Zaproszenie do składania propozycji Instytut Europejskiego Banku Inwestycyjnego oferuje nowy grant EIBURS w ramach programu wiedzy.

Zaproszenie do składania propozycji
Instytut Europejskiego Banku Inwestycyjnego oferuje nowy grant EIBURS w ramach programu wiedzy

(2020/C 227/09)

(Dz.U.UE C z dnia 10 lipca 2020 r.)

Program wiedzy Instytutu Europejskiego Banku Inwestycyjnego przyznaje granty na badania naukowe w ramach różnych programów, takich jak:

EIBURS (EIB University Research Sponsorship) - program sponsorowania uniwersyteckich badań naukowych

EIBURS jest źródłem grantów dla wydziałów uniwersytetów oraz ośrodków badawczych powiązanych z uniwersytetami, działających w państwach członkowskich Unii Europejskiej oraz krajach kandydujących lub potencjalnych krajach kandydujących i zajmujących się kwestiami będącymi przedmiotem szczególnego zainteresowania Banku. Granty EIBURS w wysokości maksymalnie 100 000 EUR na rok przez okres trzech lat są przyznawane w drodze procedury konkursowej zainteresowanym wydziałom uniwersytetów lub ośrodkom badawczym powiązanym z uniwersytetami o uznanej renomie w wybranej dziedzinie. Zwycięskie propozycje powinny gwarantować osiągnięcie zróżnicowanych wyników, które będą przedmiotem umowy z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym.

W roku akademickim 2020/2021 w ramach programu EIBURS przyjmowane są propozycje dotyczące nowego przedmiotu badań:

"Wpływ uwzględnienia aspektu płci w projektach infrastrukturalnych"

1.
Przedmiot projektu

Strategia Grupy EBI na rzecz równouprawnienia płci i wzmocnienia pozycji ekonomicznej kobiet weszła w życie w styczniu 2017 roku. Jej celem jest włączenie kwestii równouprawnienia płci i wzmocnienia pozycji ekonomicznej kobiet do działalności Grupy EBI zarówno w UE, jak i poza nią. Strategia wdrażana jest za pomocą unijnych planów działania w sprawie równości płci (plany GAP), w których określono harmonogram oraz działania, jakie Grupa EBI ma podjąć, aby zapewnić wypełnienie zobowiązań podjętych w ramach tej strategii (2017-2022).

Plany GAP obejmują cztery obszary działalności, do których należy zwiększanie wpływu operacji EBI na równouprawnienie płci. Aby zagwarantować, że operacje EBI należycie uwzględnią kwestię płci w procesie inwestycyjnym, Grupa EBI wprowadza na etapie oceny znacznik płci, stworzony na wzór systemu klasyfikacji. Celem znacznika jest łatwa identyfikacja ex ante tych operacji, które mogą mieć wpływ na równouprawnienie płci. Takie oceny ex ante są szczególnie ważne w przypadku inwestycji, które nie są ukierunkowane na równouprawnienie płci jako konkretny rezultat lub cel, ale które mogłyby - dzięki odpowiednim cechom projektu lub doborowi właściwych miejsc/sektorów - mieć znaczący wpływ na równouprawnienie płci. Na przykład dowody wydają się wskazywać na to, że dzięki uwzględnieniu kwestii płci przy opracowywaniu i realizacji projektów infrastrukturalnych korzyści płynące z projektów są bardziej dostępne i sprzyjają włączeniu społecznemu oraz zwiększa się wpływ projektu na rozwój (ADB 2019) 1 . Ponadto oczekuje się, że inwestycje w infrastrukturę przygotowane z uwzględnieniem aspektu płci mogą zwiększyć odporność gospodarczą i dobrostan kobiet, na przykład poprzez oszczędność czasu, zwiększone poczucie bezpieczeństwa i ochrony, większą mobilność, większą siłę przetargową lub przezwyciężenie norm społecznych powodujących tworzenie się barier (np. inwestycje cyfrowe przyczyniają się do przełamywania norm ograniczających mobilność kobiet, a tym samym ich dostęp do bankowości lub informacji). 2  Na etapie pilotażowym konieczne jest jednak sprawne opracowanie rygorystycznych szacunków ex ante, które będą stanowić wytyczne dla koncepcji projektu i metod pomiaru w odniesieniu do wyników w zakresie równouprawnienia płci i wpływu operacji infrastrukturalnych wspieranych przez EBI.

EBI rozważa obecnie stosowanie informacji o ilości czasu wykorzystywanego przez kobiety jako wskaźnika zastępczego dotyczącego wpływu, jaki inwestycje infrastrukturalne mogą mieć na zapewnienie kobietom większej ilości wolnego czasu, w którym mogłyby one angażować się w produktywne działania, a tym samym na zmniejszenie luk płacowych i emerytalnych między kobietami a mężczyznami. Należy jednak jeszcze sprawdzić przydatność i efektywność stosowania tego wskaźnika. EBI zatwierdził zatem fazę pilotażową, podczas której taki wskaźnik, jego zastosowanie i wiarygodność zostaną zbadane wraz z jego potencjalnym praktycznym zastosowaniem na potrzeby inwestycji EBI w infrastrukturę.

W związku z powyższym proponujemy, aby badania były skoncentrowane na następujących istotnych zagadnieniach:

W jaki sposób poprawa dostępu kobiet do zasobów produktywnych (takich jak finanse, ziemia i inne zasoby naturalne) i możliwości gospodarczych (godne miejsca pracy), osiągnięta dzięki inwestycjom w infrastrukturę (takim jak transport publiczny lub przystępne cenowo mieszkania), może się przyczynić do zwiększenia odporności gospodarczej i dobros- tanu kobiet?

Na podstawie jakich wskaźników przekrojowych EBI może najskuteczniej oszacować możliwe skutki zróżnicowania inwestycji w infrastrukturę z punktu widzenia kobiet i mężczyzn oraz zapewnić, aby rezultaty realizowanych projektów rozwiązywały problem istniejących różnic w traktowaniu kobiet i mężczyzn? W szczególności - czy skala ubóstwa czasowego 3  jest odpowiednim wskaźnikiem?

Aby odpowiedzieć na te pytania badawcze, badacze będą musieli przedstawić ramy koncepcyjne, opracować hipotezę badawczą i przeprowadzić badanie empiryczne. To ostatnie będzie skoncentrowane na jednym konkretnym projekcie infrastrukturalnym 4  oraz zapewni podstawę do rygorystycznej oceny skutków społeczno-gospodarczych i poprawy odporności gospodarczej i dobrostanu kobiet. Prace badawcze będą obejmować odpowiednie mechanizmy gromadzenia danych (jakościowych i ilościowych), budowę odpowiedniej bazy danych i określenie optymalnego modelu w celu ustalenia scenariusza alternatywnego. Ponadto zostanie przeprowadzona rygorystyczna analiza statystyczna stanu wyjściowego.

2.
Wyzwania

Zespół badawczy będzie musiał podjąć trzy główne wyzwania. Po pierwsze, określenie optymalnej metodologii szacowania (ex ante) wpływu inwestycji infrastrukturalnych na szersze społeczne różnice w traktowaniu kobiet i mężczyzn oraz wybór najbardziej odpowiednich wskaźników, które mogłyby być stosowane we wszystkich sektorach i regionach. Ze względu na fakt, że powyższe wyzwanie metodologiczne występuje stale przy dokonywaniu oceny wsparcia udzielanego przez EBI, zespół badawczy powinien opracować rygorystyczną metodologię, opartą o badania naukowe, którą można byłoby w prosty sposób wykorzystać do przekazywania EBI informacji na potrzeby określenia znaczników płci oraz, w stosownych przypadkach, wyboru i opracowania projektów.

Po drugie, biorąc pod uwagę długoterminowy charakter projektów infrastrukturalnych, zmieszczenie się w trzyletnich ramach czasowych prac empirycznych może wydawać się trudne. Oczekuje się jednak, że dane dotyczące prac badawczych będą zbierane na początku projektu, kiedy projekt nie wpłynął jeszcze na zmienne wynikowe będące przedmiotem zainteresowania (tj. odporność gospodarczą i dobrostan kobiet). To, w połączeniu z określeniem prawidłowej grupy porównawczej, umożliwi porównanie danych wyjściowych z tymi samymi wskaźnikami zebranymi ex post. Zespół badawczy powinien rozmawiać z odpowiednimi służbami EBI i promotorem projektu w celu wyjaśnienia zastosowanego podejścia oraz jego skutków.

Wreszcie, inwestycje w infrastrukturę mogą mieć również pośredni i indukowany wpływ na perspektywy kobiet, który jest trudniejszy do zmierzenia. Niemniej jednak należy również wziąć ten wpływ pod uwagę zarówno z punktu widzenia ryzyka, jak i szans przy opracowywaniu projektów.

3.
Zadania do realizacji

Przy uwzględnieniu trzyletnich ram czasowych prace badawcze powinny obejmować rezultaty pośrednie i końcowe.

Rok 1:

przegląd odnośnej literatury naukowej 5 ,
krótka nota zawierającą sformułowanie hipotezy badawczej opartej na ramach koncepcyjnych mającej na celu zbadanie, w jaki sposób dostęp kobiet do zasobów produktywnych i możliwości ekonomicznych zwiększa ich odporność gospodarczą i dobrostan, oraz na ile istotna w tym zakresie jest oszczędność czasu,
analiza empiryczna,
wybór najbardziej odpowiedniego projektu infrastrukturalnego wspieranego przez EBI w celu przeprowadzenia rygorystycznej oceny wpływu, we współpracy z EBI, na podstawie wstępnej selekcji projektów,
nota metodologiczna dotycząca projektu oceny skutków, identyfikująca prawidłową grupę porównawczą, określająca sposób przygotowania narzędzi gromadzenia danych jakościowych i ilościowych/ankiet/przewodni- ków dotyczących wywiadów oraz wymaganych wskaźników, metod gromadzenia danych (np. strategia doboru prób i obliczania mocy testu, szkolenie osób dokonujących obliczeń, misja pilotażowa, organizacja dyskusji w grupach dyskusyjnych) oraz kalendarza działań.

Rok 2:

zgromadzenie danych wyjściowych (termin musi być zgodny z harmonogramem projektu),
opracowanie wskaźników, czyszczenie danych i stworzenie baz danych istotnych dla projektu (np. w formacie Stata, R lub Excel).

Rok 3:

sprawozdanie przedstawiające rygorystyczną analizę statystyczną danych zgromadzonych na poziomie wyjściowym i obejmujące triangulację danych pochodzących z różnych źródeł (jakościowych i ilościowych),
nota metodologiczna na temat skutków dla EBI w zakresie oceny projektów infrastrukturalnych, sporządzona na podstawie wyników badania. Nota powinna również zawierać wytyczne dotyczące najlepszego wskaźnika, który EBI powinien stosować jako wskaźnik zastępczy wpływu w aspekcie równouprawnienia płci poprzez inwestycje w infrastrukturę, z uwzględnieniem ubóstwa czasowego jako wskaźnika o szczególnym znaczeniu dla EBI. Powinny się w niej znaleźć zalecenia dotyczące sposobu śledzenia takiego wskaźnika (w tym źródeł danych do triangulacji itp.),
udostępnienie EBI wyników badania (np. w formie seminariów, konferencji).

Propozycje należy składać w języku angielskim do godziny 24.00 czasu środkowoeuropejskiego w dniu 30 września 2020 roku. Propozycje złożone po tym terminie nie będą brane pod uwagę. Propozycje należy przesyłać pocztą elektroniczną na następujący adres:

Events.EIBInstitute@eib.org

Bardziej szczegółowe informacje na temat procedury selekcji stosowanej w programieEIBURSi Instytutu EBI można znaleźć na stronie internetowej pod adresem: http://institute.eib.org/.

1 ADB (2019), "Gender in Infrastructure: Lessons from Central and West Asia".
2 Jacobson, J., Mohun, R. i Sajjad, F. (2016). "Infrastructure: A game changer for women's economic Empowerment". UKaid i ICED.
3 Poświęcanie większej ilości czasu na nieodpłatną działalność zawodową oznacza mniej czasu wolnego i mniej czasu na angażowanie się w produktywne działania, co przekłada się na większy poziom ubóstwa czasowego, a często także na samo ubóstwo. Ubóstwo czasowe kobiet może wynikać z norm dotyczących płci lub norm społecznych, które sprawiają, że kobiety w nieproporcjonalnym stopniu angażują się w pewne zadania związane z nieodpłatną opieką lub działania, które zabierają im czas potrzebny na wykonywanie działań bardziej produktywnych. Może się to wiązać z brakiem dostępu do usług opieki, słabym dostępem do bezpiecznego transportu publicznego i, w szczególności poza UE, z koniecznością zbierania drewna opałowego i wody.
4 Należy określić we współpracy z EBI na podstawie wstępnej selekcji projektów.
5 Oprócz tego przegląd podejść ex ante do oceny skutków społecznych lub oceny wpływu w aspekcie płci oraz związanych z nimi wskaźników zastępczych stosowanych przez inne instytucje finansowe, takie jak międzynarodowe instytucje finansowe, wielostronne banki rozwoju, instytucje finansowania rozwoju, a także instytucje naukowe/badawcze/ośrodki analityczne (np. Europejski Instytut ds. Równości Kobiet i Mężczyzn EIGE czy GROW w Kanadzie).

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024