Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające Telia Company/Bonnier Broadcasting Holding (M.9064).

Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające 1
Telia Company/Bonnier Broadcasting Holding (M.9064)

(2020/C 160/03)

(Dz.U.UE C z dnia 11 maja 2020 r.)

1.
W dniu 15 marca 2019 r. Komisja otrzymała zgłoszenie planowanej koncentracji, w wyniku której przedsiębiorstwo Telia Company AB ("Telia") miało przejąć wyłączną kontrolę nad całym przedsiębiorstwem Bonnier Broadcasting Holding AB ("Bonner Broadcasting") ("proponowana transakcja").
2.
W dniu 10 maja 2019 r. Komisja przyjęła decyzję o wszczęciu postępowania zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. c) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw 2 . W decyzji tej Komisja wskazała, że proponowana transakcja ma wymiar unijny w rozumieniu art. 1 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw i budzi poważne wątpliwości co do jej zgodności z rynkiem wewnętrznym i Porozumieniem o Europejskim Obszarze Gospodarczym. W szczególności Komisja wyraziła obawy, że proponowana transakcja mogłaby prowadzić do zamknięcia konkurentom dostępu do niektórych rynków audiowizualnych w Szwecji i Finlandii.
3.
W dniu 4 czerwca 2019 r., w następstwie nieprzekazania przez przedsiębiorstwa Telia i Bonnier Broadcasting pełnych informacji w odpowiedzi na odrębne wnioski o ich udzielenie, Komisja przyjęła dwie decyzje na podstawie art. 11 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw. Na mocy tych decyzji zawieszono terminy, o których mowa w art. 10 ust. 3 akapit pierwszy rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw. Telia i Bonnier Broadcasting przedstawiły pełne odpowiedzi w dniu 4 lipca 2019 r. W rezultacie zawieszenie zniesiono od dnia 4 lipca 2019 r.
4.
W dniu 4 lipca 2019 r. Telia zwróciła się z wnioskiem o przedłużenie dochodzenia Komisji o 20 dni roboczych zgodnie z art. 10 ust. 3 akapit drugi rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.
5.
W dniu 12 sierpnia 2019 r. Komisja otrzymała zestaw propozycji zobowiązań poddanych badaniu rynkowemu w dniu 13 sierpnia 2019 r. W dniu 2 września 2019 r. Telia przedstawiła zmieniony zestaw zobowiązań, uwzględniając informacje zwrotne uzyskane w ramach badania rynku. W dniu 18 września 2019 r. Telia przedstawiła kolejną, nieznacznie zmienioną, wersję zobowiązań ("zobowiązania ostateczne").
6.
Zgodnie z art. 5 decyzji 2011/695/UE do udziału w sprawie M.9064 jako zainteresowane osoby trzecie dopuściłem trzy przedsiębiorstwa, klientów lub konkurentów zainteresowanych stron.
7.
Komisja nie wydała pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń zgodnie z art. 13 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego do rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw 3 . Dopuszczone zainteresowane osoby trzecie zostały poinformowane, że Komisja nie wyda w tej sprawie pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń.
8.
W projekcie decyzji Komisja stwierdza, że zobowiązania ostateczne usuwają znaczne utrudnienia w skutecznej konkurencji na rynku wewnętrznym lub w znacznej jego części, do których w przeciwnym razie transakcja mogłaby doprowadzić. W rezultacie w projekcie decyzji uznaje się, że proponowana transakcja jest zgodna z rynkiem wewnętrznym i Porozumieniem o Europejskim Obszarze Gospodarczym, pod warunkiem pełnego przestrzegania zobowiązań ostatecznych.
9.
Podsumowując, uznaję, że w niniejszym postępowaniu przestrzegano skutecznego wykonywania praw procesowych stron.

Bruksela, dnia 30 października 2019 r.

Wouter WILS
1 Na podstawie art. 16 decyzji 2011/695/UE Przewodniczącego Komisji Europejskiej z dnia 13 października 2011 r. w sprawie funkcji i zakresu uprawnień urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji (Dz.U. L 275 z 20.10.2011, s. 29) ("decyzja 2011/695/UE").
2 Rozporządzenie Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1).
3 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 802/2004 w sprawie wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (Dz.U. L 133 z 30.4.2004, s. 1).

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2020.160.5

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające Telia Company/Bonnier Broadcasting Holding (M.9064).
Data aktu: 12/11/2019
Data ogłoszenia: 11/05/2020