Członkowie Komitetu Nadzoru OLAFJan MULDER Przewodniczący Komitetu Nadzoru OLAF
Członek Komitetu od dnia 23 stycznia 2017 r., przewodniczący od dnia 1 marca 2017 r.
Były poseł do Parlamentu Europejskiego, Niderlandy
Maria Helena FAZENDA
Członek Komitetu od dnia 23 stycznia 2017 r.
Sekretarz Generalny Systemu Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Portugalia
Prokurator
Petr KLEMENT
Członek Komitetu od dnia 23 stycznia 2017 r.
Prokuratura Krajowa, Czechy
Prokurator
Grażyna STRONIKOWSKA
Członek Komitetu od dnia 13 lipca 2016 r.
Prokuratura Krajowa, Warszawa, Polska
Prokurator
Rafael MUÑOZ LÓPEZ-CARMONA
Członek Komitetu od dnia 1 grudnia 2017 r.
Przewodniczący Działu Wsparcia dla Państwowego Rewidenta Generalnego w Specjalnej Prokuraturze ds. Zwalczania
Korupcji i Przestępczości Zorganizowanej, Hiszpania
Audytor, prawnik, ekonomista
PRZEDMOWA
Sekretariat rozpoczął rok 2019 z wieloma wakatami. Do końca roku sytuacja się zmieniła. Jesienią dołączył nowy kierownik Sekretariatu i wszystkie pozostałe wolne stanowiska zostały obsadzone nowymi pracownikami. Był to dla Sekretariatu powiew świeżości.
Mianowanie nowego dyrektora generalnego OLAF w 2018 r. oznaczało możliwość podjęcia intensywnych starań w celu osiągnięcia spójnej i wspólnej wizji funkcjonowania Komitetu Nadzoru OLAF.
Rozpoczęły się poważne dyskusje, które nie zawsze były łatwe. Atmosfera sprzyjała jednak konstruktywnym rozmowom. Chociaż nie osiągnięto jeszcze porozumienia w sprawie szeregu nierozwiązanych kwestii, Komitet ma nadzieję, że do czasu publikacji kolejnego sprawozdania rocznego kwestie te zostaną rozwiązane, a nowe ustalenia robocze zostaną wprowadzone w życie zgodnie z ramami prawnymi, w których funkcjonują OLAF i Komitet Nadzoru.
W dyskusjach z OLAF skoncentrowano się na rodzaju dostępu, jakim Komitet Nadzoru powinien dysponować w odniesieniu do dochodzeń OLAF trwających dłużej niż 12 miesięcy, tak aby mógł skutecznie wykonywać swoje zadania w zakresie nadzoru i monitorowania. Dyskusje te były prowadzone na podstawie wspólnej opinii wydanej w tej sprawie przez służby prawne Komisji, Rady i Parlamentu, w której nakreślono ich ramy. Zgodnie z tą wspólną opinią to Komitet Nadzoru określa, jakich informacji potrzebuje do wypełnienia mandatu powierzonego mu przez te trzy instytucje.
Dyrektor generalny OLAF uczestniczył w niemal wszystkich miesięcznych posiedzeniach Komitetu Nadzoru, co przyjęto z zadowoleniem.
Podczas tych posiedzeń ważnymi punktami dyskusji były trwający przegląd rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 883/2013 1 oraz utworzenie Prokuratury Europejskiej (EPPO).
Jak stwierdzono powyżej, nie rozstrzygnięto jeszcze charakteru i formy obowiązków sprawozdawczych OLAF w odniesieniu do dochodzeń trwających dłużej niż 12 miesięcy. Poczyniono jednak pewne postępy, aby znaleźć wspólny mianownik dla poszczególnych podejść i osiągnąć wspólnie uzgodniony rezultat. Osiągnięto wykonalne porozumienie w zakresie gwarancji proceduralnych, które teraz należy przetestować przez pewien okres. Na koniec 2019 r. Komitet Nadzoru OLAF ukończył również prace nad sprawozdaniem specjalnym na temat oddalonych spraw OLAF, które zostało opublikowane na początku 2020 r.
Nowy wieloletni budżet Unii Europejskiej, w którym zwiększone zostaną środki na różne cele, jest negocjowany w bardzo trudnych czasach. Tym bardziej stanowi to powód do zachowania czujności przez OLAF i jego Komitet Nadzoru.
W świetle zbliżającego się przyjęcia nowego rozporządzenia w sprawie OLAF i rozpoczęcia funkcjonowania Prokuratury Europejskiej Komitet Nadzoru, przy wsparciu ze strony jego Sekretariatu, pozostaje skoncentrowany na osiągnięciu swojego głównego celu, jakim jest wzmacnianie niezależności OLAF.
|
Jan MULDER |
|
Przewodniczący Komitetu Nadzoru OLAF |
SPIS TREŚCI
Przedmowa
Spis treści
O nas
(i) Komitet Nadzoru Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) 6
(ii) Sekretariat 7
Deklaracja misji
Zadania Komitetu Nadzoru OLAF w zakresie monitorowania
(i) Monitorowanie budżetu i zasobów OLAF
(ii) Monitorowanie spraw
(iii) Monitorowanie czasu trwania dochodzeń prowadzonych przez OLAF 14
Monitorowanie rozwoju sytuacji w zakresie stosowania gwarancji proceduralnych 25
Sprawy przekazane krajowym organom sądowym 30
Sprawy, w przypadku których właściwe organy nie zastosowały się do zaleceń OLAF 31
Ocena priorytetów polityki dochodzeniowej OLAF oraz wytycznych dotyczących dochodzeń 36
Stosunki z OLAF, instytucjami UE, partnerami OLAF i zainteresowanymi stronami 39
Przegląd rozporządzenia (UE, Euratom) nr 883/2013 40
Zarządzanie przez Komitet Nadzoru 43
O nas
(i) Komitet Nadzoru Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF)
Sprawozdania z dochodzeń trwających dłużej niż 12 miesięcy otrzymane przez Komitet Nadzoru OLAF w 2019 r.
Okresowe informacje OLAF na temat przypadków spraw, w których właściwe organy nie zastosowały się do zaleceń OLAF.
Ocena priorytetów polityki dochodzeniowej OLAF oraz wytycznych dotyczących dochodzeń
Art. 17 ust. 5 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 883/2013: |
W kontekście rocznego planu zarządzania dyrektor generalny określa każdego roku priorytety polityki dochodzeniowej |
Urzędu oraz przekazuje je Komitetowi Nadzoru przed ich publikacją. |
Art. 5 ust. 1 zdanie drugie: |
W decyzji dyrektora generalnego OLAF o wszczęciu lub niewszczynaniu dochodzenia uwzględniane są priorytety polityki |
dochodzeniowej i roczny plan zarządzania Urzędu (...). |
Art. 16 ust. 2 lit. a), wymiana, poglądów z instytucjami: |
Wymiana poglądów może dotyczyć: a) priorytetów strategicznych polityki dochodzeniowej Urzędu.
|
1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 883/2013 z dnia 11 września 2013 r. dotyczące dochodzeń prowadzonych przez Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1073/1999 Parlamentu Europejskiego i Rady i rozporządzenie Rady (Euratom) nr 1074/1999 (Dz.U. L 248 z 18.9.2013, s. 1).
2 Art. 15 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 883/2013 z dnia 11 września 2013 r. dotyczącego dochodzeń prowadzonych przez Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) oraz uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1073/1999 Parlamentu Europejskiego i Rady i rozporządzenie Rady (Euratom) nr 1074/1999, dostępnego pod adresem https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX:02013R0883-20170101.
3 W celu zachowania ciągłości doświadczenia członków Komitetu zastępuje się na zmianę, zgodnie z rozporządzeniem (UE, Euratom) nr 883/2013.
5 Od stycznia 2019 r. do grudnia 2019 r.
6 Bruksela, dnia 3 kwietnia 2019 r., COM(2019) 163 final.
10 Sprawa T-447/11, Catinis/Komisja, 21 maja 2014 r., pkt 34, oraz przywołane orzecznictwo.
11 Sprawa T-447/11, Catinis/Komisja, 21 maja 2014 r., pkt 34; sprawy połączone C-238/99 P, C-244/99 P, C-245/99 P, C-247/99 P, C-250/99 P do C-252/99 P i C-254/99 P, Limburgse Vinyl Maatschappij i in./Komisja, Rec. 2002, I-8375, pkt 187.
12 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 883/2013 z dnia 11 września 2013 r. dotyczące dochodzeń prowadzonych przez Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 1073/1999 Parlamentu Europejskiego i Rady i rozporządzenie Rady (Euratom) nr 1074/1999 (Dz.U. L 248 z 18.9.2013, s. 1).
13 Art. 7 ust. 5 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 883/2013 i sprawa T-48/05, Franchet i Byk/Komisja, 8 lipca 2008 r., pkt 274.
14 Sprawa T-48/05, Franchet i Byk/Komisja, 8 lipca 2008 r., pkt 167 i 168.
15 Roczne sprawozdanie z działalności Komitetu Nadzoru OLAF za 2018 r., pkt 45 i następne.
16 Pkt 8 wspólnej opinii służb prawnych Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji dotyczącej trzech aspektów relacji pomiędzy OLAF a jego Komitetem Nadzoru, 12 września 2016 r. (dokument chroniony zgodnie z art. 4 rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 145 z 31.5.2001, s. 43)).
17 Pkt 8 przywołanej wspólnej opinii.
18 Rozporządzenie (WE) nr 1073/1999 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 25 maja 1999 r. dotyczące dochodzeń prowadzonych przez Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) (Dz.U. L 136 z 31.5.1999, s. 1).
19 W "ocenie wstępnych informacji" osoba oceniająca przedstawiła zebrane informacje i sformułowała zalecenie dla dyrektora generalnego OLAF w kwestii tego, czy należy wszcząć dochodzenie. Obecnie informacje te są zawarte w "opinii w sprawie decyzji o wszczęciu postępowania" - formularz roboczy I, vademecum OLAF w zakresie wyboru spraw.
20 Zgodnie z poprzednim rozporządzeniem w sprawie OLAF (rozporządzenie (WE) nr 1073/1999) okres sprawozdawczy przewidziany w art. 11 ust. 7 wynosił "9 miesięcy". W art. 7 ust. 8 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 883/2013 przedłużono okres sprawozdawczy do "12 miesięcy".
21 Roczne sprawozdanie Komitetu za 2018 r., pkt 45, 46 i 49, Roczne sprawozdanie Komitetu za 2017 r., pkt 24-29, Roczne sprawozdanie Komitetu za 2016 r., pkt 30-33, Roczne sprawozdanie Komitetu za 2015 r., pkt 30-33 i pkt 1-9, Roczne sprawozdanie Komitetu za 2014 r., pkt 26-28, Roczne sprawozdanie Komitetu za 2013 r., pkt 18-19, Roczne sprawozdanie Komitetu za 2012 r., pkt 36.
22 Opinia Komitetu nr 2/2017 - towarzysząca sprawozdaniu Komisji z oceny stosowania rozporządzenia (UE, Euratom) nr 883/2013 (art. 19), pkt 30-31. Opinia Komitetu nr 4/2014 w sprawie kontroli czasu trwania dochodzeń prowadzonych przez OLAF, pkt 20.
23 Komitet Nadzoru udostępnił OLAF wyniki swojej analizy w piśmie z dnia 27 listopada 2019 r. i zaproponował alternatywne rozwiązanie.
24 Opinia EIOD w sprawie przekazanego przez inspektora ochrony danych Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) zgłoszenia dotyczącego uprzedniego sprawdzenia w odniesieniu do regularnego monitorowania wykonywania zadań dochodzeniowych OLAF (sprawa 2007/73).
25 Opinia EIOD w sprawie sposobów przekazywania danych osobowych przez Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) Komitetowi Nadzoru OLAF (EIOD nr ref. 2019-0720 - D 0793).
26 Fragment opinii EIOD z 2020 r.: "(...) Mówiąc wprost, aby móc prowadzić monitorowanie, Komitet musi znać przyczyny, dla których OLAF nie zakończył jeszcze dochodzenia, i musi wiedzieć, jakie są plany OLAF odnośnie do jego zakończenia. Komitet potrzebuje również informacji, które pomogą mu chronić niezależność dochodzeniową OLAF. Potrzebne informacje zależą od dokładnych celów monitorowania prowadzonego przez Komitet. Kiedy na przykład dochodzenie dotyczy osób objętych dochodzeniem zajmujących eksponowane stanowiska polityczne i przez to zostało ono spowolnione, rozumiemy, że OLAF umieściłby tę informację w formularzu sprawozdawczości (wraz z nazwiskami). Sprawdzanie długości dochodzeń może w niektórych przypadkach wymagać dostępu do imion i nazwisk osób fizycznych objętych dochodzeniem. Podobnie nazwiska mogą się okazać konieczne na potrzeby sprawozdawczości dotyczącej sposobu zapewnienia gwarancji proceduralnych (informacje na temat dochodzenia, przesłuchania, uwagi itp.). Ponadto istnieją inne części zadań Komitetu, w odniesieniu do których może on twierdzić, że potrzebuje nazwisk osób objętych dochodzeniem: jednym z jego zadań jest ochrona niezależności dochodzeniowej OLAF, która obejmuje sprawdzanie powiązań między osobami prowadzącymi dochodzenia a osobami objętymi dochodzeniem. Komitet jest uprawniony do uzyskania dalszych informacji, gdy uzna, że informacje te są konieczne do zrozumienia i sprawdzenia konkretnej sprawy zgodnie z art. 15 ust. 1 akapit piąty rozporządzenia w sprawie OLAF. Może tak być na przykład w przypadku, gdy Komitet uzna wyjaśnienia OLAF za niewystarczające lub gdy chce podwójnie sprawdzić wyjaśnienia OLAF. Przekazanie nazwisk osób objętych dochodzeniem powinno umożliwiać Komitetowi przeanalizowanie tego, czy do realizacji jego zadań potrzebne są dodatkowe informacje. To wielopłaszczyznowe podejście wydaje się zgodne z zasadą minimalizacji danych (gromadzenie tylko potrzebnych danych, art. 4 ust. 1 lit. c) rozporządzenia). (...)".
27 Sprawozdania przesłane Komitetowi Nadzoru przez OLAF w 2019 r.
28 Jedynie w nielicznych przypadkach osoba prowadząca dochodzenie przedstawiła kilka dodatkowych, ale wciąż niewystarczających informacji, korzystając z kategorii "inne".
29 Wyrok Sądu z dnia 3 maja 2018 r. w sprawie T-48/16, Sigma Orionis SA/Komisja, pkt 104 i 105 oraz dodatkowe orzecznictwoprzywołane w pkt 100.
31 OLAF poinformował Komitet również o siódmej skardze wniesionej w grudniu 2019 r. Ponieważ skarga ta była wówczas nadal rozpatrywana, Komitet nie przeprowadził jej analizy.
32 Sprawa T-259/03, Nikalaou/Komisja, pkt 238.
34 Pismo do wiadomości Jana Muldera, Przewodniczącego Komitetu Nadzoru OLAF, z dnia 25 listopada 2019 r.
36 Komitet przeprowadza dogłębną analizę 43 spraw, w których właściwe organy nie podjęły działań następczych w związku z zaleceniami OLAF.
37 Początkowo grupa zadaniowa była projektem pilotażowym i została stałą częścią struktury OLAF po jego reorganizacji w połowie 2020 r.
38 Art. 17 ust. 5 akapit trzeci lit. a) rozporządzenia w sprawie OLAF.
39 Zob. sprawozdanie z działalności Komitetu za 2018 r., pkt 52.
40 Art. 325 TFUE.
41 Pismo z dnia 14 października 2019 r.
42 Zob. sprawozdanie z działalności Komitetu za 2018 r., pkt 60.
43 Europejski Fundusz Społeczny, Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego, Fundusz Spójności, Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejski Fundusz Morski i Rybacki.
45 Biuro Dochodzeń i Postępowań Dyscyplinarnych Komisji prowadzi (tak jak OLAF) niezależne wewnętrzne dochodzenia/postępowania w Komisji.
46 Konferencja odbyła się w czerwcu 2019 r.
48 Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 16 kwietnia 2019 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającego rozporządzenie (UE, Euratom) nr 883/2013 dotyczące dochodzeń prowadzonych przez Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) w odniesieniu do współpracy z Prokuraturą Europejską i skuteczności dochodzeń prowadzonych przez OLAF (COM(2018) 338 - C8-0214/2018 - 2018/0170(COD)) http://www.europarl.europa.eu/doceo/document/TA-8-2019-0383_PL.html.
49 Pismo Komitetu Nadzoru do przewodniczącej Komisji Kontroli Budżetowej Parlamentu Europejskiego (CONT) z dnia 20 listopada 2018 r.
50 Mandat udzielony przez Radę do prowadzenia negocjacji z Parlamentem Europejskim z dnia 7 czerwca 2019 r.
51 Decyzja Komisji Kontroli Budżetowej o przystąpieniu do międzyinstytucjonalnych negocjacji została zatwierdzona w dniu 8 października 2019 r. i ogłoszona w Parlamencie Europejskim na posiedzeniu plenarnym w dniu 9 października 2019 r.
52 Pierwsze posiedzenie trójstronne odbyło się w dniu 5 listopada, a drugie - w dniu 12 grudnia 2019 r.
53 Kontroler gwarancji proceduralnych miałby następujące zadania: (i) badanie skarg dotyczących naruszenia gwarancji proceduralnych i kierowanie niewiążących zaleceń w przedmiocie tych skarg do dyrektora generalnego OLAF; (ii) monitorowanie zgodności z gwarancjami proceduralnymi, które mają zastosowanie do dochodzeń OLAF; (iii) zapewnienie właściwego prowadzenia dochodzeń, aby unikać nieuzasadnionych opóźnień; (iv) zezwalanie na przeprowadzanie inspekcji i podejmowanie pewnych czynności proceduralnych w siedzibach instytucji UE.
55 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).
57 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2016/2030 z dnia 26 października 2016 r. zmieniające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 883/2013 w odniesieniu do sekretariatu Komitetu Nadzoru Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) (Dz.U. L 317 z 23.11.2016, s. 1). Rozporządzenie weszło w życie z dniem 1 stycznia 2017 r.
59 Decyzja Komitetu Nadzoru OLAF z dnia 5 listopada 2014 r. w sprawie przejrzystości jego niezależnych działań.