Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 24 października 2019 r. dotycząca wstępnego projektu decyzji w sprawie M.9064 - Telia/Bonnier Broadcasting Holding Sprawozdawca: Węgry.

Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 24 października 2019 r. dotycząca wstępnego projektu decyzji w sprawie M.9064 - Telia/Bonnier Broadcasting Holding

Sprawozdawca: Węgry

(2020/C 160/02)

(Dz.U.UE C z dnia 11 maja 2020 r.)

Jurysdykcja

1.
Komitet Doradczy (13 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że zgłoszona transakcja stanowi koncentrację w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw ("rozporządzenie w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw") 1 .
2.
Komitet Doradczy (13 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że zgłoszona transakcja ma wymiar unijny zgodnie z art. 1 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

Definicja rynku

3.
Komitet Doradczy (13 państw członkowskich) zgadza się z wnioskami sformułowanymi przez Komisję w projekcie decyzji w odniesieniu do definicji właściwych rynków produktowych i geograficznych jako rynków:
a)
produkcji treści audiowizualnych;
b)
udzielania licencji na prawa do transmisji treści audiowizualnych;
c)
hurtowej dostawy płatnych kanałów telewizyjnych w wersji premium;
d)
hurtowej dostawy kanałów ogólnodostępnych i podstawowych płatnych kanałów telewizyjnych;
e)
detalicznej dostawy usług audiowizualnych;
f)
detalicznej dostawy usług łączności ruchomej;
g)
detalicznej dostawy usług stacjonarnego dostępu do internetu;
h)
detalicznej dostawy usług telefonii stacjonarnej;
i)
detalicznej dostawy usług "multiple play";
j)
sprzedaży przestrzeni reklamowej w telewizji.

Ocena wpływu na konkurencję

4.
Komitet Doradczy (13 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że zgłoszona transakcja doprowadziłaby do znacznego zakłócenia efektywnej konkurencji z powodu:
a)
nieskoordynowanych skutków wertykalnych będących następstwem zamknięcia dostępu do czynników produkcji w zakresie kanałów ogólnodostępnych i podstawowych płatnych kanałów telewizyjnych w Szwecji;
b)
nieskoordynowanych skutków wertykalnych będących następstwem zamknięcia dostępu do czynników produkcji w zakresie kanałów ogólnodostępnych i podstawowych płatnych kanałów telewizyjnych w Finlandii;
c)
nieskoordynowanych skutków wertykalnych będących następstwem zamknięcia dostępu do czynników produkcji w zakresie płatnych telewizyjnych kanałów sportowych w wersji premium w Szwecji;
d)
nieskoordynowanych skutków wertykalnych będących następstwem zamknięcia dostępu do czynników produkcji w zakresie płatnych telewizyjnych kanałów sportowych w wersji premium w Finlandii;
e)
nieskoordynowanych skutków konglomeracyjnych będących następstwem zamknięcia dostępu podmiotom świadczącym detaliczne usługi dostępu do mobilnego i stacjonarnego internetu oraz usługi "multiple play" w Szwecji; 2
f)
nieskoordynowanych skutków konglomeracyjnych będących następstwem zamknięcia dostępu podmiotom świadczącym detaliczne usługi dostępu do mobilnego i stacjonarnego internetu oraz usługi "multiple play" w Finlandii; 3
g)
nieskoordynowanych skutków wertykalnych będących następstwem zamknięcia dostępu do czynników produkcji w zakresie sprzedaży przestrzeni reklamowej w Szwecji;
h)
nieskoordynowanych skutków wertykalnych będących następstwem zamknięcia dostępu do czynników produkcji w zakresie sprzedaży przestrzeni reklamowej w Finlandii.
5.
Komitet Doradczy (13 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że zgłoszona transakcja prawdopodobnie nie zakłóci znacznie efektywnej konkurencji z powodu:
a)
nieskoordynowanych skutków horyzontalnych na rynku produkcji treści audiowizualnych (po stronie popytu) w Finlandii;
b)
nieskoordynowanych skutków horyzontalnych na rynkach nabywania praw do transmisji audiowizualnych treści sportowych i udzielania licencji na te prawa w Finlandii;
c)
nieskoordynowanych skutków wertykalnych będących następstwem potencjalnego zamknięcia dostępu do czynników produkcji w odniesieniu do hurtowej dostawy płatnych telewizyjnych kanałów niesportowych w wersji premium w Szwecji;
d)
nieskoordynowanych skutków wertykalnych będących następstwem potencjalnego zamknięcia dostępu do czynników produkcji w odniesieniu do hurtowej dostawy płatnych telewizyjnych kanałów niesportowych w wersji premium w Finlandii;
e)
nieskoordynowanych skutków wertykalnych będących następstwem potencjalnego zamknięcia dostępu do czynników produkcji w odniesieniu do hurtowej dostawy płatnych telewizyjnych kanałów niesportowych w wersji premium w Norwegii;
f)
nieskoordynowanych skutków wertykalnych będących następstwem potencjalnego zamknięcia dostępu do czynników produkcji w odniesieniu do hurtowej dostawy płatnych telewizyjnych kanałów niesportowych w wersji premium w Danii;
g)
nieskoordynowanych skutków wertykalnych będących następstwem potencjalnego utrudniania klientom dostępu do (i) kanałów ogólnodostępnych i podstawowych płatnych kanałów telewizyjnych oraz (ii) płatnych kanałów telewizyjnych w wersji premium w Szwecji;
h)
nieskoordynowanych skutków wertykalnych będących następstwem potencjalnego utrudniania klientom dostępu do (i) kanałów ogólnodostępnych i podstawowych płatnych kanałów telewizyjnych oraz (ii) płatnych kanałów telewizyjnych w wersji premium w Finlandii;
i)
nieskoordynowanych skutków wertykalnych będących następstwem potencjalnego utrudniania klientom dostępu do płatnych kanałów telewizyjnych w wersji premium w Norwegii;
j)
nieskoordynowanych skutków konglomeracyjnych będących następstwem potencjalnego zamknięcia dostępu dostawcom audiowizualnych usług OTT poprzez stosowanie sprzedaży wiązanej lub pakietowej audiowizualnych usług OTT świadczonych przez Bonnier Broadcasting i usług telekomunikacyjnych przedsiębiorstwa Telia lub praktyk wyłączających w Szwecji; 4
k)
nieskoordynowanych skutków konglomeracyjnych będących następstwem potencjalnego zamknięcia dostępu dostawcom audiowizualnych usług OTT poprzez stosowanie sprzedaży wiązanej lub pakietowej audiowizualnych usług OTT świadczonych przez Bonnier Broadcasting i usług telekomunikacyjnych przedsiębiorstwa Telia lub praktyk wyłączających w Finlandii 5 .

Zobowiązania

6.
Większość państw członkowskich reprezentowanych w Komitecie Doradczym (12 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że ostateczne zobowiązania zaproponowane przez stronę zgłaszającą w dniu 18 września 2019 r. usuwają znaczne zakłócenia efektywnej konkurencji określone w projekcie decyzji. Mniejszość państw członkowskich (1 państwo członkowskie) wstrzymuje się do głosu.
7.
Większość państw członkowskich reprezentowanych w Komitecie Doradczym (12 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że w przypadku wywiązania się w pełni z ostatecznych zobowiązań zaproponowanych przez stronę zgłaszającą w dniu 18 września 2019 r. zgłoszona transakcja nie powinna znacznie ograniczyć efektywnej konkurencji na rynku wewnętrznym ani na jego istotnej części. Mniejszość państw członkowskich (1 państwo członkowskie) wstrzymuje się do głosu.

Zgodność z rynkiem wewnętrznym oraz Porozumieniem EOG

8.
Większość państw członkowskich reprezentowanych w Komitecie Doradczym (12 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że w związku z powyższym należy uznać zgłoszoną transakcję za zgodną z rynkiem wewnętrznym i funkcjonowaniem Porozumienia EOG zgodnie z art. 2 ust. 2 i art. 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw oraz art. 57 Porozumienia EOG. Mniejszość państw członkowskich (1 państwo członkowskie) wstrzymuje się do głosu.
1 Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1.
2 Relacja konglomeracyjna powstaje między działalnością przedsiębiorstwa Telia jako dostawcy usług telekomunikacyjnych a działalnością przedsiębiorstwa Bonnier Broadcasting jako detalicznego dostawcy usług audiowizualnych, zwłaszcza usług OTT.
3 Relacja konglomeracyjna powstaje między działalnością przedsiębiorstwa Telia jako dostawcy usług telekomunikacyjnych a działalnością przedsiębiorstwa Bonnier Broadcasting jako detalicznego dostawcy usług audiowizualnych, zwłaszcza usług OTT.
4 Relacja konglomeracyjna powstaje między działalnością przedsiębiorstwa Telia jako dostawcy usług telekomunikacyjnych a działalnością przedsiębiorstwa Bonnier Broadcasting jako detalicznego dostawcy usług audiowizualnych.
5 Relacja konglomeracyjna powstaje między działalnością przedsiębiorstwa Telia jako dostawcy usług telekomunikacyjnych a działalnością przedsiębiorstwa Bonnier Broadcasting jako detalicznego dostawcy usług audiowizualnych.

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2020.160.2

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 24 października 2019 r. dotycząca wstępnego projektu decyzji w sprawie M.9064 - Telia/Bonnier Broadcasting Holding Sprawozdawca: Węgry.
Data aktu: 12/11/2019
Data ogłoszenia: 11/05/2020