Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające Merchandising w zakresie filmów (AT.40433).

Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające 1  Merchandising w zakresie filmów (AT.40433)

(2020/C 133/07)

(Dz.U.UE C z dnia 24 kwietnia 2020 r.)

1)
W projekcie decyzji skierowanej do Comcast Corporation, NBCUniversal LLC, NBCUniversal Media LLC, Universal Studios Licensing LLC, Universal Studios Limited, DreamWorks Animation UK Limited, DreamWorks Animation Publishing LLC, DreamWorks Animation LLC, DreamWorks Animation Licensing LLC oraz Universal Pictures (Shanghai) Trading Company Limited ("adresaci"), przyjmując, że adresatów łącznie określa się w niej mianem "Universal", stwierdza się, że Universal naruszył art. 101 TFUE oraz art. 53 Porozumienia EOG poprzez wprowadzenie i stosowanie na terenie EOG szeregu umów i uzgodnionych praktyk mających na celu ograniczenie sprzedaży produktów licencjonowanych na różnych obszarach i wśród różnych grup klientów zarówno w internecie, jak i poza internetem.
2)
Decyzją z dnia 14 czerwca 2017 r. Komisja wszczęła postępowanie zgodnie z art. 2 ust. 1 rozporządzenia nr 773/2004 2  przeciwko Comcast Corporation oraz wszystkim osobom prawnym bezpośrednio lub pośrednio kontrolowanym przez to przedsiębiorstwo. W dniu 29 listopada 2019 r. Komisja przyjęła kolejną decyzję o wszczęciu postępowania zgodnie z art. 2 ust. 1 tego rozporządzenia przeciwko pozostałym podmiotom określanym mianem adresatów.
3)
W dniu 13 listopada 2019 r. adresaci złożyli formalną ofertę współpracy ("propozycja ugodowa"). Propozycja ugodowa zawierała:
uznanie przez adresatów, w sposób jasny i jednoznaczny, swojej odpowiedzialności solidarnej za naruszenie opisane w propozycji ugodowej, w tym faktów, kwalifikacji prawnych, roli adresatów w naruszeniu oraz czasu trwania ich udziału w naruszeniu,
wskazanie maksymalnej grzywny, jaką adresaci przyjęliby w ramach procedury współpracy,
potwierdzenie, że adresaci zostali dostatecznie poinformowani o zarzutach, jakie zamierza przeciwko nim podnieść Komisja, oraz że zapewniono im dostateczną możliwość przekazania swojego stanowiska Komisji, oraz
potwierdzenie, że adresaci uzyskali dostateczną możliwość dostępu do dowodów potwierdzających potencjalne zastrzeżenia i wszystkich innych dokumentów znajdujących się w dokumentacji Komisji oraz że nie zamierzają oni występować z wnioskiem o dalszy dostęp do akt ani o ponowne złożenie ustnych wyjaśnień na spotkaniu wyjaśniającym, chyba że Komisja nie przychyli się do stanowiska ugodowego w pisemnym zgłoszeniu zastrzeżeń oraz swojej decyzji.
4)
W dniu 29 listopada 2019 r. Komisja przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń, na które adresaci udzielili odpowiedzi, potwierdzając, że pisemne zgłoszenie zastrzeżeń odzwierciedla treść ich propozycji ugodowej, ponawiając swoje zobowiązanie do przestrzegania procedury współpracy zgodnie z warunkami propozycji ugodowej oraz oświadczając, że nie zamierzają ubiegać się o możliwość ponownego złożenia ustnych wyjaśnień na spotkaniu wyjaśniającym z Komisją.
5)
Stwierdzone naruszenie oraz grzywna, której nałożenie przewidziano w projekcie decyzji, odpowiadają naruszeniu, do popełnienia którego adresaci się przyznali, oraz grzywnie, jaką adresaci przyjęli w propozycji ugodowej. Podstawowa kwota grzywny, jaka zostałaby nałożona w przeciwnym wypadku, została zmniejszona o 30 %, ponieważ Universal skutecznie i terminowo współpracował z Komisją w zakresie wykraczającym poza jego prawny obowiązek, poprzez:
(i)
uznanie faktu naruszenia art. 101 Traktatu i art. 53 Porozumienia EOG w odniesieniu do prowadzonych praktyk oraz przedstawienie Komisji dodatkowych dowodów, a zatem zwiększenie w pewnym stopniu jej zdolności do udowodnienia naruszenia, oraz odstąpienie od niektórych praw procesowych, co zwiększyło skuteczność administracyjną;
(ii)
przedstawienie swoim pracownikom zatrudnionym na terenie EOG wskazówek na temat praktyk zgodnych z prawem konkurencji oraz wprowadzenie zmian we wzorze umowy; oraz
(iii)
przesłanie pism do wszystkich licencjobiorców we wrześniu 2019 r. z wyjaśnieniem, w jaki sposób należy interpretować i egzekwować umowy licencyjne dotyczące merchandisingu.
6)
Zgodnie z art. 16 decyzji 2011/695/UE zbadałem, czy projekt decyzji dotyczy jedynie zastrzeżeń, w stosunku do których Universal miał możliwość przedstawienia swojego stanowiska. Stwierdzam, że tak istotnie jest.
7)
Ogólnie uważam, że w niniejszej sprawie przestrzegano skutecznego wykonywania praw procesowych.
Bruksela, dnia 24 stycznia 2020 r.
Wouter WILS
1 Na podstawie art. 16 i 17 decyzji Przewodniczącego Komisji Europejskiej z dnia 13 października 2011 r. w sprawie funkcji i zakresu uprawnień urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji (Dz.U. L 275 z 20.10.2011, s. 29) ("decyzja 2011/695/UE").
2 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 773/2004 z dnia 7 kwietnia 2004 r. odnoszące się do prowadzenia przez Komisję postępowań zgodnie z art. 81 i art. 82 Traktatu WE (Dz.U. L 123 z 27.4.2004, s. 18), ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (uE) 2015/1348 (Dz.U. L 208 z 5.8.2015, s. 3).

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024