Sprawa C-165/20: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Verwaltungsgericht Berlin (Niemcy) w dniu 16 kwietnia 2020 r. - ET als Insolvenzverwalter der Air Berlin PLC & Co. Luftverkehrs KG (AB KG) / Bundesrepublik Deutschland.

Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Verwaltungsgericht Berlin (Niemcy) w dniu 16 kwietnia 2020 r. - ET als Insolvenzverwalter der Air Berlin PLC & Co. Luftverkehrs KG (AB KG) / Bundesrepublik Deutschland
(Sprawa C-165/20)

(2020/C 255/12)

Język postępowania: niemiecki

(Dz.U.UE C z dnia 3 sierpnia 2020 r.)

Sąd odsyłający

Verwaltungsgericht Berlin

Strony w postępowaniu głównym

Strona skarżąca: ET als Insolvenzverwalter der Air Berlin PLC & Co. Luftverkehrs KG (AB KG)

Druga strona postępowania: Bundesrepublik Deutschland

Pytania prejudycjalne

1)
Mając na względzie motyw 20 dyrektywy 2008/101/WE, czy dyrektywę 2003/87/WE 1  i dyrektywę 2008/101/WE 2  należy interpretować w ten sposób, że nie dopuszczają one unieważnienia nieodpłatnego przydziału uprawnień do emisji lotniczych operatorom statków powietrznych w odniesieniu do okresu 2018-2020 r., jeśli przydział w odniesieniu do okresu 2013-2020 r. został dokonany, a w 2017 r. operator statku powietrznego zakończył działalność lotniczą ze względu na niewypłacalność?

Czy art. 3f ust. 1 dyrektywy 2003/87/WE należy interpretować w ten sposób, że unieważnienie decyzji w sprawie przydziału po zakończeniu działalności lotniczej ze względu na niewypłacalność jest uzależnione od przedłużenia działalności lotniczej przez pozostałych operatorów statków powietrznych? Czy art. 3f ust. 1 dyrektywy 2003/87/WE należy interpretować w ten sposób, że przedłużono prowadzenie działalności lotniczej, jeśli część (działalność związana z lotami krótko- i średniodystansowymi niewypłacalnego przewoźnika lotniczego) praw do lądowania na tzw. skoordynowanych lotniskach (miejsc do lądowania) została odsprzedana innym trzem operatorom statków powietrznych?

2)
Na wypadek udzielenia odpowiedzi twierdzącej na pytanie pierwsze:

Czy przepisy art. 10 ust. 5, art. 29, art. 55 ust. 1 lit. a) i art. 55 ust. 3, a także art. 56 rozporządzenia nr 389/2013 3  (zwanego dalej rozporządzeniem w sprawie rejestru z 2013 r.) są zgodne z dyrektywą 2003/87/WE i dyrektywą 2008/101/WE oraz ważne, jeśli nie dopuszczają one wydania przydzielonych, lecz jeszcze niewydanych nieodpłatnych uprawnień do emisji lotniczych, gdy operator statku powietrznego zakończył działalność ze względu na niewypłacalność?

3)
Na wypadek udzielenia odpowiedzi przeczącej na pytanie pierwsze:

Czy dyrektywy 2003/87/WE i 2008/101/WE należy interpretować w ten sposób, że unieważnienie decyzji w sprawie nieodpłatnego przydziału uprawnień do emisji lotniczych jest wymagane w świetle prawa Unii?

4)
Na wypadek udzielenia odpowiedzi twierdzącej na pytanie pierwsze i odpowiedzi przeczącej na pytanie trzecie:

Czy art. 3c ust. 3a, art. 28a ust. 1 i 2 oraz art. 28b ust. 2 dyrektywy 2003/87/WE, zmienionej dyrektywą (UE) 2018/410 4 , należy interpretować w ten sposób, że w odniesieniu do operatora statku powietrznego trzeci okres rozliczeniowy nie kończy się z upływem 2020 r., lecz dopiero w 2023 r.?

5)
Na wypadek udzielenia odpowiedzi przeczącej na pytanie czwarte:

Czy prawa do przydziału dalszych uprawnień do nieodpłatnych emisji operatorowi statku powietrznego w odniesieniu do trzeciego okresu rozliczeniowego mogą zostać przyznane po upływie tego trzeciego okresu z praw dotyczących czwartego okresu rozliczeniowego, jeśli kwestia istnienia takich praw do przydziału podlega ustaleniu w trybie sądowym dopiero po upływie trzeciego okresu rozliczeniowego - czy też prawa do przydziału, co do których nie wydano decyzji, wygasają wraz z upływem trzeciego okresu rozliczeniowego?

1 Dyrektywa 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiająca system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych w Unii oraz zmieniająca dyrektywę Rady 96/61/WE (Dz.U. 2003, L 275, s. 32).
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/101/WE z dnia 19 listopada 2008 r. zmieniająca dyrektywę 2003/87/WE w celu uwzględnienia działalności lotniczej w systemie handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie (Dz.U. 2009, L 8, s. 3).
3 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 389/2013 z dnia 2 maja 2013 r. ustanawiające rejestr Unii zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, decyzjami nr 280/2004/WE i nr 406/2009/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz uchylające rozporządzenia Komisji (UE) nr 920/2010 i nr 1193/2011 (Dz.U. 2013, L 122, s. 1).
4 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/410 z dnia 14 marca 2018 r. zmieniająca dyrektywę 2003/87/WE w celu wzmocnienia efektywnych pod względem kosztów redukcji emisji oraz inwestycji niskoemisyjnych oraz decyzję (UE) 2015/1814 (Dz.U. 2018, L 76, s. 3).

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2020.255.9

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Sprawa C-165/20: Wniosek o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożony przez Verwaltungsgericht Berlin (Niemcy) w dniu 16 kwietnia 2020 r. - ET als Insolvenzverwalter der Air Berlin PLC & Co. Luftverkehrs KG (AB KG) / Bundesrepublik Deutschland.
Data aktu: 03/08/2020
Data ogłoszenia: 03/08/2020