Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 24 października 2019 r. dotycząca wstępnego projektu decyzji w sprawie M.9064 - Telia/Bonnier Broadcasting Holding Sprawozdawca: Węgry.

Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 24 października 2019 r. dotycząca wstępnego projektu decyzji w sprawie M.9064 - Telia/Bonnier Broadcasting Holding

Sprawozdawca: Węgry

(2020/C 160/02)

(Dz.U.UE C z dnia 11 maja 2020 r.)

Jurysdykcja

1.
Komitet Doradczy (13 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że zgłoszona transakcja stanowi koncentrację w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw ("rozporządzenie w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw") 1 .
2.
Komitet Doradczy (13 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że zgłoszona transakcja ma wymiar unijny zgodnie z art. 1 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

Definicja rynku

3.
Komitet Doradczy (13 państw członkowskich) zgadza się z wnioskami sformułowanymi przez Komisję w projekcie decyzji w odniesieniu do definicji właściwych rynków produktowych i geograficznych jako rynków:
a)
produkcji treści audiowizualnych;
b)
udzielania licencji na prawa do transmisji treści audiowizualnych;
c)
hurtowej dostawy płatnych kanałów telewizyjnych w wersji premium;
d)
hurtowej dostawy kanałów ogólnodostępnych i podstawowych płatnych kanałów telewizyjnych;
e)
detalicznej dostawy usług audiowizualnych;
f)
detalicznej dostawy usług łączności ruchomej;
g)
detalicznej dostawy usług stacjonarnego dostępu do internetu;
h)
detalicznej dostawy usług telefonii stacjonarnej;
i)
detalicznej dostawy usług "multiple play";
j)
sprzedaży przestrzeni reklamowej w telewizji.

Ocena wpływu na konkurencję

4.
Komitet Doradczy (13 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że zgłoszona transakcja doprowadziłaby do znacznego zakłócenia efektywnej konkurencji z powodu:
a)
nieskoordynowanych skutków wertykalnych będących następstwem zamknięcia dostępu do czynników produkcji w zakresie kanałów ogólnodostępnych i podstawowych płatnych kanałów telewizyjnych w Szwecji;
b)
nieskoordynowanych skutków wertykalnych będących następstwem zamknięcia dostępu do czynników produkcji w zakresie kanałów ogólnodostępnych i podstawowych płatnych kanałów telewizyjnych w Finlandii;
c)
nieskoordynowanych skutków wertykalnych będących następstwem zamknięcia dostępu do czynników produkcji w zakresie płatnych telewizyjnych kanałów sportowych w wersji premium w Szwecji;
d)
nieskoordynowanych skutków wertykalnych będących następstwem zamknięcia dostępu do czynników produkcji w zakresie płatnych telewizyjnych kanałów sportowych w wersji premium w Finlandii;
e)
nieskoordynowanych skutków konglomeracyjnych będących następstwem zamknięcia dostępu podmiotom świadczącym detaliczne usługi dostępu do mobilnego i stacjonarnego internetu oraz usługi "multiple play" w Szwecji; 2
f)
nieskoordynowanych skutków konglomeracyjnych będących następstwem zamknięcia dostępu podmiotom świadczącym detaliczne usługi dostępu do mobilnego i stacjonarnego internetu oraz usługi "multiple play" w Finlandii; 3
g)
nieskoordynowanych skutków wertykalnych będących następstwem zamknięcia dostępu do czynników produkcji w zakresie sprzedaży przestrzeni reklamowej w Szwecji;
h)
nieskoordynowanych skutków wertykalnych będących następstwem zamknięcia dostępu do czynników produkcji w zakresie sprzedaży przestrzeni reklamowej w Finlandii.
5.
Komitet Doradczy (13 państw członkowskich) zgadza się z oceną Komisji, że zgłoszona transakcja prawdopodobnie nie zakłóci znacznie efektywnej konkurencji z powodu:
a)
nieskoordynowanych skutków horyzontalnych na rynku produkcji treści audiowizualnych (po stronie popytu) w Finlandii;
b)
nieskoordynowanych skutków horyzontalnych na rynkach nabywania praw do transmisji audiowizualnych treści sportowych i udzielania licencji na te prawa w Finlandii;
c)
nieskoordynowanych skutków wertykalnych będących następstwem potencjalnego zamknięcia dostępu do czynników produkcji w odniesieniu do hurtowej dostawy płatnych telewizyjnych kanałów niesportowych w wersji premium w Szwecji;
d)
nieskoordynowanych skutków wertykalnych będących następstwem potencjalnego zamknięcia dostępu do czynników produkcji w odniesieniu do hurtowej dostawy płatnych telewizyjnych kanałów niesportowych w wersji premium w Finlandii;
e)
nieskoordynowanych skutków wertykalnych będących następstwem potencjalnego zamknięcia dostępu do czynników produkcji w odniesieniu do hurtowej dostawy płatnych telewizyjnych kanałów niesportowych w wersji premium w Norwegii;
f)
nieskoordynowanych skutków wertykalnych będących następstwem potencjalnego zamknięcia dostępu do czynników produkcji w odniesieniu do hurtowej dostawy płatnych telewizyjnych kanałów niesportowych w wersji premium w Danii;
g)
nieskoordynowanych skutków wertykalnych będących następstwem potencjalnego utrudniania klientom dostępu do (i) kanałów ogólnodostępnych i podstawowych płatnych kanałów telewizyjnych oraz (ii) płatnych kanałów telewizyjnych w wersji premium w Szwecji;
h)
nieskoordynowanych skutków wertykalnych będących następstwem potencjalnego utrudniania klientom dostępu do (i) kanałów ogólnodostępnych i podstawowych płatnych kanałów telewizyjnych oraz (ii) płatnych kanałów telewizyjnych w wersji premium w Finlandii;
i)
nieskoordynowanych skutków wertykalnych będących następstwem potencjalnego utrudniania klientom dostępu do płatnych kanałów telewizyjnych w wersji premium w Norwegii;
j)
nieskoordynowanych skutków konglomeracyjnych będących następstwem potencjalnego zamknięcia dostępu dostawcom audiowizualnych usług OTT poprzez stosowanie sprzedaży wiązanej lub pakietowej audiowizualnych usług OTT świadczonych przez Bonnier Broadcasting i usług telekomunikacyjnych przedsiębiorstwa Telia lub praktyk wyłączających w Szwecji; 4
k)
nieskoordynowanych skutków konglomeracyjnych będących następstwem potencjalnego zamknięcia dostępu dostawcom audiowizualnych usług OTT poprzez stosowanie sprzedaży wiązanej lub pakietowej audiowizualnych usług OTT świadczonych przez Bonnier Broadcasting i usług telekomunikacyjnych przedsiębiorstwa Telia lub praktyk wyłączających w Finlandii 5 .

Zobowiązania

6.
Większość państw członkowskich reprezentowanych w Komitecie Doradczym (12 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że ostateczne zobowiązania zaproponowane przez stronę zgłaszającą w dniu 18 września 2019 r. usuwają znaczne zakłócenia efektywnej konkurencji określone w projekcie decyzji. Mniejszość państw członkowskich (1 państwo członkowskie) wstrzymuje się do głosu.
7.
Większość państw członkowskich reprezentowanych w Komitecie Doradczym (12 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że w przypadku wywiązania się w pełni z ostatecznych zobowiązań zaproponowanych przez stronę zgłaszającą w dniu 18 września 2019 r. zgłoszona transakcja nie powinna znacznie ograniczyć efektywnej konkurencji na rynku wewnętrznym ani na jego istotnej części. Mniejszość państw członkowskich (1 państwo członkowskie) wstrzymuje się do głosu.

Zgodność z rynkiem wewnętrznym oraz Porozumieniem EOG

8.
Większość państw członkowskich reprezentowanych w Komitecie Doradczym (12 państw członkowskich) zgadza się z Komisją, że w związku z powyższym należy uznać zgłoszoną transakcję za zgodną z rynkiem wewnętrznym i funkcjonowaniem Porozumienia EOG zgodnie z art. 2 ust. 2 i art. 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw oraz art. 57 Porozumienia EOG. Mniejszość państw członkowskich (1 państwo członkowskie) wstrzymuje się do głosu.
1 Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1.
2 Relacja konglomeracyjna powstaje między działalnością przedsiębiorstwa Telia jako dostawcy usług telekomunikacyjnych a działalnością przedsiębiorstwa Bonnier Broadcasting jako detalicznego dostawcy usług audiowizualnych, zwłaszcza usług OTT.
3 Relacja konglomeracyjna powstaje między działalnością przedsiębiorstwa Telia jako dostawcy usług telekomunikacyjnych a działalnością przedsiębiorstwa Bonnier Broadcasting jako detalicznego dostawcy usług audiowizualnych, zwłaszcza usług OTT.
4 Relacja konglomeracyjna powstaje między działalnością przedsiębiorstwa Telia jako dostawcy usług telekomunikacyjnych a działalnością przedsiębiorstwa Bonnier Broadcasting jako detalicznego dostawcy usług audiowizualnych.
5 Relacja konglomeracyjna powstaje między działalnością przedsiębiorstwa Telia jako dostawcy usług telekomunikacyjnych a działalnością przedsiębiorstwa Bonnier Broadcasting jako detalicznego dostawcy usług audiowizualnych.

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2020.160.2

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na posiedzeniu w dniu 24 października 2019 r. dotycząca wstępnego projektu decyzji w sprawie M.9064 - Telia/Bonnier Broadcasting Holding Sprawozdawca: Węgry.
Data aktu: 12/11/2019
Data ogłoszenia: 11/05/2020