Opinia Komitetu Doradczego ds. Praktyk Ograniczających Konkurencję i Pozycji Dominujących wydana na posiedzeniu w dniu 6 lipca 2018 r.dotycząca projektu decyzji w sprawie AT.40099 - Google Android Sprawozdawca: Czechy.

Opinia Komitetu Doradczego ds. Praktyk Ograniczających Konkurencję i Pozycji Dominujących wydana na posiedzeniu w dniu 6 lipca 2018 r.dotycząca projektu decyzji w sprawie AT.40099 - Google Android

Sprawozdawca: Czechy

(2019/C 402/05)

(Dz.U.UE C z dnia 28 listopada 2019 r.)

1.
Komitet Doradczy zgadza się z opinią Komisji, że:
a)
pierwszym właściwym rynkiem produktowym jest rynek światowy (z wyłączeniem Chin) objętych licencją mobilnych systemów operacyjnych zgodnie z definicją zawartą w projekcie decyzji;
b)
drugim właściwym rynkiem produktowym jest rynek światowy (z wyłączeniem Chin) sklepów z aplikacjami dla systemu Android zgodnie z definicją zawartą w projekcie decyzji;
c)
trzecim właściwym rynkiem produktowym (lub grupą rynków) są krajowe rynki ogólnych wyszukiwarek internetowych zgodnie z definicją zawartą w projekcie decyzji;
d)
czwartym właściwym rynkiem produktowym jest rynek światowy mobilnych przeglądarek internetowych niespecyficznych dla danego systemu operacyjnego zgodnie z definicją zawartą w projekcie decyzji.
2.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że firma Google zajmowała pozycję dominującą na:
a)
rynku światowym (z wyłączeniem Chin) objętych licencją mobilnych systemów operacyjnych od dnia 1 stycznia 2011 r.;
b)
rynku światowym (z wyłączeniem Chin) sklepów z aplikacjami dla systemu Android od dnia 1 stycznia 2011 r.;
c)
poszczególnych krajowych rynkach ogólnych usług wyszukiwania w EOG od dnia 1 stycznia 2011 r.
3.
Komitet Doradczy zgadza się z przeprowadzoną przez Komisję analizą, według której powiązanie przez firmę Google z jej własnymi zamkniętymi aplikacjami mobilnymi (tj. powiązanie aplikacji wyszukiwarki Google z aplikacją Play Store oraz powiązanie przeglądarki Google Chrome z aplikacją Play Store i aplikacją wyszukiwarki Google) może mieć skutki antykonkurencyjne, a także z wnioskiem Komisji, że przedmiotowe powiązanie przez firmę Google z jej własnymi zamkniętymi aplikacjami mobilnymi stanowi nadużycie pozycji dominującej.
4.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że firma Google nie wykazała, że powiązanie z jej własnymi zamkniętymi aplikacjami mobilnymi zostało zrównoważone lub przeważone przez korzyści pod względem efektywności, z których ma pożytek również konsument.
5.
Komitet Doradczy zgadza się z przeprowadzoną przez Komisję analizą, według której uzależnianie przez firmę Google udzielania licencji na aplikację Play Store i aplikację wyszukiwarki Google od zgody producentów sprzętu na wywiązanie się z zobowiązań określonych w tzw. umowach o przeciwdziałaniu fragmentacji systemu może mieć skutki antykonkurencyjne, a także z wnioskiem Komisji, że takie postępowanie stanowi nadużycie pozycji dominującej.
6.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że firma Google nie wykazała, że uzależnianie udzielania licencji na aplikację Play Store i aplikację wyszukiwarki Google od zgody producentów sprzętu na wywiązanie się z zobowiązań określonych w tzw. umowach o przeciwdziałaniu fragmentacji systemu zostało zrównoważone lub przeważone przez korzyści pod względem efektywności, z których ma pożytek również konsument.
7.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że płatności z tytułu podziału dochodów w ramach danego portfolio przyznawane przez firmę Google producentom urządzeń i operatorom sieci telefonii komórkowej, jak opisano w projekcie decyzji, stanowiły wypłaty w zamian za wyłączność.
8.
Komitet Doradczy zgadza się z analizą Komisji, według której przyznawanie przez firmę Google płatności z tytułu podziału dochodów w ramach danego portfolio producentom urządzeń i operatorom sieci telefonii komórkowej w zamian za to, że nie preinstalowali oni konkurencyjnych wyszukiwarek internetowych na żadnym urządzeniu w ramach uzgodnionego portfolio, może mieć skutki antykonkurencyjne, a także z wnioskiem Komisji, że takie postępowanie stanowi nadużycie pozycji dominującej.
9.
Komitet Doradczy zgadza się z analizą Komisji, że firma Google nie wykazała, że przyznawanie płatności z tytułu podziału dochodów w ramach danego portfolio producentom urządzeń i operatorom sieci telefonii komórkowej w zamian za to, że nie preinstalowali oni konkurencyjnych wyszukiwarek internetowych na żadnym urządzeniu w ramach uzgodnionego portfolio, zostało zrównoważone lub przeważone przez korzyści pod względem efektywności, z których ma pożytek również konsument.
10.
Komitet Doradczy zgadza się z oceną Komisji, że wszystkie wyżej wymienione działania stanowią jednolite i ciągłe naruszenie opisane w projekcie decyzji.
11.
Komitet Doradczy zgadza się z oceną Komisji dotyczącą czasu trwania naruszenia opisanego w projekcie decyzji.
12.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że Komisja ma kompetencję do stosowania art. 102 TFUE i art. 54 Porozumienia EOG w niniejszej sprawie.
13.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że poszczególne rodzaje postępowania objęte projektem decyzji mają indywidualny i zbiorowy wpływ na wymianę handlową między państwami członkowskimi oraz między umawiającymi się stronami w rozumieniu art. 102 TFUE i art. 54 Porozumienia EOG.
14.
Komitet Doradczy zaleca publikację swojej opinii w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2019.402.9

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia Komitetu Doradczego ds. Praktyk Ograniczających Konkurencję i Pozycji Dominujących wydana na posiedzeniu w dniu 6 lipca 2018 r.dotycząca projektu decyzji w sprawie AT.40099 - Google Android Sprawozdawca: Czechy.
Data aktu: 28/11/2019
Data ogłoszenia: 28/11/2019