Sprostowanie do zawiadomienia Komisji w sprawie pytań i odpowiedzi dotyczących stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności.

Sprostowanie do zawiadomienia Komisji w sprawie pytań i odpowiedzi dotyczących stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności

(Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej C 196 z dnia 8 czerwca 2018 r.)

(2019/C 20/12)

(Dz.U.UE C z dnia 16 stycznia 2019 r.)

1.
Strona 1, pkt 1 akapit drugi:

zamiast:

"Niniejsze zawiadomienie ma pomóc podmiotom działającym na rynku spożywczym i organom

krajowym w stosowaniu rozporządzenia, udzielając odpowiedzi na szereg wątpliwości, zgłoszonych po wejściu w życie rozporządzenia.",

powinno być:

"Niniejsze zawiadomienie ma pomóc podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwa spożywcze i organom krajowym w stosowaniu rozporządzenia, udzielając odpowiedzi na szereg wątpliwości, zgłoszonych po wejściu w życie rozporządzenia.".

2.
Strona 2, pkt 2.1.1 akapit siódmy zdanie drugie:

zamiast:

"Na przykład zabronione jest stosowanie nazwy »produkt seropodobny«, ponieważ nazwa »ser« zastrzeżona jest wyłącznie dla przetworów mlecznych (1).",

powinno być

"Na przykład zabronione jest stosowanie nazwy »imitacja sera«, ponieważ nazwa »ser« zastrzeżona jest wyłącznie dla przetworów mlecznych (1).".

3.
Strona 4, pkt 2.4.1 akapit czwarty zdanie pierwsze:

zamiast:

"Zgodność poszczególnych środków spożywczych z tymi wymogami sprawdzają podmioty działające na rynku spożywczym.",

powinno być:

"Zgodność poszczególnych środków spożywczych z tymi wymogami sprawdzają podmioty prowadzące przedsiębiorstwa spożywcze.".

4.
Strona 4, pkt 2.4.2 tiret pierwsze akapit pierwszy:

zamiast:

"- Czy wytworzone biomateriały należy oznaczyć na etykiecie w wykazie składników?",

powinno być:

"- Czy wytworzone nanomateriały należy oznaczyć na etykiecie w wykazie składników?".

5.
Strona 4, pkt 2.4.3 akapit czwarty tiret pierwsze i drugie:

zamiast:

"

-
podwójne oznaczenie:
-
masa netto: X g oraz
-
waga netto po odsączeniu: X g;
-
oznaczenie porównawcze:
-
masa netto = waga netto po odsączeniu = X g;",

powinno być:

"

-
podwójne oznaczenie:

- masa netto: X g oraz

- masa netto po odsączeniu: X g;

- oznaczenie porównawcze:

- masa netto = masa netto po odsączeniu = X g;".

6.
Strona 5, pkt 2.4.4 tytuł:

zamiast:

"2.4.4. »Najlepiej spożyć przed« lub »termin przydatności do spożycia«",

powinno być:

"2.4.4. »Najlepiej spożyć przed« lub »Należy spożyć do«".

7.
Strona 5, pkt 2.4.5 tytuł i akapit pierwszy:

zamiast:

"2.4.5. Instrukcja użytkowania

Czy w »instrukcji użytkowania« podmiot działający na rynku spożywczym może zastosować symbol patelni lub piekarnika, nie używając słów »patelnia« lub »piekarnik«?",

powinno być:

"2.4.5. Instrukcja użycia

Czy w »instrukcji użycia« podmiot prowadzący przedsiębiorstwo spożywcze może zastosować symbol patelni lub piekarnika, nie używając słów »patelnia« lub »piekarnik«?".

8.
Strona 5, pkt 2.5.1 tiret drugie zdanie drugie:

zamiast:

"Nieprzetworzone (2) produkty rybołówstwa to produkty rybołówstwa, które nie zostały poddane obróbce, w tym produkty, które zostały podzielone, rozczłonkowane, przecięte, pocięte w plastry, odfiletowane, posiekane, oskórowane, zmiażdżone, pokrojone, umyte, sprawione, schłodzone, zamrożone, poddane głębokiemu zamrożeniu i rozmrożone.",

powinno być:

"Nieprzetworzone (2) produkty rybołówstwa to produkty rybołówstwa, które nie zostały poddane przetwarzaniu, i obejmują produkty, które zostały rozdzielone, podzielone na części, przecięte, pokrojone, pozbawione kości, rozdrobnione, oskórowane, skruszone, nacięte, wyczyszczone, przycięte, pozbawione łusek, zmielone, schłodzone, zamrożone, głęboko zamrożone lub rozmrożone.".

9.
Strona 6, przypis (3):

zamiast:

"(3) Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 671.",

powinno być:

"(3) Dz.U. L 181 z 29.6.2013, s. 35.".

10.
Strona 6, pkt 3.2.1 akapit czwarty i piąty:

zamiast:

"Kolejność prezentowanych informacji ma być następująca:

wartość energetyczna
tłuszcze
w tym:
- kwasy tłuszczowe nasycone,
węglowodany
w tym:
- cukry
białko
sól

O ile wystarcza miejsca, informację należy przedstawić w formie tabeli wraz z uszeregowanymi wartościami liczbowymi. Format liniowy można stosować, gdy dostępne miejsce nie pozwala na przekazanie informacji w formacie tabeli. Do informacji o wartości odżywczej zastosowanie mają zasady dotyczące minimalnego rozmiaru czcionki:",

powinno być:

"Kolejność prezentowanych informacji ma być następująca:

wartość energetyczna
tłuszcz
w tym:
- kwasy tłuszczowe nasycone,
węglowodany
w tym:
- cukry
białko
sól

O ile wystarcza miejsca, informację należy przedstawić w formie tabeli wraz z wyrównanymi wartościami liczbowymi. Format liniowy można stosować, gdy dostępne miejsce nie pozwala na przekazanie informacji w formacie tabeli.".

11.
Strona 7, pkt 3.2.1 akapit dziewiąty:

zamiast

"Pewne produkty są wyłączone z obowiązku udostępniania informacji o wartości odżywczej (zob. pkt 3.6.1).",

powinno być:

"Pewne produkty są zwolnione z obowiązku przedstawiania informacji o wartości odżywczej (zob. pkt 3.6.1).".

12.
Strona 7, pkt 3.3.1 akapit drugi lit. e):

zamiast:

"e) włókna pokarmowego;",

powinno być:

"e) błonnika;".

13.
Strona 8, pkt 3.3.1 akapit trzeci i czwarty:

zamiast:

"Kolejność prezentowanych informacji, jeżeli dane elementy występują, ma być następująca:

wartość energetyczna
tłuszcze
w tym:
- kwasy tłuszczowe nasycone,
- kwasy tłuszczowe jednonienasycone,
- kwasy tłuszczowe wielonienasycone;
węglowodany
w tym:
- cukry
- alkohole wielowodorotlenowe,
- skrobia,
włókno pokarmowe
białko
sól
witaminy i składniki mineralne.

O ile pozwala na to miejsce, informację należy przedstawić w formacie tabeli z uszeregowanymi wartościami liczbowymi. Format liniowy można stosować, gdy dostępne miejsce nie pozwala na przekazanie informacji w formacie tabeli. Do informacji o wartości odżywczej zastosowanie mają zasady dotyczące minimalnego rozmiaru czcionki:",

powinno być:

"Kolejność prezentowanych informacji, jeżeli dane elementy występują, ma być następująca:

wartość energetyczna
tłuszcz
w tym:
- kwasy tłuszczowe nasycone,
- kwasy tłuszczowe jednonienasycone,
- kwasy tłuszczowe wielonienasycone;
węglowodany
w tym:
- cukry
- alkohole wielowodorotlenowe,
- skrobia,
błonnik
białko
sól
witaminy i składniki mineralne

O ile pozwala na to miejsce, informację należy przedstawić w formacie tabeli z wyrównanymi wartościami liczbowymi. Format liniowy można stosować, gdy dostępne miejsce nie pozwala na przekazanie informacji w formacie tabeli.".

14.
Strona 8, pkt 3.3.3 tytuł:

zamiast:

"3.3.3. W przypadku gdy zawartość włókna pokarmowego (lub innego składnika odżywczego, o którym mowa w art. 30 ust. 2) podaje się na żywności niepaczkowanej, jakie inne składniki odżywcze należy wskazać?",

powinno być:

"3.3.3. W przypadku gdy zawartość błonnika (lub innego składnika odżywczego, o którym mowa w art. 30 ust. 2, podaje się na żywności nieopakowanej, jakie inne składniki odżywcze należy wskazać?".

15.
Strona 8, pkt 3.3.3 akapit drugi zdanie pierwsze:

zamiast:

"Jeżeli podmiot działający na rynku spożywczym jest zainteresowany podaniem zawartości w produkcie włókna pokarmowego bądź jakiegokolwiek innego składnika odżywczego, o którym mowa w art. 30 ust. 2, musi podać pełną informację o wartości odżywczej.",

powinno być:

"Jeżeli podmiot prowadzący przedsiębiorstwo spożywcze jest zainteresowany podaniem zawartości w produkcie błonnika bądź jakiegokolwiek innego składnika odżywczego, o którym mowa w art. 30 ust. 2, musi podać pełną informację o wartości odżywczej.".

16.
Strona 9, pkt 3.3.4 tytuł:

zamiast:

"3.3.4. Czy można podać zawartość włókna pokarmowego z wykorzystaniem wartości procentowej referencyjnych wartości spożycia, nawet jeżeli w rozporządzeniu nie ustanowiono zharmonizowanych referencyjnych wartości spożycia?",

powinno być:

"3.3.4. Czy można podać zawartość błonnika z wykorzystaniem wartości procentowej referencyjnych wartości spożycia, nawet jeżeli w rozporządzeniu nie ustanowiono zharmonizowanych referencyjnych wartości spożycia?".

17.
Strona 9, pkt 3.3.4 akapit drugi:

zamiast:

"Nie. Nawet po dodaniu dodatkowych form wyrażania i prezentacji informacji o wartości odżywczej. Jedyne substancje odżywcze, dla których kwota ta może być wyrażona jako wartość procentowa referencyjnych wartości spożycia, to te, dla których referencyjne wartości spożycia ustalono w załączniku XIII.",

powinno być:

"Nie. Nawet w razie użycia dodatkowych form wyrażania i prezentacji informacji o wartości odżywczej, jedyne substancje odżywcze, dla których ilość ta może być wyrażona jako wartość procentowa referencyjnych wartości spożycia, to te, dla których referencyjne wartości spożycia ustalono w załączniku XIII.".

18.
Strona 10, pkt 3.4.1 tabela wiersz drugi:

zamiast:

"Całkowita zawartość tłuszczu 70 g"

powinno być:

"Tłuszcz ogółem 70 g"
19.
Strona 13, pkt 3.6.2 tiret pierwsze subtiret drugie:

zamiast:

"- Ryż parzony i ryż wstępnie obgotowany nie",

powinno być:

"- Ryż preparowany termicznie i ryż wstępnie obgotowany nie".

20.
Strona 13, przypis (1):

zamiast:

"(1) Art. 2 ust. 1 lit. b) rozporządzenia odnosi się do definicji »produktów nieprzetworzonych« zawartej

w art. 2 ust. 1 lit. n) rozporządzenia (WE) nr 852/2004 w sprawie higieny środków spożywczych: »'produkty nieprzetworzone' oznaczają środki spożywcze, które nie podlegają przetwarzaniu, i obejmują produkty, które zostały rozdzielone, podzielone na części, przecięte, pokrojone, pozbawione kości, rozdrobnione, wygarbowane, skruszone, nacięte, wyczyszczone, przycięte, pozbawione łusek, zmielone, schłodzone, zamrożone, głęboko zamrożone lub rozmrożone«.",

powinno być:

"(1) Art. 2 ust. 1 lit. b) rozporządzenia odnosi się do definicji »produktów nieprzetworzonych« zawartej w art. 2 ust. 1 lit. n) rozporządzenia (WE) nr 852/2004 w sprawie higieny środków spożywczych: »'produkty nieprzetworzone' oznaczają środki spożywcze, które nie podlegają przetwarzaniu, i obejmują produkty, które zostały rozdzielone, podzielone na części, przecięte, pokrojone, pozbawione kości, rozdrobnione, oskórowane, skruszone, nacięte, wyczyszczone, przycięte, pozbawione łusek, zmielone, schłodzone, zamrożone, głęboko zamrożone lub rozmrożone«.".

21.
Strona 14, pkt 3.7.1 akapit trzeci:

zamiast:

"Art. 8 ust. 3 dyrektywy 2002/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (1) w sprawie żywności

dietetycznej przewiduje, że informacja o witaminach i minerałach musi również być wyrażona jako wartość procentowa wartości referencyjnych wymienionych w załączniku do dyrektywy Rady 90/496/EWG (2), zastąpionej rozporządzeniem z dnia 13 grudnia 2014 r.",

powinno być:

"Art. 8 ust. 3 dyrektywy 2002/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (1) w sprawie suplementów żywnościowych przewiduje, że informacja o witaminach i minerałach musi również być wyrażona jako wartość procentowa wartości referencyjnych wymienionych w załączniku do dyrektywy Rady 90/496/EWG (2), zastąpionej rozporządzeniem z dnia 13 grudnia 2014 r.".

22.
Strona 14, pkt 3.8.1 akapit drugi zdanie pierwsze:

zamiast:

"Środki spożywcze w stanie stałym mogą być prezentowane w nośnikach płynnych, jak określono w pkt 5 załącznika IX (np. w solance, w sokach owocowych) lub innych płynach (np. w oleju).",

powinno być:

"Środki spożywcze w stanie stałym mogą być prezentowane w środkach płynnych, jak określono w pkt 5 załącznika IX (np. w solance, w sokach owocowych) lub innych płynach (np. w oleju).".

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2019.20.12

Rodzaj: Sprostowanie
Tytuł: Sprostowanie do zawiadomienia Komisji w sprawie pytań i odpowiedzi dotyczących stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności.
Data aktu: 16/01/2019
Data ogłoszenia: 16/01/2019
Data wejścia w życie: 08/06/2018