(2020/C 231 A/01)(Dz.U.UE C z dnia 14 lipca 2020 r.)
Kim jesteśmy?
Europejska Agencja Kontroli Rybołówstwa (EFCA) jest agencją UE z siedzibą w Vigo w Hiszpanii, założoną na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 768/2005 2 .
Rozporządzenie ustanawiające zostało zmienione rozporządzeniem Rady (WE) nr 1224/2009 3 dostosowującym mandat Agencji w celu wsparcia jednolitego wdrażania systemu kontroli w ramach wspólnej polityki rybołówstwa (WPRyb) oraz rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1626 4 , rozszerzającym mandat Agencji na europejską współpracę w zakresie funkcji straży przybrzeżnej.
W wyniku tych istotnych zmian oraz w celu zapewnienia jasności i racjonalności, rozporządzenie ustanawiające zostało uchylone w kwietniu 2019 r. poprzez wejście w życie (ujednoliconego) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/473 5 (zwanego dalej "rozporządzeniem").
Agencja zatrudnia obecnie ok. 70 pracowników i dysponuje budżetem na rok 2020 w wysokości 17 mln EUR.
Jej misja i zadania, określone w rozdziale II rozporządzenia, obejmują między innymi operacyjną koordynację działań w zakresie kontroli rybołówstwa i inspekcji prowadzonych przez państwa członkowskie oraz wspieranie ich we współpracy w celu zapewnienia zgodności z przepisami WPRyb i zapewnienia ich skutecznego i jednolitego stosowania. Jednocześnie Agencja wspiera Komisję Europejską i państwa członkowskie w zapewnianiu wysokiego poziomu jednolitego i skutecznego wypełniania zobowiązań wynikających z przepisów WPRyb, w tym w zwalczaniu nielegalnych, nieraportowanych i nieuregulowanych połowów (NNN), oraz wspiera je w stosunkach z państwami trzecimi i regionalnymi organizacjami ds. rybołówstwa, których Unia jest członkiem. Agencja, we współpracy z Europejską Agencją Straży Granicznej i Przybrzeżnej oraz Europejską Agencją Bezpieczeństwa Morskiego, wspiera również organy krajowe pełniące funkcje straży przybrzeżnej na poziomie krajowym i unijnym oraz, w stosownych przypadkach, na poziomie międzynarodowym.
Więcej informacji można znaleźć na stronie internetowej EFCA: https://www.efca.europa.eu/en.
Co oferujemy?
Dyrektor wykonawczy będzie zarządzać Agencją i ją reprezentować. Będzie również jej prawnym przedstawicielem i będzie ją reprezentować w kontaktach zewnętrznych. Dyrektor będzie osobą niezależną w pełnieniu swoich funkcji, a za swoje działania odpowiadać będzie przed Zarządem. W skład Zarządu wchodzi jeden przedstawiciel każdego państwa członkowskiego i sześciu przedstawicieli Komisji Europejskiej.
Dyrektor wykonawczy będzie odgrywać kluczową rolę w kierowaniu agencją. Dyrektor odpowiedzialny będzie za ustanowienie środków administracyjnych, operacyjnych i finansowych potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania agencji oraz za zarządzanie tymi środkami.
Bez uszczerbku dla właściwych uprawnień Komisji Europejskiej i Zarządu, dyrektor wykonawczy ponosi pełną odpowiedzialność za realizację zadań powierzonych Agencji i podlega corocznej procedurze udzielania absolutorium z wykonania budżetu przeprowadzanej przez Parlament Europejski. Parlament Europejski i Rada mogą wezwać dyrektora wykonawczego do przedstawienia sprawozdania z realizacji powierzanych mu zadań.
Dyrektor wykonawczy będzie kierował i zarządzał Agencją, a także ponosił ogólną odpowiedzialność za jej działalność i dążył do osiągnięcia jej celów.
Obowiązki i uprawnienia dyrektora wykonawczego obejmują między innymi:
Kogo poszukujemy?
Idealny kandydat powinien wykazać się:
1 Ogłoszenie zmienione przez sprostowanie z dnia 8 września 2020 r. (Dz.U.UE.C.2020.298I.3).
2 Dz.U. L 128 z 21.5.2005, s. 1.
3 Dz.U. L 343 z 22.12.2009, s. 1, tylko art. 120.
4 Dz.U. L 251 z 16.9.2016, s. 80.
5 Dz.U. L 83 z 25.3.2019, s. 18.
6 Pakiet dotyczący straży przybrzeżnej odnosi się do bezpieczeństwa morskiego, ochrony na morzu, poszukiwania i ratownictwa morskiego, kontroli na granicach morskich, kontroli rybołówstwa, morskiej kontroli celnej, ogólnego egzekwowania prawa i ochrony środowiska morskiego.
7 Doświadczenie zawodowe jest uwzględniane wyłącznie wtedy, jeżeli stanowi faktyczny stosunek pracy zdefiniowany jak rzeczywista, prawdziwa praca, za wynagrodzeniem i jako pracownik (każdy rodzaj umowy) lub usługodawca. Działalność zawodowa wykonywana w niepełnym wymiarze będzie uwzględniana proporcjonalnie do poświadczonej liczby godzin przepracowanych w pełnym wymiarze. Urlop macierzyński/rodzicielski/adopcyjny jest uwzględniany, jeżeli odbywa się w ramach umowy o pracę. Studia doktoranckie uznaje się za równoważne z doświadczeniem zawodowym, nawet jeśli są niezarobkowe, jednak maksymalnie przez okres trzech lat, pod warunkiem że zakończyły się zrobieniem doktoratu. Dany okres może być policzony tylko raz.
8 Kandydaci powinni w swoim życiorysie wyszczególnić przynajmniej w odniesieniu do wspomnianych pięciu lat, podczas których zdobyli doświadczenie na wyższych stanowiskach kierowniczych:(1) nazwy zajmowanych stanowisk kierowniczych i pełnione funkcje;
(2) liczbę pracowników, znajdujących się pod ich kierownictwem w czasie zajmowania przez nich tych stanowisk;
(3) wielkość budżetu, którym zarządzali,; oraz
(4) liczbę szczebli organizacyjnych w hierarchii powyżej i poniżej ich stanowiska oraz liczbę osób na równorzędnych stanowiskach.
12 Chyba że dany członek Komisji delegował to zadanie na innego jej członka, zgodnie z decyzją Komisji z dnia 5 grudnia 2007 r. (PV (2007) 1811).
13 Art. 10 pkt 2.2 regulaminu Zarządu EFCA.
14 Komisja selekcyjna zadba o to, aby rodzimi użytkownicy tych języków nie odnieśli w związku z tym nadmiernej korzyści.
16 Od dnia 1 lipca 2019 r. współczynnik korygujący dla Hiszpanii mający zastosowanie do wynagrodzeń urzędników i innych pracowników Unii Europejskiej wynosi 91,6 %. Współczynnik ten jest co roku aktualizowany.
18 Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39.