Komunikat Komisji opublikowany na podstawie art. 27 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawie AT.40394 - Aspen.

Komunikat Komisji opublikowany na podstawie art. 27 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawie AT.40394 - Aspen

(2020/C 233/06)

(Dz.U.UE C z dnia 15 lipca 2020 r.)

1. 

Wprowadzenie

1)
Zgodnie z art. 9 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 z dnia 16 grudnia 2002 r. w sprawie wprowadzenia w życie reguł konkurencji ustanowionych w art. 81 i 82 Traktatu 1  Komisja może, w drodze decyzji - jeżeli zamierza przyjąć decyzję nakazującą zaprzestanie naruszenia i zainteresowane strony zaproponują zobowiązania uwzględniające zastrzeżenia wyrażone przez Komisję we wstępnej fazie rozpatrywania sprawy - uczynić takie zobowiązania wiążącymi dla przedsiębiorstw. Decyzja taka może zostać przyjęta na czas określony i powinna stwierdzać, że nie ma już dalszych podstaw do podejmowania działań przez Komisję. Zgodnie z art. 27 ust. 4 tego samego rozporządzenia Komisja ma obowiązek opublikować zwięzłe streszczenie sprawy i zasadniczą treść zobowiązań. Zainteresowane strony mogą przedłożyć swoje uwagi w wyznaczonym przez Komisję terminie.

2. 

Streszczenie sprawy

2)
W dniu 19 czerwca 2020 r. Komisja przyjęła wstępną ocenę w rozumieniu art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 dotyczącą domniemanego naruszenia art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej ("TFUE") i art. 54 Porozumienia EOG przez przedsiębiorstwa Aspen Pharmacare Holdings Ltd i Aspen Pharmacare Ireland Limited (wspólnie zwane "Aspen").
3)
We wstępnej ocenie Komisja wyraziła zastrzeżenia, że Aspen prawdopodobnie nadużyło swojej pozycji dominującej, narzucając w Europejskim Obszarze Gospodarczym, z wyjątkiem Włoch 2  ("EOG") 3 , nieuczciwie zawyżone ceny sześciu leków przeciwnowotworowych w rozumieniu art. 102 lit. a) TFUE i art. 54. Porozumienia EOG.
4)
Sześć leków, których dotyczą wspominane praktyki cenowe Aspen, to leki na receptę stosowane u ludzi w leczeniu nowotworów (takich jak nowotwory hematologiczne) zawierające farmaceutyczne składniki czynne ("API"): melfalan, merkaptopurynę, chlorambucyl, tioguaninę i busulfan. Są one również sprzedawane pod nazwami odpowiednio: Alkeran Intravenous ("IV"), Alkeran Oral, Purinethol, Leukeran, Lanvis i Myleran (wspólnie zwane "produktami").
5)
Komisja ma zastrzeżenia co do tego, że w przypadku każdego z tych leków Aspen prawdopodobnie zajmowało pozycję dominującą na wszystkich odrębnych rynkach krajowych w EOG lub na większości takich rynków. Aspen mogło zajmować tę pozycję przynajmniej przez pewien czas w okresie objętym dochodzeniem i możliwe, że zajmuje ją nadal.
6)
Komisja ma zastrzeżenia co do tego, że Aspen prawdopodobnie nadużyło swojej pozycji dominującej na większości ze wspominanych rynków. Aspen rozpoczęło zarzucane działania od bardzo znacznego, często kilkusetprocentowego, podniesienia cen, począwszy od maja 2012 r.; taki poziom cen wzbudził zastrzeżenia dotyczące narzucania wygórowanych cen na większości rynków krajowych. Dowody wzbudzają obawy, że Aspen prawdopodobnie nadal prowadzi zarzucane mu działania.
7)
Analiza Komisji wykazała, że w latach obrotowych 2013-2019 (w okresie od dnia 1 lipca 2012 r. do 30 czerwca 2019 r.), dzięki wysoce rentownym produktom Aspen nieprzerwanie odnotowywało w EOG zysk, zarówno w wartościach względnych, jak i bezwzględnych. Ceny stosowane przez Aspen przekraczały jego odpowiednie koszty średnio o prawie trzysta procent (tj. ceny były prawie czterokrotnie wyższe od poziomu kosztów Aspen), również przy uwzględnieniu rozsądnej stopy zwrotu. Co więcej, średni poziom zysku Aspen w EOG był ponad trzykrotnie wyższy niż średni poziom rentowności wybranych przedsiębiorstw z branży farmaceutycznej o podobnym profilu ("porównywalne przedsiębiorstwa"). Aspen osiągało też średni zysk na poziomie wyższym niż jakiekolwiek porównywalne przedsiębiorstwo samodzielnie.
8)
Dochodzenie nie wykazało żadnych uzasadnionych powodów ustalania przez Aspen takich poziomów cen ani uzyskiwania takiego zysku. Produkty nie były chronione patentami przez około 50 lat, a Aspen ich nie udoskonaliło ani nie rozwinęło w znaczący sposób. Aspen dokonało outsourcingu wytwarzania produktów i większości swojej działalności handlowej. Z perspektywy klienta Aspen nie wprowadziło żadnych istotnych ulepszeń dotyczących produktów ani w zakresie ich dystrybucji.
9)
We wstępnej ocenie Komisja stwierdza więc, że Aspen prawdopodobnie czerpało nadmierne korzyści i prawdopodobnie naliczało nieuczciwe ceny w odniesieniu do każdego z produktów na większości rynków krajowych w okresie od dnia 1 lipca 2012 r. do dnia 30 czerwca 2019 i możliwe, że czyni to nadal, naruszając art. 102 lit. a) TFUE.

3. 

Zasadnicza treść zaproponowanych zobowiązań

10)
Choć Aspen nie zgadza się ze wstępną oceną Komisji, w odpowiedzi na wyrażone przez Komisję zastrzeżenia w zakresie konkurencji zaproponowało zobowiązania na podstawie art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1/2003. Kluczowe są następujące elementy tych zobowiązań:
a)
Aspen obniży ceny netto każdego z produktów we wszystkich państwach członkowskich EOG, w których poziom cen mógł wzbudzać zastrzeżenia. W ramach proponowanych zobowiązań obniżone ceny netto będą ustalane odpowiednio dla każdego państwa członkowskiego i produktu. Obniżka będzie wynosiła średnio ok. 73 % ceny produktu na terenie całego EOG. Po obniżeniu cen przez Aspen zachowana zostanie ich znaczna różnica między państwami członkowskimi, ponieważ Aspen ponosi różne koszty jednostkowe w poszczególnych państwach członkowskich. Proponowane ceny netto to ceny maksymalne, a Aspen może stosować niższe ceny.
b)
Obniżka cen netto będzie miała zastosowanie nieprzerwanie przez okres dziesięciu lat, począwszy od dnia notyfikacji decyzji Komisji o przyjęciu przedmiotowych zobowiązań. W drugiej połowie wspomnianego okresu, tj. po upływie pięciu lat, w razie znacznego wzrostu ponoszonych przez Aspen kosztów bezpośrednich, możliwy będzie przegląd poziomu cen. Ponadto, prócz wspomnianego dziesięcioletniego okresu, Aspen zobowiązuje się do stosowania obniżonych cen netto z mocą wsteczną, począwszy od dnia 1 października 2019 r., gdy po raz pierwszy zwróciło się do Komisji z propozycją konkretnych zobowiązań. Podmiotom, które ostatecznie dokonują opłat za leki lub refundacji leków w państwach członkowskich, Aspen zwróci kwoty nadpłaty w stosunku do obniżonych cen netto w okresie od 1 października 2019 r. do chwili rzeczywistego obniżenia cen. Płatności te pozostają bez uszczerbku dla jakichkolwiek roszczeń na mocy obowiązujących przepisów prawa cywilnego lub handlowego.
c)
Aspen zobowiązuje się do dalszego dostarczania produktów przez gwarantowany okres pierwszych pięciu lat. Aspen zobowiązuje się do dalszego dostarczania produktów w drugim okresie pięcioletnim, chyba że w razie zamiaru zaprzestania tego (i) poinformuje o takim zamiarze właściwe organy państw członkowskich z minimum rocznym wyprzedzeniem oraz (ii) udostępni wszelkim zainteresowanym stronom trzecim pozwolenia na dopuszczenie produktów do obrotu i zachowa te pozwolenia do czasu znalezienia na nie nabywcy.
11)
Zobowiązania te powinny uwzględniać zastrzeżenia Komisji wskazane we wstępnej ocenie. Zwłaszcza obniżka cen i ustalenie pułapu cenowego na okres dziesięciu lat powinny spowodować wycofanie przez Komisję zastrzeżeń dotyczących wygórowanych cen, ponieważ wspomniane obniżki wystarczająco zbliżą poziom zysków osiąganych przez Aspen do tych powszechnie obserwowanych na rynku. Ponadto, wskutek obniżki średnie ceny produktów Aspen w EOG osiągną poziom niższy niż ten sprzed podwyżek w 2012 r., nawet mimo różnic na niektórych rynkach krajowych, zważywszy na fakt, że w 2012 r. ceny na rynkach krajowych znacznie się różniły.
12)
Pełna wersja wszystkich zobowiązań została opublikowana w języku angielskim na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji:

http://ec.europa.eu/competition/index_en.html

4. 

Zaproszenie do zgłaszania uwag

13)
Po zbadaniu rynku Komisja zamierza przyjąć na podstawie art. 9 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 decyzję uznającą za wiążące zobowiązania streszczone powyżej i opublikowane na stronie internetowej Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji.
14)
Zgodnie z art. 27 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1/2003 Komisja wzywa zainteresowane strony trzecie do zgłaszania uwag na temat zaproponowanych zobowiązań. Komisja musi otrzymać wspomniane uwagi nie później niż w terminie dwóch miesięcy od daty niniejszej publikacji. Zainteresowane strony trzecie są również proszone o przedłożenie nie- opatrzonej klauzulą poufności wersji swoich uwag, z której usunięto tajemnice handlowe oraz pozostałe informacje poufne i zastąpiono je nieopatrzonym klauzulą poufności streszczeniem lub słowami "tajemnica handlowa" lub "poufne".
15)
Prosimy o przesyłanie uzasadnionych odpowiedzi i uwag, przedstawiających istotne fakty. W przypadku stwierdzenia ewentualnego problemu dotyczącego dowolnej części proponowanych zobowiązań prosimy o zasugerowanie możliwego rozwiązania.
16)
Uwagi z dopiskiem zawierającym numer referencyjny AT.40394 - Aspen można przesyłać do Komisji pocztą elektroniczną (COMP-GREFFE-ANTITRUST@ec.europa.eu), faksem (+32 22950128) lub listownie na poniższy adres:
European Commission

Directorate-General for Competition

Antitrust Registry

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

1 Dz.U. L 1 z 4.1.2003, s. 1. Ze skutkiem od dnia 1 grudnia 2009 r. art. 81 i 82 Traktatu WE stały się odpowiednio art. 101 i 102 TFUE.
2 Włochy zostały wyłączone z uwagi na wydanie przez włoski organ ochrony konkurencji (Autorità Garante della Concorrenza e del Mercato) decyzji przeciw Aspen stwierdzającej naruszenie art. 102 TFUE w związku z narzucaniem wygórowanych cen w odniesieniu do tego samego portfela produktów (z wyjątkiem Myleranu); zob. decyzja z dnia 29 września 2016 r. w sprawie A-480 Incremento Prezzo Farmaci Aspen (Aspen), utrzymana w mocy wyrokiem Rady Stanu (Consiglio di Stato) z dnia 20 lutego 2020 r. w sprawie nr 8447/2017.
3 Do celów niniejszego komunikatu odniesienia do "UE/EOG" należy rozumieć jako dotyczące Unii Europejskiej (z wyjątkiem Włoch), jak również Zjednoczonego Królestwa i krajów należących do Europejskiego Obszaru Gospodarczego. W skład EOG wchodzą państwa członkowskie UE wraz z Islandią, Liechtensteinem i Norwegią.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2020.233.7

Rodzaj: Komunikat
Tytuł: Komunikat Komisji opublikowany na podstawie art. 27 ust. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2003 w sprawie AT.40394 - Aspen.
Data aktu: 15/07/2020
Data ogłoszenia: 15/07/2020