Opinia Europejskiego Banku Centralnego z dnia 8 maja 2020 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie ustanowienia europejskiego instrumentu tymczasowego wsparcia w celu zmniejszenia ryzyka bezrobocia w związku z sytuacją nadzwyczajną (SURE) spowodowaną pandemią COVID-19 (CON/2020/14).

OPINIA EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO
z dnia 8 maja 2020 r.
w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie ustanowienia europejskiego instrumentu tymczasowego wsparcia w celu zmniejszenia ryzyka bezrobocia w związku z sytuacją nadzwyczajną (SURE) spowodowaną pandemią COVID-19

(CON/2020/14)

(2020/C 190/01)

(Dz.U.UE C z dnia 8 czerwca 2020 r.)

Wprowadzenie i podstawa prawna

W dniu 2 kwietnia 2020 r. Komisja Europejska przyjęła wniosek dotyczący rozporządzenia Rady w sprawie ustanowienia europejskiego instrumentu tymczasowego wsparcia w celu zmniejszenia ryzyka bezrobocia w związku z sytuacją nadzwyczajną (SURE) spowodowaną pandemią COVID-19 (zwanego dalej "projektem rozporządzenia") 1 .

Właściwość EBC do wydania opinii wynika z drugiego akapitu art. 127 ust. 4 Traktatu, jako że projekt rozporządzenia dotyczy funkcji monetarnych i operacji ESBC wykonywanych na podstawie przepisów rozdziału IV Statutu Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego (zwanego dalej "Statutem ESBC"), a w szczególności art. 17 i art. 21 ust. 2 Statutu ESBC, które stanowią, że EBC i krajowe banki centralne (KBC) mogą otwierać rachunki m.in. dla organów publicznych i działać jako agenci skarbowi na rzecz m.in. instytucji Unii i instytucji rządowych szczebla centralnego.

Rada Prezesów wydała niniejszą opinię zgodnie ze zdaniem pierwszym art. 17 ust. 5 Regulaminu Europejskiego Banku Centralnego.

1.
Uwagi ogólne

Instrument, który zostanie ustanowiony na mocy projektu rozporządzenia ("instrument SURE") będzie zapewniał wsparcie finansowe w formie pożyczek udzielanych przez Unię Europejską państwom członkowskim, które w wyniku pandemii COVID-19 doświadczają poważnych zakłóceń gospodarczych lub są nimi istotnie zagrożone, w celu finansowania mechanizmów zmniejszonego wymiaru czasu pracy lub podobnych rozwiązań służących ochronie pracowników i osób samozatrudnionych, a tym samym zmniejszenia skali bezrobocia i utraty dochodów 2 . Całkowita ilość środków przeznaczonych na udzielanie pożyczek wynosi 100 miliardów EUR. EBC z zadowoleniem przyjmuje zatwierdzenie przez Radę Europejską porozumienia Eurogrupy w sprawie trojakiego rodzaju zabezpieczeń: dla pracowników, firm i państw, tj. instrumentu SURE, wraz ze wsparciem z tytułu kryzysu pandemicznego w ramach Europejskiego Mechanizmu Stabilności oraz ogólnoeuropejskim funduszem gwarancyjnym 3 .

2.
Uwagi szczegółowe

Zgodnie z art. 10 ust. 1 projektu rozporządzenia Komisja dokonuje z EBC koniecznych ustaleń w zakresie zarządzania pożyczkami. Zgodnie z art. 10 ust. 2 projektu rozporządzenia do celów zarządzania środkami otrzymanymi w ramach pomocy finansowej państwo członkowskie korzystające z pomocy otwiera specjalny rachunek prowadzony przez jego krajowy bank centralny. Przekazuje ono również kwotę główną wraz z odsetkami należnymi w ramach pożyczki na rachunek Unii prowadzony przez EBC na dwadzieścia dni roboczych systemu TARGET2 przed upływem odpowiedniego terminu wymagalności.

Jak wskazano powyżej, zgodnie z art. 17 oraz art. 21 ust. 2 Statutu ESBC, EBC i krajowe banki centralne mogą otwierać rachunki i działać jako agenci skarbowi na rzecz Komisji i państw członkowskich. Na tej podstawie EBC i krajowe banki centralne wykonywały w przeszłości zadania dotyczące zarządzania operacjami zaciągania i udzielania pożyczek w ramach programów dostosowań ekonomicznych, takich jak europejski mechanizm stabilizacji finansowej (EFSM) 4 oraz instrument średnioterminowej pomocy finansowej Unii (MTFA), które umożliwiają udzielanie kredytów państwom członkowskim, które doświadczają trudności z bilansem płatności bieżących lub przepływami kapitału lub są nimi istotnie zagrożone 5 . W celu zapewnienia, aby organizacja operacji ESBC mogła być przez ESBC traktowana jako kwestia o charakterze wewnętrznym, zaleca się, aby odnosić się do przekazywania przez państwo członkowskie korzystające z pomocy płatności należnych w ramach pożyczek na rachunki w ESBC przed upływem odpowiedniego terminu wymagalności.

Niniejsza opinia zostanie opublikowana na stronie internetowej EBC.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 8 maja 2020 r.
Prezes EB
Christine LAGARDE
1 COM(2020) 139 final.
2 Zob. art. 1 ust. 2 projektu rozporządzenia.
3 Zob. oświadczenie wprowadzające do konferencji prasowej prezes EBC Christine Lagarde oraz wiceprezesa EBC Luisa de Guindosa, Frankfurt nad Menem, 30 kwietnia 2020 r., dostępne na stronie internetowej EBC: www.ecb.europa.eu.
4 Zob. art. 8 ust. 1 rozporządzenia Rady (UE) nr 407/2010 z dnia 11 maja 2010 r. ustanawiającego europejski mechanizm stabilizacji finansowe (Dz.U. L 118 z 12.5.2010, s. 1) oraz decyzję Europejskiego Banku Centralnego EBC/2010/17 z dnia 14 października 2010 r. w sprawie zarządzania operacjami zaciągania i udzielania pożyczek wykonywanymi przez Unię w ramach europejskiego mechanizmu stabilizacji finansowej (Dz.U. L 275 z 20.10.2010, s. 10).
5 Zob. art. 9 rozporządzenia Rady (WE) nr 332/2002 z dnia 18 lutego 2002 r. ustanawiającego instrument średnioterminowej pomocy finansowej dla bilansów płatniczych państw członkowskich (Dz.U. L 53 z 23.02.2002, s. 1) oraz decyzję Europejskiego Banku Centralnego EBC/2003/14 z dnia 7 listopada 2003 r. dotyczącą administrowania operacjami zaciągania i udzielania pożyczek, zawartymi przez Wspólnotę Europejską w ramach instrumentu średnioterminowej pomocy finansowej (Dz.U. L 297 z 15.11.2003, s. 35).

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2020.190.1

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia Europejskiego Banku Centralnego z dnia 8 maja 2020 r. w sprawie wniosku dotyczącego rozporządzenia w sprawie ustanowienia europejskiego instrumentu tymczasowego wsparcia w celu zmniejszenia ryzyka bezrobocia w związku z sytuacją nadzwyczajną (SURE) spowodowaną pandemią COVID-19 (CON/2020/14).
Data aktu: 08/05/2020
Data ogłoszenia: 08/06/2020