Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające Telia Company/Bonnier Broadcasting Holding (M.9064).

Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające 1
Telia Company/Bonnier Broadcasting Holding (M.9064)

(2020/C 160/03)

(Dz.U.UE C z dnia 11 maja 2020 r.)

1.
W dniu 15 marca 2019 r. Komisja otrzymała zgłoszenie planowanej koncentracji, w wyniku której przedsiębiorstwo Telia Company AB ("Telia") miało przejąć wyłączną kontrolę nad całym przedsiębiorstwem Bonnier Broadcasting Holding AB ("Bonner Broadcasting") ("proponowana transakcja").
2.
W dniu 10 maja 2019 r. Komisja przyjęła decyzję o wszczęciu postępowania zgodnie z art. 6 ust. 1 lit. c) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw 2 . W decyzji tej Komisja wskazała, że proponowana transakcja ma wymiar unijny w rozumieniu art. 1 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw i budzi poważne wątpliwości co do jej zgodności z rynkiem wewnętrznym i Porozumieniem o Europejskim Obszarze Gospodarczym. W szczególności Komisja wyraziła obawy, że proponowana transakcja mogłaby prowadzić do zamknięcia konkurentom dostępu do niektórych rynków audiowizualnych w Szwecji i Finlandii.
3.
W dniu 4 czerwca 2019 r., w następstwie nieprzekazania przez przedsiębiorstwa Telia i Bonnier Broadcasting pełnych informacji w odpowiedzi na odrębne wnioski o ich udzielenie, Komisja przyjęła dwie decyzje na podstawie art. 11 ust. 3 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw. Na mocy tych decyzji zawieszono terminy, o których mowa w art. 10 ust. 3 akapit pierwszy rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw. Telia i Bonnier Broadcasting przedstawiły pełne odpowiedzi w dniu 4 lipca 2019 r. W rezultacie zawieszenie zniesiono od dnia 4 lipca 2019 r.
4.
W dniu 4 lipca 2019 r. Telia zwróciła się z wnioskiem o przedłużenie dochodzenia Komisji o 20 dni roboczych zgodnie z art. 10 ust. 3 akapit drugi rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.
5.
W dniu 12 sierpnia 2019 r. Komisja otrzymała zestaw propozycji zobowiązań poddanych badaniu rynkowemu w dniu 13 sierpnia 2019 r. W dniu 2 września 2019 r. Telia przedstawiła zmieniony zestaw zobowiązań, uwzględniając informacje zwrotne uzyskane w ramach badania rynku. W dniu 18 września 2019 r. Telia przedstawiła kolejną, nieznacznie zmienioną, wersję zobowiązań ("zobowiązania ostateczne").
6.
Zgodnie z art. 5 decyzji 2011/695/UE do udziału w sprawie M.9064 jako zainteresowane osoby trzecie dopuściłem trzy przedsiębiorstwa, klientów lub konkurentów zainteresowanych stron.
7.
Komisja nie wydała pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń zgodnie z art. 13 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego do rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw 3 . Dopuszczone zainteresowane osoby trzecie zostały poinformowane, że Komisja nie wyda w tej sprawie pisemnego zgłoszenia zastrzeżeń.
8.
W projekcie decyzji Komisja stwierdza, że zobowiązania ostateczne usuwają znaczne utrudnienia w skutecznej konkurencji na rynku wewnętrznym lub w znacznej jego części, do których w przeciwnym razie transakcja mogłaby doprowadzić. W rezultacie w projekcie decyzji uznaje się, że proponowana transakcja jest zgodna z rynkiem wewnętrznym i Porozumieniem o Europejskim Obszarze Gospodarczym, pod warunkiem pełnego przestrzegania zobowiązań ostatecznych.
9.
Podsumowując, uznaję, że w niniejszym postępowaniu przestrzegano skutecznego wykonywania praw procesowych stron.

Bruksela, dnia 30 października 2019 r.

Wouter WILS
1 Na podstawie art. 16 decyzji 2011/695/UE Przewodniczącego Komisji Europejskiej z dnia 13 października 2011 r. w sprawie funkcji i zakresu uprawnień urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji (Dz.U. L 275 z 20.10.2011, s. 29) ("decyzja 2011/695/UE").
2 Rozporządzenie Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1).
3 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 802/2004 w sprawie wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (Dz.U. L 133 z 30.4.2004, s. 1).

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024