Rezolucja Zgromadzenia Parlamentarnego Euronest w sprawie przyszłości strategii Trio Plus 2030: kształtowanie przyszłości Partnerstwa Wschodniego.

REZOLUCJA
Zgromadzenia Parlamentarnego Euronest w sprawie przyszłości strategii Trio Plus 2030: kształtowanie przyszłości Partnerstwa Wschodniego

(2020/C 134/05)

(Dz.U.UE C z dnia 24 kwietnia 2020 r.)

ZGROMADZENIE PARLAMENTARNE EURONEST,

uwzględniając akt założycielski Zgromadzenia Parlamentarnego Euronest z dnia 3 maja 2011 r. oraz wspólną deklarację ze szczytu Partnerstwa Wschodniego z dnia 24 listopada 2017 r.,
uwzględniając układy o stowarzyszeniu między UE a Gruzją, Mołdawią i Ukrainą, w szczególności pogłębione i kompleksowe strefy wolnego handlu (DCFTA),
uwzględniając wspólny dokument roboczy służb Komisji Europejskiej i Europejskiej Służby Działań Zewnętrznych z dnia 9 czerwca 2017 r. pt. "Partnerstwo Wschodnie - 20 wyników do 2020 r.: orientacja na kluczowe priorytety i wymierne wyniki",
uwzględniając art. 9 ust. 3 Regulaminu,
A.
mając na uwadze, że Unia Europejska dowiodła, że ma olbrzymią siłę sprawczą pod względem transformacji za sprawą polityki rozszerzenia, czego potwierdzeniem jest sukces krajów Europy Środkowo-Wschodniej w przejściu od posttotalitarnej gospodarki planowej do demokracji europejskiej dzięki postępującej integracji z UE;
B.
mając na uwadze, że Ukraina, Gruzja i Mołdawia poczyniły już znaczne postępy w reformowaniu i harmonizacji prawa krajowego zgodnie ze standardami UE;
C.
mając na uwadze, że ta siła sprawcza pod względem transformacji za sprawą polityki rozszerzenia musi zostać wykorzystana w krajach Bałkanów Zachodnich i w krajach należących do Partnerstwa Wschodniego, które chcą przystąpić do UE;
D.
mając na uwadze, że proces rozszerzania UE niesie ze sobą potencjalne korzyści dla krajów należących do Partnerstwa Wschodniego i byłby korzystny dla UE, zważywszy że - jak stwierdził unijny komisarz Johannes komisarz Hahn powiedział: "musimy mądrzej rozszerzać stabilność poza granice Unii. W przeciwnym razie do Europy dalej będzie przenikać niestabilność.";
E.
mając na uwadze, że w tym roku mija 10 lat od utworzenia Partnerstwa Wschodniego, które okazało się skutecznym narzędziem indywidualnego wsparcia w oparciu o zasady "więcej za więcej" i "mniej za mniej" związane z przeprowadzaniem reform;
F.
mając na uwadze, że polityka Partnerstwa Wschodniego jest koncepcją współpracy opracowaną indywidualnie dla każdego z sześciu krajów, tj. Armenii, Azerbejdżanu, Białorusi, Gruzji, Mołdawii i Ukrainy, a dalsze postępy tych krajów na drodze do integracji europejskiej zależą od poszanowania europejskich wartości i standardów, do czego kraje te się zobowiązały;
G.
mając na uwadze, że podpisanie kompleksowej i wzmocnionej umowy o partnerstwie oraz jej ratyfikowanie przez parlament Armenii w kwietniu 2018 r. dowodzi, że można alternatywnymi sposobami osiągnąć wzmocnione i strategicznie pogłębione partnerstwo między Armenią a UE;
H.
mając na uwadze, że zgodnie z sprawozdaniem pt. "The Global State of Democracy 2019" [Stan demokracji na świecie w 2019 r.] opracowanym przez Międzynarodowy Instytut Demokracji i Pomocy Wyborczej "Armenia to jedyny kraj w Europie, który dokonał transformacji z reżimu hybrydowego, jakim był w 2017 r., w kraj demokratyczny, jakim stał się w 2018 r.";
I.
mając na uwadze, że kraje należące do Partnerstwa Wschodniego, zwłaszcza te, które wykazują wolę przystąpienia do UE, nadal mierzą się z agresywnymi zagrożeniami hybrydowymi ze strony Kremla, których celem jest utrzymanie tych krajów w rosyjskiej strefie wpływów oraz utrudnianie procesu integracji z UE, aby uniemożliwić im osiągnięcie poziomu dobrze prosperujących krajów europejskich;
J.
mając na uwadze, że dynamicznie zmieniający się system międzynarodowy jest źródłem olbrzymich wyzwań w obszarze bezpieczeństwa międzynarodowego i pod względem praw człowieka;
1.
zwraca szczególną uwagę na instrumenty tzw. miękkiej siły dostępne w ramach Partnerstwa Wschodniego, takie jak wprowadzenie ruchu bezwizowego, które służą podtrzymaniu motywacji politycznej do reform, oraz odnotowuje postępy krajów należących do Partnerstwa Wschodniego w osiąganiu 20 wyników do roku 2020, przy czym obecnie trwają prace nad nowymi wytycznymi na kolejne dziesięć lat, tj. do 2030 r.;
2.
odnotowuje sukces inicjatywy, jaką jest Partnerstwo Wschodnie, we wspieraniu krajów stowarzyszonych z UE, tak aby mogły one szybciej przeprowadzić reformy i osiągnąć pogłębioną integrację polityczno-gospodarczą z UE;
3.
podkreśla, że nadszedł kluczowym moment, w którym powinniśmy uzupełnić naszą strategię o nowe dodatkowe instrumenty długoterminowe, aby pomóc bardziej zaawansowanym krajom należącym do Partnerstwa Wschodniego w podtrzymaniu motywacji do reform i tempa ich przeprowadzania w kolejnych dziesięciu latach, tj. do 2030 r., oraz zaznacza, że UE musi zmodernizować i zreformować swoje instrumenty polityczne, tak aby współgrały one z postępami, jakie osiągają nasi wschodni partnerzy;
4.
zwraca się o podjęcie dyskusji na temat perspektywicznego programu strategicznego Partnerstwa Wschodniego na kolejne dziesięć lat, aby poczynić postępy w upowszechnianiu bardziej ambitnego stosowania zasad różnicowania, "więcej za więcej" i "mniej za mniej", oraz o przedstawienie nowej inicjatywy przewodniej - strategii Trio Plus 2030;
5.
proponuje, aby strategia Trio Plus 2030 dała początek europejskiemu procesowi na rzecz trzech krajów objętych strategią, obejmującemu instrumenty na rzecz pogłębienia integracji UE z krajami z nią stowarzyszonymi, na wzór procesu berlińskiego zainicjowanego w 2014 r. w celu wzmocnienia przywódczej roli UE i skonsolidowania grupy popierających tę inicjatywę państw członkowskich UE na rzecz integracji krajów Bałkanów Zachodnich z UE; ponadto proponuje, aby UE prowadziła aktywną politykę otwartych drzwi w stosunku do tych krajów należących do Partnerstwa Wschodniego, które dokonują wyraźnych i wartościowych postępów;
6.
apeluje, aby strategia Trio Plus 2030 była ambitnym europejskim instrumentem geopolitycznym obejmującym nową generację instytucji i działań podejmowanych w poszczególnych dziedzinach polityki, zrównoważone porozumienia handlowe i stabilizacyjne oraz powiązane z nimi instrumenty (grupa wsparcia UE na rzecz trzech krajów objętych strategią, platforma inwestycji w trzech krajach objętych strategią, Europejski Zielony Ład, Cyfrowa Europa, Promowanie europejskiego stylu życia i demokracji europejskiej, układy w sprawie oceny zgodności i zatwierdzania, program dotyczący sieci połączeń, sieci transeuropejskie, "Horyzont 2020", konferencja w sprawie przyszłości Europy i inne inicjatywy UE);
7.
zaznacza, że dalsze spowolnienie w obszarach demokracji, reform i praworządności oraz słabnięcie nastawienia proeuropejskiego w trzech krajach objętych strategią będzie zagrożeniem dla opisanej wyżej strategii Trio Plus 2030;
8.
zwraca uwagę, że strategia Trio Plus 2030 powinna stanowić uzupełnienie instrumentów Partnerstwa Wschodniego; nie zastąpi istniejących inicjatyw w tym zakresie oraz wniesie wkład w dyskusję o tym, jak zwiększyć skuteczność polityki w zakresie Partnerstwa Wschodniego;
9.
proponuje bardziej kompleksowy i rozszerzony strategiczny format Trio + 1 z udziałem Armenii - w oparciu o zasady i stanowiska, które znalazły potwierdzenie w kompleksowej i wzmocnionej umowie o partnerstwie między Armenią a Unią Europejską;
10.
zauważa, że pomyślna realizacja reform ukierunkowanych na integrację z UE przez trzy stowarzyszone z nią kraje objęte strategią będzie stanowiło nową zachętę dla pozostałych krajów należących do Partnerstwa Wschodniego do wyboru ambitnej drogi w kierunku integracji europejskiej;
11.
podkreśla, że strategia Trio Plus 2030, przy wsparciu w ramach europejskiego procesu na rzecz trzech krajów objętych strategią, będzie w istotny sposób korzystnie przyczyniać się do zmiany poglądów zwykłych Rosjan, a przez to pomagać im w dążeniu do otwartej demokracji europejskiej;
12.
wzywa do pilnego utworzenia wspólnych mechanizmów powstrzymujących zagrożenia hybrydowe ze strony Kremla, które osłabiają jedność UE i bezpieczeństwo w tych krajach należących do Partnerstwa Wschodniego, które dążą do zbliżenia z UE;
13.
zauważa, że sukces Partnerstwa Wschodniego z uwzględnieniem europejskiego procesu na rzecz trzech krajów objętych strategią i strategii Trio Plus 2030 będzie mieć zasadnicze znaczenie zarówno dla krajów wschodniego sąsiedztwa, jak i dla UE, ponieważ stanowi najlepszą podstawę do stworzenia "zjednoczonej, wolnej i pokojowej" Europy, oraz że sukces ten zniesie linie podziału na kontynencie europejskim, które wciąż oddzielają kraje Partnerstwa Wschodniego od reszty UE;
14.
zobowiązuje swoich współprzewodniczących do przekazania niniejszej rezolucji przewodniczącemu Parlamentu Europejskiego, Radzie Europejskiej, Komisji Europejskiej, wysokiemu przedstawicielowi Unii ds. zagranicznych i polityki bezpieczeństwa oraz wiceprzewodniczącemu Komisji, komisarzowi do spraw europejskiej polityki sąsiedztwa i negocjacji w sprawie rozszerzenia, Europejskiej Służbie Działań Zewnętrznych oraz rządom i parlamentom państw członkowskich UE i krajów partnerskich Europy Wschodniej.

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024