, s. 1.
34 Dz.U. L 118 z 12.5.2010, s. 1.
35 Dz.U. L 70 z 16.3.2016, s. 1.
36 Dz.U. L 117 z 15.4.2020, s. 3.
37 Dz.U. L 126 z 21.4.2020, s. 67.
38 Dz.U. L 99 z 10.4.2019, s. 41.
39 Dz.U. L 82 I z 19.3.2020, s. 1.
40 Dz.U. L 94 I z 27.3.2020, s. 1.
41 Dz.U. L 99 z 31.3.2020, s. 5.
42 Dz.U. L 130 z 24.4.2020, s. 1.
43 Dz.U. L 159 z 20.5.2020, s. 1.
45 Należy zauważyć, że w związku z zaokrągleniem danych liczbowych do mln EUR może się wydawać, że niektóre dane finansowe w poniższych tabelach nie sumują się.
46 Dz.U. L 345 z 27.12.2017, s. 34.
47 Dz.U. L 275 z 25.10.2003, s. 32.
48 Dz.U. L 306 z 22.11.2017, s. 24.
49 Dz.U. L 76 z 19.3.2018, s. 3.
50 Dz.U. L 140 z 28.5.2019, s. 6.
51 Należy zauważyć, że w związku z zaokrągleniem danych liczbowych do mln EUR może się wydawać, że niektóre dane finansowe w poniższych tabelach nie sumują się.
52 Dz.U. L 168 z 7.6.2014, s. 29.