Zawiadomienie w sprawie zastosowania art. 3 dyrektywy 98/70/WE w odniesieniu do maksymalnej prężności par dla benzyny.

Zawiadomienie w sprawie zastosowania art. 3 dyrektywy 98/70/WE w odniesieniu do maksymalnej prężności par dla benzyny
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2020/C 127/02)

(Dz.U.UE C z dnia 20 kwietnia 2020 r.)

W załączniku I do dyrektywy 98/70/WE ("dyrektywa w sprawie jakości paliw") określono specyfikacje techniczne rodzajów benzyny, które mogą być wprowadzane do obrotu w państwach członkowskich zgodnie z art. 3 ust. 2 tej dyrektywy.

Specyfikacje te obejmują maksymalną prężność par, ustaloną na poziomie 60 kPa dla tzw. "benzyny letniej", wprowadzanej do obrotu w okresie letnim. Okres letni zdefiniowano jako okres od dnia 1 maja do dnia 30 września. W przypadku państw członkowskich, w których występują niskie temperatury otoczenia w okresie letnim, zdefiniowanych w art. 2 pkt 5 dyrektywy w sprawie jakości paliw, okres letni obejmuje okres od dnia 1 czerwca do dnia 31 sierpnia. W przypadku przyznania odstępstwa zgodnie z art. 3 ust. 5 dyrektywy w sprawie jakości paliw maksymalna prężność par paliwa wprowadzanego do obrotu w państwach członkowskich o niskich temperaturach otoczenia może wynosić do 70 kPa w miesiącach letnich, jak określono w art. 3 ust. 4 tej dyrektywy. Celem tego wymogu w zakresie maksymalnej prężności par w odniesieniu do paliwa wprowadzanego do obrotu jest ochrona zdrowia publicznego i środowiska.

Na mocy art. 9a państwa członkowskie określają kary, które stosuje się w przypadku naruszenia wymogów określonych w przedmiotowej dyrektywie. Ustalone kary muszą być skuteczne, proporcjonalne i odstraszające.

Kilka państw członkowskich poinformowało Komisję, że znaczny spadek popytu na benzynę spowodowany środkami podjętymi w odpowiedzi na kryzys związany z Covid-19 doprowadził do znacznego zmniejszenia sprzedaży "benzyny zimowej", tj. paliwa niespełniającego specyfikacji paliw stosowanych w okresie letnim. Doprowadziło to do nieprzewidzianych zapasów "benzyny zimowej" w ramach łańcucha dostaw, które mogą utrzymać się do dnia 1 maja (lub odpowiednio 1 czerwca), kiedy zaczną obowiązywać specyfikacje paliwa stosowane w miesiącach letnich. Można zatem oczekiwać, że te zapasy "benzyny zimowej" nie zostaną zużyte przed tą datą. Oznacza to, że nie będzie można udostępnić "benzyny letniej" od daty zmiany, nie wyczerpawszy uprzednio zapasów "benzyny zimowej".

Z tego względu, na podstawie sprawozdań, które Komisja otrzymała od licznych państw członkowskich, wydaje się, że różne państwa członkowskie rozważają szereg podejść, mających umożliwić dalsze wykorzystywanie w ramach krótkoterminowej dostępności paliw na potrzeby działalności transportowej, w tym transportu ratunkowego w sytuacji kryzysu.

Znaczna liczba państw członkowskich poinformowała Komisję o swoim zamiarze wdrożenia wymogu dotyczącego wprowadzania do obrotu benzyny o maksymalnej prężności par wynoszącej 60 kPa dopiero w okresie późniejszym niż początek okresu letniego zdefiniowany w dyrektywie w sprawie jakości paliw, z opóźnieniem od jednego do dwóch miesięcy od daty zmiany. Niektóre z tych państw zamierzają zmienić przepisy krajowe w tym zakresie lub już je zmieniły.

Inne państwa członkowskie rozważają podejście, które nie pociąga za sobą formalnej zmiany odpowiednich przepisów transponujących dyrektywę w sprawie jakości paliw, lecz odnosi się do obowiązku monitorowania spoczywającego na organach państwa członkowskiego na mocy tej dyrektywy lub egzekwowania zgodności ze specyfikacją paliwa dotyczącą prężności par w miesiącach letnich, ustanowionego przez tę dyrektywę.

Komisja pragnie niniejszym wypowiedzieć się na temat tych podejść.

Przede wszystkim należy zauważyć, że spoczywający na organach państwa członkowskiego obowiązek monitorowania zgodności ze specyfikacjami benzyny wprowadzanej do obrotu zgodnie z art. 8 dyrektywy w sprawie jakości paliw nie jest powiązany z żadną konkretną datą.

Po drugie, jeżeli chodzi o nakładanie kar zgodnie z art. 9a dyrektywy w sprawie jakości paliw, Komisja przypomina o obowiązku stosowania wszelkich krajowych przepisów dotyczących kar za naruszenie wymogów określonych w tej dyrektywie, z należytym uwzględnieniem zasady proporcjonalności.

W tym kontekście i w celu skutecznego zastosowania tej ogólnej zasady prawa Unii należy uwzględnić łącznie następujące okoliczności:

nadzwyczajne i nieprzewidziane okoliczności spowodowane kryzysem związanym z Covid-19;
potrzebę dalszego krótkoterminowego udostępniania paliwa w Unii na potrzeby działalności transportowej, w tym transportu ratunkowego w sytuacji kryzysu;
chociaż zgodność z wymogiem maksymalnej prężności par według danych i informacji, jakimi dysponuje Komisja, służy zasadniczo ograniczeniu emisji lotnych związków organicznych w wyższych temperaturach i chociaż pełna kwantyfikacja skutków obecnie nie jest możliwa, wydaje się, że ryzyko środowiskowe jest ograniczone z uwagi na ograniczoną ilość pozostałych zapasów "benzyny zimowej", przewidywany krótki okres potrzebny, aby je wyczerpać, udział lotnych związków organicznych emitowanych ogólnie przez transport drogowy oraz konstrukcję pojazdów mającą ograniczać emisję par.

W świetle powyższego, jeżeli przepisy krajowe transponujące dyrektywę w sprawie jakości paliw zostaną zmienione w taki sposób, że nie będą już zgodne z tą dyrektywą, Komisja powstrzyma się od wszczynania postępowań w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego, pod warunkiem że niezgodność ta pozostanie ograniczona w czasie, nie będzie wykraczać poza to, co jest konieczne do wprowadzenia do obrotu jedynie pozostających w magazynach ilości "paliwa zimowego", nie będzie dotyczyć innych zobowiązań wynikających z dyrektywy w sprawie jakości paliw i tym samym zmniejszy ryzyko dla zdrowia publicznego i środowiska, co mają na celu specyfikacje paliw przewidziane w dyrektywie w sprawie jakości paliw.

Uwzględniając wyjątkową sytuację, w której zastosowano środki ograniczające w odpowiedzi na kryzys związany z Covid- 19, zakłada się, że w okresie letnim 2020 r. nie będzie można wprowadzać do obrotu żadnej innej "benzyny zimowej" poza tą, która nadal pozostaje w magazynach w dniu 1 maja 2020 r. lub odpowiednio dniu 1 czerwca 2020 r. w państwach członkowskich, w których występują niskie temperatury otoczenia.

W międzyczasie Komisja będzie ściśle monitorować sytuację związaną z wdrażaniem dyrektywy w sprawie jakości paliw. Będzie to wymagało ścisłej współpracy z właściwymi organami państw członkowskich.

W związku z tym zwracamy się do wszystkich państw członkowskich z uprzejmą prośbą o poinformowanie Komisji do dnia 15 maja 2020 r. o

1)
faktycznych ilościach benzyny, która nie jest zgodna ze specyfikacjami paliwa obowiązującymi w okresie letnim, pozostających w magazynach na ich terytorium w dniu 1 maja 2020 r. W przypadku państw członkowskich, w których występują niskie temperatury otoczenia w okresie letnim, zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 5 dyrektywy, zwracamy się z prośbą o przekazanie tych informacji jak najszybciej, a najpóźniej do dnia 15 czerwca 2020 r. w odniesieniu do benzyny pozostającej w magazynach w dniu 1 czerwca 2020 r.;
2)
okresie, w którym można się spodziewać wyczerpania pozostałych zapasów "benzyny zimowej".

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2020.127.2

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Zawiadomienie w sprawie zastosowania art. 3 dyrektywy 98/70/WE w odniesieniu do maksymalnej prężności par dla benzyny.
Data aktu: 17/04/2020
Data ogłoszenia: 20/04/2020