Opinia Komitetu Doradczego ds. Praktyk Ograniczających Konkurencję i Pozycji Dominujących wydana na posiedzeniu w dniu 6 lipca 2018 r.dotycząca projektu decyzji w sprawie AT.40099 - Google Android Sprawozdawca: Czechy.

Opinia Komitetu Doradczego ds. Praktyk Ograniczających Konkurencję i Pozycji Dominujących wydana na posiedzeniu w dniu 6 lipca 2018 r.dotycząca projektu decyzji w sprawie AT.40099 - Google Android

Sprawozdawca: Czechy

(2019/C 402/05)

(Dz.U.UE C z dnia 28 listopada 2019 r.)

1.
Komitet Doradczy zgadza się z opinią Komisji, że:
a)
pierwszym właściwym rynkiem produktowym jest rynek światowy (z wyłączeniem Chin) objętych licencją mobilnych systemów operacyjnych zgodnie z definicją zawartą w projekcie decyzji;
b)
drugim właściwym rynkiem produktowym jest rynek światowy (z wyłączeniem Chin) sklepów z aplikacjami dla systemu Android zgodnie z definicją zawartą w projekcie decyzji;
c)
trzecim właściwym rynkiem produktowym (lub grupą rynków) są krajowe rynki ogólnych wyszukiwarek internetowych zgodnie z definicją zawartą w projekcie decyzji;
d)
czwartym właściwym rynkiem produktowym jest rynek światowy mobilnych przeglądarek internetowych niespecyficznych dla danego systemu operacyjnego zgodnie z definicją zawartą w projekcie decyzji.
2.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że firma Google zajmowała pozycję dominującą na:
a)
rynku światowym (z wyłączeniem Chin) objętych licencją mobilnych systemów operacyjnych od dnia 1 stycznia 2011 r.;
b)
rynku światowym (z wyłączeniem Chin) sklepów z aplikacjami dla systemu Android od dnia 1 stycznia 2011 r.;
c)
poszczególnych krajowych rynkach ogólnych usług wyszukiwania w EOG od dnia 1 stycznia 2011 r.
3.
Komitet Doradczy zgadza się z przeprowadzoną przez Komisję analizą, według której powiązanie przez firmę Google z jej własnymi zamkniętymi aplikacjami mobilnymi (tj. powiązanie aplikacji wyszukiwarki Google z aplikacją Play Store oraz powiązanie przeglądarki Google Chrome z aplikacją Play Store i aplikacją wyszukiwarki Google) może mieć skutki antykonkurencyjne, a także z wnioskiem Komisji, że przedmiotowe powiązanie przez firmę Google z jej własnymi zamkniętymi aplikacjami mobilnymi stanowi nadużycie pozycji dominującej.
4.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że firma Google nie wykazała, że powiązanie z jej własnymi zamkniętymi aplikacjami mobilnymi zostało zrównoważone lub przeważone przez korzyści pod względem efektywności, z których ma pożytek również konsument.
5.
Komitet Doradczy zgadza się z przeprowadzoną przez Komisję analizą, według której uzależnianie przez firmę Google udzielania licencji na aplikację Play Store i aplikację wyszukiwarki Google od zgody producentów sprzętu na wywiązanie się z zobowiązań określonych w tzw. umowach o przeciwdziałaniu fragmentacji systemu może mieć skutki antykonkurencyjne, a także z wnioskiem Komisji, że takie postępowanie stanowi nadużycie pozycji dominującej.
6.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że firma Google nie wykazała, że uzależnianie udzielania licencji na aplikację Play Store i aplikację wyszukiwarki Google od zgody producentów sprzętu na wywiązanie się z zobowiązań określonych w tzw. umowach o przeciwdziałaniu fragmentacji systemu zostało zrównoważone lub przeważone przez korzyści pod względem efektywności, z których ma pożytek również konsument.
7.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że płatności z tytułu podziału dochodów w ramach danego portfolio przyznawane przez firmę Google producentom urządzeń i operatorom sieci telefonii komórkowej, jak opisano w projekcie decyzji, stanowiły wypłaty w zamian za wyłączność.
8.
Komitet Doradczy zgadza się z analizą Komisji, według której przyznawanie przez firmę Google płatności z tytułu podziału dochodów w ramach danego portfolio producentom urządzeń i operatorom sieci telefonii komórkowej w zamian za to, że nie preinstalowali oni konkurencyjnych wyszukiwarek internetowych na żadnym urządzeniu w ramach uzgodnionego portfolio, może mieć skutki antykonkurencyjne, a także z wnioskiem Komisji, że takie postępowanie stanowi nadużycie pozycji dominującej.
9.
Komitet Doradczy zgadza się z analizą Komisji, że firma Google nie wykazała, że przyznawanie płatności z tytułu podziału dochodów w ramach danego portfolio producentom urządzeń i operatorom sieci telefonii komórkowej w zamian za to, że nie preinstalowali oni konkurencyjnych wyszukiwarek internetowych na żadnym urządzeniu w ramach uzgodnionego portfolio, zostało zrównoważone lub przeważone przez korzyści pod względem efektywności, z których ma pożytek również konsument.
10.
Komitet Doradczy zgadza się z oceną Komisji, że wszystkie wyżej wymienione działania stanowią jednolite i ciągłe naruszenie opisane w projekcie decyzji.
11.
Komitet Doradczy zgadza się z oceną Komisji dotyczącą czasu trwania naruszenia opisanego w projekcie decyzji.
12.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że Komisja ma kompetencję do stosowania art. 102 TFUE i art. 54 Porozumienia EOG w niniejszej sprawie.
13.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że poszczególne rodzaje postępowania objęte projektem decyzji mają indywidualny i zbiorowy wpływ na wymianę handlową między państwami członkowskimi oraz między umawiającymi się stronami w rozumieniu art. 102 TFUE i art. 54 Porozumienia EOG.
14.
Komitet Doradczy zaleca publikację swojej opinii w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Zmiany w prawie

Rząd zostawił przedsiębiorców na lodzie

Podczas ostatniego posiedzenia Sejmu, ku zaskoczeniu zarówno przedsiębiorców, jak i części posłów koalicji rządzącej, Lewica w ostatniej chwili „dorzuciła” do ustawy o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom poprawki zaostrzające kary za naruszanie przepisów prawa pracy - m.in. umożliwiające orzeczenie kary ograniczenia wolności. Jednocześnie zignorowano postulaty organizacji pracodawców, mimo wcześniejszych zapewnień rządu o ich poparciu.

Grażyna J. Leśniak 27.02.2025
Wyższe kary dla pracodawców - sejmowa wrzutka na ostatniej prostej

Już nie 30 tys. zł, a 50 tys. zł ma grozić maksymalnie pracodawcy, który zawrze umowę cywilnoprawną, choć powinien - umowę o pracę. Podobnie temu, który nie wypłaca w terminie wynagrodzenia za pracę lub innego świadczenia przysługującego pracownikowi albo uprawnionemu do tego świadczenia członkowi jego rodziny. A jeśli nie wypłaca przez okres co najmniej 3 miesięcy, to kara ma wynieść nawet 60 tys. złotych - zdecydował Sejm, przyjmując poprawkę Lewicy, zmieniającą Kodeks pracy w... ustawie dotyczącej cudzoziemców.

Grażyna J. Leśniak 25.02.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach Prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 20.01.2025
Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2019.402.9

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia Komitetu Doradczego ds. Praktyk Ograniczających Konkurencję i Pozycji Dominujących wydana na posiedzeniu w dniu 6 lipca 2018 r.dotycząca projektu decyzji w sprawie AT.40099 - Google Android Sprawozdawca: Czechy.
Data aktu: 28/11/2019
Data ogłoszenia: 28/11/2019