Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2020/C 288/07)
(Dz.U.UE C z dnia 31 sierpnia 2020 r.)
Pismem z dnia 16 września 2019 r., zamieszczonym w autentycznych wersjach językowych na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Belgię o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma na następujący adres lub numer faksu:
European Commission,
Directorate-General Competition State Aid Greffe
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Faks + 32 22961242
Stateaidgreffe@ec.europa.eu
Otrzymane uwagi zostaną przekazane Belgii. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
Opis środków, w odniesieniu do których Komisja wszczyna postępowanie
W latach 2009, 2010, 2011 i 2012 belgijskie organy podatkowe dokonały interpretacji indywidualnych prawa podatkowego w zakresie opodatkowania nadmiernych zysków w odniesieniu do belgijskiej spółki Evonik Oxeno Antwerpen NV ("Oxeno") i nowego przedsiębiorstwa, którego założenie planowała Evonik Group ("NewCo"); interpretacje te obejmowały lata podatkowe 2011-2019. W oparciu o te interpretacje spółki Oxeno i NewCo mogły wyłączyć z podatku od osób prawnych w Belgii część zysków netto przed opodatkowaniem jako "nadmierny zysk" rzekomo wynikający z synergii i korzyści skali. Przedmiotowe interpretacje rzekomo wydano na podstawie art. 185 § 2 lit. b) belgijskiego kodeksu podatków dochodowych.
Ocena środków pomocy
Komisja ma poważne wątpliwości co do zgodności tych środków z rynkiem wewnętrznym na mocy art. 107 Traktatu. Komisja wstępnie uznaje, że środki te zapewniają Oxeno i NewCo selektywną korzyść w postaci wyłączenia części zysku z podstawy opodatkowania, gdyż środki indywidualne spowodowały poprawę sytuacji finansowej netto tych przedsiębiorstw.
Komisja jest ponadto zdania, że przedmiotowe środki przynoszą korzyść przedsiębiorstwom Oxeno i NewCo względem podatników znajdujących się w porównywalnej sytuacji faktycznej i prawnej. Z jednej strony, Komisja wstępnie uważa, że w przypadku przedmiotowych środków, przyznając Oxeno i NewCo zwolnienie z opodatkowania nadmiernych zysków, niewłaściwie zastosowano art. 185 § 2 lit. b) belgijskiego kodeksu podatków dochodowych. Po pierwsze, w ramach tych środków przyznaje się przedmiotowemu przedsiębiorstwu na zasadzie ostrożności jednostronne zwolnienie z podatku zysków nieuwzględnionych w podstawie opodatkowania powiązanego kontrahenta zagranicznego objętego inną jurysdykcją podatkową. Po drugie, w ramach tych środków zastosowano art. 185 § 2 lit. b) belgijskiego kodeksu podatków dochodowych - w którym to przepisie skodyfikowano zasadę ceny rynkowej - mimo że dany przypadek nie obejmuje ustalania cen mających zastosowanie do jakichkolwiek transakcji wewnątrz grupy. W rezultacie środki te powodują obniżenie podstawy opodatkowania Oxeno i NewCo, mimo że w belgijskim prawie podatkowym nie istnieje ku temu żadna podstawa prawna. Środki te przynoszą zatem korzyść przedsiębiorstwom Oxeno i NewCo względem wszystkich pozostałych przedsiębiorstw podlegających opodatkowaniu w Belgii na podstawie zysku księgowego traktowanego jako punkt wyjścia i niezależnie od ewentualnych późniejszych korekt przewidzianych w prawie.
Z drugiej strony, nawet gdyby można było uznać, że art. 185 § 2 lit. b) belgijskiego kodeksu podatków dochodowych stanowi podstawę zwolnienia z opodatkowania zysku rzekomo wynikającego z synergii i korzyści skali, co Komisja kwestionuje, to jednak Komisja wstępnie uznaje, że przedmiotowe środki prowadzą do dyskryminacji na korzyść Oxeno i NewCo, gdyż nie wszystkie przedsiębiorstwa podlegające opodatkowaniu, które generują zysk uznawany przez Belgię za "nadmierny", mogą skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania nadmiernych zysków.
W związku z brakiem ważnego uzasadnienia Komisja wstępnie uznaje, że przedmiotowe środki i zatwierdzenie przez belgijskie organy podatkowe rocznych deklaracji podatkowych Oxeno i NewCo sporządzonych na podstawie tych środków stanowią pomoc państwa przyznaną Evonik Oxeno Antwerpen NV, NewCo i Evonik Group w rozumieniu art. 107 ust. 1 Traktatu. Na tym etapie Komisja nie stwierdziła żadnych podstaw pozwalających na uznanie zgodności przedmiotowych środków z rynkiem wewnętrznym. Komisja ma zatem poważne wątpliwości co do zgodności tych środków z rynkiem wewnętrznym.
Zgodnie z art. 16 rozporządzenia Rady (UE) 2015/1589 wszelka niezgodna z prawem pomoc może podlegać odzyskaniu od beneficjenta.
grafika