Konkluzje Rady dotyczące sprawozdania rocznego Eurojustu za rok 2019.

Konkluzje Rady dotyczące sprawozdania rocznego Eurojustu za rok 2019

(2020/C 347/05)

(Dz.U.UE C z dnia 19 października 2020 r.)

Rada wyraża zadowolenie w związku ze sprawozdaniem rocznym Eurojustu za rok 2019 (7324/20) i ogólnymi postępami poczynionymi przez Eurojust w wypełnianiu jego misji dotyczącej ułatwiania i wzmacniania współpracy sądowej między organami krajowymi w zakresie prowadzenia postępowań przygotowawczych w sprawie najpoważniejszych form przestępczości transgranicznej, w tym terroryzmu, cyberprzestępczości, przemytu migrantów i handlu ludźmi, i ścigania takiej przestępczości.

Współpraca sądowa w nadzwyczajnych okolicznościach

1.
Rada bardzo docenia podejmowane przez Eurojust wysiłki na rzecz zapewnienia ciągłości operacyjnej w sytuacji pandemii COVID-19. Podczas gdy przestępcy szybko zaczęli wykorzystywać ten bezprecedensowy kryzys zdrowotny do swoich celów, Eurojust nadal umożliwiał prokuratorom i sędziom z całej UE wirtualną współpracę. Z tego względu Eurojust odgrywa kluczową rolę w realizacji stanowczego dążenia wszystkich państw członkowskich do zapewnienia sprawiedliwości w każdych okolicznościach.
2.
Rada wyraża zadowolenie w związku ze sprawozdaniem przygotowanym przez Eurojust wspólnie z Europejską Siecią Sądową w sprawach karnych przy wsparciu prezydencji, Sekretariatu Generalnego Rady i państw członkowskich, dotyczącym wpływu, jaki środki podjęte przez rządy w celu zwalczania rozprzestrzeniania się COVID-19 mają na współpracę sądową (WK 3472/2020, regularnie zmieniany). Sprawozdanie daje użyteczny ogląd sytuacji w poszczególnych państwach członkowskich i zawiera wskazówki dla praktyków.

Nowe ramy prawne, dalsze usprawnienia i pozytywne wyniki

3.
W dniu 12 grudnia 2019 r. zaczęło obowiązywać rozporządzenie o Eurojuście (2018/1727), a Rada z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Eurojust stał się oficjalnie Agencją Unii Europejskiej ds. Współpracy Wymiarów Sprawiedliwości w Sprawach Karnych. Znaczne zmiany w strukturze zarządzania Eurojustem, jego strategii w zakresie stosunków zewnętrznych oraz mechanizmie ochrony danych pozwoliły zwiększyć skuteczność organizacji i ją unowocześnić, a jednocześnie umożliwiły większe skupienie się na pracy operacyjnej. Rada podkreśla znaczenie usprawnienia procesu decyzyjnego Eurojustu i powierzenia nowo powstałemu zarządowi przygotowywania lub przyjmowania decyzji dotyczących kwestii nieoperacyjnych. Rada z zadowoleniem przyjmuje wzmocnienie roli Parlamentu Europejskiego i parlamentów narodowych w demokratycznym nadzorze nad działalnością Eurojustu, co jest odzwierciedleniem znaczenia legitymacji demokratycznej UE.
4.
Rada przyjmuje do wiadomości, że Eurojust wdrożył wspomniane powyżej zmiany organizacyjne, a jednocześnie nadal odpowiada na rosnące zapotrzebowanie państw członkowskich na wsparcie operacyjne. W ubiegłym roku wsparcie Eurojustu przyczyniło się do aresztowania niemal 2700 podejrzanych, zajęcia lub zamrożenia mienia pochodzącego z przestępstwa o wartości 2 mld EUR oraz udaremnienia handlu narkotykami o wartości 2,7 mld EUR. Rada zachęca Eurojust, by nadal dostosowywał swoje wsparcie operacyjne do zmieniających się potrzeb prokuratorów i sędziów krajowych.

Znaczenie cyfryzacji

5.
Rada odnotowuje, że jedną z tych zmieniających się potrzeb w dziedzinie transgranicznej współpracy sądowej dobitnie uwidoczniła pandemia COVID-19: musimy nadać współpracy prokuratorów i sędziów gruntownie cyfrowy charakter, likwidując dystans dzięki wykorzystaniu bezpiecznych połączeń do przeprowadzania wideokonferencji i dzielenia się informacjami i dowodami. W tym kontekście Rada z zadowoleniem przyjmuje przedstawienie przez Eurojust i Komisję wyników analizy dotyczącej cyfrowego wymiaru sprawiedliwości w sprawach karnych i zachęca do złożenia w stosownym czasie konkretnego wniosku w nawiązaniu do tych wyników.

Celem cyfrowego wymiaru sprawiedliwości w sprawach karnych jest nie tylko dostosowanie transgranicznej współpracy prokuratorów i sędziów krajowych do nowoczesnych standardów, lecz także ustanowienie wzajemnych połączeń między systemami informacyjnymi UE, w tym wykorzystywanym przez Eurojust zautomatyzowanym systemem zarządzania sprawami, zgodnie z obowiązującymi przepisami o ochronie danych. Dzięki umożliwieniu Eurojustowi wymiany danych osobowych z kluczowymi partnerami, takimi jak Europol, Frontex, OLAF i Prokuratura Europejska, łatwiej będzie można wykrywać powiązania między toczącymi się postępowaniami przygotowawczymi lub z nimi.

Kluczowe znaczenie ma współpraca

6.
Rada apeluje do Eurojustu, by określił dalsze możliwości ściślejszej współpracy ze swoimi odpowiednikami w dziedzinie WSiSW. W szczególności Rada podkreśla znaczenie ustanowienia dobrej współpracy między Eurojustem a Prokuraturą Europejską poprzez określenie przyszłych stosunków między obiema organizacjami w szczegółowym porozumieniu roboczym. Pozwoliłoby to Prokuraturze Europejskiej w jak najszerszym zakresie korzystać z wiedzy i zdolności eksperckich Eurojustu w dziedzinie współpracy sądowej, w tym współpracy z państwami członkowskimi nieuczestniczą- cymi w Prokuraturze Europejskiej, a także z partnerami spoza UE. Rada zachęca również Eurojust, by dalej zacieśniał współpracę operacyjną z sieciami, które prowadzi lub wspiera, np. Europejska Sieć Sądowa w sprawach karnych, sieć punktów kontaktowych ds. ścigania ludobójstwa, sieć wspólnych zespołów dochodzeniowo-śledczych i europejska sieć sądowa ds. cyberprzestępczości.
7.
Rada z zadowoleniem przyjmuje zawarcie umowy o współpracy między Eurojustem a Serbią będącą czwartym krajem w regionie Bałkanów Zachodnich, z którym istnieje taka umowa. Rada wyraża też zadowolenie, że Eurojust będzie gospodarzem kolejnego etapu projektu Euromed Justice, który ma na celu zwiększenie współpracy między organami sądowymi w południowych krajach partnerskich a tymi w państwach członkowskich UE. Rada zachęca Eurojust, by dalej poszerzał swoją ogólnoświatową sieć prokuratorów i sędziów w państwach trzecich. Dlatego zwraca się do Komisji Europejskiej, by wsparła, zgodnie z unijną polityką stosunków zewnętrznych, potrzeby Eurojustu w zakresie współpracy z tymi państwami trzecimi, które Eurojust uznaje za priorytetowe, jak określono w jego odpowiedniej strategii czteroletniej, poprzez przedłożenie Radzie w stosownych przypadkach zaleceń dotyczących upoważnienia Komisji do negocjowania umów o współpracy między Eurojustem a wybranymi państwami trzecimi.

Zasoby dostosowane do przyszłych wyzwań

8.
Rada podkreśla, że umożliwienie Eurojustowi osiągnięcia pełnego potencjału pozwoliłoby wzmocnić cały unijny łańcuch bezpieczeństwa. Zmieniający się obraz zagrożeń dla bezpieczeństwa wymaga skutecznej reakcji zarówno ze strony organów ścigania, jak i sądownictwa, a wielkoskalowe inwestycje we współpracę policyjną na szczeblu UE niewątpliwie sprawią, że Eurojustowi przekazywane będą bardziej złożone sprawy transgraniczne. W tych okolicznościach zdaniem Rady należy unikać sytuacji, w której reakcję UE na przestępczość zorganizowaną i terroryzm utrudni sądowe "wąskie gardło".
9.
Rada przyznaje, że choć w ostatnich latach znacznie zwiększyło się obciążenie Eurojustu pracą i zadaniami operacyjnymi, nie towarzyszyło temu zwiększenie jego budżetu. Z tego względu Rada jest zdania, że Eurojustowi należy stale zapewniać odpowiednie zasoby, tak by mógł nie tylko sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu państw członkowskich na wsparcie operacyjne, lecz także na bieżąco wspomagać sieci sądowe działające w Eurojuście i stać się agencją dostosowaną do przyszłych wyzwań dzięki wspomnianej powyżej gruntownej cyfryzacji współpracy sądowej i dalszemu poszerzaniu swojej globalnej sieci.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2020.347.5

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Konkluzje Rady dotyczące sprawozdania rocznego Eurojustu za rok 2019.
Data aktu: 12/10/2020
Data ogłoszenia: 19/10/2020