(przedstawiona na mocy art. 287 ust. 4 TFUE)dołączona do sprawozdania Komisji na temat wdrażania Europejskiego Funduszu na rzecz Zrównoważonego Rozwoju (COM(2020) 224 final)
(2020/C 353/01)
(Dz.U.UE C z dnia 22 października 2020 r.)
SPIS TREŚCI
Punkt
Wstęp1-4
Zakres i kontekst opinii Trybunału1
Sprawozdanie z wdrażania2
Opinia Trybunału3-4
Sprawozdanie z wdrażania nie spełnia części podstawowych wymogów5-14
Kryteria5-6
Sprawozdanie z wdrażania jest efektem ograniczonej oceny, a nie pełnej ewaluacji7-10
Procesy biznesowe w ramach EFZR nie zostały poddane przeglądowi11-12
Sprawozdanie z wdrażania zostało opublikowane późno13-14
Nie w pełni oceniono początkowe funkcjonowanie EFZR, zarządzanie nim oraz jego skuteczność15-49
Dostępnych jest niewiele informacji na temat dodatkowości i aspektów skuteczności
15-35
Kryteria15-16
Zdolność EFZR do uruchamiania dodatkowych inwestycji mogła zostać przeceniona
17-20
W sprawozdaniu z wdrażania brak jest informacji na temat skuteczności
EFZR pod względem przyciągania finansowania z sektora prywatnego21-22
Wnioski zawarte w sprawozdaniu z wdrażania dotyczące dodatkowości niefinansowej oraz dostarczania przez EFZR innowacyjnych produktów zasadniczo opierają się na prognozach23-26
EFZR znajduje się na wczesnym etapie wdrażania, nie jest więc możliwe ocenienie, w jakim stopniu przyczynia się on do osiągnięcia celów zrównoważonego rozwoju lub do eliminowania przyczyn migracji27-32
W sprawozdaniu z wdrażania nie wyjaśniono rozbieżności pomiędzy ostatecznymi terminami określonymi w rozporządzeniu w sprawie EFZR a rzeczywistym tempem wdrażania33-35
Część problemów dotyczących funkcjonowania EFZR i zarządzania nim nie znalazła wystarczającego odzwierciedlenia w sprawozdaniu z wdrażania36-49
Kryteria36-37
Nieformalny charakter ukierunkowania strategicznego naruszaprzejrzystość 38-41
Obecny portfel programów nie odzwierciedla zamiaru zapewnienia zróżnicowania tematycznego42-44
Należy prowadzić dalsze prace nad narzędziami oceny ryzyka na potrzeby wyceny gwarancji45-49
Dodatkowe uwagi na temat ram monitorowania i ocenyEFZR 50-62
Kryteria50-53
Wnioskowi dotyczącemu ustanowienia EFZR nie towarzyszyła ocena skutków54-55
Wykorzystanie i funkcjonowanie funduszu gwarancyjnego EFZR nie zostało jeszcze ocenione56-58
Uchybienia w ramach dotyczących rezultatów59-62
Wnioski63-68
TRYBUNAŁ OBRACHUNKOWY UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 287 ust. 4 i ust. 2,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii 1 ,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1601 z dnia 26 września 2017 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Funduszu na rzecz Zrównoważonego Rozwoju (EFZR), gwarancji EFZR oraz funduszu gwarancyjnego EFZR 2 ("rozporządzenie w sprawie EFZR"), w szczególności jego art. 17 ust. 1 i ust. 2,
uwzględniając sprawozdanie Komisji dla Parlamentu Europejskiego i Rady dotyczące wdrażania Europejskiego Funduszu na rzecz Zrównoważonego Rozwoju 3 przedstawione na mocy art. 17 ust. 1 rozporządzenia w sprawie EFZR,
mając na uwadze, że zgodnie z art. 17 ust. 1 i ust. 2 rozporządzenia w sprawie EFZR do sprawozdania Komisji do Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie oceny początkowego funkcjonowania EFZR, zarządzania nim oraz skutecznego przyczyniania się przezeń do osiągania celów określonych w tym rozporządzeniu, a także do sprawozdania oceniającego Komisji dotyczącego funduszu gwarancyjnego EFZR powinna zostać dołączona opinia Trybunału Obrachunkowego,
PRZYJMUJE NASTĘPUJĄCĄ OPINIĘ:
WSTĘP
Zakres i kontekst opinii Trybunału
Sprawozdanie z wdrażania
Opinia Trybunału
SPRAWOZDANIE Z WDRAŻANIA NIE SPEŁNIA CZĘŚCI PODSTAWOWYCH WYMOGÓW
Kryteria
Sprawozdanie z wdrażania jest efektem ograniczonej oceny, a nie pełnej ewaluacji
Sprawozdanie z wdrażania zostało opublikowane późno
NIE W PEŁNI OCENIONO POCZĄTKOWE FUNKCJONOWANIE EFZR, ZARZĄDZANIE NIM ORAZ JEGO SKUTECZNOŚĆ
Dostępnych jest niewiele informacji na temat dodatkowości i aspektów skuteczności
Kryteria
"Celem EFZR [...] jest wspieranie inwestycji oraz zwiększonego dostępu do finansowania, w pierwszej kolejności w Afryce i krajach objętych europejską polityką sąsiedztwa, w celu wspierania trwałego i sprzyjającego włączeniu społecznemu rozwoju gospodarczego i społecznego oraz promowania społeczno-gospodarczej odporności krajów partnerskich, [...] ze szczególnym naciskiem na trwały wzrost gospodarczy sprzyjający włączeniu społecznemu, tworzenie godnych miejsc pracy, równouprawnienie płci oraz wzmocnienie pozycji kobiet i osób młodych, a także sektory społeczno-gospodarcze oraz mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa, przy jednoczesnej maksymalizacji dodatkowości, dostarczaniu innowacyjnych produktów i przyciąganiu funduszy sektora prywatnego" 17 .
"»Dodatkowość« oznacza zasadę mającą zapewnić, aby wsparcie w ramach gwarancji EFZR przyczyniało się do zrównoważonego rozwoju za pośrednictwem działań, których nie można by przeprowadzić bez gwarancji EFZR lub które osiągają pozytywne wyniki lepsze od tych, które można by osiągnąć bez tej gwarancji. Dodatkowość oznacza również przyciąganie finansowania z sektora prywatnego oraz eliminowanie niedoskonałości rynku lub nieoptymalnych sytuacji w zakresie inwestycji, a także poprawę jakości, trwałości, wpływu i skali inwestycji. Zasada ta zapewnia również, aby działania objęte gwarancją EFZR nie zastępowały wsparcia państwa członkowskiego, prywatnych środków finansowych ani innej interwencji finansowej Unii lub międzynarodowej, a także unikały wypierania innych inwestycji publicznych lub prywatnych. [...]" 18 .
"EFZR kieruje się celami działań zewnętrznych Unii określonymi w art. 21 TUE i celami unijnej polityki w zakresie współpracy na rzecz rozwoju określonymi w art. 208 TFUE oraz uzgodnionymi na szczeblu międzynarodowym zasadami skutecznej współpracy rozwojowej. EFZR przyczynia się do realizacji celów zrównoważonego rozwoju określonych w Agendzie 2030, w szczególności eliminacji ubóstwa, a w stosownych przypadkach do wdrażania europejskiej polityki sąsiedztwa, i tym samym eliminuje konkretne społecznoekonomiczne pierwotne przyczyny migracji i przyczynia się do trwałej reintegracji migrantów powracających do swoich krajów pochodzenia, a także wzmacnia społeczności tranzytowe i przyjmujące" 19 .
"EFZR przyczynia się do wdrażania porozumienia paryskiego również poprzez ukierunkowanie na inwestycje w sektorach wspomagających łagodzenie zmiany klimatu i przystosowanie się do niej" 20 .
Wnioski zawarte w sprawozdaniu z wdrażania dotyczące dodatkowości niefinansowej oraz dostarczania przez EFZR innowacyjnych produktów zasadniczo opierają się na prognozach
EFZR znajduje się na wczesnym etapie wdrażania, nie jest więc możliwe ocenienie, w jakim stopniu przyczynia się on do osiągnięcia celów zrównoważonego rozwoju lub do eliminowania przyczyn migracji
W sprawozdaniu z wdrażania nie wyjaśniono rozbieżności pomiędzy ostatecznymi terminami określonymi w rozporządzeniu w sprawie EFZR a rzeczywistym tempem wdrażania
Nieformalny charakter ukierunkowania strategicznego narusza przejrzystość
Należy prowadzić dalsze prace nad narzędziami oceny ryzyka na potrzeby wyceny gwarancji
DODATKOWE UWAGI NA TEMAT RAM MONITOROWANIA I OCENY EFZR
Kryteria
Wnioskowi dotyczącemu ustanowienia EFZR nie towarzyszyła ocena skutków
Wykorzystanie i funkcjonowanie funduszu gwarancyjnego EFZR nie zostało jeszcze ocenione
WNIOSKI
Niniejsza opinia została przyjęta przez Izbę III, której przewodniczy Bettina JAKOBSEN, członek Trybunału Obrachunkowego, w drodze wyjątkowej procedury w dniu 3 września 2020 r.
|
W imieniu Europejskiego Trybunału Obrachunkowego |
|
Klaus-Heiner LEHNE |
|
Prezes |
1 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.
2 Dz.U. L 249 z 27.9.2017, s. 1 (dalej zwane "rozporządzeniem w sprawie EFZR").
3 COM(2020)224 final z 2.6.2020 (dalej zwane "sprawozdaniem z wdrażania").
4 COM(2020) 407 final z 28.5.2020.
5 Tego samego dnia Komisja przekazała sprawozdanie Trybunałowi.
6 Sprawozdanie z oceny zewnętrznej pod następującym tytułem: "Implementation report of the EFSD and the EFSD Guarantee Fund, final report, 14 January 2020" (zwane dalej "sprawozdaniem z oceny zewnętrznej").
7 Nadzwyczajne posiedzenie Rady Europejskiej (17, 18, 19, 20 i 21 lipca 2020 r.) - Konkluzje, EUCO 10/20, 21 lipca 2020 r., pkt A.31.
8 Dokument roboczy służb Komisji pt. "Wytyczne w sprawie lepszego stanowienia prawa" (SWD(2017)350 final), lipiec 2017 r. - Better regulation: guidelines and toolbox, zob. "Guidelines on evaluation (including fitness checks)", rozdz. VI.
9 Better regulation: guidelines and toolbox, zob. "Guidelines on evaluation (including fitness checks) and key requirements", rozdz. VI, wstęp.
10 Sprawozdanie z oceny zewnętrznej, streszczenie.
11 Sprawozdanie z oceny zewnętrznej, wstęp.
12 Sprawozdanie z oceny zewnętrznej, zalecenie 6.
13 W czerwcu 2018 r. Komisja zgłosiła wniosek w sprawie rozporządzenia ustanawiającego Instrument Sąsiedztwa oraz Współpracy Międzynarodowej i Rozwojowej (NDICI) (COM(2018) 460 final). We wniosku tym zaproponowano połączenie istniejących przepisów dotyczących Europejskiego Funduszu na rzecz Zrównoważonego Rozwoju, upoważnienia EBI do udzielania pożyczek na rzecz państw trzecich, a także Funduszu Gwarancyjnego dla działań zewnętrznych i zastąpienie ich nowym "EFZR+, gwarancjami budżetowymi i pomocą finansową dla państw trzecich".
14 Sprawozdanie z wdrażania, pkt 2.
15 Sprawozdanie z oceny zewnętrznej, wstęp.
16 Zob. przypis 5.
17 Art. 3 ust. 1 rozporządzenia w sprawie EFZR.
18 Art. 2 ust. 5 rozporządzenia w sprawie EFZR.
19 Art. 3 ust. 2 rozporządzenia w sprawie EFZR.
20 Art. 3 ust. 3 rozporządzenia w sprawie EFZR.
21 Motyw 10 rozporządzenia w sprawie EFZR.
22 Opinia nr 2/2016 - "EFIS: wstępny wniosek do dalszego opracowania i rozwinięcia", pkt 47 (Dz.U. C 465 z 13.12.2016, s. 1).
23 OECD, "Methodologies to measure amounts mobilised from the private sector by official development finance interventions", DCD/DAC/STAT(2015)8, 24 lutego 2015 r.
24 Metoda ta jest obecnie poddawana przeglądowi przez OECD.
25 Art. 2 pkt 38 rozporządzenia finansowego (Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1).
26 Sprawozdanie specjalne nr 19/2016 pt. "Wykonywanie budżetu UE za pośrednictwem instrumentów finansowych - wnioski na przyszłość z okresu programowania 2007-2013", pkt 70 (Dz.U. C 250 z 9.7.2016, s. 2).
27 Sprawozdanie specjalne nr 16/2014 pt. "Skuteczność łączenia dotacji z regionalnych instrumentów inwestycyjnych z pożyczkami z instytucji finansowych w celu wsparcia polityki zewnętrznej UE", pkt 42 (Dz.U. C 381 z 28.10.2014, s. 13).
28 Sprawozdanie z wdrażania, pkt 5.2.
29 Sprawozdanie z wdrażania, streszczenie.
30 Sprawozdanie z oceny zewnętrznej, sekcja 3.1.
31 Sprawozdanie z wdrażania, pkt 5.2.
32 Sprawozdanie z oceny zewnętrznej, sekcja 3.2.
33 Sprawozdanie z oceny zewnętrznej, przypis 29.
34 Sprawozdanie z oceny zewnętrznej, sekcja 3.1.
35 W pkt 39 sprawozdania specjalnego nr 16/2014 Trybunał odnotował, że na projekty, które uzyskały wsparcie z regionalnych instrumentów inwestycyjnych, fundusze pozyskano głównie z instytucjonalnych banków rozwoju, zaś pożyczki z sektora prywatnego były niewielkie.
36 Sprawozdanie z oceny zewnętrznej, sekcja 3.1.
37 Sprawozdanie z oceny zewnętrznej, wnioski i zalecenia.
38 Sprawozdanie z wdrażania, wnioski i zalecenia, znaczenie.
39 Sprawozdanie z wdrażania, pkt 5.2.
40 Sprawozdanie z oceny zewnętrznej, sekcja 3.2.
41 Sprawozdanie z wdrażania, pkt 5.2.
42 Sprawozdanie z oceny zewnętrznej, sekcja 3.2.
43 Sprawozdanie z wdrażania, pkt 5.5.
44 Sprawozdanie z oceny zewnętrznej, sekcja 3.3.
45 Sprawozdanie z oceny zewnętrznej, przypis 43.
46 Sprawozdanie z wdrażania, streszczenie i pkt 5.1.
47 Sprawozdanie z wdrażania, streszczenie i pkt 5.2.
48 Sprawozdanie z oceny zewnętrznej, przypis 28.
49 Sprawozdanie z oceny zewnętrznej, załącznik 3 - Informacje ogólne na temat EFZR i PIZ.
50 Art. 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie EFZR.
51 Sprawozdanie z wdrażania, streszczenie.
52 Art. 8 ust. 3 rozporządzenia w sprawie EFZR.
53 Sprawozdanie z wdrażania, streszczenie.
54 Sprawozdanie z wdrażania, streszczenie.
55 Art. 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie EFZR.
56 Sprawozdanie z oceny zewnętrznej, sekcja 4.2.
57 Te "wymogi horyzontalne" to szereg zobowiązań prawnych, które muszą zostać wypełnione przez instytucje finansowe. Dotyczą one przykładowo praw dostępu Europejskiego Trybunału Obrachunkowego, Komisji i Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych do informacji będących w posiadaniu beneficjentów środków z budżetu UE, środków przeciwdziałania praniu pieniędzy, jurysdykcji niechętnych do współpracy, unijnych środków ograniczających, konwencji międzynarodowych, mechanizmu składania skarg, a także obowiązków w zakresie sprawozdawczości, publikacji, monitorowania i oceny. Zob. sprawozdanie z oceny zewnętrznej, przypis 57.
58 Sprawozdanie z wdrażania, pkt 4.
59 Motywy 16 i 17 rozporządzenia w sprawie EFZR.
60 Art. 5 ust. 4 rozporządzenia w sprawie EFZR.
61 Art. 5 ust. 5 rozporządzenia w sprawie EFZR.
62 Art. 5 ust. 7 rozporządzenia w sprawie EFZR.
63 Sprawozdanie z oceny zewnętrznej, streszczenie.
64 Sprawozdanie z oceny zewnętrznej, załącznik 2.
65 Kontrolerzy mieli dostęp do opublikowanych protokołów z czterech posiedzeń rady strategicznej, które odbyły się pomiędzy 28 września 2017 r. a 22 stycznia 2020 r.
66 Art. 5 ust. 2 rozporządzenia w sprawie EFZR.
67 Sprawozdanie z oceny zewnętrznej, sekcja 3.2.
68 Sprawozdanie z oceny zewnętrznej, streszczenie, zalecenie 3.
69 Sprawozdanie z wdrażania, wnioski i zalecenia.
70 Bardziej szczegółowe informacje na temat EFZR+ znajdują się w przypisie 13.
71 Sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu za rok budżetowy 2017 wraz z odpowiedziami instytucji, pkt 2.41 (Dz.U. C 357 z 4.10.2018, s. 1).
72 Sprawozdanie z oceny zewnętrznej, sekcja 4.3.
73 Sprawozdanie z wdrażania, pkt 6.
74 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego oraz Komitetu Regionów, Program UE - Lepsze wyniki dzięki lepszemu stanowieniu prawa (COM(2015) 215 final z 19.5.2015).
75 Komunikat prasowy Komisji na temat programu lepszego stanowienia prawa: Poprawa przejrzystości i kontroli w celu lepszego stanowienia prawa UE, 19 maja 2015 r.
76 Porozumienie międzyinstytucjonalne pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej a Komisją Europejską w sprawie lepszego stanowienia prawa, 13 kwietnia 2016 r. (Dz.U. L 123 z 12.5.2016, s. 1).
77 Better regulation: guidelines and toolbox, zob. "Better regulation guidelines - Better regulation in the Commission", rozdz. I, ramka 1.
78 Better regulation: guidelines and toolbox, zob. "Guidelines on evaluation (including fitness checks) and key requirements", rozdz. VI, ramka "Key requirements".
79 Przegląd nr 2/2020 pt. "Kształtowanie prawa w Unii Europejskiej po niemal 20 latach realizowania strategii lepszego stanowienia prawa", pkt 9.
80 Sprawozdanie specjalne nr 21/2015 pt. "Przegląd zagrożeń związanych z przyjęciem podejścia zorientowanego na rezultaty w unijnych działaniach na rzecz rozwoju i współpracy", pkt 4 (Dz.U. C 428 z 19.12.2015, s. 9).
81 Wspólne oświadczenie Komisji Europejskiej, Rady i Parlamentu, "Wspólne oświadczenie w sprawie priorytetów ustawodawczych Unii Europejskiej na rok 2017", 13 grudnia 2016 r.
82 Wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie Europejskiego Funduszu na rzecz Zrównoważonego Rozwoju (EFZR) oraz w sprawie ustanowienia gwarancji EFZR i funduszu gwarancyjnego EFZR, (COM(2016) 586 final z 14.9.2016).
83 Better regulation: guidelines and toolbox, zob. "Guidelines on evaluation (including fitness checks) and key requirements", rozdz. VI, ramka "Key requirements".
84 Sprawozdanie Komisji dla Parlamentu Europejskiego, Rady i Trybunału Obrachunkowego w sprawie zarządzania funduszem gwarancyjnym Europejskiego Funduszu na rzecz Zrównoważonego Rozwoju (COM(2020) 346 final z 31.7.2020).
85 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie tożsamości podmiotu zarządzającego aktywami wspólnego funduszu rezerw zgodnie z art. 212 rozporządzenia finansowego (UE) 2018/1046 (COM(2020) 130 final z 25.3.2020).
86 Dokument roboczy służb Komisji pt. "Zmienione unijne ramy wyników w zakresie rozwoju i współpracy międzynarodowej dostosowane do celów zrównoważonego rozwoju zawartych w Agendzie na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030 i do nowego Europejskiego konsensusu w sprawie rozwoju" (SWD(2018) 444 final z 11.10.2018), sekcja 2.
87 Tamże, wstęp.
88 Sprawozdanie z wdrażania, pkt 5.3.
89 Sprawozdanie z oceny zewnętrznej, streszczenie.
90 Sprawozdanie specjalne nr 21/2015, pkt 80.