united kingdom
ukraine

Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające - AT.40049 - MasterCard II.

Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające 1
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2019/C 185/06)

(Dz.U.UE C z dnia 29 maja 2019 r.)

1.
Sprawa AT.40049 odnosi się do dwóch aspektów systemu płatności kartą MasterCard 2 . Niniejsze sprawozdanie sporządza się wraz z projektem decyzji ("projekt decyzji") odnoszącym się do jednego z tych aspektów: wcześniej obowiązujących zasad dotyczących "transgranicznego świadczenia usług acquiringu" w ramach tego systemu 3 .
2.
Transgraniczne świadczenie usługi acquiringu ma miejsce, gdy akceptant znajduje się w innym kraju niż jego agent rozliczeniowy 4 . Na podstawie spornych zasad transgraniczny agent rozliczeniowy był zobowiązany do zapłacenia wydawcy karty podstawowej wielostronnej opłaty interchange 5  ustalonej w kraju akceptanta, chyba że transgraniczny agent rozliczeniowy znajdujący się w innym państwie członkowskim EOG niż państwo akceptanta ustalił wcześniej z wydawcą karty opłatę interchange.
3.
Projekt decyzji jest skierowany do MasterCard Europe S.A., MasterCard Incorporated i MasterCard International Incorporated (zwanych łącznie "MasterCard").
4.
Zgodnie z projektem decyzji, w okresie od 27 lutego 2014 r. do 8 grudnia 2015 r. włącznie MasterCard naruszyło art. 101 TFUE i art. 53 Porozumienia EOG przy przyjęciu decyzji regulujących obowiązującą wielostronną opłatę interchange w odniesieniu do transgranicznego świadczenia usługi acquiringu w sektorze płatności kartą w EOG.
5.
W dniu 9 kwietnia 2013 r. Komisja wszczęła postępowanie względem MasterCard. W dniu 9 lipca 2015 r. przyjęła pisemne zgłoszenie zastrzeżeń obejmujące oba aspekty sprawy AT.40049.
6.
W dniu 24 lipca i 3 sierpnia 2015 r. MasterCard przyznano dostęp do dokumentów nieopatrzonych klauzulą poufności zawartych w aktach dochodzenia. Na wniosek MasterCard i za zgodą danych dostawców informacji DG ds. Konkurencji zorganizowała w sierpniu 2015 r. procedurę biura danych, podczas której określeni zewnętrzni doradcy MasterCard mogli w "biurze danych" zapoznać się z informacjami szczególnie chronionymi uzyskanymi w kontekście postępowania Komisji, chociaż w stosownych przypadkach w anonimowej formie.
7.
MasterCard wyraziło sprzeciw wobec poziomu utajnienia narzuconego przez DG ds. Konkurencji w projekcie sprawozdania przygotowanym dla MasterCard przez jego zewnętrznych doradców w biurze danych. W związku z utajnieniami zastosowanymi w konkretnej sekcji tego sprawozdania MasterCard przekazało mi swoje zastrzeżenia zgodnie z art. 7 ust. 1 decyzji 2011/695/UE. MasterCard zwróciło się również o odroczenie terminu na pisemną odpowiedź na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń.
8.
W mojej decyzji z kwietnia 2016 r. nie zgodziłem się z oceną Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji uznającą poufność utajnionych informacji w tej sekcji. Zmieniłem również termin pisemnej odpowiedzi MasterCard na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń na dwa tygodnie po otrzymaniu przez MasterCard odtajnionej wersji tej sekcji. MasterCard dotrzymało tego zmienionego terminu i przesłało pisemną odpowiedź w dniu 21 kwietnia 2016 r.
9.
W dniu 22 kwietnia 2016 r. DG ds. Konkurencji dostarczyła MasterCard ostatnią transzę innych fragmentów sprawozdania z biura danych, których MasterCard nie przekazało mi do niezależnej oceny ich poufnego charakteru i które DG ds. Konkurencji zdecydowała się udostępnić, o ile odpowiednie strony trzecie się na to zgodzą.
10.
W związku z tym MasterCard przedstawiło zaktualizowaną wersję swojej odpowiedzi na pisemne zgłoszenie zastrzeżeń w dniu 6 maja 2016 r.
11.
Dopuściłem trzy zainteresowane osoby trzecie do postępowania, pierwsze dwie z nich to trzy podmioty reprezentujące system płatności kartą Visa. Podczas przyjmowania trzeciej zainteresowanej osoby trzeciej wyjaśniłem, że jej wniosek o udział w złożeniu ustnych wyjaśnień na spotkaniu wyjaśniającym pojawił się zbyt późno, abym na niego przystał.
12.
MasterCard przedstawiło swoje argumenty podczas złożenia ustnych wyjaśnień na spotkaniu wyjaśniającym w dniu 31 maja 2016 r. Brały w nim udział dwie zainteresowane osoby trzecie reprezentujące system płatności kartą Visa.
13.
W dniu 3 grudnia 2018 r. MasterCard przedstawiło formalną propozycję współpracy z Komisją. Między innymi MasterCard przyznało w swojej propozycji, że otrzymało pisemne zgłoszenie zastrzeżeń, pełny dostęp do akt i wystarczającą możliwość przedstawienia swoich opinii Komisji.
14.
Podsumowując, uznaję, że w niniejszym postępowaniu przestrzegano skutecznego wykonywania praw procesowych stron.
1 Na podstawie art. 16 i 17 decyzji Przewodniczącego Komisji Europejskiej z dnia 13 października 2011 r. w sprawie funkcji i zakresu uprawnień urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające w niektórych postępowaniach z zakresu konkurencji (Dz.U. L 275 z 20.10.2011, s. 29) ("decyzja 2011/695/UE").
2 W "otwartym" (lub "czterostronnym") systemie płatności, takim jak system płatności MasterCard, stronami biorącymi udział w każdym zakupie dokonanym kartą płatniczą są, poza właścicielem/licencjodawcą systemu: 1) posiadacz karty; 2) instytucja finansowa, która wydała kartę (zwana "wydawcą karty"); 3) "akceptant"; i 4) instytucja finansowa świadcząca akceptantowi usługi umożliwiające mu akceptowanie karty jako środka służącego rozliczeniu danej transakcji (zwana "agentem rozliczeniowym").
3 Trwa postępowanie w odniesieniu do drugiego aspektu sprawy AT.40049, mianowicie międzyregionalnych wielostronnych opłat interchange, które agenci rozliczeniowi wnoszą na rzecz wydawców kart z tytułu transakcji z udziałem akceptanta znajdującego się w Europejskim Obszarze Gospodarczym ("EOG"), rozliczanych konsumenckimi kartami debetowymi lub kredytowymi firmy MasterCard wydanymi poza EOG.
4 Zob. przypis 2 powyżej krótko wyjaśniający terminy "akceptant" i "agent rozliczeniowy" w tym kontekście.
5 Wielostronne opłaty interchange są to kwoty, które - w odniesieniu do transakcji rozliczanych za pomocą karty płatniczej w takim systemie jak system MasterCard - agent rozliczeniowy ma zapłacić wydawcy karty w przypadku braku alternatywnej umowy "inter-change" zawartej dwustronnie pomiędzy wydawcą karty a agentem rozliczeniowym w odniesieniu do danego typu karty i danej transakcji.

Zmiany w prawie

Od 18 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 18 kwietnia policja oraz żandarmeria wojskowa będą mogły karać tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 17.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Ustawa o powierzaniu pracy cudzoziemcom - podpisana

Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 10.04.2025
Dlaczego ministerstwo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów?

Kobiety i mężczyźni z innych roczników są w nieco innej sytuacji niż emerytki z rocznika 1953. Dowiedzieli się bowiem o zastosowaniu do nich art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej znacznie wcześniej, bo od 2 do ponad 6 lat przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego - przekonywał w Sejmie Sebastian Gajewski, wiceszef resortu pracy. Zdaniem prawników, ministerstwo celowo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów, by dla pozostałych roczników wprowadzić mniej korzystne rozwiązania niż dla rocznika 1953.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Sejm uchwalił ustawę

Sejm uchwalił w piątek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do Senatu.

Grażyna J. Leśniak 04.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2019.185.8

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Sprawozdanie końcowe urzędnika przeprowadzającego spotkanie wyjaśniające - AT.40049 - MasterCard II.
Data aktu: 29/05/2019
Data ogłoszenia: 29/05/2019