Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 10/2020 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie europejskich dostawców usług finansowania społecznościowego dla przedsięwzięć gospodarczych oraz zmieniającego rozporządzenie (UE) 2017/1129 i dyrektywę (UE) 2019/1937.

Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 10/2020 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie europejskich dostawców usług finansowania społecznościowego dla przedsięwzięć gospodarczych oraz zmieniającego rozporządzenie (UE) 2017/1129 i dyrektywę (UE) 2019/1937

(2020/C 333/02)

(Dz.U.UE C z dnia 8 października 2020 r.)

I.
WPROWADZENIE

Dnia 8 marca 2018 r. Komisja przyjęła pakiet środków służących pogłębieniu unii rynków kapitałowych, wraz z towarzyszącym mu komunikatem "Dokończenie budowy unii rynków kapitałowych do roku 2019 - czas przyspieszyć realizację". W skład wspomnianego pakietu wchodziły dwa następujące wnioski w ramach zwykłej procedury ustawodawczej:

wniosek dotyczący rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie europejskich dostawców usług finansowania społecznościowego dla przedsięwzięć gospodarczych, oraz
wniosek dotyczący dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady zmieniającej dyrektywę 2014/65/UE w sprawie rynków instrumentów finansowych.

Parlament Europejski przyjął swoje stanowiska w pierwszym czytaniu na sesji plenarnej w dniu 27 marca 2019 r.

Jeżeli chodzi o Radę, Grupa Robocza ds. Usług Finansowych przeanalizowała oba wnioski na kilku posiedzeniach podczas różnych prezydencji. W dniu 26 czerwca 2019 r. Komitet Stałych Przedstawicieli wydał mandat do negocjacji porozumienia z Parlamentem w sprawie tych wniosków.

Dnia 18 grudnia 2019 r. osiągnięto z Parlamentem Europejskim porozumienie w sprawie tekstów kompromisowych rozporządzenia i dyrektywy, z zastrzeżeniem przeglądu o charakterze technicznym i weryfikacji prawnojęzykowej.

Dnia 7 maja 2020 r. i w następstwie ukończenia przeglądu o charakterze technicznym Komisja Gospodarcza i Monetarna Parlamentu Europejskiego zatwierdziła teksty kompromisowe. W dniu 12 maja 2020 r. przewodnicząca tej komisji podpisała pismo do prezydencji Rady, w którym stwierdziła, że jeżeli Rada przyjmie zmienione technicznie teksty kompromisowe (w tym wszelkie niezbędne zmiany prawno-językowe) jako swoje stanowiska w pierwszym czytaniu, zaleci ona na sesji plenarnej Parlamentu, by ten w drugim czytaniu zatwierdził stanowisko Rady bez dalszych poprawek. Skutkiem powyższego byłoby uznanie dwóch proponowanych aktów za przyjęte w brzmieniu, które odpowiada stanowiskom Rady.

Dnia 20 maja 2020 r. Komitet Stałych Przedstawicieli wypracował porozumienie polityczne co do technicznie zmienionych tekstów kompromisowych.

Uwzględniając powyższe porozumienie i w następstwie weryfikacji prawnojęzykowej, w dniu 20 lipca 2020 r. Rada przyjęła stanowisko w pierwszym czytaniu, zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą określoną w art. 294 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE).

II.
CEL

Finansowanie społecznościowe jest rozwiązaniem z dziedziny technologii finansowej, które zapewnia małym i średnim przedsiębiorstwom, w szczególności przedsiębiorstwom typu startup i przedsiębiorstwom scale-up, alternatywny dostęp do finansowania, aby promować innowacyjną przedsiębiorczość w Unii, a tym samym wzmacniać unię rynków kapitałowych. To z kolei przyczynia się do większego zróżnicowania systemu finansowego, który w mniejszym stopniu uzależniony jest od finansowania przez banki, ograniczając tym samym ryzyka systemowe i ryzyka koncentracji. Innymi korzyściami płynącymi z promowania innowacyjnej przedsiębiorczości za pomocą finansowania społecznościowego są: uwolnienie zamrożonego kapitału na inwestycje w nowe i innowacyjne projekty, przyspieszenie efektywnej alokacji zasobów i dywersyfikacja aktywów.

Celem rozporządzenia i dyrektywy jest rozwiązanie problemu fragmentaryczności ram prawnych mających zastosowanie do usług finansowania społecznościowego w celu zapewnienia należytego funkcjonowania rynku wewnętrznego takich usług, przy jednoczesnym zwiększeniu ochrony inwestorów i efektywności rynku oraz przyczynieniu się do utworzenia unii rynków kapitałowych.

III.
ANALIZA STANOWISKA RADY W PIERWSZYM CZYTANIU
a)
Charakter i zakres stosowania rozporządzenia

Stanowisko Rady w pierwszym czytaniu tworzy jednolity zharmonizowany system, który będzie miał zastosowanie do wszystkich dostawców usług finansowania społecznościowego objętych zakresem stosowania rozporządzenia.

Rozporządzenie nie ma zastosowania do właścicieli projektów, którzy są konsumentami, ani do ofert finansowania społecznościowego o wartości przekraczającej 5 000 000 EUR w okresie 12 miesięcy. Ponadto przez okres 24 miesięcy i w przypadku gdy w danym państwie członkowskim próg łącznej wartości, powyżej którego należy publikować prospekt zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2017/1129, wynosi poniżej 5 000 000 EUR, niniejsze rozporządzenie ma zastosowanie w tym państwie członkowskim jedynie do tych ofert finansowania społecznościowego, których łączna wartość nie przekracza tego progu.

Rozporządzenie przewiduje okres przejściowy do momentu upłynięcia 24 miesięcy po jego wejściu w życie, w którym to okresie dostawcy usług finansowania społecznościowego mogą (o ile i dopóki nie otrzymają w międzyczasie zezwolenia na podstawie przedmiotowego rozporządzenia) w dalszym ciągu - zgodnie z mającym zastosowanie prawem krajowym - świadczyć usługi finansowania społecznościowego objęte zakresem stosowania rozporządzenia.

b)
Wymogi organizacyjne i operacyjne

Rozporządzenie zawiera szereg środków mających chronić inwestorów, w tym przepisy dotyczące zarządzania, oceny ryzyka, wymogów należytej staranności, zakresu swobody uznania, z jakiej mogą korzystać dostawcy usług finansowania społecznościowego podczas oferowania indywidualnego zarządzania portfelem pożyczek; rozpatrywania skarg; konfliktów interesów; outsourcingu; usług przechowywania aktywów klientów i usług płatniczych; oraz ostrożno- ściowych środków ochrony.

c)
Zezwolenie

Właściwe organy krajowe państw członkowskich będą odpowiedzialne za udzielenie zezwolenia na prowadzenie działalności w charakterze dostawcy usług finansowania społecznościowego na podstawie rozporządzenia. Właściwe organy, które udzielają zezwolenia, będą również nadzorować dostawcę usług finansowania społecznościowego i będą miały uprawnienia do cofnięcia zezwolenia w pewnych określonych warunkach.

ESMA (Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych) ma prowadzić rejestr dostawców usług finansowania społecznościowego posiadających zezwolenie oraz może również zwracać się o informacje w celu zapewnienia spójnego udzielania zezwoleń.

d)
Ochrona inwestorów

Dostawcy usług finansowania społecznościowego przekazują klientom rzetelne, jasne i niewprowadzające w błąd informacje. Rozporządzenie zawiera środki dotyczące ujawniania informacji na temat współczynnika niewykonania zobowiązań; wstępnego testu wiedzy; oraz symulacji zdolności do poniesienia straty; okresu namysłu przed zawarciem umowy; arkusza kluczowych informacji inwestycyjnych; tablic ogłoszeń i dostępu do dokumentacji.

e)
Komunikaty marketingowe

Komunikaty marketingowe powinny być jednoznacznie identyfikowalne jako takie. Informacje, jakie one zawierają, mają być rzetelne, jasne i niewprowadzające w błąd. Właściwe organy mają publikować i aktualizować na swoich stronach internetowych krajowe przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne mające zastosowanie do komunikatów marketingowych.

f)
Właściwe organy i ESMA

Rozporządzenie określa minimalne uprawnienia nadzorcze i uprawnienia w zakresie prowadzenia postępowań wyjaśniających, jakimi powinny dysponować właściwe organy. Nakłada ono na nie wymóg współpracy między sobą oraz z ESMA. Zawiera środki dotyczące tajemnicy zawodowej i ochrony danych.

g)
Kary administracyjne i inne środki administracyjne

Rozporządzenie określa minimalne kary i środki administracyjne w odniesieniu do naruszenia rozporządzenia. Zawiera również przepisy dotyczące prawa do odwołania, publikacji decyzji oraz zgłaszania ESMA nałożonych kar.

h)
Przegląd

Rozporządzenie nakłada na Komisję wymóg przedstawienia Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdania w terminie 36 miesięcy od daty wejścia rozporządzenia w życie. Przygotowując sprawozdanie, Komisja prowadzi konsultacje z ESMA i EUNB (Europejskim Urzędem Nadzoru Bankowego). W sprawozdaniu tym ocenia się 26 aspektów rozporządzenia.

i)
Sygnalizowanie nieprawidłowości

Rozporządzenie zmienia dyrektywę (UE) 2019/1937 w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii poprzez dodanie niniejszego rozporządzenia do załącznika w tej dyrektywie, który zawiera wykaz unijnych aktów prawnych składających się na przedmiotowy zakres zastosowania tej dyrektywy.

IV.
PODSUMOWANIE

Stanowiska Rady w pierwszym czytaniu dotyczące przedmiotowych rozporządzenia i dyrektywy odzwierciedlają kompromis wypracowany w toku negocjacji między Radą a Parlamentem Europejskim.

Rada jest zdania, że jej stanowiska w pierwszym czytaniu stanowią wyważony pakiet, który po przyjęciu będzie realizować cel polegający na promowaniu właściwego funkcjonowania rynku wewnętrznego usług finansowania społecznościowego, zwiększaniu ochrony inwestorów oraz efektywności rynku, a także na przyczynianiu się do utworzenia unii rynków kapitałowych.

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2020.333.53

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 10/2020 w pierwszym czytaniu w sprawie przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie europejskich dostawców usług finansowania społecznościowego dla przedsięwzięć gospodarczych oraz zmieniającego rozporządzenie (UE) 2017/1129 i dyrektywę (UE) 2019/1937.
Data aktu: 20/07/2020
Data ogłoszenia: 08/10/2020