Rezolucja Zgromadzenia Parlamentarnego Euronest w sprawie ułatwiania cyfryzacji w celu poprawy efektywności i pobudzenia wzrostu gospodarczego w UE i krajach Partnerstwa Wschodniego.

REZOLUCJA
Zgromadzenia Parlamentarnego Euronest w sprawie ułatwiania cyfryzacji w celu poprawy efektywności i pobudzenia wzrostu gospodarczego w UE i krajach Partnerstwa Wschodniego

(2020/C 134/02)

(Dz.U.UE C z dnia 24 kwietnia 2020 r.)

ZGROMADZENIE PARLAMENTARNE EURONEST,

uwzględniając akt ustanawiający Zgromadzenie Parlamentarne Euronest z dnia 3 maja 2011 r. oraz wspólną deklarację przyjętą podczas szczytu Partnerstwa Wschodniego 24 listopada 2017 r.,
uwzględniając układy o stowarzyszeniu zawarte przez UE z Gruzją, Mołdawią i Ukrainą, a w szczególności pogłębione i kompleksowe umowy o wolnym handlu (DCFTA),
uwzględniając Światowe Raporty Inwestycyjne opublikowane przez Konferencję Narodów Zjednoczonych do spraw Handlu i Rozwoju,
uwzględniając wspólny dokument roboczy służb Komisji i Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych z 9 czerwca 2017 r. zatytułowany "Partnerstwo Wschodnie - 20 celów na 2020 rok: Kluczowe priorytety i wymierne rezultaty",
uwzględniając europejską politykę sąsiedztwa, która weszła w życie w 2014 r. jako element Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa na lata 2014-2020,
uwzględniając program działań na rzecz zrównoważonego rozwoju do roku 2030, przyjęty 25 września 2015 r. na Szczycie ONZ w sprawie Zrównoważonego Rozwoju,
uwzględniając wspólne oświadczenie ministrów spraw zagranicznych państw Grupy Wyszehradzkiej w sprawie Partnerstwa Wschodniego, wydane po spotkaniu 12 kwietnia 2017 r. w Warszawie, na którym nakreślono perspektywy członkostwa w UE dla zainteresowanych krajów Partnerstwa Wschodniego,
uwzględniając drugie posiedzenie ministerialne Partnerstwa Wschodniego w sprawie gospodarki cyfrowej, które odbyło się 5 października 2017 r. w Tallinie (Estonia),
uwzględniając inicjatywę ENI EU4Digital: Wsparcie gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego w państwach Partnerstwa Wschodniego,
uwzględniając programowanie Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa (ENI) - wschodni regionalny dokument strategiczny na lata 2014-2020 i wieloletni program indykatywny (2017-2020),
uwzględniając wspólny komunikat dla Parlamentu Europejskiego i Rady z 7 lutego 2013 r. zatytułowany "Strategia bezpieczeństwa cybernetycznego Unii Europejskiej: otwarta, bezpieczna i chroniona cyberprzestrzeń",
uwzględniając wspólny komunikat dla Parlamentu Europejskiego i Rady z 13 września 2017 r. zatytułowany "Odporność, prewencja i obrona: budowa solidnego bezpieczeństwa cybernetycznego Unii Europejskiej",
A.
mając na uwadze, że współpraca w ramach Zgromadzenia Parlamentarnego Euronest ma przynieść pozytywne efekty dzięki rozwijaniu krajowych systemów handlu elektronicznego i logistyki elektronicznej w krajach partnerskich, w tym cyfrowych korytarzy transportowych, przez zharmonizowanie tych systemów z najlepszymi praktykami jednolitego rynku cyfrowego UE;
B.
mając na uwadze, że bliższa współpraca między UE a partnerami z Europy Wschodniej w dziedzinie gospodarki cyfrowej stworzyłaby nowe możliwości dla przedsiębiorstw i obywateli, przynosząc wzrost gospodarczy i dobrobyt;
C.
mając na uwadze, że uczestnicy Partnerstwa Wschodniego i UE wsparli harmonizację rynków cyfrowych w ramach inicjatywy EU4Digital, by sprostać wyzwaniom i usunąć bariery dla świadczenia ogólnoeuropejskich usług online na rzecz obywateli, administracji państwowej i przedsiębiorstw;
D.
mając na uwadze, że rozwój gospodarki cyfrowej przyczyniłby się do tworzenia nowych miejsc pracy, zwiększenia efektywności przedsiębiorstw, przyciągania inwestycji, pobudzenia handlu, unowocześnienia rozwoju, innowacji w gospodarce oraz zwiększenia przejrzystości;
E.
mając na uwadze, że powszechnie przyjmuje się, iż ułatwienie cyfryzacji może być niezbędne dla krótko- i długoterminowego wzrostu gospodarczego w krajach Partnerstwa Wschodniego i państwach członkowskich UE, ponieważ takie podejście zapewnia dodatkowe korzyści dzięki transferowi technologii i umiejętności;
F.
mając na uwadze, że szybko rosną emisje gazów cieplarnianych związane z cyfryzacją, ponieważ do przetwarzania i przechowywania dużych zbiorów danych, a także do produkcji komputerów, monitorów i smartfonów są potrzebne duże ilości energii elektrycznej;
G.
mając na uwadze, że technologie cyfrowe mają znaczny negatywny wpływ na środowisko i zdrowie ludzkie, gdyż powodują powstawanie odpadów, które są wywożone do ubogich krajów, a także nadmierne zużycie wody i wydobywanie surowców powodujące zanieczyszczenie, często na obszarach objętych konfliktami;
H.
mając na uwadze, że w dokumencie "20 celów na 2020 rok" podkreślono znaczenie cyfryzacji, a w rozdziale "Rozwój gospodarczy i możliwości rynkowe" określono szereg ambitnych celów dotyczących harmonizacji rynków cyfrowych;
I.
mając na uwadze, że gospodarka cyfrowa odgrywa ważną rolę w dialogach dwustronnych jako jeden z priorytetowych obszarów współpracy między UE a krajami Partnerstwa Wschodniego, obok ram interoperacyjności, handlu elektronicznego, e-zdrowia i zniesienia opłat roamingowych dla krajów partnerskich;
J.
mając na uwadze, że program "Connect" Partnerstwa Wschodniego ma na celu zmniejszenie przepaści cyfrowej między krajami Partnerstwa Wschodniego i zaspokojenie potrzeb społeczności badawczych i edukacyjnych w krajowych sieciach badawczych i edukacyjnych;
K.
mając na uwadze, że cyberbezpieczeństwo jest obecnie uznawane za nieodłączny element skutecznego procesu cyfry- zacji i partnerstw publiczno-prywatnych;
L.
mając na uwadze układy o stowarzyszeniu zawarte przez UE z Gruzją, Mołdawią i Ukrainą, kompleksową i wzmocnioną umowę o partnerstwie między UE a Armenią oraz umowę o partnerstwie i współpracy między UE a Azerbejdżanem;
1.
podkreśla strategiczne znaczenie ułatwienia cyfryzacji jako procesu mającego poprawiać efektywność i pobudzać wzrost gospodarczy w UE i krajach Partnerstwa Wschodniego; podkreśla, że niewykorzystany potencjał współpracy między UE a partnerami z Europy Wschodniej w dziedzinie gospodarki cyfrowej i społeczeństwa cyfrowego można odblokować, inwestując w infrastrukturę szerokopasmową, harmonizując przepisy z normami UE oraz przyspieszając integrację z jednolitym rynkiem cyfrowym UE;
2.
uznaje, że wprowadzanie technologii cyfrowych do życia codziennego, przyczyniające się do zwiększenia dostępności bardziej wiarygodnych i pomocnych informacji oraz ich przetwarzania, przyciąga znaczny niewykorzystany potencjał w sferze wzrostu gospodarczego, wydajności i ochrony socjalnej;
3.
uważa, że potencjał cyfryzacji w połączeniu z nowymi technologiami, w tym sztuczną inteligencją, dużymi zbiorami danych, biostatystyką i technologią rozproszonego rejestru, może również poprawić świadczenie usług publicznych, jakość zarządzania i przejrzystość podatkową, co przełoży się na ograniczenie działań korupcyjnych; podkreśla, że to ułatwienie może jednocześnie wywołać niestabilność rynku oraz zwiększyć podatność na cyberataki i oszustwa z powodu nadmiernej koncentracji i słabych regulacji prawnych;
4.
zauważa, że strategiczne podejście do cyfryzacji w gospodarkach krajowych zależy od warunków instytucjonalnych, tradycji i stosunków władzy; przyznaje, że w sferze społeczeństwa cyfrowego, gospodarki cyfrowej i innowacji cyfrowych istnieją nierówności między UE a partnerami z Europy Wschodniej, co może nawet doprowadzić do dalszego pogłębienia przepaści w przyszłości wraz z rozwojem przemysłu cyfrowego i Pracy 4.0; uważa, że należy uwzględniać prawa pracownicze i jednakowo traktować wszystkich pracowników, niezależnie od tego, czy uczestniczą oni w gospodarce cyfrowej, czy nie;
5.
uważa, że zmniejszenie ryzyka gospodarczego związanego z cyfryzacją wymaga: wdrożenia przez rządy krajowe całościowych programów reform, wykorzystania odpowiednich dostępnych zasobów oraz skoordynowanego podejścia UE i krajów Partnerstwa Wschodniego do regulacji procesów cyfryzacji;
6.
podkreśla znaczenie zharmonizowania rynków cyfrowych krajów Partnerstwa Wschodniego z jednolitym rynkiem cyfrowym UE; podkreśla potrzebę stworzenia wspólnych podstaw rozwoju programów rynków cyfrowych, regulacji usług rynku cyfrowego i zatwierdzania innowacji w dziedzinie technologii informacyjno-komunikacyjnych, telekomunikacji, zarządzania zaufaniem cyfrowym i bezpieczeństwa cyfrowego, umiejętności cyfrowych, e-zdrowia i handlu elektronicznego;
7.
przyznaje, że opracowanie jednolitych zasad i standardów w celu zapewnienia integralności danych, algorytmów i platform przez rządy krajowe zwiększy wykorzystanie systemów cyfrowych do ochrony konsumentów na różne sposoby, w tym dzięki przejrzystym i wyważonym umowom oraz dzięki prawu do prywatności;
8.
wzywa kraje Partnerstwa Wschodniego do przyspieszenia procesu harmonizacji ustawodawstwa krajowego, by poprawić ochronę danych osobowych przez zreformowanie systemu i zasad cyberbezpieczeństwa zgodnie z normami prawnymi UE; uważa, że budowanie zaufania konsumentów, prywatność, ochrona danych i ochrona praw własności intelektualnej ułatwią swobodny przepływ informacji, pomysłów i wiedzy;
9.
podkreśla, że wdrażanie technologii cyfrowych musi być zgodne ze standardami, które przyczynią się do zrównoważenia społecznego i środowiskowego łańcuchów wartości ICT, tak aby zapewnić zgodność działań w dziedzinie cyfryzacji z celami zrównoważonego rozwoju oraz celami polityki w zakresie klimatu, energii i środowiska;
10.
podkreśla, że potrzebna jest większa harmonizacja wspólnych działań i zatwierdzenie zasad handlu elektronicznego dotyczących umów i dostarczania treści cyfrowych, transgranicznego transferu usług online dotyczących treści, a także zasad blokowania geograficznego i ochrony konsumentów;
11.
podkreśla znaczenie wspólnej transgranicznej e-identyfikacji na potrzeby tworzenia i weryfikacji podpisów elektronicznych i pieczęci elektronicznych; zauważa potrzebę zharmonizowania wspólnych zasad, by zapewnić pewność prawa i zgodność techniczną identyfikatorów poczty elektronicznej i podpisów elektronicznych oraz dostawców usług zaufania, którzy oferują te usługi w krajach Partnerstwa Wschodniego i w UE;
12.
zwraca uwagę, że należy pobudzać wzrost gospodarczy przez tworzenie miejsc pracy i możliwości biznesowych, w szczególności przez wsparcie dla małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), a także poprawę środowiska dla ich funkcjonowania w krajach Partnerstwa Wschodniego; z zadowoleniem przyjmuje wyniki 64. Forum Biznesu Partnerstwa Wschodniego, które dotyczą gospodarki cyfrowej i innowacji cyfrowych, a także zacieśniania bezpośrednich stosunków między MŚP;
13.
wzywa rządy krajowe i przedsiębiorstwa prywatne do tworzenia transgranicznych centrów innowacji, z uwzględnieniem możliwości nowego wzrostu na obszarach dysponujących wystarczającymi umiejętnościami cyfrowymi i infrastrukturą technologiczną, który doprowadzi do spadku bezrobocia i pobudzi wzrost płac;
14.
podkreśla, że systematyczne angażowanie kluczowych podmiotów, takich jak związki zawodowe i stowarzyszenia pracodawców, oraz rewitalizacja struktur branżowych wydają się obiecującą strategią ułatwiania cyfryzacji w celu poprawy efektywności i pobudzenia wzrostu gospodarczego w UE i krajach Partnerstwa Wschodniego;
15.
zauważa, że innowacje w telekomunikacji (telegraf, telefon, radio, telewizja, internet), w przemyśle (urządzenia i metody produkcyjne), transporcie (pociągi, samochody, samoloty) oraz ochronie zdrowia i higienie (penicylina, promieniowanie rentgenowskie) mogą nie tylko tworzyć rynki zbytu produktów, ale również pomóc w rozwiązywaniu problemów społecznych;
16.
zwraca uwagę, że należy stymulować innowacje cyfrowe i tworzyć nowe formy współpracy służące rozwojowi koordynacji w tej dziedzinie, a także podkreśla znaczenie uczestnictwa sektora publicznego i prywatnego w tej platformie;
17.
podkreśla, że kraje Partnerstwa Wschodniego stoją przed dużymi wyzwaniami dotyczącymi tworzenia elementów składowych udanej gospodarki cyfrowej i Przemysłu 4.0; zwraca uwagę na konieczność stworzenia warunków sprzyjających rozwojowi kreatywnej i zdolnej do adaptacji siły roboczej mającej umiejętności cyfrowe dostosowane do przyszłych wymagań, by napędzać innowacje, jak również na konieczność stworzenia spajających, opartych na współpracy i skutecznych ram instytucjonalnych dla transformacji cyfrowej; uważa, że chociaż projekty w dziedzinie administracji elektronicznej przyniosły znaczne zmiany w funkcjonowaniu krajów i ich gospodarek, konieczne są dalsze wysiłki na szczeblu regionalnym i krajowym, dotyczące podatków, systemów opieki społecznej, prawa pracy, modernizacji edukacji, wsparcia innowacji, dialogu społecznego i e-biznesu;
18.
zauważa potrzebę intensywniejszego rozwoju partnerstwa publiczno-prywatnego w dziedzinie cyberbezpieczeństwa (zarówno na szczeblu krajowym, jak i międzynarodowym), który powinien zmierzać do zwiększenia zaufania między kluczowymi zainteresowanymi stronami, stworzenia skutecznych narzędzi ich współdziałania oraz ułatwienia szybkiej wymiany informacji o cyberincydentach i cyberatakach, przede wszystkim w sferze gospodarczej;
19.
wzywa UE i kraje Partnerstwa Wschodniego, by wzięły pod uwagę szczególne ryzyko stwarzane przez rosyjskie podmioty uczestniczące w cyberatakach i niewłaściwie wykorzystujące natywne funkcje produktów; podkreśla, że należy dostosowywać politykę cyberbezpieczeństwa, cyberobrony i cyberprewencji na szczeblu krajowym przez regularne aktualizowanie planów działania zawierających konkretne cele i harmonogramy;
20.
wzywa partnerów z UE i Europy Wschodniej do poprawy współdziałania regionów przy wykorzystywaniu potencjału krajowych i regionalnych sieci badawczych i edukacyjnych, takich jak NREN (Krajowa Sieć Badawcza i Edukacyjna) i GÉANT (paneuropejska sieć komputerowa dla środowisk badawczych i edukacyjnych).

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2020.134.7

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja Zgromadzenia Parlamentarnego Euronest w sprawie ułatwiania cyfryzacji w celu poprawy efektywności i pobudzenia wzrostu gospodarczego w UE i krajach Partnerstwa Wschodniego.
Data aktu: 24/04/2020
Data ogłoszenia: 24/04/2020