united kingdom
ukraine

Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 24 października 2019 r. dotycząca wstępnego projektu decyzji w sprawie M.9064 - Telia/Bonnier Broadcasting Holding Sprawozdawca: Węgry.

Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 24 października 2019 r. dotycząca wstępnego projektu decyzji w sprawie M.9064 - Telia/Bonnier Broadcasting Holding

Sprawozdawca: Węgry

(2020/C 160/02)

(Dz.U.UE C z dnia 11 maja 2020 r.)

Jurysdykcja

1.
Komitet Doradczy (13 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że zgłoszona transakcja stanowi koncentrację w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw ("rozporządzenie w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw") 1 .
2.
Komitet Doradczy (13 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że zgłoszona transakcja ma wymiar unijny zgodnie z art. 1 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

Definicja rynku

3.
Komitet Doradczy (13 państw członkowskich) zgadza się z wnioskami sformułowanymi przez Komisję w projekcie decyzji w odniesieniu do definicji właściwych rynków produktowych i geograficznych jako rynków:
a)
produkcji treści audiowizualnych;
b)
udzielania licencji na prawa do transmisji treści audiowizualnych;
c)
hurtowej dostawy płatnych kanałów telewizyjnych w wersji premium;
d)
hurtowej dostawy kanałów ogólnodostępnych i podstawowych płatnych kanałów telewizyjnych;
e)
detalicznej dostawy usług audiowizualnych;
f)
detalicznej dostawy usług łączności ruchomej;
g)
detalicznej dostawy usług stacjonarnego dostępu do internetu;
h)
detalicznej dostawy usług telefonii stacjonarnej;
i)
detalicznej dostawy usług "multiple play";
j)
sprzedaży przestrzeni reklamowej w telewizji.

Ocena wpływu na konkurencję

4.
Komitet Doradczy (13 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że zgłoszona transakcja doprowadziłaby do znacznego zakłócenia efektywnej konkurencji z powodu:
a)
nieskoordynowanych skutków wertykalnych będących następstwem zamknięcia dostępu do czynników produkcji w zakresie kanałów ogólnodostępnych i podstawowych płatnych kanałów telewizyjnych w Szwecji;
b)
nieskoordynowanych skutków wertykalnych będących następstwem zamknięcia dostępu do czynników produkcji w zakresie kanałów ogólnodostępnych i podstawowych płatnych kanałów telewizyjnych w Finlandii;
c)
nieskoordynowanych skutków wertykalnych będących następstwem zamknięcia dostępu do czynników produkcji w zakresie płatnych telewizyjnych kanałów sportowych w wersji premium w Szwecji;
d)
nieskoordynowanych skutków wertykalnych będących następstwem zamknięcia dostępu do czynników produkcji w zakresie płatnych telewizyjnych kanałów sportowych w wersji premium w Finlandii;
e)
nieskoordynowanych skutków konglomeracyjnych będących następstwem zamknięcia dostępu podmiotom świadczącym detaliczne usługi dostępu do mobilnego i stacjonarnego internetu oraz usługi "multiple play" w Szwecji; 2
f)
nieskoordynowanych skutków konglomeracyjnych będących następstwem zamknięcia dostępu podmiotom świadczącym detaliczne usługi dostępu do mobilnego i stacjonarnego internetu oraz usługi "multiple play" w Finlandii; 3
g)
nieskoordynowanych skutków wertykalnych będących następstwem zamknięcia dostępu do czynników produkcji w zakresie sprzedaży przestrzeni reklamowej w Szwecji;
h)
nieskoordynowanych skutków wertykalnych będących następstwem zamknięcia dostępu do czynników produkcji w zakresie sprzedaży przestrzeni reklamowej w Finlandii.
5.
Komitet Doradczy (13 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że zgłoszona transakcja prawdopodobnie nie zakłóci znacznie efektywnej konkurencji z powodu:
a)
nieskoordynowanych skutków horyzontalnych na rynku produkcji treści audiowizualnych (po stronie popytu) w Finlandii;
b)
nieskoordynowanych skutków horyzontalnych na rynkach nabywania praw do transmisji audiowizualnych treści sportowych i udzielania licencji na te prawa w Finlandii;
c)
nieskoordynowanych skutków wertykalnych będących następstwem potencjalnego zamknięcia dostępu do czynników produkcji w odniesieniu do hurtowej dostawy płatnych telewizyjnych kanałów niesportowych w wersji premium w Szwecji;
d)
nieskoordynowanych skutków wertykalnych będących następstwem potencjalnego zamknięcia dostępu do czynników produkcji w odniesieniu do hurtowej dostawy płatnych telewizyjnych kanałów niesportowych w wersji premium w Finlandii;
e)
nieskoordynowanych skutków wertykalnych będących następstwem potencjalnego zamknięcia dostępu do czynników produkcji w odniesieniu do hurtowej dostawy płatnych telewizyjnych kanałów niesportowych w wersji premium w Norwegii;
f)
nieskoordynowanych skutków wertykalnych będących następstwem potencjalnego zamknięcia dostępu do czynników produkcji w odniesieniu do hurtowej dostawy płatnych telewizyjnych kanałów niesportowych w wersji premium w Danii;
g)
nieskoordynowanych skutków wertykalnych będących następstwem potencjalnego utrudniania klientom dostępu do (i) kanałów ogólnodostępnych i podstawowych płatnych kanałów telewizyjnych oraz (ii) płatnych kanałów telewizyjnych w wersji premium w Szwecji;
h)
nieskoordynowanych skutków wertykalnych będących następstwem potencjalnego utrudniania klientom dostępu do (i) kanałów ogólnodostępnych i podstawowych płatnych kanałów telewizyjnych oraz (ii) płatnych kanałów telewizyjnych w wersji premium w Finlandii;
i)
nieskoordynowanych skutków wertykalnych będących następstwem potencjalnego utrudniania klientom dostępu do płatnych kanałów telewizyjnych w wersji premium w Norwegii;
j)
nieskoordynowanych skutków konglomeracyjnych będących następstwem potencjalnego zamknięcia dostępu dostawcom audiowizualnych usług OTT poprzez stosowanie sprzedaży wiązanej lub pakietowej audiowizualnych usług OTT świadczonych przez Bonnier Broadcasting i usług telekomunikacyjnych przedsiębiorstwa Telia lub praktyk wyłączających w Szwecji; 4
k)
nieskoordynowanych skutków konglomeracyjnych będących następstwem potencjalnego zamknięcia dostępu dostawcom audiowizualnych usług OTT poprzez stosowanie sprzedaży wiązanej lub pakietowej audiowizualnych usług OTT świadczonych przez Bonnier Broadcasting i usług telekomunikacyjnych przedsiębiorstwa Telia lub praktyk wyłączających w Finlandii 5 .

Zobowiązania

6.
Większość państw członkowskich reprezentowanych w Komitecie Doradczym (12 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że ostateczne zobowiązania zaproponowane przez stronę zgłaszającą w dniu 18 września 2019 r. usuwają znaczne zakłócenia efektywnej konkurencji określone w projekcie decyzji. Mniejszość państw członkowskich (1 państwo członkowskie) wstrzymuje się do głosu.
7.
Większość państw członkowskich reprezentowanych w Komitecie Doradczym (12 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że w przypadku wywiązania się w pełni z ostatecznych zobowiązań zaproponowanych przez stronę zgłaszającą w dniu 18 września 2019 r. zgłoszona transakcja nie powinna znacznie ograniczyć efektywnej konkurencji na rynku wewnętrznym ani na jego istotnej części. Mniejszość państw członkowskich (1 państwo członkowskie) wstrzymuje się do głosu.

Zgodność z rynkiem wewnętrznym oraz Porozumieniem EOG

8.
Większość państw członkowskich reprezentowanych w Komitecie Doradczym (12 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że w związku z powyższym należy uznać zgłoszoną transakcję za zgodną z rynkiem wewnętrznym i funkcjonowaniem Porozumienia EOG zgodnie z art. 2 ust. 2 i art. 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw oraz art. 57 Porozumienia EOG. Mniejszość państw członkowskich (1 państwo członkowskie) wstrzymuje się do głosu.
1 Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1.
2 Relacja konglomeracyjna powstaje między działalnością przedsiębiorstwa Telia jako dostawcy usług telekomunikacyjnych a działalnością przedsiębiorstwa Bonnier Broadcasting jako detalicznego dostawcy usług audiowizualnych, zwłaszcza usług OTT.
3 Relacja konglomeracyjna powstaje między działalnością przedsiębiorstwa Telia jako dostawcy usług telekomunikacyjnych a działalnością przedsiębiorstwa Bonnier Broadcasting jako detalicznego dostawcy usług audiowizualnych, zwłaszcza usług OTT.
4 Relacja konglomeracyjna powstaje między działalnością przedsiębiorstwa Telia jako dostawcy usług telekomunikacyjnych a działalnością przedsiębiorstwa Bonnier Broadcasting jako detalicznego dostawcy usług audiowizualnych.
5 Relacja konglomeracyjna powstaje między działalnością przedsiębiorstwa Telia jako dostawcy usług telekomunikacyjnych a działalnością przedsiębiorstwa Bonnier Broadcasting jako detalicznego dostawcy usług audiowizualnych.

Zmiany w prawie

Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Ustawa o powierzaniu pracy cudzoziemcom - podpisana

Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 10.04.2025
Dlaczego ministerstwo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów?

Kobiety i mężczyźni z innych roczników są w nieco innej sytuacji niż emerytki z rocznika 1953. Dowiedzieli się bowiem o zastosowaniu do nich art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej znacznie wcześniej, bo od 2 do ponad 6 lat przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego - przekonywał w Sejmie Sebastian Gajewski, wiceszef resortu pracy. Zdaniem prawników, ministerstwo celowo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów, by dla pozostałych roczników wprowadzić mniej korzystne rozwiązania niż dla rocznika 1953.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Sejm uchwalił ustawę

Sejm uchwalił w piątek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do Senatu.

Grażyna J. Leśniak 04.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2020.160.2

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 24 października 2019 r. dotycząca wstępnego projektu decyzji w sprawie M.9064 - Telia/Bonnier Broadcasting Holding Sprawozdawca: Węgry.
Data aktu: 12/11/2019
Data ogłoszenia: 11/05/2020