Oświadczenie Komisji w związku z przedłożeniem Parlamentowi Europejskiemu i Radzie dyrektywy Komisji (UE) 2020/739 dotyczącej profilaktyki oraz ochrony zdrowia i bezpieczeństwa pracowników, którzy w ramach obowiązków służbowych są lub mogą być narażeni na kontakt z SARS-CoV-2.

Oświadczenie Komisji w związku z przedłożeniem Parlamentowi Europejskiemu i Radzie dyrektywy Komisji (UE) 2020/739 dotyczącej profilaktyki oraz ochrony zdrowia i bezpieczeństwa pracowników, którzy w ramach obowiązków służbowych są lub mogą być narażeni na kontakt z SARS-CoV-2

(2020/C 212/03)

(Dz.U.UE C z dnia 26 czerwca 2020 r.)

1.
Komisji zależy na osiągnięciu najlepszego możliwego poziomu ochrony zdrowia i bezpieczeństwa pracowników w Unii Europejskiej. Od początku pandemii UE i jej państwa członkowskie wprowadziły bezprecedensowe środki, aby chronić życie ludzkie i źródła utrzymania. UE wsparła wysiłki krajowe, aby zareagować na kryzys zdrowotny i złagodzić skutki załamania gospodarczego. W celu zwalczania wirusa uwolniono wszelkie dostępne w budżecie środki oraz wykorzystano w pełni elastyczność przepisów budżetowych i zasad pomocy państwa. Unia podjęła szereg inicjatyw, aby zapewnić dostępność środków ochrony indywidualnej pozwalających chronić obywateli i pracowników.
2.
Komisja podkreśla, że wniosek dotyczący REACT-EU zapewni dodatkowe środki z funduszy strukturalnych na lata 2020-2022 w wysokości 58,3 mld EUR. Wsparcie to będzie przeznaczone dla pracowników (w tym w zakresie ochrony w obliczu SARS-CoV-2), dla MŚP, a także na systemy opieki zdrowotnej oraz transformację ekologiczną i cyfrową; będzie ono dostępne dla wszystkich sektorów.
3.
Komisja uważa, że dyrektywa Komisji (UE) 2020/739 1  w znaczącym stopniu poprawia dotychczasowy poziom ochrony dzięki włączeniu SARS-CoV-2, wirusa wywołującego COVID-19, do załącznika III do dyrektywy 2000/54/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 2  dotyczącej czynników biologicznych, szczególnie jeśli chodzi o ochronę pracowników pierwszej linii.
4.
Komisja przypomina, że jeśli chodzi o bezpieczeństwo i ochronę zdrowia w pracy, dyrektywa ramowa Komisji 89/391/EWG 3  nakłada na wszystkich pracodawców bezwzględny obowiązek przeprowadzania i posiadania pełnej i aktualnej oceny stopnia zagrożeń zgodnie z art. 6 i 9. Oznacza to, że wszystkie zagrożenia, w tym narażenie na kontakt z SARS-CoV-2 w miejscu pracy, muszą być uwzględniane i oceniane łącznie, w tym w zakresie ich interakcji z zagrożeniami psychospołecznymi, biologicznymi, chemicznymi i innymi.
5.
Komisja podkreśla, że w wyniku oceny ustanowione muszą zostać odpowiednie środki zapobiegawcze i ochronne, w tym dotyczące szczególnej sytuacji narażenia na kontakt z SARS-CoV-2, a pracodawca powinien dostarczyć wszelkie niezbędne informacje dotyczące wszystkich zagrożeń dla bezpieczeństwa i zdrowia oraz wszystkich środków i działań zapobiegawczych i ochronnych w odniesieniu zarówno do samego przedsiębiorstwa lub zakładu, jak i do każdego rodzaju stanowiska roboczego lub stanowiska pracy.
6.
Komisja przypomina również, że szczególne znaczenie ma również odpowiednie szkolenie pracowników, którzy mogą być narażeni na kontakt z SARS-CoV-2, a także prawo każdego pracownika do otrzymania takiego szkolenia, w szczególności w formie informacji i instrukcji dotyczących jego stanowiska roboczego lub stanowiska pracy.
7.
Komisja zwraca ponadto uwagę na następujące szczególne i rygorystyczne obowiązki w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy określone w dyrektywie 2000/54/WE dotyczącej czynników biologicznych:
art. 6, w którym określono konkretne środki służące zmniejszaniu ryzyka, w tym zbiorowe i indywidualne środki ochrony, środki higieny, procesy operacyjne służące unikaniu lub minimalizowaniu narażenia, oraz stosowanie odpowiednich znaków ostrzegawczych,
art. 8 dotyczący higieny i ochrony indywidualnej, który określa m.in. prawo pracowników do wyposażenia ich w odpowiednią odzież ochronną lub inną odpowiednią odzież specjalną,
art. 9 dotyczący informacji i szkoleń, w którym określono prawo pracowników do otrzymania jasnych informacji dotyczących np. potencjalnego ryzyka dla zdrowia, środków ostrożności, które należy podjąć w celu zapobieżenia narażeniu, wymagań higieny oraz noszenia i stosowania środków ochrony indywidualnej, art. 10, który nakłada na pracodawcę obowiązek przekazania pisemnych instrukcji i wywieszenia komunikatów, w tym dotyczących procedur postępowania w razie poważnej awarii lub wypadku związanego z obchodzeniem się z czynnikiem biologicznym niezależnie od jego klasyfikacji do grupy ryzyka.
8.
Komisja podkreśla, że wszystkie wymienione wyżej przepisy mają zastosowanie do wszystkich pracowników i wszystkich miejsc pracy. Jedynym wyjątkiem jest art. 10 ust. 1 lit. b). Przepis ten dotyczy instrukcji dla pracowników obchodzących się z czynnikiem biologicznym grupy 4 i jest to wymóg minimalny, tj. nie wyklucza się obowiązywania wobec innych pracowników; przepis ten odnosi się do pracowników, którzy faktycznie obchodzą się z wirusem, a nie do pracowników, którzy są w niezamierzony sposób narażeni na kontakt z wirusem. Komisja zdecydowanie zachęca państwa członkowskie do zagwarantowania, aby wszyscy pracownicy narażeni na kontakt z SARS-CoV-2 otrzymywali pisemne instrukcje, zgodnie z unijnymi wytycznymi w sprawie ochrony pracowników 4 .
9.
Komisja potwierdza swoje zaangażowanie w zapewnienie rygorystycznego wdrażania tych przepisów przez państwa członkowskie, w tym obowiązku zapewnienia pisemnych instrukcji w miejscu pracy oraz, w stosownych przypadkach, wywieszenia komunikatów, które powinny obejmować przynajmniej procedury postępowania w razie narażenia pracowników na kontakt z przedmiotowym czynnikiem biologicznym. Komisja zwróci się do Komitetu Starszych Inspektorów Pracy o przeprowadzenie działań wspierających wykonywanie przepisów w tej dziedzinie. Komisja, w bliskiej współpracy z trójstronnym Komitetem Doradczym ds. Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Miejscu Pracy, będzie propagować jako dobrą praktykę w tej dziedzinie uwzględnienie na szczeblu stanowisk pracy we wszystkich przypadkach narażenia procedur, które należy stosować, a także zwróci się do EU-OSHA o uwzględnienie tej dobrej praktyki w powiązanym internetowym narzędziu i wytycznych dotyczących oceny ryzyka.
10.
Komisja podkreśla, że ponieważ wirus SARS-CoV-2 został sklasyfikowany do grupy ryzyka 3 (podobnie jak SARS- CoV-1 i MERS), oznacza to, że w zakresie materialnym obowiązywać będą szczegółowe i rygorystyczne prawa i obowiązki określone w art. 7, 11, 13, art. 14 ust. 4, art. 15 i 16. Obejmują one prawo i powiązany obowiązek dotyczące planu awaryjnego, wykazu pracowników narażonych (w tym rodzaju wykonywanej pracy oraz zapisów przypadków narażenia, awarii oraz wypadków), a także uprzedniego zgłoszenia właściwym władzom w przypadku użycia po raz pierwszy, przechowywania przez określony okres dokumentacji medycznej oraz środków hermetyczności wskazanych w załącznikach V i VI.
11.
Komisja podkreśla ponadto, że nie ma różnic w ochronie pracowników w odniesieniu do czynników sklasyfikowanych do grupy ryzyka 3 i 4 z wyjątkiem laboratoriów lub procesów przemysłowych, w których przetwarza się próbki wirusa, np. w celu opracowania lub wyprodukowania szczepionki, albo obiektów izolacyjnych, w których przebywają pacjenci zakażeni lub potencjalnie zakażeni wirusem.
12.
Takie obiekty są objęte przepisami załączników V i VI, które szczegółowo regulują te procesy. Przepisy te obowiązują bez żadnego marginesu elastyczności w odniesieniu do czynników z grupy 4. Większość z nich obowiązuje również wobec grupy 3, przy czym najsurowsze procedury są "zalecane", co oznacza, że co do zasady są one obowiązujące, chyba że wyniki oceny ryzyka wskazują inaczej.
13.
Komisja zauważa, że zgodnie z pkt 6 załącznika III do dyrektywy dotyczącej czynników biologicznych, wykaz sklasyfikowanych czynników biologicznych odzwierciedla stan wiedzy w chwili jego tworzenia i jest uaktualniany w przypadku gdy nie odzwierciedla najnowszego stanu wiedzy. Komisja stwierdza, że wiedza naukowa podlega ciągłym zmianom i w związku z tym zobowiązuje się do stałego przeglądu przedmiotowej klasyfikacji w świetle postępu naukowego. Jest to również zgodne z art. 19 dyrektywy dotyczącej czynników biologicznych, a także art. 16 dyrektywy ramowej 89/391/EWG. Komisja zobowiązuje się do regularnego informowania Parlamentu Europejskiego i Rady o wynikach takich przeglądów.
14.
Komisja podkreśla, że nowe środki zostały już wprowadzone, a państwa członkowskie muszą transponować je do prawa krajowego najpóźniej w terminie 5 miesięcy. Komisja będzie wspierać państwa członkowskie w jak najszybszej transpozycji. Komisja stwierdza w tym kontekście, że kilka państw członkowskich stosuje już klasyfikację do grupy ryzyka 3 zgodnie z przepisami dyrektywy (UE) 2020/739.
15.
Komisja uwzględni w nowych strategicznych ramach dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy potrzebę dalszych działań służących poprawie funkcjonowania istniejących ram regulacyjnych w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy m.in. w sytuacjach pandemii. Komisja zapewni ścisłe zaangażowanie w te wysiłki Parlamentu Europejskiego, Komitetu Doradczego ds. Bezpieczeństwa i Ochrony Zdrowia w Miejscu Pracy oraz Komitetu Starszych Inspektorów Pracy.
16.
Komisja bezzwłocznie oceni potrzebę wprowadzenia zmian do dyrektywy dotyczącej czynników biologicznych w następstwie doświadczeń obecnego bezprecedensowego kryzysu, z myślą o większej gotowości i planach działania w sytuacjach wyjątkowych na wszystkich stanowiskach pracy. Parlament Europejski zostanie poinformowany do końca 2020 r.
1 Dz.U. L 175 z 4.6.2020, s. 11.
2 Dz.U. L 262 z 17.10.2000, s. 21.
3 Dz.U. L 183 z 29.6.1989, s. 1.
4 COVID-19:POWRÓT DO MIEJSCA ZATRUDNIENIA - dostosowanie środowiska pracy i ochrona pracowników.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2020.212.8

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Oświadczenie Komisji w związku z przedłożeniem Parlamentowi Europejskiemu i Radzie dyrektywy Komisji (UE) 2020/739 dotyczącej profilaktyki oraz ochrony zdrowia i bezpieczeństwa pracowników, którzy w ramach obowiązków służbowych są lub mogą być narażeni na kontakt z SARS-CoV-2.
Data aktu: 26/06/2020
Data ogłoszenia: 26/06/2020