Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2020/C 288/32)
(Dz.U.UE C z dnia 31 sierpnia 2020 r.)
Pismem z dnia 16 września 2019 r., zamieszczonym w autentycznych wersjach językowych na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Belgię o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
State Aid Greffe
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Faks: + 32 22961242
Stateaidgreffe@ec.europa.eu
Otrzymane uwagi zostaną przekazane Belgii. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
Opis środka, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie
W 2014 r. belgijskie organy podatkowe dokonały interpretacji indywidualnej prawa podatkowego w zakresie opodatkowania nadmiernych zysków w odniesieniu do belgijskiej spółki Esko-Graphics BVBA ("Esko-Graphics"), która to interpretacja obejmowała lata podatkowe 2012-2016. W oparciu o tę interpretację spółka Esko-Graphics mogła wyłączyć z podatku od osób prawnych w Belgii część zysków netto przed opodatkowaniem jako "nadmierny zysk" rzekomo wynikający z synergii i korzyści skali. Przedmiotową interpretację rzekomo wydano na podstawie art. 185 § 2 lit. b) belgijskiego kodeksu podatków dochodowych.
Ocena środka
Komisja ma poważne wątpliwości co do zgodności tego środka z rynkiem wewnętrznym na mocy art. 107 Traktatu. Komisja wstępnie uznaje, że środek ten zapewnia Esko-Graphics selektywną korzyść w postaci wyłączenia części zysków z podstawy opodatkowania, gdyż środek indywidualny spowodował poprawę sytuacji finansowej netto tego przedsiębiorstwa.
Komisja jest ponadto zdania, że przedmiotowy środek przynosi korzyść przedsiębiorstwu Esko-Graphics względem podatników znajdujących się w porównywalnej sytuacji faktycznej i prawnej. Z jednej strony, Komisja wstępnie uważa, że w przypadku przedmiotowego środka, przyznając Esko-Graphics zwolnienie z opodatkowania nadmiernych zysków, niewłaściwie zastosowano art. 185 § 2 lit. b) belgijskiego kodeksu podatków dochodowych. Po pierwsze, w ramach tego środka przyznaje się przedmiotowemu przedsiębiorstwu na zasadzie ostrożności jednostronne zwolnienie z podatku zysków nieuwzględnionych w podstawie opodatkowania powiązanego kontrahenta zagranicznego objętego inną jurysdykcją podatkową. Po drugie, w ramach tego środka zastosowano art. 185 § 2 lit. b) belgijskiego kodeksu podatków dochodowych - w którym to przepisie skodyfikowano zasadę ceny rynkowej - mimo że dany przypadek nie obejmuje ustalania cen mających zastosowanie do jakichkolwiek transakcji wewnątrz grupy. W rezultacie środek ten powoduje obniżenie podstawy opodatkowania Esko-Graphics, mimo że w belgijskim prawie podatkowym nie istnieje ku temu żadna podstawa prawna. Środek ten przynosi zatem korzyść przedsiębiorstwu Esko-Graphics względem wszystkich pozostałych przedsiębiorstw podlegających opodatkowaniu w Belgii na podstawie zysku księgowego traktowanego jako punkt wyjścia i niezależnie od ewentualnych późniejszych korekt przewidzianych w prawie.
Z drugiej strony, nawet gdyby można było uznać, że art. 185 § 2 lit. b) belgijskiego kodeksu podatków dochodowych stanowi podstawę zwolnienia z opodatkowania zysku rzekomo wynikającego z synergii i korzyści skali, co Komisja kwestionuje, to jednak Komisja wstępnie uznaje, że przedmiotowy środek prowadzi do dyskryminacji na korzyść Esko-Graphics, gdyż nie wszystkie przedsiębiorstwa podlegające opodatkowaniu, które generują zysk uznawany przez Belgię za "nadmierny", mogą skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania nadmiernych zysków.
W związku z brakiem ważnego uzasadnienia Komisja wstępnie uznaje, że przedmiotowy środek i zatwierdzenie przez belgijskie organy podatkowe rocznych deklaracji podatkowych Esko-Graphics sporządzonych na podstawie tych środków stanowią pomoc państwa przyznaną Esko-Graphics BVBA i Esko Group w rozumieniu art. 107 ust. 1 Traktatu. Na tym etapie Komisja nie stwierdziła żadnych podstaw pozwalających na uznanie zgodności przedmiotowego środka z rynkiem wewnętrznym. Komisja ma zatem poważne wątpliwości co do zgodności tego środka z rynkiem wewnętrznym.
Zgodnie z art. 16 rozporządzenia Rady (UE) 2015/1589 wszelka niezgodna z prawem pomoc może podlegać odzyskaniu od beneficjenta.
grafika