Nierejestrowanie Europejskiego Sojuszu na rzecz Wolności i Demokracji ASBL (European Alliance for Freedom and Democracy ASBL).

Decyzja Urzędu ds. Europejskich Partii Politycznych i Europejskich Fundacji Politycznych
z dnia 2 września 2020 r.
o nierejestrowaniu Europejskiego Sojuszu na rzecz Wolności i Demokracji ASBL (European Alliance for Freedom and Democracy ASBL)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(2020/C 331/05)

(Dz.U.UE C z dnia 7 października 2020 r.)

URZĄD DS. EUROPEJSKICH PARTII POLITYCZNYCH I EUROPEJSKICH FUNDACJI POLITYCZNYCH

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 1141/2014 z dnia 22 października 2014 r. w sprawie statusu i finansowania europejskich partii politycznych i europejskich fundacji politycznych 1 , w szczególności jego art. 9,

uwzględniając podania otrzymane od Europejskiego Sojuszu na rzecz Wolności i Demokracji ASBL,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniach 27, 28 i 29 lipca 2020 r. Urząd ds. Europejskich Partii Politycznych i Europejskich Fundacji Politycznych ("Urząd") otrzymał kilka podań od Europejskiego Sojuszu na rzecz Wolności i Demokracji ASBL ("EAFD") dotyczących rejestracji sojuszu jako europejskiej partii politycznej 2 .

(2) W dniach 1, 5 i 13 sierpnia 2020 r. Urząd otrzymał od EAFD dodatkowe dokumenty (wraz z wcześniejszymi podaniami zwanymi dalej "wnioskiem").

(3) Dnia 14 sierpnia 2020 r. Urząd przyjął wstępną ocenę skierowaną do EAFD zawierającą wstępną opinię, zgodnie z którą wniosek nie spełnia co najmniej jednego z warunków określonych w art. 3 ust. 1 rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014.

(4) W szczególności EAFD nie wykazał, że spełnia warunek określony w art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014 ("minimalne wymogi reprezentacji").

(5) Zgodnie z tym przepisem rejestracja w charakterze europejskiej partii politycznej jest uzależniona od wykazania przez wnioskodawcę, że jego partie członkowskie są reprezentowane w co najmniej jednej czwartej państw członkowskich przez posłów do Parlamentu Europejskiego, parlamentów narodowych, parlamentów regionalnych lub zgromadzeń regionalnych, lub że on sam jako taki - lub jego partie członkowskie - otrzymał w co najmniej jednej czwartej państw członkowskich co najmniej trzy procent głosów oddanych w każdym z tych państw członkowskich podczas ostatnich wyborów do Parlamentu Europejskiego.

(6) Po zakończeniu wstępnej oceny Urząd zwrócił się do EAFD o przekazanie ewentualnych uwag na piśmie do 31 sierp nia 2020 r. oraz poinformował sojusz, że wniosek jest w każdym wypadku niekompletny.

(7) Dnia 20 sierpnia 2020 r. EAFD udzielił odpowiedzi na wstępną ocenę, a 24, 26 i 27 sierpnia 2020 r. przedłożył dodatkowe dokumenty.

(8) Po rozpatrzeniu odpowiedzi udzielonej przez EAFD na wstępną ocenę i przekazanych dodatkowych dokumentów Urząd nadal uważa, że wniosek należy odrzucić, ponieważ EAFD nie wykazał, że spełnia minimalne wymogi reprezentacji.

(9) Przed wstępną oceną EAFD przedstawił formularze członkostwa dotyczące: (i) Austrii, (ii) Chorwacji, (iii) Cypru, (iv) Niderlandów, (v) Portugalii, (vi) Szwecji i (vii) Włoch.

(10) Jeśli chodzi o Chorwację i Niderlandy, EAFD nie przedłożył dokumentacji dotyczącej reprezentacji partii wchodzących w skład sojuszu w Parlamencie Europejskim lub w parlamentach narodowych, parlamentach regionalnych lub zgromadzeniach regionalnych w tych państwach członkowskich. Wynika to z faktu, że formularze członkostwa nie pochodziły od krajowej lub regionalnej partii politycznej w Chorwacji bądź Niderlandach.

(11) Jeżeli chodzi o Włochy, z kontroli Urzędu i opinii włoskiego krajowego punktu kontaktowego zgodnie z rozporządzeniem (UE, Euratom) nr 1141/2014 (tj. Commissione di Garanzia degli Statuti e per la Trasparenza e il Controllo dei Rendiconti dei Partiti Politici) wynika, że partia polityczna, na którą powoływał się EAFD w tym państwie członkowskim (tj. 10 Volte Meglio), nie ma reprezentacji we włoskim parlamencie, jak stwierdzono w odpowiednim formularzu członkostwa.

(12) W formularzach członkostwa przedłożonych przez EAFD stwierdzono także kilka braków formalnych (np. kilka wersji tego samego dokumentu, niewłaściwe odniesienia, nieścisłości).

(13) W odpowiedzi na wstępną ocenę EAFD stwierdził, że "obecnie EAFD ma członków (partie członkowskie i osoby fizyczne, posłowie do Parlamentu Europejskiego) z (i) Austrii, (ii) Cypru, (iii) Włoch, (iv) Portugalii, (v) Szwecji, (vi) Niderlandów i (vii) Chorwacji".

(14) EAFD zadeklarował zamiar przedłożenia dokumentów świadczących o tym, że parlamentarzyści, którzy podpisali formularze członkostwa z Chorwacji i Niderlandów, zostali wybrani na posłów do Parlamentu Europejskiego 3 .

(15) EAFD wyjaśnił również, że formularz członkostwa odnoszący się do Włoch był wynikiem błędnych dostarczonych informacji oraz że przedłoży dokumentację dotyczącą dodatkowego członka.

(16) Urząd uważa, że odpowiedź udzielona przez EAFD nie zawiera elementów mogących wpłynąć na zmianę wstępnej opinii Urzędu.

(17) W odniesieniu do reprezentacji przez pojedynczych parlamentarzystów pierwsza część art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014 stanowi, że "członkowie [wnioskodawcy] są reprezentowani w co najmniej jednej czwartej państw członkowskich lub przez członków Parlamentu Europejskiego, parlamentów narodowych, parlamentów regionalnych lub zgromadzeń regionalnych" (podkreślenie własne).

(18) W tym sensie motyw 4 rozporządzenia (UE, Euratom) 2018/673 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 3 maja 2018 r. zmieniającego rozporządzenie (UE, Euratom) nr 1141/2014 wyraźnie stanowi, że "do celów spełnienia minimalnych wymogów reprezentacji powinno się uwzględniać jedynie partie polityczne, a nie osoby fizyczne" 4 .

(19) EAFD nie wystawił żadnej partii politycznej w Chorwacji ani w Niderlandach i nie mógł wykazać istnienia partii politycznej we Włoszech w rozumieniu wspomnianego motywu(11).

(20) Tak samo druga część art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE, Euratom) nr 1141/2014 stanowi, że "[wnioskodawca] lub jego partie członkowskie [muszą] zebrać w co najmniej jednej czwartej państw członkowskich co najmniej trzy procent głosów oddanych w każdym z tych państw członkowskich podczas ostatnich wyborów do Parlamentu Europejskiego" (podkreślenie własne).

(21) EAFD nie przedłożył dokumentacji, która świadczyłaby, że sam sojusz lub jego członkowskie partie polityczne spełniają ten warunek, a w każdym razie te same uwagi określone w motywie 19 mają zastosowanie mutatis mutandis.

(22) W świetle powyższego dokumentacja, którą ewentualnie można by uznać do celów reprezentacji, odnosi się jedynie do czterech państw członkowskich: (i) Austrii, (ii) Cypru, (iii) Portugalii i (iv) Szwecji, a taki poziom reprezentacji jest niewystarczający, aby spełnić minimalne wymogi reprezentacji, które wymagają reprezentacji w co najmniej siedmiu państwach członkowskich.

(23) Konkluzja ta pozostałaby bez zmian, nawet gdyby EAFD przedłożył dokumentację dotyczącą dodatkowego członka, zapewne z dodatkowego państwa członkowskiego, jak uprzedzono w odpowiedzi EAFD na ocenę wstępną.

(24) W świetle przedstawionych faktów Urząd nie ma potrzeby oceniania pozostałej treści wniosku,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym odrzuca wniosek złożony przez Europejski Sojusz na rzecz Wolności i Demokracji ASBL o rejestrację jako europejska partia polityczna.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja staje się skuteczna z dniem jej notyfikacji.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do

Europejskiego Sojuszu na rzecz Wolności i Demokracji ASBL (European Alliance for Freedom and Democracy ASBL)

Avenue Louise/Louizalaan 65 box 11

1050 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Bruksela, dnia 2 września 2020 r.

Za Urząd ds. Europejskich Partii Politycznych i Europejskich Fundacji Politycznych

M. ADAM

Dyrektor

1 Dz.U. L 317 z 4.11.2014, s. 1.
2 Z uwagi na sytuację sanitarną związaną z pandemią koronawirusa COVID-19 w Europie Urząd zgodził się w drodze wyjątku ocenić podania przed otrzymaniem podpisanych oryginałów.
3 W odpowiedzi na wstępną ocenę załączono takie dokumenty dotyczące jedynie Niderlandów.
4 Dz.U. L 114 I z 4.5.2018, s. 1.

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024