P8_TA(2018)0289Rezolucja ustawodawcza Parlamentu Europejskiego z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wniosku dotyczącego dyrektywy Rady zmieniającej dyrektywę 1999/62/WE w sprawie pobierania opłat za użytkowanie niektórych typów infrastruktury przez pojazdy ciężarowe w odniesieniu do niektórych przepisów w dziedzinie opodatkowania pojazdów (COM(2017)0276 - C8-0196/2017 - 2017/0115(CNS)) (Specjalna procedura ustawodawcza - konsultacja)
(2020/C 118/41)
(Dz.U.UE C z dnia 8 kwietnia 2020 r.)
Parlament Europejski,
Poprawka 1
Wniosek dotyczący dyrektywy
Motyw 4
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
(4) Stosowanie podatków od pojazdów silnikowych stanowi koszt, który sektor musi jak dotąd ponosić niezależnie od okoliczności, nawet w przypadku zniesienia przez państwa członkowskie opłat za przejazd. Dlatego też podatki od pojazdów mogą stanowić przeszkodę we wprowadzaniu opłat za przejazd. |
(4) Stosowanie podatków od pojazdów silnikowych stanowi koszt, który sektor, a w szczególności MSP, musi jak dotąd ponosić niezależnie od okoliczności, nawet w przypadku zniesienia przez państwa członkowskie opłat za przejazd. Dlatego też podatki od pojazdów mogą stanowić przeszkodę we wprowadzaniu opłat za przejazd. |
Poprawka 2
Wniosek dotyczący dyrektywy
Motyw 5
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
(5) W związku z tym państwom członkowskim należy dać więcej swobody w obniżaniu podatków od pojazdów, zwłaszcza poprzez obniżenie minimalnych poziomów określonych w dyrektywie l999l62/WE. Aby zminimalizować ryzyko zakłóceń konkurencji między przedsiębiorstwami transportowymi z siedzibą w różnych państwach członkowskich, takie obniżenie należy wprowadzać stopniowo. |
(5) Mając na uwadze formę pobierania opłat za użytkowanie dróg uzależnionych od przebytej odległości, a także aby zminimalizować ryzyko zakłóceń konkurencji między przedsiębiorstwami transportowymi z siedzibą w różnych państwach członkowskich oraz ewentualne obciążenie administracyjne, państwa członkowskie powinny mieć większą swobodę w zakresie obniżania wysokości opodatkowania pojazdów, mianowicie w drodze obniżenia wartości minimalnych określonych w dyrektywie l999l62/WE.
|
Poprawka 3 i 17
Wniosek dotyczący dyrektywy
Motyw 5 a (nowy)
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
|
(5a) Należy zachęcać państwa członkowskie do znoszenia wszelkich sprzecznych ze sobą bodźców podatkowych, które zniechęcają do mobilności niskoemisyjnej i służą dofinansowaniu pojazdów niewydajnych i powodujących zanieczyszczenia, takich jak samochody firmowe z silnikiem diesla. |
Poprawka 4
Wniosek dotyczący dyrektywy
Motyw 5 b (nowy)
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
|
(5b) Aby zapewnić państwom członkowskim większą swobodę w kwestii obniżania stawek opodatkowania pojazdów w celu wsparcia wprowadzania opłat za przejazd uzależnionych od przebytej odległości oraz aby uniknąć ewentualnych obciążeń administracyjnych, minimalne stawki opodatkowania należy obniżyć jed- nostopniowo od dnia l stycznia 2024 r., co zapewni państwom członkowskim największą elastyczność w podejmowaniu decyzji o poziomie redukcji i tempie ich wprowadzania. |
Poprawka 5
Wniosek dotyczący dyrektywy Artykuł 1 - akapit 1 - punkt 2 a (nowy)
Dyrektywa 1999/62/WE
Artykuł 6 - ustęp 4 a (nowy)
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
|
2a) w art. 6 dodaje się ustęp w brzmieniu: |
|
"4a. Stopniowe obniżanie podatku od pojazdów stosowane przez państwo członkowskie jest w pełni rekompensowane dodatkowymi dochodami pochodzącymi z systemu celnego tego państwa. Do dnia 1 stycznia 2024 r. wszystkie państwa członkowskie wdrażają system celny zgodnie z niniejszą dyrektywą." |
Poprawka 6
Wniosek dotyczący dyrektywy
Załącznik I - akapit 1 - litera a
Dyrektywa 1999/62/WE
Załącznik I - tytuł
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
Tabela A: MINIMALNE STAWKI PODATKU POBIERANEGO OD POJAZDÓW CIĘŻAROWYCH DO DNIA 31 GRUDNIA [...] r." [insert year of entry into force of this Directive]; |
Tabela A: MINIMALNE STAWKI PODATKU POBIERANEGO OD POJAZDÓW CIĘŻAROWYCH DO DNIA 31 GRUDNIA 2023 r. |
Poprawka 7
Wniosek dotyczący dyrektywy
Załącznik I - akapit 1 - litera b
Dyrektywa 1999/62/WE
Załącznik I - tabela B
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
"Tabela B: MINIMALNE STAWKI PODATKU POBIERANEGO OD POJAZDÓW CIĘŻAROWYCH OD DNIA 1 STYCZNIA [...] r. [insert the year following the year of entry into force of this directive] |
skreśla się |
Poprawka 8
Wniosek dotyczący dyrektywy
Załącznik I - akapit 1 - litera b
Dyrektywa 1999/62/WE
Załącznik I - tabela C
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
Tabela C: MINIMALNE STAWKI PODATKU POBIERANEGO OD POJAZDÓW CIĘŻAROWYCH OD DNIA 1 STYCZNIA [...] r. [insert the second year following the entry into force of this directive] |
skreśla się |
Poprawka 9
Wniosek dotyczący dyrektywy
Załącznik I - akapit 1 - litera b
Dyrektywa 1999/62/WE
Załącznik I - tabela D
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
Tabela D: MINIMALNE STAWKI PODATKU POBIERANEGO OD POJAZDÓW CIĘŻAROWYCH OD DNIA 1 STYCZNIA [...] r. [insert the third year following the entry into force of this directive] |
skreśla się |
Poprawka 10
Wniosek dotyczący dyrektywy
Załącznik I - akapit 1 - litera b
Dyrektywa 1999/62/WE
Załącznik I - tabela E
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
Tabela E: MINIMALNE STAWKI PODATKU POBIERANEGO OD POJAZDÓW CIĘŻAROWYCH OD DNIA 1 STYCZNIA [...] r. [insert the fourth year following the entry into force of this directive] |
skreśla się |
Poprawka 11
Wniosek dotyczący dyrektywy
Załącznik I - akapit 1 - litera b
Dyrektywa 1999/62/WE
Załącznik I - tabela F - tytuł
Tekst proponowany przez Komisję |
Poprawka |
Tabela F: MINIMALNE STAWKI PODATKU POBIERANEGO OD POJAZDÓW CIĘŻAROWYCH OD DNIA 1 STYCZNIA [...] r. [insert the fifth year following the entry into force of this directive] |
Tabela F: MINIMALNE STAWKI PODATKU POBIERANEGO OD POJAZDÓW CIĘŻAROWYCH OD DNIA 1 STYCZNIA 2024 r. |