Zaproszenie do wyrażenia zainteresowania uczestnictwem w procedurze naboru członków zewnętrznych Komitetu ds. Audytu (APC).

ZAPROSZENIE DO WYRAŻENIA ZAINTERESOWANIA UCZESTNICTWEM W PROCEDURZE NABORU CZŁONKÓW ZEWNĘTRZNYCH KOMITETU DS. AUDYTU (APC)

(2020/C 182 A/01)

(Dz.U.UE C z dnia 2 czerwca 2020 r.)

Specjalny doradca, zgodnie z art. 5 warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej: członek zewnętrzny Komitetu ds. Audytu (APC) Komisji Europejskiej

I.
Reprezentujemy

APC wspiera kolegium komisarzy Komisji Europejskiej w wypełnianiu obowiązków wynikających z traktatów i innych aktów prawnych, zapewniając niezależność służby audytu wewnętrznego (IAS), monitorując jakość wewnętrznych działań audytowych, dopilnowując, by zalecenia, w tym dotyczące skonsolidowanych sprawozdań finansowych Ue, zostały odpowiednio uwzględnione przez służby Komisji oraz by podjęto stosowne działania następcze. APC odpowiada przed kolegium komisarzy i przyczynia się do ogólnej poprawy skuteczności i efektywności tej instytucji w realizacji jej celów. Komitet uczestniczy również w sprawowaniu przez kolegium nadzoru nad realizowanym przez Komisję procesem zarządzania, zarządzaniem ryzykiem oraz praktykami w zakresie kontroli wewnętrznej.

APC to organ nadzorujący, niemający uprawnień w zakresie zarządzania. Składa się on z członków Komisji Europejskiej oraz członków zewnętrznych posiadających udokumentowane doświadczenie zawodowe w zakresie audytu i związanych z nim zagadnień. Przewodniczy mu komisarz Didier Reynders. Członkowie zewnętrzni są oficjalnie powoływani zgodnie z zasadami Komisji dotyczącymi specjalnych doradców.

Pełne informacje na temat mandatu APC zawarto w jego statucie (dostępnym w języku angielskim, niemieckim i francuskim):

https://ec.europa.eu/info/departments/internal-audit-service/how-we-work_pl

II.
Oferujemy

APC pragnie ustanowić listę rezerwową kandydatów odpowiadającą potrzebie stałego odnawiania swoich członków zewnętrznych posiadających szeroką i zróżnicowaną wiedzę fachową w zakresie audytu i powiązanych z nim zagadnień. Zwracamy uwagę, że obecność na liście rezerwowej nie gwarantuje zatrudnienia.

Członkowie zewnętrzni poświęcą 30-50 pełnych dni rocznie na wypełnianie obowiązków obejmujących uczestnictwo w około piętnastu spotkaniach rocznie odbywających się w Brukseli. Członkowie zewnętrzni będą powoływani w charakterze specjalnych doradców zgodnie z przepisami Komisji i wynagradzani w trybie dziennym, jak przewidziano w części "Warunki zatrudnienia" poniżej, chyba że są byłymi urzędnikami UE, którym przysługuje emerytura.

Członkowie zewnętrzni uczestniczą w nadzorze na najwyższym szczeblu ważnej organizacji międzynarodowej, przyczyniając się do dalszej poprawy skuteczności i efektywności przestrzegania ładu administracyjno-regulacyjnego Komisji, jej zarządzania ryzykiem oraz praktyk kontroli wewnętrznej.

Jako uznani specjaliści w tej dziedzinie członkowie zewnętrzni przyczyniają się do działalności APC i aktywnie w niej uczestniczą, przede wszystkim poprzez wspomaganie grupy przygotowawczej i uczestnictwo we właściwych spotkaniach APC na podstawie rocznego programu prac przyjętego przez Komitet i porządków obrad zaproponowanych przez przewodniczącego. W ciągu roku odbywają się co najmniej trzy spotkania APC, z których każde jest poprzedzone kilkoma spotkaniami przygotowawczymi. Uczestnicy otrzymują dokumenty referencyjne, a spotkania prowadzone są w języku angielskim.

III.
Poszukujemy

Kryteria kwalifikowalności

Kandydaci zostaną zakwalifikowani do etapu naboru na podstawie następujących kryteriów formalnych, których spełnienie

musi nastąpić przed upływem terminu składania podań:

obywatelstwo: być obywatelami jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej,
dyplom lub stopień uniwersytecki: kandydat musi posiadać:
poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom wyższym, trwającym normalnie cztery lata lub dłużej, potwierdzony dyplomem ukończenia studiów, lub
poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom wyższym, potwierdzony dyplomem ukończenia studiów, oraz przynajmniej roczne właściwe doświadczenie zawodowe, w przypadku gdy normalny okres trwania studiów wyższych wynosi przynajmniej trzy lata (roczne doświadczenie zawodowe nie może wchodzić w zakres doświadczenia zawodowego liczonego od momentu ukończenia studiów wyższych, o którym mowa poniżej),
doświadczenie zawodowe odpowiadające charakterowi przyszłych obowiązków: kandydat musi posiadać przynajmniej 15-letnie doświadczenie zawodowe nabyte po uzyskaniu wyżej wymienionych kwalifikacji, z czego co najmniej 5 lat w dziedzinach związanych z audytem, prawem, kontrolą wewnętrzną lub zarządzaniem ryzykiem,
znajomość języków: kandydat musi biegle władać jednym z języków urzędowych Unii Europejskiej oraz znać na odpowiednim poziomie przynajmniej jeden inny język urzędowy,
niezależność i konflikt interesów: kandydat musi być niezależny w wykonywaniu swoich obowiązków, kandydat nie może znajdować się w sytuacji konfliktu interesów między obowiązkami, które pełni jako członek zewnętrzny, a innymi oficjalnymi obowiązkami. W szczególności oznacza to, że wybrani kandydaci nie mogą być zatrudnieni w charakterze krajowych lub unijnych urzędników ani przez organizację finansowaną ze środków UE.

Kryteria kwalifikacji

Laureaci wpisani na listę rezerwową są wybierani w oparciu o kwalifikacje osobiste i zawodowe oraz szerokie

udokumentowane doświadczenie w zakresie audytu i powiązanych z nim zagadnień.

Podstawowe kryteria:

wysoki standard udokumentowanych kompetencji i solidne doświadczenie w dziedzinie audytu, przy czym atutem będzie doświadczenie w Europejskim Trybunale Obrachunkowym, międzynarodowych organizacjach, organach kontrolnych krajowych służb publicznych lub prywatnych firmach audytorskich,
doskonała znajomość międzynarodowych standardów kontroli wewnętrznej i standardów rachunkowości sektora publicznego oraz przepisów dotyczących kontroli wewnętrznej i zarządzania ryzykiem,
kwalifikacje zawodowe w dziedzinie audytu,
uczciwość, zdolność racjonalnej oceny, dobre umiejętności analityczne, wykazywanie dobrze rozwiniętej zdolności myślenia strategicznego oraz konstruktywnego nadzoru opartego na szerokim doświadczeniu,
doskonałe umiejętności komunikacji ustnej i pisemnej umożliwiające prowadzenie dyskusji i podważanie stanowisk kontrolowanych podmiotów, jak również jasną komunikację z wewnętrznymi zainteresowanymi podmiotami w procesie przygotowania spotkań grupy przygotowawczej i Komitetu oraz podczas tych spotkań.

Pożądane kryteria:

dogłębne zrozumienie działalności instytucji UE oraz roli Komisji Europejskiej,
bardzo dobra znajomość rozporządzenia finansowego UE i procedury udzielania absolutorium, jak również przepisów, zasad zarządzania i procedur obowiązujących w Komisji Europejskiej, jej obowiązków i działalności.
IV.
Niezależność i oświadczenie o ewentualnym konflikcie interesów

Wykonując swoje obowiązki, członkowie zewnętrzni muszą działać niezależnie i nie wolno im otrzymywać instrukcji ani zwracać się o nie do instytucji i organów Unii Europejskiej ani do innego organu publicznego lub prywatnego. Przed podjęciem pracy członek zewnętrzny musi złożyć:

oświadczenie, w którym zobowiąże się do działania w sposób niezależny i zgodnie z interesem publicznym,
oświadczenie zawierające wykaz wszystkich innych wykonywanych czynności, oraz
oświadczenie o wszelkich interesach, które można by uznać za mające niekorzystny wpływ na jego niezależność. Składając zgłoszenie, kandydat potwierdza gotowość do złożenia takich oświadczeń.
V.
Warunki powołania

Komisja Europejska ustanawia listę rezerwową i powołuje członka zewnętrznego na podstawie procedury wyboru. W tym celu Komisja powołuje komisję selekcyjną, która ocenia wszystkie zgłoszenia.

Kandydaci o najlepszych kwalifikacjach, którzy w najwyższym stopniu spełniają wymagania, mogą zostać zaproszeni na rozmowę kwalifikacyjną. po której komisja selekcyjna ustanowi listę rezerwową najbardziej wykwalifikowanych kandydatów, z której Komisja Europejska będzie powoływać członków zewnętrznych w zależności od bieżących potrzeb.

VI.
Polityka równych szans

Instytucje Unii Europejskiej stosują politykę równych szans i przyjmują zgłoszenia kandydatów niezależnie od płci, rasy, koloru skóry, pochodzenia etnicznego lub społecznego, cech genetycznych, języka, religii czy wyznania, przekonań politycznych lub wszelkich innych opinii, przynależności do mniejszości narodowej, majątku, urodzenia, niepełnosprawności, wieku lub orientacji seksualnej.

VII.
Warunki zatrudnienia

Co do zasady kadencja członków zewnętrznych trwa do 4 lat; w wyjątkowych przypadkach, w celu zachowania ciągłości i w interesie Komisji, może ona zostać przedłużona do maksymalnie 8 lat. Są oni powoływani w oparciu o umowę dla specjalnego doradcy w rozumieniu art. 5 warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej. Członkowie zewnętrzni będą wynagradzani w trybie dziennym, a wysokość wynagrodzenia będzie ustalana w oparciu o stawkę płacy podstawowej grupy zaszeregowania AD12, stopień 1, na podstawie liczby przepracowanych dni. Jednakże byli urzędnicy UE, którym przysługuje emerytura, nie będą otrzymywali wynagrodzenia, a jedynie zwrot kosztów podróży i zakwaterowania.

Koszty podróży i zakwaterowania poniesione przez członków zewnętrznych są zwracane przez Komisję na wniosek po przedstawieniu dokumentów potwierdzających, zgodnie z przepisami obowiązującymi w Komisji. Otrzymają ponadto dietę dzienną na pokrycie innych kosztów.

VIII.
Jak zgłosić swoją kandydaturę

Uwaga:

Zgłoszenia należy składać w formie elektronicznej do Komisji Europejskiej na następujący adres: IAS-APC-SECRETARIAT@ec.europa.eu.

Aby zgłoszenie było ważne, należy dołączyć do niego życiorys w formacie Word lub PDF oraz list motywacyjny w języku angielskim, francuskim lub niemieckim.

Ze względów praktycznych oraz w celu jak najszybszego zakończenia procedury naboru w interesie kandydatów oraz instytucji procedura rekrutacyjna będzie przeprowadzana w języku angielskim.

Kandydaci muszą również posiadać ważny adres poczty elektronicznej. Będzie on służył do powiadomienia o wyniku procedury naboru. Należy informować Komisję Europejską o wszelkich zmianach adresu poczty elektronicznej.

IX.
Termin

Termin zgłaszania kandydatur: 14 lipca 2020 r. godz. 12.00 czasu brukselskiego

Komisja zastrzega sobie prawo do przedłużenia terminu rejestracji kandydatów na wymienione stanowisko wyłącznie w drodze publikacji odpowiedniego ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

X.
Ochrona danych osobowych

Komisja Europejska jest zobowiązana do ochrony danych osobowych i do poszanowania prywatności użytkowników. Komisja gromadzi i przetwarza dane osobowe zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/ 1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych, uchylającym rozporządzenie (WE) nr 45/2001 i decyzję nr 1247/2002/WE 1 . Oświadczenie o ochronie prywatności jest udostępniane po przesłaniu wniosku na adres IAS-APC-SECRETARIAT@ec.europa.eu; można je też pobrać z rejestru inspektora ochrony danych (dokument nr DPR-EC-00545.2.).

1 Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39.

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024